Gå til innhold

Tinder-svindleren på Netflix, tanker?

Tanuki

Anbefalte innlegg

Marbelle skrev (Akkurat nå):

Oppfordrer alle å se denne på svtplay. 
svindlet av kjerlighet- der går også psykologer in og forklarer hvorfør slike ting skjer 

6B510D75-8B38-4732-91C0-98E3E4C68014.png

Det vil dessverre alltid være noen som går på det. Jeg en god stund med en mann når jeg var 19/20, omtrent etter 6 mnd spurte han om 10.000 fordi han trengte penger til barnets sykebehandling. Jeg skrev at jeg dessverre ikke hadde penger, selv om det var løgn. Hadde en brevvenninne i USA en periode som bodde i en trailer park med mannen og en datter, etterhvert dukket det opp en historie om at hun hadde en datter til som bodde hos svigersøsteren fordi de ikke hadde råd til henne. Etterhvert ble det spørsmål om hun kunne låne penger til ting fordi om hun klarte ordne noe greier kunne hun få jobb slik at hun kunne få den andre datteren tilbake. Jeg svarte nei, men selv om jeg var 16/17 må jeg sia at jeg stusset over valg av «plassering» av datteren. Altså om min svigerinne og bror fikk 2 barn, og av en eller annen grunn ikke kunne ta vare på barnet hadde det aldri falt meg inn ta barnet inn ril meg. Jeg ville jo heller gitt broren min penger. Ettersom svigerinnen fostret ungen star jeg at hun nok kunne betalt samme summen til foreldrene som hun brukte på barnet i sin familie. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marbelle skrev (5 minutter siden):

Jeg mener hun skulle selge leligheten sin i Oslo? Mener jeg leste det i vg artikeln… sen kanskje hun har foreldre som kan hjelpe lit. Og kanskje hun også kan dra in penger av folk som vil bidra. Tror det vil gå bra for disse jentene. Men syns det er tragiskt fordi jeg vet at det er mange kvinner der ute som ikke får hjelp og som har Gjelder pga samme sak. Også men. Det er tragiskt! Bra at det snakkes mer om dette i samfundet ellers , kanskje fler også blir bevisst om manipulasjon tegn osv. Det kan vare veldigt vanskeligt å vite om en blir manipulert når en er gla i Noen. 

Mange jenter blir lurt, og til mye rart. Feks sitter det flere jenter rundt om i verden inne for narkosmugling fordi dem blir manipulert inn i det av noen idioter. Endel bruker luksuslivstil, leker de er kjærester osv, inntil de spør om de bare kan ta med litt. Og til slutt går det til helvete. Kjenner noen som ble forsøkt lurt inn i det, men de gikk heldigvis aldri så langt at de gjorde det. Så vidt jeg vet. 

Hva en kan gjøre med folk som manipulerer aner jeg ikke, men det vil alltid være noen som er sårbare for manipulering. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marbelle
Swifty skrev (26 minutter siden):

Det vil dessverre alltid være noen som går på det. Jeg en god stund med en mann når jeg var 19/20, omtrent etter 6 mnd spurte han om 10.000 fordi han trengte penger til barnets sykebehandling. Jeg skrev at jeg dessverre ikke hadde penger, selv om det var løgn. Hadde en brevvenninne i USA en periode som bodde i en trailer park med mannen og en datter, etterhvert dukket det opp en historie om at hun hadde en datter til som bodde hos svigersøsteren fordi de ikke hadde råd til henne. Etterhvert ble det spørsmål om hun kunne låne penger til ting fordi om hun klarte ordne noe greier kunne hun få jobb slik at hun kunne få den andre datteren tilbake. Jeg svarte nei, men selv om jeg var 16/17 må jeg sia at jeg stusset over valg av «plassering» av datteren. Altså om min svigerinne og bror fikk 2 barn, og av en eller annen grunn ikke kunne ta vare på barnet hadde det aldri falt meg inn ta barnet inn ril meg. Jeg ville jo heller gitt broren min penger. Ettersom svigerinnen fostret ungen star jeg at hun nok kunne betalt samme summen til foreldrene som hun brukte på barnet i sin familie. 

Jeg Skjønner men en kan ikke utgå fra kun seg selv. Er så mange som blir manipulert, ikke bare i svindel uten også Ellers i forhold. Nå er jo simon i dokumentæren extrem da fordi han er proff på manipulasjon. Og har mange tegn av psykopati som det og står i film introduktionen. Men tendenser i samfundet Ellers viser at di som manipulerer og svindler blir flinkere og flinkere. Og det ligger mye psykologi bak dette. Er en sårbar , alene, savner nærhet eller lav selvfølelse så er en extra utsatt. Jeg hade nok ikke heller lånt ut penger sån der, men jeg gjør det til mine nære og kjere. Har gjort flere ganger. Men Who knows kanskje min kjereste plutseligt viser seg å være Noen annen og manipulerer meg. En kan som sagt ikke vite 100%. Men må uansett velge å stole og elske folk sant. Simon er extrem- fordi han spiller mye på sinne og kjærlighet. Han manipulerer, han lovebomber, han lyver, han gashlighter, han blir som et barn når han ikke lengre får noe ut av forholdene. Han skyter seg selv i foten Osv. Men Hvordan ska en klare å se disse tegnene Hvis en aldri har vart borte i dem? Eller Hvis en er i en stresset situation? Eller Hvis en er glad i Noen?  Jeg låner ut lit, sen mer og mer i håp om å få tillbake det første beløpet. Eller jeg kanske låner ut fordi den jeg er veldigt gla i Noen som er i en krise? Som kanskje skader han eller hun. Det er så mye som faller in her.

Endret av Marbelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 6.2.2022 den 2.36):

Syns så klart at det er forferdelig stygt å drive på slik. Tidligere, så kunne man jo møte på flere slike tilfeller ved å ta seg en tur ned i Oslo sentrum. Og det er jo ille at de klarer å lure folk. Men jeg får ikke skyldfølelse av det. Jeg vet jo at det er lureri. 

Han spilte på at han var skadet og i fare. Han henvendte seg til deres empati og de ønsket å redde ham. De ville ikke være skyld i at han skulle bli skadet, antagelig.

Hva angår jentene vet vi ikke hvilken støtte de hadde, og om de hadde noen som klarte å avdekke manipulasjonen siden de var ute av stand til det selv.

Antagelig ville jentene bare hjelpe. De gikk inn i det med de beste intensjoner, men ble misbrukt. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marbelle
Swifty skrev (16 minutter siden):

Mange jenter blir lurt, og til mye rart. Feks sitter det flere jenter rundt om i verden inne for narkosmugling fordi dem blir manipulert inn i det av noen idioter. Endel bruker luksuslivstil, leker de er kjærester osv, inntil de spør om de bare kan ta med litt. Og til slutt går det til helvete. Kjenner noen som ble forsøkt lurt inn i det, men de gikk heldigvis aldri så langt at de gjorde det. Så vidt jeg vet. 

Hva en kan gjøre med folk som manipulerer aner jeg ikke, men det vil alltid være noen som er sårbare for manipulering. 

Prate om det. Fordi dem som jobber med manipulasjon og svindel blir flinkere og flinkere. Og jobber rent psykologiskt. Det tror jeg på å snakke om det. Og også se tegnene. Hun cecilie har selv lagt ut kjennetegn på sin instagram. Nå er ikke alle som lovebomber psykopater da. Er kun 1-2% av verldens befolkning. Ikke heller alle er manipulators Hvis en har noe eller noet av kjennetegnene. En kan vare egoist, savne sympati og empati i visse settninger uten å være farlig , eller bli sint iblandt uten å vare psykopat eller narrsissist. Men å vite kjennetegnene og Hvis en ser fler røde flagg så kanskje en bør dra. Men da er jo risikon at di som svindler og den verste typen 1-2% blir enda flinkere og faktiskt starter et langvarigt forhold for å sen manipulere eller gå bak ryggen lengre frem. Er jo folk som gjør det idag.

Ja det er vanskeligt å vite. Men kjennetegnene ska en kjenne til. Det er lurt

sen ska en ikke slutte å stole på mennesker, eller slutte å hjelpe mennesker. Det tror jeg ikke noe på. Men kanskje en bør være mer kritisk og værsom. Kanskje skrive en kontrakt når det Gjelder større beløp. 

Endret av Marbelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marbelle skrev (1 minutt siden):

Prate om det. Fordi dem som jobber med manipulasjon og svindel blir flinkere og flinkere. Og jobber rent psykologiskt. Det tror jeg på. 

Ja, det er nok lurt prate om det. Advare. Samtidig er det nok lurt sette grenser, jeg har en grense om at jeg aldri låner ut penger, om jeg skulle lånt noe til feks familie blir det aldri mer en det jeg har råd til å tape. Det er helt greit si nei, så får de finne pengene en annen plass. Om en eventuelt er i en sårbar situasjon kan det nok lønne seg snakke med noen en stoler på om en skulle føle seg usikker. Hadde jentene snakket med noen er det nok endel som ville sett at ting skurrer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marbelle
Swifty skrev (10 minutter siden):

Ja, det er nok lurt prate om det. Advare. Samtidig er det nok lurt sette grenser, jeg har en grense om at jeg aldri låner ut penger, om jeg skulle lånt noe til feks familie blir det aldri mer en det jeg har råd til å tape. Det er helt greit si nei, så får de finne pengene en annen plass. Om en eventuelt er i en sårbar situasjon kan det nok lønne seg snakke med noen en stoler på om en skulle føle seg usikker. Hadde jentene snakket med noen er det nok endel som ville sett at ting skurrer. 

Ja er enig i alt du sier:) Men en tanke som slår meg er. Tenk Hvis kjeresten min som jeg elsker så høyt viser meg at han er rik. Han har mye penger osv og jeg stoler på han. Også havner han i en knivig situation og spør om jeg kan ta lån så at han kommer ur den situationen og lover meg at jeg får tillbake pengene. Og jeg vet at han er rik som et høyhus. Da hade jeg kanskje gjort det. En kan nok aldri vite Hvis en ikke er helt i den situationen. Det er jo ikke sån at simon fremstår som en som har normal lønn eller lite penger. Han er jo rik sant. Bare en tanke som slår meg når jeg så på dokumentæren. Jeg klarer lissom å sette meg in i dem situation. Hvartfall lit

men ja det er nokk veldigt lurt å snakke med Noen nære først. 

og etter denne dokumentæren så burde vel veldigt mange få information. Nettflix er jo stort. Så få ut information till mange. Snakke om det. Og kanskje også nære relasjoner vil hjelpe, er jo mange som er ensomme idag. Og jeg tror ensommhet har mye å si

Endret av Marbelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marbelle skrev (3 minutter siden):

Ja er enig i alt du sier:) Men en tanke som slår meg er. Tenk Hvis kjeresten min som jeg elsker så høyt viser meg at han er rik. Han har mye penger osv og jeg stoler på han. Også havner han i en knivig situation og spør om jeg kan ta lån så at han kommer ur den situationen og lover meg at jeg får tillbake pengene. Og jeg vet at han er rik som et høyhus. Da hade jeg kanskje gjort det. En kan nok aldri vite Hvis en ikke er helt i den situationen. Det er jo ikke sån at simon fremstår som en som har normal lønn eller lite penger. Han er jo rik sant. Bare en tanke som slår meg når jeg så på dokumentæren. Jeg klarer lissom å sette meg in i dem situation. Hvartfall lit

Det er aldri lurt å låne andre penger. Det man låner bort må anses som tapt. Privat gjeld kommer også nederst på lista hvis man har annen gjeld i tillegg. Aldri lån bort noe du ikke har råd til å tape, uansett hvor mye du stoler på en person. Du har ingen garantier for at du vil få pengene igjen, og da sitter du i saksa.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marbelle
Tvillingsjel skrev (2 timer siden):

Det er aldri lurt å låne andre penger. Det man låner bort må anses som tapt. Privat gjeld kommer også nederst på lista hvis man har annen gjeld i tillegg. Aldri lån bort noe du ikke har råd til å tape, uansett hvor mye du stoler på en person. Du har ingen garantier for at du vil få pengene igjen, og da sitter du i saksa.

Ja sant men jeg klarer forsatt å sette meg in i situationen på noe vis. Jeg kan skjønne hvorfør ting ble som det ble. Og hade jeg ikke vært insatt i psykologi eller ikke hatt nære relasjoner så tror jeg faktiskt det kunne ha skjedd meg. Speciellt Hvis jeg var veldigt ensom eller helt alene. Det gjør noe med psyket

Endret av Marbelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var utrolig tøft av Cecilie å kontakte vg. Og at hun gjorde det mens hun var innlagt. Hun blottlegger seg selv for saken. At de to andre jentene stilte opp er så bra. Tenkt hvor mange han har svindlet som ikke står fram. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javasoft skrev (8 minutter siden):

Jeg syns det var utrolig tøft av Cecilie å kontakte vg. Og at hun gjorde det mens hun var innlagt. Hun blottlegger seg selv for saken. At de to andre jentene stilte opp er så bra. Tenkt hvor mange han har svindlet som ikke står fram. 

Ja, hun svenske sa at jo at han brukte enormt mye penger, mye mer enn det Cecilie ga ham. Han har nok flere svindler gående på samme tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ubegripelig at noen mener hun burde få gjelden slettet. Om noe burde hun vært tiltalt for dokumentforfalskning (ref. falske lønnslipper for å få mer i lån), så jeg synes faktisk hun slapp billig unna.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marbelle skrev (7 timer siden):

Det er så obvious at flere her ikke klarer å sette seg in i disse jentenes situation. Og Hvordan manipulation fungerer. Det kan skje di allre fleste uansett Hvor mye trua du har på deg selv. Er du sårbar eller i en situation der du er forvirret , forelsket osv så kan det skje alle. Og Hvordan ska en vite at en blir manipulert? Det er super vanskeligt. Fordi disse som manipulerer er extremt flinke i det di gjør. Sen va det simon som presset hun, når hun allrede var sårbar- hun hade allrede lånt ut penger. Klarer dere virkeli ikke selve å sette dere in i hennes sko? 
syns denne dokumentæren va bra og også lærerik. Og jeg har empati for disse jentene. Og alle andre rundt om i verlden. 

Uansett hvor flinke noen er til å manipulere, forventes det at en voksen person over 18 år evner å tenke selv og ta fornuftige valg. Det forventes dømmekraft rett og slett. Å låne millionbeløp og gi til fremmede menn, er mildt sagt så naivt at jeg sliter med å forstå at det faktisk går an!

Jeg føler med dem i det at de nå er gjeldsslaver pga et rasshøl som denne Simon! Dette er helt og holdent hans skyld! Men jeg klarer ikke føle empati med dem i det faktum at de havnet i denne situasjonen. De kastet seg inn i den med hud og hår, helt 100% frivillig.

Marbelle skrev (7 timer siden):

Så hvorfør tokk ikke banken det videre da? Det er jo dem som bestemmer og så obvoius at dem ansåg at hun var i en sårbar situation. Hun ble grovt manipulert! Det er forsjell på å bli manipulert en å bare forfalske kun for sin egen vinning - eller gå emot loven bevist. 

De er fornuftige og ser nok at bare det å måtte betjene lånet selv, er straff nok. De forstår at hun ikke tok disse lånene bare for å nyte selv, men for å hjelpe noen andre. Og det faktum at hun ble offer for svindel. Det endrer desverre ikke det faktum at hun selv svindlet bankene.

Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Hva tenker du om dette da, @Hannah80? Folk som bevisst spiller på skade, død eller drap for å ribbe folk for penger? De spiller på empatien til ofrene og ofrene får skyldfølelse om de ikke hjelper. De kan føle at de selv blir skyld i tragedier hvis de ikke gjør som personen sier.

Det er selvsagt ille. Men man burde vite at det er tull og lureri. Da bør man ikke få dårlig samvittighet. Det er ikke ditt ansvar at andre ikke har orden på økonomien og livet sitt. Har du penger til overs og har lyst å gi? Helt supert! Men du skylder dem ingenting når de spør om pengehjelp.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare si at jeg får helt vondt av å se på at disse jentene har satt seg i denne situasjonen. Samtidig bare skjønner jeg ikke at det går an. Hadde noen stresset meg i en sånn situasjon og bedt meg ta opp enda mer lån, og attpå til vært frekk og ikke noe ydmyk i det hele tatt, hadde jeg gått i lås og bare nektet. For sånt godtar jeg bare ikke. 

Måtte også inn på insta’en til alle disse. Hvordan kan Cecilie og Pernilla ha råd til å reise på ferie i det hele tatt? 

Heier på Ayleen jeg altså! Hun virker som en råtøff dame. Digger at hun gjorde noe med saken enn å bare legge seg ned å grine. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett dokumentaren og jeg tenker at selv om disse jentene valgte å ta opp lån så bør denne drittsekken likevel stoppes, og han bør få skikkelig straff for alt han har gjort. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest LysOgVarme

Hun må ha reagert når pengene han skyldte henne, ikke kom når han sa de ville. Der burde hun stanset, og ikke lånt han mer penger før hun så han tilbakebetalte. Hun kjente han jo ikke, og det er ikke smart å låne en person man ikke kjenner penger.  Men historien hans, om angrep på livvakt, daglige reiser med privatfly, og hans overdrevne bruk av penger generelt, har fått henne til å tvile. Hun ble blendet av luksus og penger, så min tanke blir hun var gold digger. Jeg hadde aldri blitt med en ukjent mann, på reise til utlandet i et privatfly. Eventyrlysten jente, og naiv.

Endret av LysOgVarme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LysOgVarme

Hvordan har hun Cecilie råd til å reise på dyre ferier til Hellas, Rio de Janeiroo og Miami, LA og Portugal? For å ikke nevne alle de lekre klærene hun har? Er lånene fryst ? 

Hun betaler leie på leilighet i England, bor alene, men har allikevel råd til alt dette? Det skjønner jeg ikke. 

Dette er uten tvil en ung kvinne som er på jakt etter gull og eventyr. 

Endret av LysOgVarme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratinara skrev (10 timer siden):

Måtte hun Norske tilbakebetale alt selv forresten?

Håper det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LysOgVarme skrev (20 minutter siden):

Hvordan har hun Cecilie råd til å reise på dyre ferier til Hellas, Rio de Janeiroo og Miami, LA og Portugal? For å ikke nevne alle de lekre klærene hun har? Er lånene fryst ? 

Hun betaler leie på leilighet i England, bor alene, men har allikevel råd til alt dette? Det skjønner jeg ikke. 

Dette er uten tvil en ung kvinne som er på jakt etter gull og eventyr. 

Kanskje hun har lært av Simon og fått seg sugardaddy fra Tinder. 😀🤑Hun sier jo hun fortsatt er veldig aktiv på Tinder. Noen som har sett profilen hennes der?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...