Gå til innhold

I uke 3 var 29% av nye innlagte på sykehus uvaksinert.

Athod

Anbefalte innlegg

Ukerapport covid-19 for uke 3 er publisert - FHI

Ja man kan sikkert si at man ikke kan se på uke til uke, men det er ikke akkurat noe som har stoppet media tidligere.. Ut i fra det media har rapportert skulle man jo trodd at langt over halvparten av de som blir innlagt er uvaksinerte, men det har faktisk ikke vært tilfelle i noen av årets tre første uker. 

Jeg er vaksinert selv og jeg er ikke negativ til vaksinene, men jeg reagerer på mediakjøret mot de uvaksinerte og hvordan de cherry-picker data for å fremstille de verst mulig. Siste i VG idag er visst at 9/10 på et sykehus i Frankrike var uvaksinerte. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel spesielt intensivavdelingen som er problemet siden de som ligger der krever personell med spesialutdanning og mye mer innsats. Den samme rapporten viser at de siste 4 ukene har det blitt lagt inn 50 uvaksinerte, 16 med en eller to doser og 7 med 3 doser på intensivavdeling. Nesten alle i høyere aldersgrupper er vaksinert med 3 doser, så om alle hadde vært vaksinert ville det vært 65-70% færre innlagte på intensivavdeling de siste 4 ukene. 25% færre på vanlige avdelinger ville selvsagt også hjulpet.

Det hjelper å kunne regne hvis man skal forstå problemet med uvaksinerte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (9 minutter siden):

Det er vel spesielt intensivavdelingen som er problemet siden de som ligger der krever personell med spesialutdanning og mye mer innsats. Den samme rapporten viser at de siste 4 ukene har det blitt lagt inn 50 uvaksinerte, 16 med en eller to doser og 7 med 3 doser på intensivavdeling. Nesten alle i høyere aldersgrupper er vaksinert med 3 doser, så om alle hadde vært vaksinert ville det vært 65-70% færre innlagte på intensivavdeling de siste 4 ukene. 25% færre på vanlige avdelinger ville selvsagt også hjulpet.

Poenget med innlegget mitt var at media cherry picker informasjon som setter de uvaksinerte i mest mulig negativt lys. Når de uvaksinerte i en periode i desember var en veldig høy andel av de innlagte så ble dette rapportert daglig i media, men nå som andelen har falt så har jeg ikke lest et ord om det. Da lager de heller en artikkel om et sykehus i Frankrike. 

Jeg skjønner at de på intensiven krever mer pleie, men det er snakk om 50 innlagte i løpet av en måned. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (51 minutter siden):

Den samme rapporten viser at de siste 4 ukene har det blitt lagt inn 50 uvaksinerte, 16 med en eller to doser og 7 med 3 doser på intensivavdeling. Nesten alle i høyere aldersgrupper er vaksinert med 3 doser, så om alle hadde vært vaksinert ville det vært 65-70% færre innlagte på intensivavdeling de siste 4 ukene. 25% færre på vanlige avdelinger ville selvsagt også hjulpet.

16 grunnvaksinerte på intensivavdeling, hvorav 28 har høy/moderat risiko for alvorlig forløp? Jamfør tabell 5 i rapporten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Athod said:

Poenget med innlegget mitt var at media cherry picker informasjon som setter de uvaksinerte i mest mulig negativt lys. Når de uvaksinerte i en periode i desember var en veldig høy andel av de innlagte så ble dette rapportert daglig i media, men nå som andelen har falt så har jeg ikke lest et ord om det. Da lager de heller en artikkel om et sykehus i Frankrike. 

Jeg skjønner at de på intensiven krever mer pleie, men det er snakk om 50 innlagte i løpet av en måned.

50 innlagte i en periode med mye mindre smitte enn vi legger opp til nå. Om alle var vaksinert ville det ikke vært noe problem for intensivavdelingene i det hele tatt, men det kan det fort bli nå som myndighetene legger opp til å slippe smitten helt fri. Det er du som cherry picker tall når du bruker det minst relevante og ignorerer hvor liten del av befolkningen de uvaksinerte utgjør. Ikke at det kommer som noen overraskelse, det er jo slik dere har drevet på hele tiden.

25 minutter siden, Pivot said:

16 grunnvaksinerte på intensivavdeling, hvorav 28 har høy/moderat risiko for alvorlig forløp? Jamfør tabell 5 i rapporten. 

Dette har vi også snakket om før. 28 er feil, de andre er mest sannsynlig riktige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fakta? skrev (2 minutter siden):

Dette har vi også snakket om før. 28 er feil, de andre er mest sannsynlig riktige.

Nei, jeg har ikke diskutert dette fra ukerapport 3 tidligere. Hvorfor er tallet 28 feil, og ikke 16, mener du? Tallene kan jo like gjerne være byttet om og presentert feil i tabellen? At 28 grunnvaksinerte har vært innlagt på intensiv (siste 4 uker) hvorav 16 med høy/moderat risiko for alvorlig sykdomsforløp. Uken før var tallene 19 og 13. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt smart å la være og la seg vaksinere, men det blir samtidig feil og diskriminere de og støte de ut fra samfunnet.

Vi har ikke tradisjoner for slike utskillinger av styresmaktene mot befolkningsgrupper i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (33 minutter siden):

50 innlagte i en periode med mye mindre smitte enn vi legger opp til nå. Om alle var vaksinert ville det ikke vært noe problem for intensivavdelingene i det hele tatt, men det kan det fort bli nå som myndighetene legger opp til å slippe smitten helt fri. Det er du som cherry picker tall når du bruker det minst relevante og ignorerer hvor liten del av befolkningen de uvaksinerte utgjør. Ikke at det kommer som noen overraskelse, det er jo slik dere har drevet på hele tiden.

Vet ikke om du skumleser innleggene mine eller bare generelt mangler leseforståelse, men du lager jo poenget for meg. Eller er det slik at det kun er cherry picking og lite relevante tall når jeg informerer om dette nå, men ikke når media med store bokstaver rapporterte den akkurat samme statistikken fra den samme rapporten et par uker i desember når ting så verre ut for de uvaksinerte?

Poenget mitt er ikke at vaksinene ikke hjelper, men at media overdramatiserer og prøver å legge så mye skyld over på de uvaksinerte som de kan.

Skal ikke spekulere for mye i hvordan tallene for intensivpasienter vil se ut i framtida, men slik jeg forstår det så er det veldig få omikron smittede som havner på intensiven.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pivot said:

Nei, jeg har ikke diskutert dette fra ukerapport 3 tidligere. Hvorfor er tallet 28 feil, og ikke 16, mener du? Tallene kan jo like gjerne være byttet om og presentert feil i tabellen? At 28 grunnvaksinerte har vært innlagt på intensiv (siste 4 uker) hvorav 16 med høy/moderat risiko for alvorlig sykdomsforløp. Uken før var tallene 19 og 13.

Det kan selvsagt være at alt er feil, men det står at 28 utgjør 38%. 28 er 38% av 50+16+7, så de har sannsynligvis slått sammen tallene for uvaksinerte, grunnvaksinerte og 3 doser med moderat/høy risiko ved en feil. Tallene for intensivavdeling siste fire uker forrige uke var 76 uvaksinerte, 19 med 1 eller 2 doser og 9 med 3 doser, så det var forholdsmessig like ille for uvaksinerte da. Det er ikke mulig å bortforklare at uvaksinerte er hovedgrunnen til press på intensivavdelingene hvis man forholder seg til hva tallene sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Morten1 said:

Så 71% var full vaksinert?

På samme måte som at folk vitser om at de fleste som er i bilulykker er edru, så det er tryggest å kjøre når man er full. Den vitsen går kanskje over hodet på en del her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hero1 skrev (2 minutter siden):

I Danmark er 94% av de smittede VAKSINERTE.

Danmark har 81% vaksinedekning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (1 time siden):

Det kan selvsagt være at alt er feil, men det står at 28 utgjør 38%. 28 er 38% av 50+16+7, så de har sannsynligvis slått sammen tallene for uvaksinerte, grunnvaksinerte og 3 doser med moderat/høy risiko ved en feil. Tallene for intensivavdeling siste fire uker forrige uke var 76 uvaksinerte, 19 med 1 eller 2 doser og 9 med 3 doser, så det var forholdsmessig like ille for uvaksinerte da. Det er ikke mulig å bortforklare at uvaksinerte er hovedgrunnen til press på intensivavdelingene hvis man forholder seg til hva tallene sier.

Ja, det er mulig at tallene henger sammen slik. 

Bortforklare? Nei, du generaliserer, på tynt grunnlag. 

Endret av Pivot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'Blant 141 nye pasienter innlagt i sykehus i Norge med covid-19 som hovedårsak i uke 3, har vi 
vaksinasjonsstatus på 130 av de nye pasientene innlagt. Av disse 130 var 38 (29 %) uvaksinert, 37 (28 
%) har blitt vaksinert med to doser og 48 (37 %) har blitt vaksinert med tre doser.

Seks pasienter var 
delvaksinert og en hadde fått første vaksinedose < 21 dager før prøvedato.

Fra uke 49 og frem til uke 
2 var andelen av nye pasienter innlagt på sykehus per uke som var uvaksinert høyere enn andelen 
vaksinert med to eller tre doser (Figur 7). Den siste uken har andelen vaksinerte med to doser og tre doser blant sykehusinnlagte økt.'

Fra siste ukesrapport fra fhi

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget er at dette hatet må slutte!

Og hvis du er tjukk kan du bare være stille, overvekt koster samfunnet mye mer enn noen få uvaksinerte. Lurer på hvor mange som er innlagt pga livsstilsykdommer. Ganske mange flere enn folk som ikke vil ta et påtvunget legemiddel som potensielt ødelegger livskvaliteten din.

Vi må ikke glemme at 2000 med vaksineskadde også har opptatt sykehusene. Men det gidder jo ikke avisene å nevne med ett ord.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...