Gå til innhold

Mat i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei de må ikke det om man inkluderer barna,  enkelte bhg klarer det veldig bra 

Anonymkode: ca085...e13

Jeg har en gruppe med 12 1- åringer. Hvis de skal inkluderes i matlagingen, tar det veldig lang tid og det må være 1 til 1 med tanke på sikkerhet. Den tiden som da, to ganger om dagen går bort på kjøkkenet, må de andre 11 barna klare seg med 3 ansatte. 

Anonymkode: 124f4...8ed

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har en gruppe med 12 1- åringer. Hvis de skal inkluderes i matlagingen, tar det veldig lang tid og det må være 1 til 1 med tanke på sikkerhet. Den tiden som da, to ganger om dagen går bort på kjøkkenet, må de andre 11 barna klare seg med 3 ansatte. 

Anonymkode: 124f4...8ed

Jaja men om det er så vanskelig då dropper du det, så er jeg glad for at endel av oss andre klarer det

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det du ikke opplyser her er at den tiden det er kokk er ressurser tatt fra bemanningen som jobber direkte med barna. Alt mellom 10-20% lavere voksentetthet per avdeling pga mattilbudet. Matpakke er å foretrekke. Full kontroll over hva barna får med og hvor mye de spiser samt ansatte som har tid til barna fremfor matlaging eller kokk 

Anonymkode: 41238...b2d

Skriver at vi har kokk. Hun har ansvar for matlaging, bestilling og sette på plass varene når de kommer. Hun er ikke en del av bemanningen på noen avdelinger. Den ene dagen hun er kort tid på kjøkkenet kan hun hjelpe på avdelinger om det er behov for det. 

Anonymkode: a038d...34f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De færreste har vel pause i matlaging og spising 

Er ikke poenget her at ts ønsker at de ansatte skal tilberede varme måltider til eget barn utenom de faste måltidene? 
Når barnet sover to ganger om dagen så kommer gjerne de tidene barnet hennes skal spise når det er pausetid.

Selvsagt er det mulig å få til å lage varme måltider sammen med barna, men da ett måltid ved lunsjtid, ikke egne varme måltider til enkeltbarn til andre tider. 

Anonymkode: 035a2...d90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 17.41):

Skulle ønske alle foreldre tenkte slik som deg. 

Anonymkode: 59da3...b2a

Vi har kokk i vår barnehage og måltidene består av dekket bord der alle sitter sammen. Herlighet. Man kan ikke beskylde personalet for å bruke mye tid på matlaging når det er snakk om enkle brødmåltider. På den tiden vi ikke hadde kokk hadde vi fokus på matlaging SAMMEN med barna. 

Anonymkode: 11833...cb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har kokk i vår barnehage og måltidene består av dekket bord der alle sitter sammen. Herlighet. Man kan ikke beskylde personalet for å bruke mye tid på matlaging når det er snakk om enkle brødmåltider. På den tiden vi ikke hadde kokk hadde vi fokus på matlaging SAMMEN med barna. 

Anonymkode: 11833...cb8

Jeg er glad, både som pedagog og mamma for at vår kommune ikke mener matlaging er det viktigste å bruke tid, personalressurser og penger på. Mat og måltider er viktig, men da må det ansettes kokk/ kjøkkenpersonale. Det er strenge krav for servering og oppbevaring av mat i barnehage og disse tror jeg mange bryter daglig. 

Satsing på tilknytning, vennskap, forebygging av vold og overgrep, språkopplæring, integrering mm kommer høyere opp på prioriteringslista. 

Anonymkode: a58b1...541

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er glad, både som pedagog og mamma for at vår kommune ikke mener matlaging er det viktigste å bruke tid, personalressurser og penger på. Mat og måltider er viktig, men da må det ansettes kokk/ kjøkkenpersonale. Det er strenge krav for servering og oppbevaring av mat i barnehage og disse tror jeg mange bryter daglig. 

Satsing på tilknytning, vennskap, forebygging av vold og overgrep, språkopplæring, integrering mm kommer høyere opp på prioriteringslista. 

Å jeg er veldig glad for kommuner som klarer å få til litt av  alt jeg. Veldig merkelig med ansatte i bhg som ikke er opptatt av hva som serveres av mat til barna

• Liker 1
Skrevet

Drikker ungen melk på flaske? Jeg har unge med allergier, så her var næring viktig. Fikk melkefri mme på flaske før legging i vogn. Kan en melkeflaske være et alternativ før første hvil? 

Anonymkode: 75768...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

en evinnelig kamp å få ham til bordet, en ny kamp å få ham til å smake og resultatet er at han, til slutt, tårevåt, tar en bit eller to og sier, for titusende gang; jeg likte ikke! (Jeg HATER det uttrykket. Hører fader ikke noe annet for tida)

Men dette gjør jo problemet verre. Slutt med alle kampene, spis middagen din, spør om han vil smake og hvis han sier nei så respekterer du det. Snakk om noe hyggelig, fokuser på samværet rundt bordet og la ham vite at han kan sitte ved bordet uten at dere presser mat på ham. Han får jo ikke noe mindre mat da enn nå, og dere får slutt på at han forbinder måltider med tvang.

Målet er å gi ham tilbake tryggheten ved matbordet, og det å sitte der med dere, blås i spisingen. Sett fram mat, vær tydelig på at han ikke trenger smake hvis han ikke vil, og ikke snakk mer om maten etter det. Han spiser med tiden, det er ingen hast. Det er viktigere å gi ham et godt forhold til mat enn å prøve at han MÅ ha et supervariert kosthold akkurat nå, og dere oppnår jo ikke det med dagens metode heller. 

Anonymkode: 3ea6c...1d4

Skrevet

Hei du helt nye mamma i barnehagen ☺️ Jeg har møtt så mange som deg etter å ha jobbet på småbarnsavdeling i ca 15 år, og med sånne som deg mener jeg skjønne nye foreldre som er overveldet av å ha levert det viktigste på jord til «fremmende». Mange har nevnt mye her, soving, alder, ulikt fra barn til barn. En ting jeg vil legge til, barnet ditt er enda ny i barnehagen, og matlysten kan bli påvirket av dette. Gi det litt tid, vent til mer rutiner er på plass og hverdagen er enda mer kjent, har sett dette så mange ganger, hun blir helt sikkert tilbudt mer enn en skive men det er ikke sikkert matlysten er helt der enda. 

Anonymkode: 84f34...f09

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å jeg er veldig glad for kommuner som klarer å få til litt av  alt jeg. Veldig merkelig med ansatte i bhg som ikke er opptatt av hva som serveres av mat til barna

I løpet av åpningstiden i barnehagen på 10 timer pr dag er det slik at vi er full bemanning, dvs 3 ansatte på 9 småbarn fra 10 mnd-3 år max 2 1/2 time pr dag - om vi er heldige uten sykdom, møter etc. 

Bemanningen i barnehagen er sjokkerende lav og jeg tror ikke mange er klar over hvor svak den er i praksis. Kommuner pålegger barnehager ulike ting, jeg er fornøyd med min kommunes prioriteringer. Og det handler ikke om at jeg ikke bryr meg om matservering, det valget er det politikerne som tar for meg. 

https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-matservering-odd-arild-viste/daglig-matservering-er-ikke-en-del-av-barnehagens-kjerneoppdrag/258404?fbclid=IwAR0cDVd6Ym3EnHn9SljOxt2t0aBGSvSKyTSsdE7h8CljPAJXAMwJ6q2UN4U

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I løpet av åpningstiden i barnehagen på 10 timer pr dag er det slik at vi er full bemanning, dvs 3 ansatte på 9 småbarn fra 10 mnd-3 år max 2 1/2 time pr dag - om vi er heldige uten sykdom, møter etc. 

Bemanningen i barnehagen er sjokkerende lav og jeg tror ikke mange er klar over hvor svak den er i praksis. Kommuner pålegger barnehager ulike ting, jeg er fornøyd med min kommunes prioriteringer. Og det handler ikke om at jeg ikke bryr meg om matservering, det valget er det politikerne som tar for meg. 

https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-matservering-odd-arild-viste/daglig-matservering-er-ikke-en-del-av-barnehagens-kjerneoppdrag/258404?fbclid=IwAR0cDVd6Ym3EnHn9SljOxt2t0aBGSvSKyTSsdE7h8CljPAJXAMwJ6q2UN4U

Jeg jobber i barnehage, så du trenger ikke opplyse meg. Jeg er bare glad man er forskjellig kjenner jeg og glad jeg jobber et sted hvor vi er opptatt av hva vi serverer 

Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen, men husk at datteren din er veldig liten enda. 
Selv om hun er sulten når hun kommer hjem er det ikke sikkert de får i henne mer (selv har jeg en som bare spiste en smoothie om dagen de første tre ukene 🙁 fikk bilde og entusiastisk melding første gang de hadde fått i han noe annet). 
Jeg vet at de ikke er det beste, men hvis hun liker det, kan du sende med grøtposer(klemmeposer) og spørre Om de kan gi det som et mellommåltid før første lur? Det krever lite forberedelse og rydding av de ansatte. Eller som noen her foreslo, ei flaske med mme?

Jeg jobber ikke i barnehage selv, men kan forstå at de ansatte ikke prioriterer et varmt måltid utenfor de faste spisetidene når de sannsynligvis har erfart at perioden med to lurer er veldig kort og at snart kan hun være med på måltidene med de andre. 
Det jeg reagerer på er at de ikke serverer barna frukt/grønt hver dag. 

Anonymkode: 90309...952

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2022 den 18.46):

Det var vel ikke et angrep, men greit at foreldrene får en forklaring så de kanskje forstår hvorfor matlaging ofte må nedprioriteres. Helt klart et problem som arbeidsgiver må ta seg av, men dette gjelder ikke bare denne barnehagen. Det er en generell stor feil med alle barnehager. Det må ansettes eget kjøkkenpersonell om man skal virkelig få god og ordentlig mat i barnehager. 

Anonymkode: 8b8bc...f98

Og hvem skal lønne disse? Enten må foreldrene betale mer eller så må en voksen tas av bemanningen(noe som er umulig fra før av) 

Anonymkode: cf596...e6f

Skrevet
On 2/3/2022 at 8:01 AM, AnonymBruker said:

Kostpenger i bhg skal i prinsippet gå til å dekke reelle utgifter til mat, ikke lønnskostnader. Skal kostpengene dekke lønnsutgifter til kjøkkenassistent må det jo bli en ekstrem sum foreldrene må betale(vet dog at det er bhg som har gjort dette og dermed ekskludert søkere med dårlig råd).

Anonymkode: a7c1d...340

Prisen for å lage/tilberede mat er selvfølgelig en del av de reelle utgiftene til mat, og når det er person som er ansatt med dette formålet, så kan kostpengene brukes til dette. 

Anonymkode: 6ff2c...588

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...