Gå til innhold

Mat i barnehagen

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er viktig også i barnehagen og fin arena til å ta ed barn på matlaging 

Anonymkode: ca085...e13

Min erfaring er at

a)barn er vanedyr, og de aller fleste foretrekker brødmat foran varmmat. Det er kanskje et unntak i bhg som serverer varmmat hver dag, men det gjør de færreste.

b) det å ta barna med på matlagingen er en helt fantastisk ting i teorien, men det krever tilstrekkelig bemanning, og spesielt nå, hvor man i tillegg må ta ekstra hensyn i fht hygiene.

c) det høres ut som om barnet har to måltid i bhg + medbrakt. Dette er helt vanlig, og har vært det samme i alle bhg jeg enten har jobbet i eller hatt barn selv. I starten er det HELT vanlig at barnet spiser mindre enn det gjør hjemme, men jeg har ennå aldri opplevd at det ikke går seg til. Som en annen over påpeker så vil også ting endre seg når barnet går over til å sove en gang. Man kan ikke tilby full buffet til enhver tid. Det er det verken personalressurser eller budsjett til. 350,- pr måned er IKKE mye. 

Anonymkode: a7c1d...340

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min erfaring er at

a)barn er vanedyr, og de aller fleste foretrekker brødmat foran varmmat. Det er kanskje et unntak i bhg som serverer varmmat hver dag, men det gjør de færreste.

b) det å ta barna med på matlagingen er en helt fantastisk ting i teorien, men det krever tilstrekkelig bemanning, og spesielt nå, hvor man i tillegg må ta ekstra hensyn i fht hygiene.

c) det høres ut som om barnet har to måltid i bhg + medbrakt. Dette er helt vanlig, og har vært det samme i alle bhg jeg enten har jobbet i eller hatt barn selv. I starten er det HELT vanlig at barnet spiser mindre enn det gjør hjemme, men jeg har ennå aldri opplevd at det ikke går seg til. Som en annen over påpeker så vil også ting endre seg når barnet går over til å sove en gang. Man kan ikke tilby full buffet til enhver tid. Det er det verken personalressurser eller budsjett til. 350,- pr måned er IKKE mye. 

Klart man synes det blir vanskelig med en holdning som sier det blir det før man har prøvd.

barn liker godt varmat og noe annet enn brødskiver er min erfaring.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart man synes det blir vanskelig med en holdning som sier det blir det før man har prøvd.

barn liker godt varmat og noe annet enn brødskiver er min erfaring.

Vår erfaring er motsatt.

Jobber i bhg med varmmat 3 dager i uka, kokk hver dag. Barna spiser mye bedre når det er brødskiver 

Anonymkode: e2740...5b9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår barnehage har en kokk som bare jobber på kjøkkenet, og lager mat til hele barnehagen. De lager alle måltider for dagen i barnehagen, og varm mat flere ganger i uka. Så de ansatte som jobber direkte med barna får ferdig mat inn på avdelingen, og bruker kun tid på selve spisingen. 

Så det er fullt mulig å ha et godt mattilbud i barnehagen uten at det går ut over tiden de ansatte bruker med barna. 

Anonymkode: 3ea6c...1d4

Ulempen er at lønnsutgiftene til denne kokken må tas fra et sted. Dersom kokken inngår i grunnbemanning så tas det i praksis fra de ansatte 'på gulvet'. Alle barnehager burde ha egen kokk finansiert som egen budsjettpost. Bare det å slippe å ta oppvask etter måltider hadde vært magisk.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vår erfaring er motsatt.

Jobber i bhg med varmmat 3 dager i uka, kokk hver dag. Barna spiser mye bedre når det er brødskiver 

Ok går vel på hvor god kokk og mat man lager da

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ulempen er at lønnsutgiftene til denne kokken må tas fra et sted. Dersom kokken inngår i grunnbemanning så tas det i praksis fra de ansatte 'på gulvet'. Alle barnehager burde ha egen kokk finansiert som egen budsjettpost. Bare det å slippe å ta oppvask etter måltider hadde vært magisk.

De har godt med folk på avdelingen, i alle fall, så det ser ikke ut som det tas derfra. Jeg vet ikke hvordan det gjøres i andre barnehager, selvfølgelig.

Anonymkode: 3ea6c...1d4

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Vår erfaring er motsatt.

Sannsynligvis fordi varmmat er av mye bedre kvalitet om det er en kokk som lager den fra bunn. Mye mer næringsrikt og mettende med mat laget av råvarer. Brød og pålegg blir fort et utraprossesert måltid som ikke metter. Da spiser man mye mer. Jeg også spiser mye mer om jeg spiser brød til frokost enn om jeg spiser grøt med nøtter, frukt, cottage cheese, melk osv. Jeg synes grøten smaker mye bedre, men må spise sinnsyke mengder brød for å bli mett. 

Anonymkode: 7ffde...8b2

• Liker 4
Skrevet

Hvis babyen din sover to ganger per dag, er hun i utakt med resten av gjengens rytme vil jeg tro. De fleste på småbarn sover en gang, midt på dagen. Opplegget er ofte lagt opp slik. 

Anonymkode: ef73e...2ac

• Liker 3
Skrevet

Det du beskriver er helt normalt og vanlig ts. Det er lite personale per barn, og det er helt umulig å lage til varme måltider for  enkeltbarn utenom felles måltider. Forstår at det ikke er så lett å skjønne dette når man ikke vet hvordan en barnehagehverdag fungerer. Bottom line er at det er mange barn i barnehagen, og de ansatte kan ikke prioritere ditt barn over de andre barna. 

Når barnet ditt begynner å sove en gang om dagen så får hun med seg felles måltidene, og det er vel ikke lenge til nør hun nærmer seg 1 år. 

Anonymkode: 035a2...d90

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at de ikke kan prioritere datteren min, da det er mye annet de skal rekke over på en dag. Jeg har godtatt at hun går glipp av varm måltidene. Men når hun spiser frokost mellom 7-7.30, er det veldig lenge å vente til neste måltid rundt 12. Det jeg etterlyser her er at de kan bli bedre på å gi henne noen mellom måltid før hun legger seg for hvil. Jeg har tatt det opp med barnehagen og vi er i en dialog rundt det. Jeg ville bare lufte tankene mine her og høre hvilke erfaringer dere andre har med mat i barnehagen. Jeg har ikke vært ute etter å ta noen eller rakke ned på noen. 

TS

Anonymkode: 67d69...26a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis babyen din sover to ganger per dag, er hun i utakt med resten av gjengens rytme vil jeg tro. De fleste på småbarn sover en gang, midt på dagen. Opplegget er ofte lagt opp slik. 

Anonymkode: ef73e...2ac

Ja det er jeg fullt klar over. Sovetiden på avdelingen er fra 12-14 og måltidene er kl 11 og 14. Jeg håper jo at jeg snart kan få henne over på 1 hvil, men når hun skriker fordi hun er stuptrøtt kan jeg ikke tvinge henne til å være våken...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår veldig godt at de ikke kan prioritere datteren min, da det er mye annet de skal rekke over på en dag. Jeg har godtatt at hun går glipp av varm måltidene. Men når hun spiser frokost mellom 7-7.30, er det veldig lenge å vente til neste måltid rundt 12. Det jeg etterlyser her er at de kan bli bedre på å gi henne noen mellom måltid før hun legger seg for hvil. Jeg har tatt det opp med barnehagen og vi er i en dialog rundt det. Jeg ville bare lufte tankene mine her og høre hvilke erfaringer dere andre har med mat i barnehagen. Jeg har ikke vært ute etter å ta noen eller rakke ned på noen. 

TS

Ut fra det du skriver å virker det ikke som du helt forstår hvordan ting fungerer i barnehagen, og det er ikke rart når du er ny som mor. 
Barnet ditt er i den alderen der de gjerne går over til å sove en gang om dagen, så om kort tid vil hun jo delta i felles måltider. Ellers så skjønner jeg ikke helt hvor ofte du mener barnet skal spise. Frokost, og deretter mat før hun sover første gang, og så kl. 12? Lite trolig at dette er gjennomførbart uten at det går utover de andre barna på avdelingen. Ikke greit hvis en ansatt skal ta seg av ett barn mens en annen skal ta seg av 5-6 barn. Du ser den regner jeg med. 

Det er tre faste måltider i barnehagen, og det serveres ikke mat utenom (selvsagt med unntak av de som er så små at de sover utenom de faste måltidene). Så om barnet ditt får frokost, lunsj og mat på ettermiddag er det jo helt normalt. 
Du gir vel barnet varm mat hjemme, så jeg ser virkelig ikke problemet her. 

Anonymkode: 035a2...d90

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns på ingen måte at barnet får for lite mat? 

Jeg jobber på en småbarnsavdeling som også akkurat har fått et 10 mndr. barn nå i januar. Han sover 9.30 -11.30 og fra 13.30 -15.00. Han går glipp av felles måltider, han sover når de andre leker, er ute, på tur osv. Er våken alene når alle de andre sover... så er det jo bare og det er bare for en periode. 

Anonymkode: e2f7c...ca4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vår kommune prioriterer ikke matservering så vi har med all mat selv, og betaler dermed selvsagt ikke matpenger. På den måten har vi full oversikt og valg over hva barna spiser i løpet av dagen og barnehagepersonalet kan bruke tid sammen med barna i stedenfor å være opptatt med matlaging. 

Anonymkode: a58b1...541

Veldig godt poeng ❤️ i barnehagen mitt barn går, har de egen kokk, men det går nok mye tid til alt annet rundt.. 

Samtidig, hadde likt å sendt med mat til ungen, det er ekstremt kjedelig å spise brød/knekkebrød hver eneste dag. De har varm måltid to ganger i uken.. 

Anonymkode: 09e6b...d47

Skrevet

Vi betaler 425,- i måneden på mat.

Får frokost (8-08:30) lunsj (ca kl 11) og ettermiddagsmat (ca kl 14:15) hver dag. Da får de brødskiver, havregrøt og varmlunsj 2-3 ganger i uken i tillegg til frukt. Nå er mine snart 2 år, så de spiser naturligvis en del mer enn din.

Anonymkode: 12ed2...31c

Skrevet

Fy søren så glad jeg er for at jeg ikke jobber i barnehage og må forholde meg til alle sære og utidige foreldre som skal ha spesialtilrettelegging for sitt (i følge dem selv) lille unikum. Jeg blir nesten målløs.

Barnehagen har det tilbudet de har. Du kan gjerne komme med innspill, men du kan ikke kreve noe. De har ikke ressurser til å dulle og tilrettelegge for hver enkelt unge, da får du nesten ha den hjemme eller belage deg på å betale vesentlig mer i en privat barnehage med andre tilbud. Hvordan tror du f.eks at ditt - i følge deg selv sobre - forslag om å ha med egen mat til ungen ser ut når det plutselig er 40 ulike unger som skal spise 40 ulike spesialmatpakker hjemmefra? Prøv å ta av mammabrillene og se saken litt mer objektivt og gjerne fra barnehagens ståsted, da.

Anonymkode: 45593...004

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor er folk så veldig opptatt av varmmat egentlig? Et barn er vel like glad i brødskiver, og brødskiver med pålegg er helt fin hverdagskost på dagtid, så får de middag når de kommer hjem. Hva er så innmari bra med varmmat? Hvorfor er varmmat "viktig"? 

Alle vi som er voksne nå vokste opp på utelukkende brødskiver det gikk da helt fint. Her er det jo heller ikke bare brødskiver som tilbys noe sted, det er grøt, frukt osv også.. 

(Har forøvrig jobbet i bhg, mange år siden da, kommunal som bare serverte varmmat 1-2 ganger i uken men barna spiste bedre til brødmåltidene og de var også lettere å organisere uten at det tok tid vekk fra barna. Kunne gjøre klar inne på avdelingen. Hadde alltid noe frukt og grønt også til (kaldt oppkuttet). Å ha med barn på matlaging på kjøkkenet, da er det jo snakk om maks 1-2 barn som kan bli med på det, av kanskje 5 som en voksen er ansvarlig for)

TS jeg tenker det med måltidene blir bedre når hun går over til å sove 1 gang om dagen :) Hun kommer nok til å spise bedre når hun spiser sammen med de andre + når hun er mer vant til å være i bhg. 

Anonymkode: b274d...c98

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for avsporing og brukerdebatt. 

Christina82, mod

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er folk så veldig opptatt av varmmat egentlig? Et barn er vel like glad i brødskiver, og brødskiver med pålegg er helt fin hverdagskost på dagtid, så får de middag når de kommer hjem. Hva er så innmari bra med varmmat? Hvorfor er varmmat "viktig"? 

Alle vi som er voksne nå vokste opp på utelukkende brødskiver det gikk da helt fint. Her er det jo heller ikke bare brødskiver som tilbys noe sted, det er grøt, frukt osv også.. 

(Har forøvrig jobbet i bhg, mange år siden da, kommunal som bare serverte varmmat 1-2 ganger i uken men barna spiste bedre til brødmåltidene og de var også lettere å organisere uten at det tok tid vekk fra barna. Kunne gjøre klar inne på avdelingen. Hadde alltid noe frukt og grønt også til (kaldt oppkuttet). Å ha med barn på matlaging på kjøkkenet, da er det jo snakk om maks 1-2 barn som kan bli med på det, av kanskje 5 som en voksen er ansvarlig for)

TS jeg tenker det med måltidene blir bedre når hun går over til å sove 1 gang om dagen :) Hun kommer nok til å spise bedre når hun spiser sammen med de andre + når hun er mer vant til å være i bhg. 

Anonymkode: b274d...c98

Fordi det blir for mye brød , lite variert mat osv

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi det blir for mye brød , lite variert mat osv

Da kan foreldre gi varmmat til frokost, middag og kvelds så er det ikke noe problem med brød i bhg.😄

Anonymkode: c7d51...984

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...