Gå til innhold

Tinder-svindleren på Netflix, tanker?

Tanuki

Anbefalte innlegg

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Og det bør andre jammen klare også. Fatter ikke at folk går på svindel gang etter gang.

Folk får det de fortjener. Vil de svindlet blir de svindlet  Det skal ikke mange hjernecellene til for å forstå at virker det for godt til å være sant, er det nettopp det. Jeg har ikke tall på hvor mange Nigeria-brev jeg har fått opp gjennom årene. Til og med før slik svindel ble omtalt. Jeg jeg på det?

Nei, jeg trenger heller ikke advarsel fra ei som visste hva hun gjorde da hun lurte til seg penger fra bankene.

Så fint at andre kan lese artikkelen om denne kvinnen og de andre navngitte kvinnene sånn at de også kan lese seg opp i faren om svindling og hvor lett det kan være å bli lurt! Er du ikke enig i det?

Du må gjerne tenke at du er übermensch og være totalt blottet for empati, men da er det godt at vi har slike beintøffe damer som dette - som står frem med både navn og bilde - slik at de kan advare andre kvinner og menn som dessverre kan havne i samme situasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ATLAS6 skrev (2 minutter siden):

Så fint at andre kan lese artikkelen om denne kvinnen og de andre navngitte kvinnene sånn at de også kan lese seg opp i faren om svindling og hvor lett det kan være å bli lurt! Er du ikke enig i det?

Du må gjerne tenke at du er übermensch og være totalt blottet for empati, men da er det godt at vi har slike beintøffe damer som dette - som står frem med både navn og bilde - slik at de kan advare andre kvinner og menn som dessverre kan havne i samme situasjon! 

En trenger ikke stille opp med bilde og navn for å fortelle hvor dum en har vært 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (Akkurat nå):

En trenger ikke stille opp med bilde og navn for å fortelle hvor dum en har vært 

Poenget

---

Hodet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swifty skrev (1 time siden):

Husker vi så en film på ungdomsskolen som skulle forklare hvordan 2 verdenskrig kunne skje, og ganske enkelt ved at læreren brukte enkelte elever (stort sett de som var utstøtt og problemer) klarte han plutselig få med alle på opplegget sitt. Ikke nødvendigvis alle var der frivillig, men de havnet i en posisjon som de ikke følte de kunne komme utav/endre kan en vel si. Egentlig er det ganske skummelt tenke på. 

Sikkert avsporing, men var det den som het «the wave»? Husker jeg såg den på 90-tallet. Det har kommet en serie eller nyversjon av den nå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (18 minutter siden):

Så du har lest deg opp og blitt advart?

Sunn fornuft holder lenge. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Fornuft bygges på erfaringer, ikke bare våres egne men også hva vi hører om og leser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ATLAS6 skrev (21 timer siden):

Fornuft bygges på erfaringer, ikke bare våres egne men også hva vi hører om og leser. 

Nekter å tro at disse kvinnene som har vokst opp med internett, ikke vet om alle svindlerne der ute. Nei, de trodde de hadde skutt gullfuglen. Og de gikk så til de grader fem på. 

Honey Dew skrev (21 timer siden):

Og det bør andre jammen klare også. Fatter ikke at folk går på svindel gang etter gang.

Folk får det de fortjener. Vil de svindlet blir de svindlet  Det skal ikke mange hjernecellene til for å forstå at virker det for godt til å være sant, er det nettopp det. Jeg har ikke tall på hvor mange Nigeria-brev jeg har fått opp gjennom årene. Til og med før slik svindel ble omtalt. Gikk jeg på det?

Nei, jeg trenger heller ikke advarsel fra ei som visste hva hun gjorde da hun lurte til seg penger fra bankene.

Nigeria-brevene var visst ikke svindel likevel🤪

690.jpg

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (17 minutter siden):

Det er 2 personer som har lurt til srg penger her. Ikke bare en.

Hun ble også advart, men ga greit blaffen i å høre på advarslene, så ja hun fikk det hun la opp til.

Igjen, rettferdiggjør sårbarhet og naivitet å svindle folk for millioner? Kan jeg svindle folk og så skylde på at de var naive?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (4 minutter siden):

Igjen, rettferdiggjør sårbarhet og naivitet å svindle folk for millioner? Kan jeg svindle folk og så skylde på at de var naive?

Hun svindlet bankene da...

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Nekter å tro at disse kvinnene som har vokst opp med internett, ikke vet om alle svindlerne der ute. Nei, de trodde de hadde skutt gullfuglen. Og de gikk så til de grader fem på. 

Hvor mange ganger har du hørt om noen som har blitt svindlet etter et fysisk tinder møte. Ikke så mange. Derfor godt at kvinnene står frem for å advare at også denne type svindel eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (2 timer siden):

Disse jentene er jo naive, samtidig så synes jeg de er tøffe som står frem og advarer. Både hun norske og svenske er nok litt blonde, samtidig så er det vel noe av greia med Tinder. Hva er det ellers man leter etter når det er utseende og fremtoning som avgjør.

Den nederlandske dama var tøff synes jeg.

Og kudos til alle for at de står frem og advarer mot denne sjarlatanen.

De tjener vel gode penger på å stille opp i dokumentaren. Hun norske er dessverre helt i sin egen boble. Sier ting som får henne til å framstå som enkel, overfladisk og dum som at menn med penger er det samme med jenter som er pene osv. Merker hun har en mye kraftigere reaksjon når det er snakk om hvor mye penger hun skylder vs når hun snakker om tapet av det hun trodde var kjæresten, så hvis hun ikke er en golddigger så finnes enkelt og greit ikke golddiggere. For meg er hun et perleeksempel på en gold digger. Hun er nok ikke så modig, mer desperat etter å få gjort noe med gjelda. Som forsåvidt er forståelig.

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altius skrev (1 time siden):

Ja. Leser du i kommentarfelter til nyhetsartikler og YouTube-videoer om denne saken vil du se at et stort antall fryder seg og nærmest hyller han for å ha gjort reverse golddigger prank. Er nok få land som tar slike svindelsaker seriøst i rettssystemet, så da kan han bare fortsette som han gjør. 

Men vil ikke livet han lever (Simon) rakne helt nå, når han er avslørt og hengt ut i media og overalt? Til og med Netflix, som "alle" ser på, har opplyst om navnet og virksomheten hans nå? Pengene Simon lever på, er jo penger han har svindlet til seg fra kvinner som ikke visste hvem han var. Nå vet jo nesten alle hvem han er, av utseende også, fordi han er skrevet om i media og på Netflix.

Han må jo lage seg et helt nytt liv og nytt navn, skal dette fortsette, og håpe på at damene han prøver å lure i fremtiden ikke kjenner igjen ansiktet hans fra media.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (21 timer siden):

Hvor mange ganger har du hørt om noen som har blitt svindlet etter et fysisk tinder møte. Ikke så mange. Derfor godt at kvinnene står frem for å advare at også denne type svindel eksisterer.

Spiller ingen rolle om det er Tinder eller andre arenaer. Det er også mange som blir lurt av kjærestene sine til å ta opp enorme lån i eget navn for å "hjelpe ut" kjæresten som er i en eller annen knipe. Og *Poff* så gjør kjæresten det slutt. Og man sitter igjen med ei kjempegjeld.  

Million skrev (21 timer siden):

Men vil ikke livet han lever (Simon) rakne helt nå, når han er avslørt og hengt ut i media og overalt? Til og med Netflix, som "alle" ser på, har opplyst om navnet og virksomheten hans nå? Pengene Simon lever på, er jo penger han har svindlet til seg fra kvinner som ikke visste hvem han var. Nå vet jo nesten alle hvem han er, av utseende også, fordi han er skrevet om i media og på Netflix.

Han må jo lage seg et helt nytt liv og nytt navn, skal dette fortsette, og håpe på at damene han prøver å lure i fremtiden ikke kjenner igjen ansiktet hans fra media.

Garantert noen kvinner som likevel vel gi han en sjanse. "Han har jo sagt at han har forandret seg", er jo en kjent setning. Folk vil alltid la seg lure, uansett. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Spiller ingen rolle om det er Tinder eller andre arenaer. Det er også mange som blir lurt av kjærestene sine til å ta opp enorme lån i eget navn for å "hjelpe ut" kjæresten som er i en eller annen knipe. Og *Poff* så gjør kjæresten det slutt. Og man sitter igjen med ei kjempegjeld.  

Så igjen, flott at disse kvinnene kan dele sine erfaringer og spre det gode budskapet om farligheten ved å ta opp lån i slike situasjoner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (39 minutter siden):

Sikkert avsporing, men var det den som het «the wave»? Husker jeg såg den på 90-tallet. Det har kommet en serie eller nyversjon av den nå. 

Usikker, husker bare den gav ganske mye inntrykk. Om jeg husker rett gav han de «utstøtte» oppgaver som gjorde at de følte de bidro/hadde makt. Så fortsatte han gradvis til alle var med. Siste biten i filmen/serien samlet han alle i en sal, og pratet litt før han til slutt viste ett bilde av Hitler. 

Ganske sykt at en kan få med seg en hel klasse, gruppe, land eller ligende ved at en vet hvilke personer en skal starte med. Vi så den i forbindelse med temaet om 2. verdens krig. I 9 klasse om jeg husker rett. Jeg er 34 nå, så er jo noen år siden.

Sjekket filmen du nevnte nå, kan se ut som at det er den samme. Tydeligvis fiksjon som er basert på en sann historie fra 1969, så det er vel ikke helt utenkelig at noen klarer det. Selv om det nok må være rette personen, og ikke nødvendigvis bare noe hvem som helst kan gjøre. 

Endret av Swifty
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (Akkurat nå):

Så igjen, flott at disse kvinnene kan dele sine erfaringer og spre det gode budskapet om farligheten ved å ta opp lån i slike situasjoner 

Det er jo det som er poenget. Er man noenlunde oppegående og fornuftig, så trenger man ikke å bli ADVART om slike ting. For de aller fleste er det jo (heldigvis) selvfølgeligheter:)

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tvillingsjel skrev (19 minutter siden):

Det er leit å lese at du var i en sårbar situasjon en gang i tiden, men du skriver som om du vet at disse kvinnene var likedan. Det er det jo ingen som har sagt eller skrevet, du bare tror det, fordi det gjaldt deg. Det virker som du tror at det må være en underliggende god grunn til at de lot seg lure - sårbarhet og sånne ting - ikke bare dumhet.

Det er tvert imot ingenting som tilsier at f.eks norske Cecilie var noe annet enn en gold digger, som var ute etter en rik mann og et jet set liv. Du ser det i Netflix dokumentaren når de intervjuer henne, hun sitter der og smiler stort og det bokstavelig talt lyser av øynene hennes når hun beskriver livet hun fikk oppleve de få ukene med han. Ja, hun sitter der og smiler stort, og ser absolutt ikke ut som en svindlet og bedratt kvinne på noen måte. Hun lyser opp ved tanken på jet set liv og penger!

Ingenting av det som har fremkommet i media, og ingenting av det Cecilie og de andre selv har sagt i intervjuer, tilsier på noen som helst måte at disse kvinnene var lik deg, at de var spesielt "sårbare" på noen måte. De var bare ute etter en kjekk mann med penger, og lot seg blende. Dumme og naive.

Endret av Million
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (26 minutter siden):

Ja, sunn fornuft er skikkelig undervurdert.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Det er jo det som er poenget. Er man noenlunde oppegående og fornuftig, så trenger man ikke å bli ADVART om slike ting. For de aller fleste er det jo (heldigvis) selvfølgeligheter:)

Nemlig. Hvorfor sitter det mange enslige, kanskje nyskilte kvinner rundt om i Norge som ikke har blitt lurt? Jeg kjenner flere av dem. Det er så enkelt at de aller, aller fleste ser de røde flaggene straks og lar seg ikke lure. Det er sunn fornuft, og som Frøken Månestråle sier, så er den skikkelig undervurdert. 

Når noe virker for godt til å være sant, er det som regel det. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATLAS6 skrev (29 minutter siden):

Enig der. Uavhengig om hva en mener om kvinnene er det garantert ikke siste som blir svindlet, så det er egentlig bra at de står frem. Så kanskje noen av dem slipper unna. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...