Gå til innhold

IVF - Forferdelig bekymret over tidsaspektet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Aller eldste laget? Nei, ærlig talt. Før prevensjon ble oppfunnet var det helt vanlig at man fikk barn godt ut i 40-årene. Så fra naturens side er hun nok ikke for gammel.

Anonymkode: cec8a...eca

Ikke for gammel. Det sa jeg ikke. Forholder meg til fakta. Og jeg er enig med deg. Barn kom til verden også med mødre i 40- årene før. Det er jo i siste fase for mulig gravididitet, så sånn sett i eldste laget, men sier ikke at hun er for gammel. Håper selv på siste rundt 40

Anonymkode: 3d8e1...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk for svar. Det hadde vært interessant å vite mer om hva de gjorde som var stikk motsatt😊 Har du lyst til å si hvor i landet dette var?

Tusen takk❤️❤️

Anonymkode: 493dd...e45

Vi fikk de samme rundene med medisiner hver gang uten at eggene utviklet seg og forsøket ble avbrutt. Dette skjedde 4 ganger. 
når vi drog til klinikk Hausken satte han oss på helt andre medisiner og mye høyere doser ☺️ Dette er i i Haugesund ☺️

Anonymkode: f4422...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre deg hvor dette var? Hvor følte du dere fikk dårlig oppfølging, og hvor gikk dere privat?😊

Østlandet. Vi har ikke fått dårlig oppfølging i det offentlige, men det er mer ventetid, de er et mer usikkert kort i pandemien, de har ikke like god tid per pasient, de har ikke god tid til at man har masse spørsmål eller rom for at man bruker den tiden man trenger under innsett / uttak. Heller ikke til og ringe med spørsmål og sjekke ting hvis man trenger det. Dette var de tydelige på og åpne om når vi var på første samtale. «Mange opplever det som samlebånd» og forventer annet, men det er slik det er. I det private betaler du for nesten uendelig god tid og oppfølging fra A til Å. Dag, kveld og helg. I tillegg kjører ofte det offentlige lang protokoll så du må ned på alt av hormoner for de vil ha full kontroll på alt, mens det private kan kjøre kort protokoll og har mer fleksibilitet. 

Anonymkode: e5328...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet. Vi har ikke fått dårlig oppfølging i det offentlige, men det er mer ventetid, de er et mer usikkert kort i pandemien, de har ikke like god tid per pasient, de har ikke god tid til at man har masse spørsmål eller rom for at man bruker den tiden man trenger under innsett / uttak. Heller ikke til og ringe med spørsmål og sjekke ting hvis man trenger det. Dette var de tydelige på og åpne om når vi var på første samtale. «Mange opplever det som samlebånd» og forventer annet, men det er slik det er. I det private betaler du for nesten uendelig god tid og oppfølging fra A til Å. Dag, kveld og helg. I tillegg kjører ofte det offentlige lang protokoll så du må ned på alt av hormoner for de vil ha full kontroll på alt, mens det private kan kjøre kort protokoll og har mer fleksibilitet. 

Anonymkode: e5328...4f2

Ok, takk for utfyllende svar!!😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi fikk de samme rundene med medisiner hver gang uten at eggene utviklet seg og forsøket ble avbrutt. Dette skjedde 4 ganger. 
når vi drog til klinikk Hausken satte han oss på helt andre medisiner og mye høyere doser ☺️ Dette er i i Haugesund ☺️

Takk for svar!😊 Kjekt å vite om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

2 måneder går fort da. Kanskje starte i det offentlige om 2 måneder og hoppe over til det private hvis 1. forsøk ikke går?

Anonymkode: 3d8e1...26d

Ja, vi tenker å prøve det offentlige først, og se hvordan vi føler når vi har vært der. Kanskje prøve ett forsøk, og hvis vi føler at det får for tregt eller at vi ikke får god nok oppfølging, så går vi privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg skjønner veldig godt din bekymring for tidsaspektet. Vi valgte å gå direkte privat, og startet måneden etter jeg fylte 40 år. Vi har foreløpig ikke lykkes (4 forsøk), og jeg er glad vi ikke ventet med oppstart, for da har vi mer tid på oss til å lykkes. Men det går vel an å kjøre ett forsøk i det private mens du venter på å komme til i det offentlige?

Anonymkode: 6c1f3...5d9

Vi tenker å starte med et forsøk i det offentlige, og så heller gå privat hvis vi ikke lykkes der, og hvis vi ikke føler at vi får den hjelpen vi trenger. Hvis vi starter privat først med ett forsøk, og så går over til det offentlige, må vi ut med dobbelt så mye dersom vi skal gå privat igjen etterpå, så vi tror det er lurt å starte andre veien. Håper inderlig dere lykkes!! Har dere fått noe beskjed om prognoser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har holdt på med IVF offentlig har måttet vente ekstra lenge mellom hvert forsøk ja. 

Med deres alder hadde jeg knust sparegrisen og gått privat. For dere er det høyrisiko å gå offentlig nå. 

Du må regne totalt ca 100.000 kr for 3 tellende forsøk+medisiner. 

Må være brutalt ærlig med deg her - rent statistisk er det slettes ikke noe voldsomt høye sjanser for å bli gravid raskt når man trenger IVF. Første forsøk er for de fleste å regne som «testforsøk», så om barn er viktig for deg: ikke kast bort tiden for å spare penger.

Man pleier ikke vingle frem og tilbake mellom offentlig/privat.

Mange i det private tar kontrakten på 3 forsøk, og søker i det offentlige. De som er endel yngre gjør ofte omvendt naturlig nok. 

Statistisk sett har du ikke så god tid som du legger opp til med å skulle ta ett forsøk osv osv. Det man gjør aller mest selv i normale tider med IVF er å vente. Vente på utredning, kanskje kirurgi for å fjerne polypper/endometriose osv. Vente etter SA/overstimulering osv.

Vi prøvde i 4 år og jeg vil anslå halve tiden var venting på diverse inngrep/må gjøre ditt før datt. 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi tenker å starte med et forsøk i det offentlige, og så heller gå privat hvis vi ikke lykkes der, og hvis vi ikke føler at vi får den hjelpen vi trenger. Hvis vi starter privat først med ett forsøk, og så går over til det offentlige, må vi ut med dobbelt så mye dersom vi skal gå privat igjen etterpå, så vi tror det er lurt å starte andre veien. Håper inderlig dere lykkes!! Har dere fått noe beskjed om prognoser? 

Nei, har ikke fått noen prognoser oppgitt, men statistikken er jo ikke superbra for 40+. Alle prøver er helt ålreit mtp alder, men man skal ha bra flaks med å treffe det riktige gullegget uansett. Jeg har hatt veldig bra blastocyster alle ganger, og blitt gravid to ganger, men en kjemisk og en sa etter 7 uker. Legene sier det absolutt er mulig, men spørsmålet er jo egentlig hvor mange forsøk man orker/har råd til. Vi har også tenkt tanken rundt eggdonasjon, så på et tidspunkt så kommer vi til å ta den diskusjonen. Men legene mener det foreløpig er for tidlig å gi opp egne egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 9.07):

Vi har ventet siden juni, det kom ikke frem i første innlegget😊 Så nå nærmer det seg ja, men jeg er så bekymret for at behandlingen etter oppstartssamtalen skal drøye. Ser at mange sier det er stort etterslep pga covid, og noen må vente mange mnd før de kan starte behandlingen.. Det er det jeg tenker mest på, akkurat nå. Ordene til gynekologen henger over meg som en mare.. «dere har dårlig tid».

Har du forsøkt å rknge og forhøre deg om ventetidene? De må kunne gi et slags estimat.

Anonymkode: 7d295...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har du forsøkt å rknge og forhøre deg om ventetidene? De må kunne gi et slags estimat.

Anonymkode: 7d295...145

Ja, har snakket med klinikken, og de sier at vi får antakelig time i april, og oppstart med IVF en til to sykluser etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, har ikke fått noen prognoser oppgitt, men statistikken er jo ikke superbra for 40+. Alle prøver er helt ålreit mtp alder, men man skal ha bra flaks med å treffe det riktige gullegget uansett. Jeg har hatt veldig bra blastocyster alle ganger, og blitt gravid to ganger, men en kjemisk og en sa etter 7 uker. Legene sier det absolutt er mulig, men spørsmålet er jo egentlig hvor mange forsøk man orker/har råd til. Vi har også tenkt tanken rundt eggdonasjon, så på et tidspunkt så kommer vi til å ta den diskusjonen. Men legene mener det foreløpig er for tidlig å gi opp egne egg. 

Det er jo bra at legene sier det er mulig da, og at du har bra blastocyster. Har skjønt at det er en vanvittig tøff prosess, så selv om jeg gleder meg og er utålmodig etter å komme i gang, så gruer jeg meg noe helt vanvittig også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (19 timer siden):

De jeg kjenner som har holdt på med IVF offentlig har måttet vente ekstra lenge mellom hvert forsøk ja. 

Med deres alder hadde jeg knust sparegrisen og gått privat. For dere er det høyrisiko å gå offentlig nå. 

Du må regne totalt ca 100.000 kr for 3 tellende forsøk+medisiner. 

Må være brutalt ærlig med deg her - rent statistisk er det slettes ikke noe voldsomt høye sjanser for å bli gravid raskt når man trenger IVF. Første forsøk er for de fleste å regne som «testforsøk», så om barn er viktig for deg: ikke kast bort tiden for å spare penger.

Man pleier ikke vingle frem og tilbake mellom offentlig/privat.

Mange i det private tar kontrakten på 3 forsøk, og søker i det offentlige. De som er endel yngre gjør ofte omvendt naturlig nok. 

Statistisk sett har du ikke så god tid som du legger opp til med å skulle ta ett forsøk osv osv. Det man gjør aller mest selv i normale tider med IVF er å vente. Vente på utredning, kanskje kirurgi for å fjerne polypper/endometriose osv. Vente etter SA/overstimulering osv.

Vi prøvde i 4 år og jeg vil anslå halve tiden var venting på diverse inngrep/må gjøre ditt før datt. 

Takk for fyldig svar. Jeg vet at sjansene våre er små.. men har jo fortsatt håpet. Vi skal absolutt ta med oss det du sier her. Har helt vondt i magen nå.. Selv om jeg hele tiden har visst at alderen er mot oss, har jeg optimistisk (og kanskje naivt) trodd at det skal ordne seg til slutt. Nå begynner det å gå opp for meg at det kanskje ikke skjer, selv om vi får hjelp. Det er jævlig tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for fyldig svar. Jeg vet at sjansene våre er små.. men har jo fortsatt håpet. Vi skal absolutt ta med oss det du sier her. Har helt vondt i magen nå.. Selv om jeg hele tiden har visst at alderen er mot oss, har jeg optimistisk (og kanskje naivt) trodd at det skal ordne seg til slutt. Nå begynner det å gå opp for meg at det kanskje ikke skjer, selv om vi får hjelp. Det er jævlig tungt. 

Jeg ville ikke gitt opp håpet, kjenner folk i den alderen som har lykkes :) Men, de har gått rett på privat - det utenom covid.

Du vil foruten Oslo fra tid til annen (de varierer litt på inntaksreglene) være innenfor kriteriene frem til fylte 42 år.

Komtrakten i det private på 3 fullførte forsøk varer i 1,5 år - så om du går direkte til det private vil dere nok få en mulighet i det offentlige om disse private forsøkene ikke funker.

Kjenner noen som gikk fra offentlig til privat nå - de lykkes på det første i det private. Det handlet nok for dem om at de fikk veldig mange egg på frys - som ikke er like gode statistisk som ferske. For dem hjalp det å gå over privat i forstand av å slippe gjentakende innsett av fryseegg - og få justert medisiner litt.

Noen ganger kan det private være litt bedre i forstand av mer individuell vurdering av medisinmengde - de prøver ikke det samme flere ganger på rad om det ikke lykkes (etter min erfaring), og man styrer litt mer selv. 

For eksempel kan det være fint når man er oppi alderen å prøve ICSI forsøk 2 allerede (de fører inn sædcellene direkte i egget fremfor å la dem svømme dit selv, kan være fordel på hardere hinner som eldre egg kan ha). 

Har man tid er det offentlige like bra, har man ikke tid (altså deg) graver man frem de pengene man kan og satser privat først.

Om dere ikke lykkes vil dere ikke angre på å ha begynt tidlig nok og betalt for det. Det er 100.000 kroner - mye ja, men samtidig veldig lite for å få størst sjanse om man klarer avse pengene. 

Det er ikke sikkert deres sjanser er små, men ofte finner man ikke ut av hindrene før lengre ut i prosessen. Og da er det for sent å være etterpåklok. Tid er som regel beste kort man har uansett årsak og sjanse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå privat. Da har dere i hvert fall gjort det dere kan. 

Jeg tror det blir mer bittert om tiden løper fra dere og dere i retrospektiv ser at ventetiden kanskje har vært et problem.

Anonymkode: a9f48...8e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt gått privat når det haster mtp alder. 

Anonymkode: 064fe...bbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, har snakket med klinikken, og de sier at vi får antakelig time i april, og oppstart med IVF en til to sykluser etterpå.

Husk at det offentlige gjerne har sommerstengt også. Type hele sommeren. 

Anonymkode: 064fe...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløff skrev (6 minutter siden):

Jeg ville ikke gitt opp håpet, kjenner folk i den alderen som har lykkes :) Men, de har gått rett på privat - det utenom covid.

Du vil foruten Oslo fra tid til annen (de varierer litt på inntaksreglene) være innenfor kriteriene frem til fylte 42 år.

Komtrakten i det private på 3 fullførte forsøk varer i 1,5 år - så om du går direkte til det private vil dere nok få en mulighet i det offentlige om disse private forsøkene ikke funker.

Kjenner noen som gikk fra offentlig til privat nå - de lykkes på det første i det private. Det handlet nok for dem om at de fikk veldig mange egg på frys - som ikke er like gode statistisk som ferske. For dem hjalp det å gå over privat i forstand av å slippe gjentakende innsett av fryseegg - og få justert medisiner litt.

Noen ganger kan det private være litt bedre i forstand av mer individuell vurdering av medisinmengde - de prøver ikke det samme flere ganger på rad om det ikke lykkes (etter min erfaring), og man styrer litt mer selv. 

For eksempel kan det være fint når man er oppi alderen å prøve ICSI forsøk 2 allerede (de fører inn sædcellene direkte i egget fremfor å la dem svømme dit selv, kan være fordel på hardere hinner som eldre egg kan ha). 

Har man tid er det offentlige like bra, har man ikke tid (altså deg) graver man frem de pengene man kan og satser privat først.

Om dere ikke lykkes vil dere ikke angre på å ha begynt tidlig nok og betalt for det. Det er 100.000 kroner - mye ja, men samtidig veldig lite for å få størst sjanse om man klarer avse pengene. 

Det er ikke sikkert deres sjanser er små, men ofte finner man ikke ut av hindrene før lengre ut i prosessen. Og da er det for sent å være etterpåklok. Tid er som regel beste kort man har uansett årsak og sjanse. 

Igjen, takk for fyldig og ikke minst konstruktivt svar. Vi må ta en grundig vurdering av dette, skjønner jeg. Det er jo som du sier, at tid er avgjørende her. Og hvis det er sånn at de i det offentlige ikke kommer til å gi oss god/riktig behandling, og at vi kun blir et par på samlebåndet (som jeg leser at flere sier de opplever i det offentlige), så må vi jo bare gå privat med en gang. Min største frykt er nettopp det med å være etterpåklok. Det som er vanskelig med dette er jo at det ligger foran oss, så vi vet ikke hvordan det vil gå. Derfor vanskelig å vite om man valgte rett før etterpå. Jeg er i dialog med en privatklinikk, og har sendt inn alt av papirer dit, så vi kan i prinsippet gå dit først. Det er i Oslo, og det er litt ventetid der også, så det er litt av grunnen til at vi tenkte vi skulle prøve offentlig først - da ventetiden kan bli omtrent like lang. Jeg tror jeg skal ringe Medicus igjen til mandag og spørre litt mer.

Har blitt grundig undersøkt hos gynekolog, og det er i utgangspunktet ikke noe som skal hindre oss i å bli naturlig gravide, bortsett fra alder (med AMH og FSH-verdier). Men det er som du sier, hindere kan jo dukke opp underveis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Igjen, takk for fyldig og ikke minst konstruktivt svar. Vi må ta en grundig vurdering av dette, skjønner jeg. Det er jo som du sier, at tid er avgjørende her. Og hvis det er sånn at de i det offentlige ikke kommer til å gi oss god/riktig behandling, og at vi kun blir et par på samlebåndet (som jeg leser at flere sier de opplever i det offentlige), så må vi jo bare gå privat med en gang. Min største frykt er nettopp det med å være etterpåklok. Det som er vanskelig med dette er jo at det ligger foran oss, så vi vet ikke hvordan det vil gå. Derfor vanskelig å vite om man valgte rett før etterpå. Jeg er i dialog med en privatklinikk, og har sendt inn alt av papirer dit, så vi kan i prinsippet gå dit først. Det er i Oslo, og det er litt ventetid der også, så det er litt av grunnen til at vi tenkte vi skulle prøve offentlig først - da ventetiden kan bli omtrent like lang. Jeg tror jeg skal ringe Medicus igjen til mandag og spørre litt mer.

Har blitt grundig undersøkt hos gynekolog, og det er i utgangspunktet ikke noe som skal hindre oss i å bli naturlig gravide, bortsett fra alder (med AMH og FSH-verdier). Men det er som du sier, hindere kan jo dukke opp underveis..

Ring til de andre i Oslo og hør med estimert ventetid og :) 

Jeg brukte Fertilitetssenteret, og husker jeg måtte vente litt på første samtale. Men etter det gikk det slag i slag.

Har noen venner som har holdt på med IVF offentlig under covid, og de byttet privat midtveis fordi de måtte vente så mye mellom forsøk. 

Akkurat det med samlebåndsfølelsen er jo ikke det som avgjør om man lykkes eller ei, så det er jo ikke så viktig. Man føler seg ikke akkurat som man er på spa privat heller. Men de husker navnet/hva man gjorde sist osv. 

Jeg hadde ikke ventet i det offentlige selv med din (og min) alder med den erfaringen jeg har med IVF. Vi fikk helt absurd mange hindre underveis selv om vi hadde fått barn før naturlig innen normal tid, og da var det veldig greit at det private stod «parat» og jeg fikk bestemme endel selv. 

Etter de 3 inngrepene jeg måtte ha kirurgisk måtte jeg ikke vente X tid «fordi kø», jeg bare ringte og avtalte forsøk neste syklus eller senere om jeg ønsket. Det kan man glemme i det offentlige nå med covid. 

Ring Hausken, Fertilitetssenteret og de andre private i Oslo - alle er like gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2022 den 0.12):

Hvis dere har råd anbefaler jeg å gå direkte til privat. Vi ble heeeelt utkjørt av å holde på i det offentlige mtp ventetid og slike ting. Hadde flere forsøk igjen i det offentlige men valgte heller gå over til privat. Og da satt det på første forsøk, de gjorde alt stikk motsatt av det de hadde gjort på sykehuset etter xantall avbrutte forsøk. 

lykek lykke lykke til 🤎

Søsteren min har samme erfaring. Har en sønn nå, tok ikke mange forsøk privat men det gikk aldri offentlig 😊 kan jo selvfølgelig være helt tilfeldig, men hun mistet alle forsøkene offentlig og ble mest nedbrutt av samlebåndsfølelsen i noe som for henne var en grusom prosess.

Anonymkode: 85d22...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...