Gå til innhold

Vanlig å makse budsjettet på bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg makset da jeg kjøpte min første bolig. Det tror jeg er ganske vanlig når man kjøper alene for å komme seg inn på markedet. Var nyutdannet da jeg kjøpte og fikk derfor heller ikke så stort lånn. Derfor tok jeg bare alt jeg kunne. Har vært helt uproblematisk å betjene, selv da jeg var permittert. Jeg ville derimot ikke makset hvis det var snakk om mange millioner. Det blir litt annerledes med boliglån på 2-2.5 millioner.

Anonymkode: 8cdba...dc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ingen i Oslo som ikke makser. Vi makset, og har aldri angret. Bolig er jo også en investering. 

Anonymkode: 76078...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner ingen i Oslo som ikke makser. Vi makset, og har aldri angret. Bolig er jo også en investering. 

Anonymkode: 76078...cf1

Jeg har en mental sperre på maksing som slår inn når salgspris overstiger prisantydning med mye. Jeg kunne gjerne makset hvis jeg oppfattet at det var et "godt kjøp", men å betale 1 million over prisantydning selv om det er innenfor maksbudsjett føles risky.

Ser forsåvidt at boligprisveksten var nesten 7% i Oslo i januar. Det forklarer hvert fall litt av hvorfor 9 av 10 boliger vi ser på går langt over prisantydning...

Anonymkode: 6d8f7...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en mental sperre på maksing som slår inn når salgspris overstiger prisantydning med mye. Jeg kunne gjerne makset hvis jeg oppfattet at det var et "godt kjøp", men å betale 1 million over prisantydning selv om det er innenfor maksbudsjett føles risky.

Ser forsåvidt at boligprisveksten var nesten 7% i Oslo i januar. Det forklarer hvert fall litt av hvorfor 9 av 10 boliger vi ser på går langt over prisantydning...

*4,8%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt i Oslo 3 ganger og ennå ikke makset. Et ikke den maksende typen 😅 Har vært godt fornøyd hver gang, men nå i ettertid skulle jeg ønske vi hadde makset ved forrige kjøp. Nå er vi der at vi (jeg...) drømmer om noe hakket større innenfor samme skolekrets, og da må vi *virkelig* makse.. Skulle ønske vi maksa forrige gang i stedet 😉

Anonymkode: 756b4...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg makset da jeg kjøpte leilighet for 4 år siden, men man har ikke så mye annet valg når man er en ung førstegangskjøper i Oslo.

Anonymkode: 8865c...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg forstår ikke problemstillingen.

Jeg bestemmer da selv hva som skal stå på finansieringsbeviset? Og det finansieringsbeviset makser jeg selvsagt.

Hindringen hos meg er ikke låneevne men egenkapital. 

Jeg fikk en gang i fjor vite hva jeg kunne få i boliglån og har etter det endret nedbetaling av lånet til tilsvarende månedssum som det nye lånet ville vært på - altså redusert betalingstid og øket månedskostnad for å vende meg til det. Det går helt fint, derfor er jeg heller ikke nervøs for å kjøpe for denne summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde planer om å makse, men valgte heller mindre bolig til lavere pris. Og er fornøyde med valget! Sover godt om natta, og har råd til ferier og annet uten å snu og vende på hver krone. 

Har flere vennepar som har lånt mye høyere enn de burde, den ene endte opp arbeidsufør og må nå spare på alt de kan for å beholde huset, kan ikke kjøpe en vinterjakke til ungen engang uten å vurdere det flere ganger pga økonomien. Tenk om renten da går opp i tillegg? 😳

Anonymkode: f90a6...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Bumper denne. Jeg har makset hver gang jeg har kjøpt alene i Oslo, og har opparbeidet meg en solid egenkapital ved salg og oppussing på oppsparte midler på grunn av dette. 😊 Levd ganske stramt, men gått fint.

Er nå i en situasjon der vi er to og kjøpte utenfor Oslo for noen år siden. Vi vurderer å sette resterende «lånebuffer» i bolig nærmere byen for utleie. Ikke for innkassere noe ekstra på utleie, men for å pusse opp leilighet litt og hente ut verdistigningen om noen år, eventuelt flytte tilbake til byen på et senere tidspunkt. Andre som har gjort det her? 

Anonymkode: caab2...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri makset, og har aldri angret på det. 

Vi har levd godt, reist mye, kunnet spist ute, aldri måttet tenkt "vi har ikke råd". Eller hatt bekymringer for økonomi. 

Vi kunne sikkert tjent mer, hatt en utleiebolig eller noe nå, men, nei... Livsglede er så mye mer enn å bo best mulig. 

Anonymkode: 7f0ba...883

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg makset i 2022 for å kjøpe meg større leilighet. Man kan jo si i ettertid at det ikke var så smart, fordi jeg mistet det jeg trodde var en trygg jobb i januar 2023. Hadde knapt 5000 kr i sparepenger, slet allerede med boliglånet pga rentene var så høye og var helt fortvilet. Fikk låne litt penger av familie mens jeg ventet på dagpenger, og fikk meg heldigvis ny jobb innen 3 mnd. 

Leiligheten jeg kjøpte var i tillegg et skikkelig oppussingsobjekt som jeg fortsatt ikke er ferdig med. Går bra nå, men jeg har lært viktigheten av å spare. Og ikke bo seg ihjel. Hvis rentene går opp noe særlig mer så må jeg selge og finne noe billigere. Har uansett tjent på dette her, siden jeg kjøpte for 4,3 mill og ny takst er 5,3 mill. 

Anonymkode: 8c870...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er veldig vanlig. Hilsen finansrådgiver som jobber med boliglån 

Anonymkode: 76b8d...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...