Gjest Den undrende Skrevet 24. oktober 2005 #21 Del Skrevet 24. oktober 2005 Skullle til å si det: Når du lager en oppgave du allerede er bestemt på utfallet (reklame er kjønnsdiskriminerende) så bør du få frem at du mener det. Det bør gå frem fra oppgaven at du vil svare på hvorfor/hvordan det er slik/har blitt slik etc. Skal du skrive en oppgave om hvorvidt reklame er kjønnsdiskriminerende, bør du i selve oppgaven virkelig få frem begge sider (ja og nei) selv om at du bør nevne at du var forutinntatt da du begynte med oppgaven og hvorvidt oppgaven har fått deg til å endre synspunkt elller ei. Tenker du TV generelt så er kanskje ikke norske medier de som er mest klare. F.eks. engelske og amerikanske medier er det svært sjelden man finner middelaldrende/fete/stygge kvinner selv om andelen menn som er det er ganske stor. Dette i alle deler i Tv-bransjen, alt fra nyhetsoppleser til tv-serier til reklamene. Som noen har nevnt tidligere så er det nok mye pengestyrt, og skal du skrive ut fra norkse forhold så tror jeg det er verdt å se om det er forskjell på NRK og TV2/TVNorge. Er det bare reklame du skal skrive om så begrenses kanalvalg naturlig da. Du bør selvfølgelig også få frem at det i dag i forhold til før, så er det blitt økende andel menn som blir rammet av kroppsfokusering, og at nakenhet og sex selger også fra det kjønnet. Men da kan det være lurt å ta frem tall på hvor mange kvinner som er nakne og hvor mange menn er nakne (og antall reklemer etc) og som du nevner selv: Hvilke type rolle har disse folkene. De behøver for all del ikke å være nakne for å finne at kvinner og menn har helt ulike roller. Du kan finne frem til ulike undersøkelser gjort av andre, og du kan i tillegg utføre dine egne undersøkelser om du vil. Kanskje du kan finne frem til undersøkelser hvor man tar utgangspunkt i kreftene bak media? Hvem sitter i redaksjonene, hvem sitter i styrene og hvem lager/bestiller reklame? Er de bare menn? Hva styres de av? Hvilke verdier har de? etc. I Norge synes jeg det er en veldig morsom sak. I NRK var "alle" stillingene besatt av menn. Da TV2 kom skulle de revolusjonerende ansette kvinner til å fremstille været. Men etter en liten stund kom det frem at det bare var pene kvinner som fikk være værdamer. Hva er verst? En kanal som legger vekt på faglige kvalifikasjoner og dermed "bare" ha gamle gubber eller en kanal som legger vekt på å tjene penger = menn som sikler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 trådstarter Skrevet 24. oktober 2005 #22 Del Skrevet 24. oktober 2005 Tusen takk for innspill alle sammen! Her var mye interessant lesing, og mye og gripe fatt i. Det jeg imledertidig sliter litt med, er at dette skal være en filosofisk oppgave omkring dette temaet, og pr. d.d. er hodet mitt stort og forvirret....jeg føler at jeg er for forutintatt til å stille meg kritisk til egne meninger ( som jeg må gjøre her)..... Vanskelig og skulle veie for og i mot. Derfor søker jeg hjelp hos dere kloke hoder til en konkret problemstilling! Noen som tar utfordringen? Jeg har begrenset meg til reklame. og se på kroppsfokuset/objektivering av kvinnen og kjønnsrollemønsteret de viser oss. men så må jeg altså undre meg rundt noe her, se det fra to eller flere sider.Ikke bare banke fakta i bordet. Og det er som sagt det som er mitt egentlige problem. Hjelp mottas med overveldende glede! Klem fra forvirra vegglus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 25. oktober 2005 #23 Del Skrevet 25. oktober 2005 Ordet "sex" i overskriften og bilder av halvnake damer er garantert økt salg, selv for de store/seriøse avisene. Må løpe nå, men kan se om jeg finner mer om dette senere. Det er et ganske interessant tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -jente, 33- Skrevet 25. oktober 2005 #24 Del Skrevet 25. oktober 2005 Nei, jeg synes ikke det er et tilbakefall for kvinnen eller likestrillingen dette med nakne/blottede kvinnekropper i media. For hvem er det et tilbakefall? Alle kvinner? For deg og meg? Jeg persnlig merker ingenting av konsekvensene. Og la meg føye til: i arbeidslivet er det ikke mennene som holder meg tilbake, nei det er kvinnene- kvinne er kvinne verst-mentaliteten råder. Hvis ingen kvinner hadde vist seg nakne eller avkledd på bilder i media - hva da? Hvis det får konsekvenser- for hvem mener du det får virkninger? Og på hvilken måte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #25 Del Skrevet 26. oktober 2005 Som nevnt i overskriften skal jeg skrive en oppgave om media og kjønn. Tenker her hovedsaklig på kroppsfokusering og kvinnen som blir fremstilt som et objekt. Jeg mener bevisst dette er et tilbakeslag for likestilling, men lurer på om det er noen med andre oppfatninger enn meg her inne? Kun seriøst, takk... Skal nemlig drøfte dette på en kritisk måte, dvs. ikke ta alt jeg mener som en allmenngyldig sannhet....litt vanskelig, det der.... Kom med innspill, folkens! ← Jeg tror kvinnen i stor del legger opp til fokuseringen selv. Kvinnen står selv for innkjøp av godt over 90 % av alle magasiner hvor hun siden påklager fokuseringen. En slik fokusering vil selvsagt ikke forsvinne da kjøpegruppen er kjønnet selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #26 Del Skrevet 26. oktober 2005 Skal nemlig drøfte dette på en kritisk måte, dvs. ikke ta alt jeg mener som en allmenngyldig sannhet....litt vanskelig, det der.... ← Nei. På en kritisk måte vil si at man reflekterer over feil begått fra eget kjønns side og da ikke bare skyver problemene ifra seg og over på det annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1-trådstarter Skrevet 26. oktober 2005 #27 Del Skrevet 26. oktober 2005 Det er kjekt å se at folk er engasjert! Jeg er i gang med oppgaven, og har jo allerede fått en del innspill på at kvinnen også har et ansvar her også. Dette synes jeg er veldig interessant og ønsker gjerne flere synspunkter på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #28 Del Skrevet 26. oktober 2005 Ja, kvinnen har omtrent hele ansvaret for hva hun gjør selv. Ok, andre kan påvirke henne og overtale henne - og til og med ha makt over henne, men hun er ansvarlig for det selv hva hun velger å gjøre med det. Jeg synes kvinnen blir gjort til offer når offentlige talsgrupper må snakke hennes sak (uten at de som eksponerer seg selv har ytret ønske om det). Så hvem er kampfanene til for? Kvinnene i media eller de kvinnene som ergrer seg og ser på? Hvorfor er det galt det de gjør? Blri de undertrykt hvis de selv mener de ikke er/blir det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 27. oktober 2005 #29 Del Skrevet 27. oktober 2005 Likestilling er en selvfølge. Like rettigheter og like plikter. Jeg er selv kvinne, 37 år, og jeg kan ærlig talt ikke forstå hva lettkledde modeller har med dette å gjøre. Jeg sier meg enig med Skidrow her altså. Jeg føler meg ikke krenket som kvinne ved å se vakre damer i bikini eller hva det måtte være. Jeg raser heller ikke over H&M's undertøysplakater hvert år. Som nevnt tidligere her, disse kvinnene gjør det helt frivillig og tjener penger som gress. Hadde jeg hatt kropp og utseende til det skulle jeg gjerne hatt en slik jobb selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diktern Skrevet 27. oktober 2005 #30 Del Skrevet 27. oktober 2005 (endret) Disse kvinnene har valgt det sjøl og tjener sikkert bra, det er ikke det det er snakk om. Saken er jo at disse bildene er svært kroppsfikserte framstiller kvinner som objekter. Dette er en tendens i samfunnet, som enkeltmennesket alene ikke kan sette i sammenheng. Endret 27. oktober 2005 av Diktern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 28. oktober 2005 #31 Del Skrevet 28. oktober 2005 Att kvinnorna PÅ bilderna tar jobben och tjänar pengar är egentligen inte "hotet" mot jämställdheten. Lyfter vi blicken ett steg till kan vi ställa frågan: VEM är det som erbjuder just DESSA kvinnor jobben? Varför ska bilden vara nästan naken? Är det relevant? Hur påverkar denna bild samhällsbilden? Är den representativ för befolkningen eller vår målgrupp? Hur bidrar bilden till synen på hur en kvinna "ska" se ut? (visar vi bara bilder på storbröstade smala kvinnor vad ger det då för referensramar till barnen som växer upp?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 28. oktober 2005 #32 Del Skrevet 28. oktober 2005 Jeg så en reklame for Dressmann på tv i går. Det var en gjeng med kjekke veltrente mannfolk i bare underbuksa som kom opp fra sjøen. Er det noen mannfolk som føler seg krenket av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #33 Del Skrevet 30. oktober 2005 En slik fokusering vil selvsagt ikke forsvinne da kjøpegruppen er kjønnet selv. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 trådstarter Skrevet 4. november 2005 #34 Del Skrevet 4. november 2005 Hei igjen alle sammen! Etter en intens uke, er nå oppgaven ferdig! Jeg vil derfor bare takke alle sammen for innspill som fikk meg i gang! Nå er det bare å vente i spenning ....men får dessverre ikke eksamensresultater før etter jul en gang......... Men igjen; TUSEN TAKK for konstruktive bidrag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå