AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #1 Skrevet 2. februar 2022 Eller kan det bli bedre? Jeg har irritabel tarm med løs mage og det ødelegger livet mitt. Er det noe håp om at det vil gå over? Er det noen som har opplevd å bli bedre fra ibs? Har dere eventuelt bedre perioder? Noen som vil si noe om deres erfaringer?💔 Anonymkode: 3d311...bdb
Soleil70 Skrevet 2. februar 2022 #2 Skrevet 2. februar 2022 Jeg ble faktisk helt frisk etter å ha gått et Grete Roede-kurs! Vet ikke helt hva som skjedde, men gikk fra mye sukker til et balansert og magert kosthold. 15 år siden nå, og det har ikke kommet tilbake heldigvis. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #3 Skrevet 2. februar 2022 Jeg kan nok ikke det da jeg har en bakenforliggende sykdom. Jeg blir betydelig bedre når jeg er flink og lager Jun (en type fermentert te) og drikker litt av det hver dag. Så fermentering kan gjøre at du blir friskere fordi det kan tenkes at de fleste med IBS har forstyrrelse i tarmfloraen. Anonymkode: d0158...44f 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #4 Skrevet 2. februar 2022 Jeg ble vesentlig bedre av å kutte all ultraprossesert mat og reduser sterkt prosessert mat. Unngår også sukker. Gikk fra å gå på do 15 ganger daglig, til maks 2 nå. Les deg opp på fermentert mat osv, kanskje det kan hjelpe deg😊 Anonymkode: 99c6c...33c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #5 Skrevet 2. februar 2022 Jeg fikk veldig god hjelp av å gå på Alflorex (reseptfri), drikke kaffe i starten av dagen og i perioder prøve LAVFODMAP dietten. Selvfølgelig etter utredelse hos lege Anonymkode: 0557e...7ac
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #6 Skrevet 2. februar 2022 Det er vel bare en ting som hittil har noe bevist effekt, lavfodmap-diett. Ellers så er det lovende resultater på utprøvinger med fekaltransplantasjon, der forskes det fortsatt på effekten over tid men jeg tror man kan få det utført nå. Anonymkode: fef8d...93a 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #7 Skrevet 2. februar 2022 Mulig min "IBS" (jeg har ikke noen diagnose men hadde veldig typiske symptomer) var delvis på grunn av angst (selv om jeg ikke så noen direkte sammenheng, fikk anfall etter mat ikke spesielt når jeg var engstelig) men den ble iallfall bedre når jeg begynte på Cipralex for angst/depresjon. Ellers hjalp det meg noe å ikke spise for fort og ikke for store måltider, og unngå for mye fett - dette var ting som typisk trigget magekramper og diare. Jeg sluttet også å drikke til maten, et råd jeg leste på nett.. Drakk heller en halvtime før og halvtime etter mat.. Anonymkode: 9106f...de8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #8 Skrevet 2. februar 2022 Jeg ble bedre av å gå over til plantebasert kosthold og startet å lage det mete fra bunn av aka WFPB Anonymkode: decc8...cc3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #9 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg ble bedre av å gå over til plantebasert kosthold og startet å lage det mete fra bunn av aka WFPB Anonymkode: decc8...cc3 Selv om det inneholder mye fodmap? Hvilke plager hadde du i utgangspunktet? Anonymkode: 3d311...bdb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #10 Skrevet 2. februar 2022 Jeg ble bedre av Lav Fodmap. Mye bedre! Og gikk ned 20 kg. For svigerinnen min ble lavkarbo løsningen. Anonymkode: 10d0d...707
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #11 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ble bedre av Lav Fodmap. Mye bedre! Og gikk ned 20 kg. For svigerinnen min ble lavkarbo løsningen. Anonymkode: 10d0d...707 Hvilke plager hadde du? Hvor lang tid gikk det før du merket bedring? Må du fortsatt holde deg til lav-fodmap? Anonymkode: 3d311...bdb
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #12 Skrevet 2. februar 2022 Avføringstransplantasjon Anonymkode: 367e8...521 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #13 Skrevet 2. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Avføringstransplantasjon Anonymkode: 367e8...521 Flere nye studier på dette. Også fra Norge Anonymkode: 367e8...521
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #14 Skrevet 2. februar 2022 Det kan definitivt bli bedre dersom du tar hensyn til ting du ikke tåler. Anonymkode: 1cc3f...888
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #15 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selv om det inneholder mye fodmap? Hvilke plager hadde du i utgangspunktet? Anonymkode: 3d311...bdb Det er faktisk en misoppfatning at man ikke kan spise noe belgfrukter etc ved IBS. Jeg hadde magesmerter,forstoppelse,diaré,oppblåsthet,flatulens,slim i avføringen,funksjonell dyspepsi for å nevne noen Anonymkode: decc8...cc3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #16 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er faktisk en misoppfatning at man ikke kan spise noe belgfrukter etc ved IBS. Jeg hadde magesmerter,forstoppelse,diaré,oppblåsthet,flatulens,slim i avføringen,funksjonell dyspepsi for å nevne noen Anonymkode: decc8...cc3 Man kan ikke spise så mye man vil av grønnsakene i det grønne feltet, og så må man passe på at man ikke blander for mange grønnsaker fra samme gruppe. Anonymkode: 33c64...732
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #17 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man kan ikke spise så mye man vil av grønnsakene i det grønne feltet, og så må man passe på at man ikke blander for mange grønnsaker fra samme gruppe. Anonymkode: 33c64...732 Jeg vet hva jeg gjør og jeg vet hva som funger for meg Anonymkode: decc8...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #18 Skrevet 4. februar 2022 Tusen takk for svar Jeg lurte altså på om man kan bli kvitt det, altså at man kan tåle all mat igjen, ikke å redusere symtomene med diett Anonymkode: 3d311...bdb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #19 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 23.28): Jeg ble bedre av å gå over til plantebasert kosthold og startet å lage det mete fra bunn av aka WFPB Anonymkode: decc8...cc3 Merket du umiddelbar bedring eller etter en stund? Anonymkode: 3d311...bdb
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #20 Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 19.51): Eller kan det bli bedre? Jeg har irritabel tarm med løs mage og det ødelegger livet mitt. Er det noe håp om at det vil gå over? Er det noen som har opplevd å bli bedre fra ibs? Har dere eventuelt bedre perioder? Noen som vil si noe om deres erfaringer?💔 Anonymkode: 3d311...bdb Du må finne de matvarene som trigger din IBS...ikke bare se på listen av matvarer som kan hjelpe om du fjerner dem, for den listen er ofte bullshit. Dette er prøve-feile metoden og kan ta en stund. Men du må ty til elimineringsdietten. Matvarer jeg anbefaler deg å kvitte deg med uansett er: søtningstoffer ( les innhold på matvarene), melkeprodukter, hvitt sukker (bruk kokosukker istedenfor), mais, aubergine, tørket frukt. Mange reagerer også dårlig på ulike typer korn slik som havre og diverse. Så her må man prøve seg frem. Anonymkode: 2a1f1...818
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå