Gå til innhold

Er plagg strikket i 100% alpakka (Sandnes eller Dale garn) like slitesterke som plagg strikket i 100% ull (som feks Peer Gynt- garn og Rauma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er plagg strikket i 100% alpakka (Sandnes eller Dale garn) like slitesterke som plagg strikket i 100% ull (som feks Peer Gynt- garn og Rauma 2 eller 3 tråds)? 🥰

Anonymkode: d9a26...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Candiru skrev (5 minutter siden):

Alpakka er mer slitesterkt enn ull :)

Takk ♥️ Det er veldig positivt for jeg har forelsket meg i alpakkagarn 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alpakka er et mye skjørere garn enn ullgarna Peer gynt og Rauma 2/3-tråds.

Det handler om selve egenskapene til fibrene.

Alpakka er mer som hår, rette fibre som bare ligger ved siden av hverandre.

Per gynt og især Rauma 2/3-tråds har ullfiber som er krøllete. Derfor låser de seg også i hverandre på en helt annen måte, og skaper stødige, slitesterke plagg.

Rauma 2-3 tråds er heller ikke Ulla kammet. Noen ullgarn gjør en det, så fibrene skal ligge litt mer glatt inntill hverandre. Derfor er Rauma 2-3 tråds noe av det virkelig mest holdbare og slitesterke av garna, og grunnen til at de er vanlige i bruke i kofter.

Husk at kofter pleide å være ytterplagg.

Anonymkode: d5974...99e

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Candiru skrev (11 minutter siden):

Alpakka er mer slitesterkt enn ull :)

Det stemmer jo ikke? 

Anonymkode: 74a7b...177

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stemmer jo ikke? 

Anonymkode: 74a7b...177

Jeg ble anbefalt å bruke alpakka til sokker pga av slitestyrke., av en dame i garnbutikken.   Det er dessverre den eneste referansen jeg har. Jeg antok at hun visste hva hun snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Candiru skrev (2 minutter siden):

Jeg ble anbefalt å bruke alpakka til sokker pga av slitestyrke., av en dame i garnbutikken.   Det er dessverre den eneste referansen jeg har. Jeg antok at hun visste hva hun snakket om.

Sokker strikket i alpakka blir det fort hull i, dessverre. Synd at du ble anbefalt dette i en butikk hvor de burde vite faget sitt. 

Anonymkode: 40af0...04f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at plagg i saueull holder seg bedre enn i alpakka. Har blant annet fått testet dette i plagg til barn som har blitt hyppig brukt. Jeg syns gjennomgående at det jeg har strikket i ren ull som ikke er superwash, som Finull, Ask og Pickles pure wool har holdt seg mye bedre enn plaggene i alpakka. Holder fasongen, nupper lite, og ser generelt lite brukt ut. Det er nok forskjell på alpakka også, men.

Til sokker ville jeg verken strikket i ren alpakka eller ubehandlet saueull, men med en form for forsterkning, som litt nylon i garnet. Evt strikket i garn med spælsau.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (45 minutter siden):

Jeg opplever at plagg i saueull holder seg bedre enn i alpakka. Har blant annet fått testet dette i plagg til barn som har blitt hyppig brukt. Jeg syns gjennomgående at det jeg har strikket i ren ull som ikke er superwash, som Finull, Ask og Pickles pure wool har holdt seg mye bedre enn plaggene i alpakka. Holder fasongen, nupper lite, og ser generelt lite brukt ut. Det er nok forskjell på alpakka også, men.

Til sokker ville jeg verken strikket i ren alpakka eller ubehandlet saueull, men med en form for forsterkning, som litt nylon i garnet. Evt strikket i garn med spælsau.

Takk ♥️ Blir det bra resultat om man strikker sokker med en tråd Peer gynt garn og en tråd prydvevgarn (som den under i spælsaugarn)?

1TR PRYDVEVGARN
100% ren ny ull
Rauma Spælsaugarn
Glansfullt garn spesielt egnet til veving og ryeknytting samt forsterkningsgarn til sokker.
1 trådet

https://www.annesgarn.no/products/1-tr-prydvevgarn-605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk ♥️ Blir det bra resultat om man strikker sokker med en tråd Peer gynt garn og en tråd prydvevgarn (som den under i spælsaugarn)?

1TR PRYDVEVGARN
100% ren ny ull
Rauma Spælsaugarn
Glansfullt garn spesielt egnet til veving og ryeknytting samt forsterkningsgarn til sokker.
1 trådet

https://www.annesgarn.no/products/1-tr-prydvevgarn-605

Jeg har ikke prøvd det selv, men vet noen strikker det sammen med annen ull til sokker og votter. Vet ikke om det vil føles litt tykt og stritt å strikke sokker av det sammen med Peer Gynt? (ikke sikkert, altså). De jeg har sett strikke sokker av prydvevgarn, har strikket det sammen med tynnere garn. Det burde jo bli bra sokker av prydvev og Rauma 2. tråds gammelserie feks. Kommer jo an på oppskriften, da.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du er veldig lysten på alpakka, kan du jo strikke i Sterk, da. Det er alpakka med forsterkning. Et av barna mine har sokker i det, og jeg syns de har blitt litt slaskete, men om du ikke skal bruke dem i sko, blir de kanskje ikke det. Hvis du er glad i alpakka eller liker veldig myke sokker, altså.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (1 time siden):

Jeg har ikke prøvd det selv, men vet noen strikker det sammen med annen ull til sokker og votter. Vet ikke om det vil føles litt tykt og stritt å strikke sokker av det sammen med Peer Gynt? (ikke sikkert, altså). De jeg har sett strikke sokker av prydvevgarn, har strikket det sammen med tynnere garn. Det burde jo bli bra sokker av prydvev og Rauma 2. tråds gammelserie feks. Kommer jo an på oppskriften, da.

Vera Vinge skrev (56 minutter siden):

Men hvis du er veldig lysten på alpakka, kan du jo strikke i Sterk, da. Det er alpakka med forsterkning. Et av barna mine har sokker i det, og jeg syns de har blitt litt slaskete, men om du ikke skal bruke dem i sko, blir de kanskje ikke det. Hvis du er glad i alpakka eller liker veldig myke sokker, altså.

Tusen takk for gode tips og råd og for at du deler av dine erfaringer og kunnskap om garn ♥️

Jeg har lyst til å prøve Rauma 2. tråds sammen med prydvevgarn, som du skrev om. Jeg har strikket noen sokker i Sterk, men har ikke tatt de i bruk ennå. Det var veldig nyttig for meg alt det du skrev, og jeg skal velge å ha sterk-sokkene til inne-sokker (det er gulvkaldt her jeg bor). 

Jeg har også lest om garnet Vandre, som jeg fikk lyst til å prøve:

Vandre består av 100 % norsk ull. Det er et rent naturgarn som egner seg ypperlig til plagg som krever slitestyrke – som sokker, arbeids- og turtøy. For å øke slitestyrken på garnet er det blandet inn den sterke ulla fra spælsau. Plagg strikket i Vandre bør vaskes før bruk. Da blir plagget mykere og mer fluffy.

Sokker strikket i Vandre bør vaskes i maskin før bruk. Dette gjør at fiberen setter seg, øker slitestyrken ytterligere og dessuten gjøre sokkene mer smussavstøtende. Vask på 40 °C med et skånsomt program som varer maks 1 time. Bruk full sentrifugering. Form sokkene mens de fremdeles er våte og la dem tørke flatt.
https://www.garnuniverset.no/products/vandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...