Gå til innhold

Hvor ofte mater dere katten?

Fremhevede innlegg

Skrevet

...og hva sier dyrlegen? Jeg mater katten to ganger i døgnet med ca tolv timers mellomrom. Jurer på om jeg skal fore midt på dagen, men nå lurer jeg på om jeg forer to ganger i døgnet fordi det var en dyrlege som sa det til meg. Hun har hatt tilgang på tørrfor hele dagen. Men hun mangler litt tenner, så jeg tror det er vanskelig for henne å tygge. Har forsøkt å bløte foret, men hun spiser ikke opp. Det er de to hovedmåltidene som frister mest.

Spørsmålet: Bør jeg innføre et tredje måltid midt på dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattene min har tilgang på tørrfór hele tiden. Våtfór får de engang i løpet av dagen. Har du prøvd flere merker på våtfóret?

Anonymkode: 1e4ad...314

• Liker 2
Skrevet

Dersom katten ikke sliter med overvekt vil ikke et tredje måltid skape problemer. 

• Liker 2
Skrevet

Min lever av tørrfôr som står fremme hele tiden men får noe vått ca hver lørdag.

Anonymkode: 821d9...e55

• Liker 2
Skrevet

Min gamle katt på 16 år er gått fra å være en stor pus, til å bli en tynn, gammel mann. Han får mat når han ber om det. Noe som er ofte 🙈 Om han hadde vært stor, så hadde han ikke fått mat så ofte. Han har ikke orm, bare endring i forbrenningen på sine gamle dager. 

Anonymkode: 32159...086

• Liker 1
Skrevet

Kattene våre har tilgang til tørrfór hele tiden, de styrer dette selv.

Gir de våtfór som regel en gang om dagen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min gamle katt på 16 år er gått fra å være en stor pus, til å bli en tynn, gammel mann. Han får mat når han ber om det. Noe som er ofte 🙈 Om han hadde vært stor, så hadde han ikke fått mat så ofte. Han har ikke orm, bare endring i forbrenningen på sine gamle dager. 

Det er som regel nyreproblemer som forårsaker de endringene du beskriver. 

Det er viktig at du også gir ham våtfor da han trolig også sliter med veske skansen i kroppen. 

Du bør sjekke ham hos dyrlegen. 

Anonymkode: 947c7...6d3

• Liker 3
Skrevet

Min har tørrfor stående hele døgnet. Å så får hun våtfor 2 ganger om dagen (en halv pose pr servering). Om sommeren har jeg i ekstra vann for å forsikre meg om at hun får i seg ekstra væske. 
Om pusen din spiser lite tørrfor på grunn av tennene kan du godt gi mer våtfor. Ett ekstra måltid går nok bra. 

Anonymkode: d31ac...8af

• Liker 2
Skrevet

Katten min har tørrfôr tilgjengelig helle tiden. 

Anonymkode: a51cd...e98

• Liker 2
Skrevet

Tørrfôr står framme hele tiden. Våtfor får hun til middag når vi har det. 

Vann står på benken, i en glass. På den måten får jeg mitt eget vann i fred ☺️

Anonymkode: 2d06d...778

• Liker 1
Skrevet

Når skåla har vært tom en stund, jeg går på do hundre ganger i løpet av en dag, så jeg fyller bare litt på ved behov. Veterinæren skryter bestandig av hvor fin katta er i kroppen. 

Anonymkode: fa693...b0e

• Liker 1
Skrevet

Mine får 2-3 ganger for dagen, tørrfôr står alltid fremme. 

Anonymkode: 307f6...d7c

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (8 timer siden):

...og hva sier dyrlegen? Jeg mater katten to ganger i døgnet med ca tolv timers mellomrom. Jurer på om jeg skal fore midt på dagen, men nå lurer jeg på om jeg forer to ganger i døgnet fordi det var en dyrlege som sa det til meg. Hun har hatt tilgang på tørrfor hele dagen. Men hun mangler litt tenner, så jeg tror det er vanskelig for henne å tygge. Har forsøkt å bløte foret, men hun spiser ikke opp. Det er de to hovedmåltidene som frister mest.

Spørsmålet: Bør jeg innføre et tredje måltid midt på dagen?

Bløtfor hver morgen når vi står opp. En halv porsjonspakke per katt. Tørrfor er tilgjengelig hele døgnet bortsett fra natt.

Har en lett overvektig katt og en veldig slank katt.

Anonymkode: 73360...2c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ville tatt en sjekk, som allerede påpekt skylles dette ofte sykdom, for forbrenningen endrer seg ikke på den måten. Tvert i mot blir de mer passive. Hos min eldre katt skyldtes vektnedgang tross apetitt kreft. De er veldig flinke til å skjule at de har det vondt. 

Anonymkode: 74b11...65b

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Ja nå går jeg kanskje opp til tre måltider for dagen. Jeg skal prøve å få henne mer tilfreds. Hun er ofte rastløs... 

Skrevet

2-3 ganger pr dag og våtfor og vann tilgjengelig hele tiden. Slank og altiv guttekatt, som lett sjarmerer oss om han maser :),

Anonymkode: 354e8...ad9

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (13 minutter siden):

Takk for svar. Ja nå går jeg kanskje opp til tre måltider for dagen. Jeg skal prøve å få henne mer tilfreds. Hun er ofte rastløs... 

Ja jeg ville gjort det om hun ikke spiser noe særlig med tørrfor på grunn av tannproblemer :) 

Anonymkode: d31ac...8af

• Liker 1
Skrevet

Har et overvektig matvrak som får mat fire ganger i døgnet (3xtørrfor og 1xvåtfor), oppmålt så hun ikke skal bli enda tyngre. Dvs hun er tilfreds ca. 20 minutter sammenlagt i døgnet 😔 ❤️

Anonymkode: ebc00...2df

• Liker 2
Skrevet

Fyller på med tørrfor en gang om dagen, mengden avhenger av vekta deres. Våtfor får de kun på lørdagene.

Anonymkode: f1572...659

• Liker 1
Skrevet

Tørrfor tilgjengelig døgnet rundt, våtfor ettpar ganger i måneden.

En katt har ikke behov for tenner for å spise tørrfor, en katt har såpass kraftige gummer at den klarer utmerket både spise tørrfor og jakte uten tenner.

Så om katten din synes det er vanskelig tygge uten tenner, så tyder det på at den har trøbbel med gummer/gane. Eventuelt er den bare bortskjemt.

Oppbløtet tørrfor blir fort dårlig, som kan være grunnen til at hun ikke spiser. Våtfor er stor stas ja, men du selv synes vel også snacks og helgemat er bedre enn knekkebrød? Jo oftere våtfor/snacks, jo mer bortskjemt, og mindre tørrfor...

Du glemmer også de viktigste faktorene i foring... Hvor mye tørrfor spiser hun faktisk? Er det tørrfor av god kvalitet? Og viktigst av alt: er pusen så tynn at dem har behov for all tilleggsforingen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...