Gå til innhold

Mat i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på 11 mnd som har gått i barnehage siden januar. På denne måneden er jeg skuffet over mat tilbudet til barnehagen. Jeg betaler 350 kr i måneden for matpenger og da får vi 2 måltider til dagen i barnehagen, frokost må man ta med selv. Det er middag en gang i uken, havregrøt 2 ganger og brød 2 ganger. Datteren min sover 2 ganger til dagen og derfor spiser hun ikke når de har måltider, men må sitte og spise når hun har våknet. Det fører til at hun nesten bare blir tilbydd skive med enten leverpostei eller skinkeost, av frukt får hun noen ganger most banan. Jeg synes det er trist at hun skal gå glipp av alle varm måltidene fordi hun sover når det skjer. At hun kun får leverpostei og skinkeost for det er det letteste og at hun ikke blir tilbydd andre frukt fordi de ikke kan hjelpe henne. Samtidig forstår jeg at de gjerne ikke har tid til å prioritere måltidene hennes, da det sikkert skjer mye annet når hun skal spise. Jeg synes også hun spiser lite i barnehagen og jeg skulle ønske at de kunne tilby henne oftere mat. Spurte i dag når jeg henta og da hadde hun spist 1 skive med leverpostei kl. 12 og en skål med Nestle grøt kl. 15. Jeg ble irritert fordi jeg synes det er ALT for lite mat i løpet av en dag. De må kunne tilby henne mellom måltid før hun skal legge seg. Hun var skrubb sulten når hun kom hjem...Jeg tenkte om jeg skulle tilby meg å ta med litt forskjellige enkle ting de kan gi som mellom måltid, men synes også det blir feil siden jeg betaler 350 kr i måneden for mat. Synes også barnehagen fronter at de har ett godt mat tilbud, men egentlig har det veldig store mangler og personalet dropper ofte frukt og grønt fordi det er for stress. Dette vet jeg, men går ikke innpå hvordan jeg vet det. Når de lager middag, er ikke disse så sunne som de skal ha det til og det er mye pølser og kjøttboller og pose sauser. Hvordan er det med mat i deres barnehage?

Anonymkode: 67d69...26a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke det du nevner er lite mat for en på 11 mnd, men barn er jo forskjellig. Er det småbarnsavdeling eller barn i alle aldre? Om det er barn i alle aldre så kan du ikke forvente noe annet så lenge hun sover på dagtid. 

Ta det opp med barnehagen om du ønsker et annen kosthold,  er ikke verre enn det.

Anonymkode: 9c4fe...3eb

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har kanskje ikke fått med deg hvor få ansatte det er per barn?

Det er 3 på papiret, men i realiteten alltid bare 2 eller 1 voksen sammen med alle barna.

Dessverre kan ikke barnehagen tilpasse seg alle foreldres ønsker, vi har det tilbudet vi har og hvis det ikke er bra nok så må du nesten ha barnet hjemme.

Man betaler en latterlig lav pris for barnehagen i Norge, i USA hvor tilbudet er helprivat og ikke subsidiert av staten koster det ca 100$ per dag per barn.

Derfor er tilbudet så dårlig, derfor må du selv ha barnet hjemme hvis det ikke er bra nok. Ressursene er for dårlige til at alle foreldre skal få sine ønsker oppfylt. 

Jeg skjønner at det med mat er viktig, men spiser dere frokost? Kan du sende med henne hjemmelaget smoothie med havregryn eller annen mat barnet klarer å spise selv?

350,- for mat er også latterlig lite. Hvis du tenker deg at det er 2 måltider om dagen, pluss frukt x 5 dager x 4 uker så får du 8,- per måltid. Det er ikke fryktelig mye.

Anonymkode: 59da3...b2a

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må nesten gi det litt tid. Snart sover hun i rytme med de andre og etterhvert bare en dupp. Da sitter hun og spiser med de andre. Du kan nok ikke forvente at de skal tilby flere måltider om dagen enn to (i tillegg til frokosten). Ellers er det du beskriver vanlig servering i ganske mange barnehager. Personlig hadde jeg gladelig betalt ekstra matpenger for bedre kost i barnehagen, men det er ikke alle barnehager som tilbyr dette. Noen har jo egen kokk feks slik at de får skikkelig mat hver dag. Men det er helst enkelte private barnehager som har et slikt tilbud. Send med en god frokost og ha god middag og kvelds hjemme. Gjerne et kjapp sunn snack på vei hjem hvis hun er sulten.

Anonymkode: 968de...c7d

• Liker 9
Skrevet

Synes ikke det var lite, de andre får også to måltider om dagen. Hvor lange mener du barnet ditt skal ha?

Anonymkode: ca085...e13

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Samme mattilbud. Jeg er faktisk fornøyd. Nettopp fordi barna spiser og glade for maten de får. Voksne kan mene så mye de vil, men så lenge barna spiser og koser seg er det faktisk det som betyr mest.

Eneste feil er at barnet ditt sover gjennom det varme måltidet. Samtidig skal det også passe for alle andre barn. Legger hun seg spesielt tidlig? 

Varmt måltid er til lunsj som regel er i 11 - 12 tiden. Jeg er vant med at barna legges etter dette. 

At et barn som spiser en brødskive og en bolle med grøt er for lite kan jeg si meg uenig i. Det er mer enn det de fleste 5 åringer spiser. Barn spiser i rykk og napp. Hun er fortsatt liten og ny i barnehagen. Det tar tid å finne seg til rette og føle seg trygg. Det kommer etterhvert 🙂

Nå er det korona og mye sykefravær. Bare i våres barnehage har de nå 15 vikarer fordi alle faste ansatte er i isolasjon. Det er igjen 6 faste som er selt på hver sin avdeling. Om frukt blir droppet en dag eller to må du nesten regne med i disse tider.

Koronatiden er unntakstilstand. Er du misfornøyd takker du nei til mat til 350 måneden. Kan du heller fikse det selv.

Anonymkode: 88b1f...d46

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Vår kommune prioriterer ikke matservering så vi har med all mat selv, og betaler dermed selvsagt ikke matpenger. På den måten har vi full oversikt og valg over hva barna spiser i løpet av dagen og barnehagepersonalet kan bruke tid sammen med barna i stedenfor å være opptatt med matlaging. 

Anonymkode: a58b1...541

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår kommune prioriterer ikke matservering så vi har med all mat selv, og betaler dermed selvsagt ikke matpenger. På den måten har vi full oversikt og valg over hva barna spiser i løpet av dagen og barnehagepersonalet kan bruke tid sammen med barna i stedenfor å være opptatt med matlaging. 

Skulle ønske alle foreldre tenkte slik som deg. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har kanskje ikke fått med deg hvor få ansatte det er per barn?

Det er 3 på papiret, men i realiteten alltid bare 2 eller 1 voksen sammen med alle barna.

Dessverre kan ikke barnehagen tilpasse seg alle foreldres ønsker, vi har det tilbudet vi har og hvis det ikke er bra nok så må du nesten ha barnet hjemme.

Man betaler en latterlig lav pris for barnehagen i Norge, i USA hvor tilbudet er helprivat og ikke subsidiert av staten koster det ca 100$ per dag per barn.

Derfor er tilbudet så dårlig, derfor må du selv ha barnet hjemme hvis det ikke er bra nok. Ressursene er for dårlige til at alle foreldre skal få sine ønsker oppfylt. 

Jeg skjønner at det med mat er viktig, men spiser dere frokost? Kan du sende med henne hjemmelaget smoothie med havregryn eller annen mat barnet klarer å spise selv?

350,- for mat er også latterlig lite. Hvis du tenker deg at det er 2 måltider om dagen, pluss frukt x 5 dager x 4 uker så får du 8,- per måltid. Det er ikke fryktelig mye.

Ta det der med arbeidsgiver, ikke angrip foreldrene. 

Anonymkode: d709b...cac

• Liker 3
Skrevet

To måltid per dag når frokosten må medbringes eller spise hjemme er helt normalt. Når du henter er det jo tid for mat igjen hjemme uansett.

Er enig med deg at variasjonen er dårlig, det kan de lett forbedre seg på. Er det varmmat eller annen frukt så kan de fint legge litt av så barnet ditt kan få når det våkner. 

Har du spurt de ansatte på avdeling eller styrer hvorfor det er som det er? Kanskje er de i en vrien bemanningssituasjon akkurat nå, eller annet som påvirker denne perioden litt ekstra? Hvis ikke må de jo ta seg sammen.

Anonymkode: 349f0...520

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skulle ønske alle foreldre tenkte slik som deg. 

Det kunne ikke jeh. Varm mat er viktig

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er voksne på gulvet der barna leker, omgåes og lærer også. Nære voksne og trygg tilknytning er det aller viktigste for små barnehagebarn. Om mat skal serveres i barnehage må det ansettes flere personale og midler må øremerkes. 

62433EE1-4DA7-4A15-8644-46DB080C9127.jpeg

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Varm mat er viktig og det kan de få hjemme. Noe må da vi foreldre ta oss av også. Er vel ikke lenge før de sendes i pysj i barnehagen   så kan de ta tannpuss og Morgenstern. Man betaler da tross alt for en plass og hvis de ansatte klarer på kapasitetsproblemer,  så får de ta det med arbeidsgiver og ikke foreldrene.

Anonymkode: 124f4...8ed

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Varm mat er viktig og det kan de få hjemme. Noe må da vi foreldre ta oss av også. Er vel ikke lenge før de sendes i pysj i barnehagen   så kan de ta tannpuss og Morgenstern. Man betaler da tross alt for en plass og hvis de ansatte klarer på kapasitetsproblemer,  så får de ta det med arbeidsgiver og ikke foreldrene.

Anonymkode: 124f4...8ed

Det er viktig også i barnehagen og fin arena til å ta ed barn på matlaging 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ta det der med arbeidsgiver, ikke angrip foreldrene. 

Anonymkode: d709b...cac

Det var vel ikke et angrep, men greit at foreldrene får en forklaring så de kanskje forstår hvorfor matlaging ofte må nedprioriteres. Helt klart et problem som arbeidsgiver må ta seg av, men dette gjelder ikke bare denne barnehagen. Det er en generell stor feil med alle barnehager. Det må ansettes eget kjøkkenpersonell om man skal virkelig få god og ordentlig mat i barnehager. 

Anonymkode: 8b8bc...f98

• Liker 4
Skrevet

Nå spør jeg sikkert veldig dumt her, men: Hvorfor må barnet sove når de andre barna er våkne? 

Anonymkode: 4d19a...14b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå spør jeg sikkert veldig dumt her, men: Hvorfor må barnet sove når de andre barna er våkne? 

Fordi barnet sikkert et trøtt og sover kanskje to ganger .

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ett barn på 11 mnd har gjerne andre sove rutiner enn eldre barn. Hun blir trøtt mellom 9 - 9.30 og trøtt igjen 13.30-14. Den "normale" sovetiden på småbarn er mellom 12-14. 

Anonymkode: 67d69...26a

• Liker 4
Skrevet

Mat er viktig og jeg skjønner at du reagerer. Min har nå gått et halvt år i barnehage. De spiser brødskiver til frokost og lunsj, og litt frukt i 14-tiden. Vi har etterlyst om de ikke kunne gi han noe annet av og til fordi han plages med magen, men det var helt umulig mente dem. Foreslo yoghurt med havregryn istede for brødskive for et enkelt eksempel, men jeg skulle jo helst ønske at de varierte enda mer enn det. De ville ikke. Så med det som hovedgrunn har vi valgt å bytte barnehage, og har søkt han inn i en annen. 
Det hele stiller seg annerledes ved lav bemanning etc, men forhåpentligvis er det ingen barnehager som aldri er fulltallige på et halvt år. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

barnehagepersonalet kan bruke tid sammen med barna i stedenfor å være opptatt med matlaging. 

Vår barnehage har en kokk som bare jobber på kjøkkenet, og lager mat til hele barnehagen. De lager alle måltider for dagen i barnehagen, og varm mat flere ganger i uka. Så de ansatte som jobber direkte med barna får ferdig mat inn på avdelingen, og bruker kun tid på selve spisingen. 

Så det er fullt mulig å ha et godt mattilbud i barnehagen uten at det går ut over tiden de ansatte bruker med barna. 

Anonymkode: 3ea6c...1d4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...