AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #41 Skrevet 2. februar 2022 Vi har egen kok som lager mat fra grunnen. Sunn og god mat. Men alltid er det noen barn som heller vil ha skive. Alle blir tilbudt varm maten og etter en stund får de som ikke vil spise litt skiver. Blir ofte flere fat som går i gulvet for å heller få skive. Vi spiser ca 10.30/45. Da er barn som har to dupper våkne. Så får de leke litt før vi legger de og alle er som regel sovnet 11.45/50. Leverpostei og skinkeost er favoritt til de fleste barna. Hos oss får barna velge av det vi viser til de. Går ikke så lang tid før barnet er inne i samme rutiner som de andre. Har ikke gått så lenge i bhg. Noen barn spiser lite og noen barn spiser enorme mengder mat Anonymkode: a038d...34f 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #42 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da kan foreldre gi varmmat til frokost, middag og kvelds så er det ikke noe problem med brød i bhg.😄 Anonymkode: c7d51...984 Eller barnehagen gi varm mat Anonymkode: ca085...e13
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #43 Skrevet 2. februar 2022 Jeg tenker også at det er viktig at du lærer deg å stole på at de ansatte i barnehagen sørger for at barnet ditt har det bra. At du etterhvert klarer å slippe litt av kontrollen og stole på at de tar de avgjørelsene som er best for barnet ditt der og da, i den enkelte situasjon som oppstår i hverdagen når mor ikke er tilstede. Du kan ikke kontrollere alt som foregår i barnehagen, hvor mye barnet ditt spiser, hva det spiser osv. Dette er noe enhver forelder må jobbe med når barna begynner i barnehagen. Anonymkode: 035a2...d90 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #44 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eller barnehagen gi varm mat Anonymkode: ca085...e13 Det er supert om de gjør det - når de har mulighet. Men ikke på bekostning av omsorg for barna, pedagogiske opplegg, trygghet og sikkerhet. De må ofte velge, dessverre. Anonymkode: 035a2...d90 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #45 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår veldig godt at de ikke kan prioritere datteren min, da det er mye annet de skal rekke over på en dag. Jeg har godtatt at hun går glipp av varm måltidene. Men når hun spiser frokost mellom 7-7.30, er det veldig lenge å vente til neste måltid rundt 12. Det jeg etterlyser her er at de kan bli bedre på å gi henne noen mellom måltid før hun legger seg for hvil. Jeg har tatt det opp med barnehagen og vi er i en dialog rundt det. Jeg ville bare lufte tankene mine her og høre hvilke erfaringer dere andre har med mat i barnehagen. Jeg har ikke vært ute etter å ta noen eller rakke ned på noen. TS Anonymkode: 67d69...26a Kan hun ikke spise frokost i barnehagen da? Er ikke det rundt kl 8? Anonymkode: 0fb0b...997 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #46 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er supert om de gjør det - når de har mulighet. Men ikke på bekostning av omsorg for barna, pedagogiske opplegg, trygghet og sikkerhet. De må ofte velge, dessverre. Anonymkode: 035a2...d90 Nei de må ikke det om man inkluderer barna, enkelte bhg klarer det veldig bra Anonymkode: ca085...e13
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #47 Skrevet 2. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei de må ikke det om man inkluderer barna, enkelte bhg klarer det veldig bra Anonymkode: ca085...e13 Men inkluderer ikke 11 mnd babyer med på matlaging... Anonymkode: 59da3...b2a 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2022 #48 Skrevet 2. februar 2022 Mine barn hadde, og har, et litt annet kosthold enn standard bhg-mat, så jeg sendte alltid med mat. Minste går siste året nå og spiser litt av det han får servert i bhg, men jeg sender alltid med en stor matboks hver dag. Har aldri vært noe problem for verken meg, ungene eller bhg. De serverer grøt til frokost, frukt til samling, brød til lunsj og frukt til ettermiddag. Avogtil lager de varmmat, feks fiskekaker på bålpanna, wok, grønnsakssuppe eller baker rundstykker osv. Anonymkode: 1cfa2...0db
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #49 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men inkluderer ikke 11 mnd babyer med på matlaging... Anonymkode: 59da3...b2a Man har ikke bare 11 mnd gamle babyer på småbarn Anonymkode: ca085...e13
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #50 Skrevet 3. februar 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Skulle ønske alle foreldre tenkte slik som deg. Anonymkode: 59da3...b2a Helt uenig. Hadde det ikke vært for matservering i bhg så hadde ikke småen her hatt like stor fremgang i det å smake på ting. Han har stor matglede i bhg, men veldig sær og ensidig hjemme. Uansett hva vi prøver. I bhg er det et annet fellesskap, han ser andre barn smake og de blir tilbudt det samme, så det blir lettere å prøve. De tar ut de største barna 2-3 år og drar på butikken og handler, lager mat sammen med ferske råvarer. Er så imponert over hva de barnehageansatte har fått til det siste året på matfronten. Og de har lagd alt fra julemiddag til lapskaus, linsesuppe og tikkamasala med kylling. Til ts: ksn du ikke ta med matpakke en stund til hun ikke sover like mye, og beholde matpengene selv? Det er for en kort periode, så har du full o ersikt og mer råderett over hva hun får i seg iløpet av dagen? Så begynner du å betale igjen når hun får ta del i matfellesskapet ☺️ Anonymkode: 30d85...a3d
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #51 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor er folk så veldig opptatt av varmmat egentlig? Kan bare snakke for meg selv, men periodevis er det bare i barnehagen sære unger spiser bra varmmat. Treåringen vår spiser nesten ingenting til middag hjemme - om det ikke er typ pannekaker, grøt, pølser eller pasta er det en evinnelig kamp å få ham til bordet, en ny kamp å få ham til å smake og resultatet er at han, til slutt, tårevåt, tar en bit eller to og sier, for titusende gang; jeg likte ikke! (Jeg HATER det uttrykket. Hører fader ikke noe annet for tida) I barnehagen derimot, der kan ungen spise tre porsjoner av alt de serverer helt uavhengig av konsistens, innhold,farge og form. Barnehagen vår bruker catering fra barn til bords og har bare varmmat en dag i uka. Hadde gladelig femdoblet matpengene for at de skulle kunne ha varmmat hver dag så han spiste litt mer variert. Og ja, jeg er helt sikkert en ræva mor som bare må lære ham matglede. Noe vi forsøker. Så alle som mener de har perfekte løsninger er hjertelig velkomne hjem til oss for å løse problemet! Anonymkode: e9731...12e
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #52 Skrevet 3. februar 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Ulempen er at lønnsutgiftene til denne kokken må tas fra et sted. Dersom kokken inngår i grunnbemanning så tas det i praksis fra de ansatte 'på gulvet'. Alle barnehager burde ha egen kokk finansiert som egen budsjettpost. Bare det å slippe å ta oppvask etter måltider hadde vært magisk. Anonymkode: a7c1d...340 Det er vanlig å dekke lønn til kokk med kostpenger fra foreldrene. Anonymkode: 6ff2c...588
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #53 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vår barnehage har en kokk som bare jobber på kjøkkenet, og lager mat til hele barnehagen. De lager alle måltider for dagen i barnehagen, og varm mat flere ganger i uka. Så de ansatte som jobber direkte med barna får ferdig mat inn på avdelingen, og bruker kun tid på selve spisingen. Så det er fullt mulig å ha et godt mattilbud i barnehagen uten at det går ut over tiden de ansatte bruker med barna. Anonymkode: 3ea6c...1d4 Det du ikke opplyser her er at den tiden det er kokk er ressurser tatt fra bemanningen som jobber direkte med barna. Alt mellom 10-20% lavere voksentetthet per avdeling pga mattilbudet. Matpakke er å foretrekke. Full kontroll over hva barna får med og hvor mye de spiser samt ansatte som har tid til barna fremfor matlaging eller kokk Anonymkode: 41238...b2d 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #54 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det du ikke opplyser her er at den tiden det er kokk er ressurser tatt fra bemanningen som jobber direkte med barna. Alt mellom 10-20% lavere voksentetthet per avdeling pga mattilbudet. Matpakke er å foretrekke. Full kontroll over hva barna får med og hvor mye de spiser samt ansatte som har tid til barna fremfor matlaging eller kokk Anonymkode: 41238...b2d Det du sier her stemmer ikke. Anonymkode: ca085...e13
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #55 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vanlig å dekke lønn til kokk med kostpenger fra foreldrene. Anonymkode: 6ff2c...588 Kostpenger i bhg skal i prinsippet gå til å dekke reelle utgifter til mat, ikke lønnskostnader. Skal kostpengene dekke lønnsutgifter til kjøkkenassistent må det jo bli en ekstrem sum foreldrene må betale(vet dog at det er bhg som har gjort dette og dermed ekskludert søkere med dårlig råd). Anonymkode: a7c1d...340 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #56 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det du sier her stemmer ikke. Anonymkode: ca085...e13 Det stemmer for flere barnehager med mattilbud dessverre. Sikkert ikke for alle barnehager. Å ta med barna på matlaging er også svært ressurskrevende. Å lage mat uten barn tar tid bort fra barna. Kokk må betales, og det går overhodet ikke av kostpenger for da hadde summen vært langt høyere. Opplever også at barna spiser langt mer med matpakker enn varmmat. Anonymkode: 41238...b2d 1
Anonym9887 Skrevet 3. februar 2022 #57 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det du ikke opplyser her er at den tiden det er kokk er ressurser tatt fra bemanningen som jobber direkte med barna. Alt mellom 10-20% lavere voksentetthet per avdeling pga mattilbudet. Matpakke er å foretrekke. Full kontroll over hva barna får med og hvor mye de spiser samt ansatte som har tid til barna fremfor matlaging eller kokk Anonymkode: 41238...b2d Har man egen kokk og gjør rapporten til Udir korrekt skal ikke en kokk gå som en del av grunnbemanningen og bemanningsnorm, og det er derfor ikke tid tatt vekk fra barna. Det er eget felt som fylles inn i rapporteringen. Bruker man vanlige ansatte til å lage maten vil tiden tas vekk fra barna. Vi går i barnehage med 50 % kokk og betaler 500 kr i kostpenger. Pengene dekker både matutgifter og lønnskostnad. For at det skal gå rundt bør det være en barnehage med litt størrelse på, ellers vil det bli for dyrt per barn. 2 dager med havregrøt, 1 dag med yoghurt og müsli og 2 dager hjemmelaget brød til frokost. Varm lunsj 4 dager i uka og hjemmelaget brød siste dag. Barna får ofte være med å lage mat på kjøkkenet og får smake på masse forskjellige smaker og konsistenser.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #58 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man har ikke bare 11 mnd gamle babyer på småbarn Anonymkode: ca085...e13 Nei, man har opptil 2 år. Det er mer stress å ha barna med enn at en ansatt bare lager maten. Dessuten er det forferdelig grisete at 2åringer skal lage mat når de sikler, peller seg i nesa, smaker på maten ved å putte hele hånden i munnen. Dessuten er det en god mix av barn, så veldig mange som er totalt avhengig av de voksne enda. Og da er det ikke nok folk til å inkludere barna i matlagingen når én ansatt lager mat, en er på pause og den siste skal passe på resten av barnegruppa. Anonymkode: 59da3...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #59 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, man har opptil 2 år. Det er mer stress å ha barna med enn at en ansatt bare lager maten. Dessuten er det forferdelig grisete at 2åringer skal lage mat når de sikler, peller seg i nesa, smaker på maten ved å putte hele hånden i munnen. Dessuten er det en god mix av barn, så veldig mange som er totalt avhengig av de voksne enda. Og da er det ikke nok folk til å inkludere barna i matlagingen når én ansatt lager mat, en er på pause og den siste skal passe på resten av barnegruppa. Anonymkode: 59da3...b2a Nei, man har opptil 3 år. Det går helt fint med riktig innstilling Anonymkode: ca085...e13
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2022 #60 Skrevet 3. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, man har opptil 2 år. Det er mer stress å ha barna med enn at en ansatt bare lager maten. Dessuten er det forferdelig grisete at 2åringer skal lage mat når de sikler, peller seg i nesa, smaker på maten ved å putte hele hånden i munnen. Dessuten er det en god mix av barn, så veldig mange som er totalt avhengig av de voksne enda. Og da er det ikke nok folk til å inkludere barna i matlagingen når én ansatt lager mat, en er på pause og den siste skal passe på resten av barnegruppa. Anonymkode: 59da3...b2a De færreste har vel pause i matlaging og spising Anonymkode: ca085...e13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå