Gå til innhold

Dere som har hatt Omikron - fikk dere Long Covid/senfølger?

Nemi90

Anbefalte innlegg

Har foreløpig ikke hørt om noen tilfeller av Long Covid blant de jeg kjenner som har vært smittet av Omikron. Hvordan gikk det med dere? Og var dere vaksinert med 2 eller 3 doser?

Har ikke funnet noen studier på Omikron og Long Covid enda, (er vel litt tidlig foreløpig) så hadde vært interessant å høre noen erfaringer her, uansett hvor anekdotisk det er ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne jeg tenkt med å vite også . Har en ungdom i hus som er på sin 14 dag etter å mest sannsynlig hatt omikrom… han er utmattet og så sliten …..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hadde korona for et par uker siden i hus. En uvaksinert, en med to doser og uvaksinerte barn. Alle fikk et raskt sykdomsforløp og kjenner seg helt som før igjen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bira skrev (7 timer siden):

Det kunne jeg tenkt med å vite også . Har en ungdom i hus som er på sin 14 dag etter å mest sannsynlig hatt omikrom… han er utmattet og så sliten …..

LongCovid er sykdomsbilde som varer i mer enn 12 uker. Å være sliten 14 dager etter, er ganske normalt. Også om ungdommen hadde hatt sesong influensa.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omikron er jo ganske ny, så det er nok en stund før vi vet hva eventuelle senfølger vil bli og hvor ofte de vil opptre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig ikke mulig å si noe sikkert enda. Var bare nysgjerrig på om folk føler seg friske igjen rett etter å ha hatt det. Som sagt veldig anekdotisk ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så uvaksinert som man kan bli, 0 doser, og jeg hadde omikron for en liten stund siden.

Merket ikke at jeg var syk engang bortsett fra at luktesansen forsvant en stund, men den kom tilbake en uke etterpå og det var det eneste som skjedde. Hadde ikke feber, eller noen sykdomsfølelse i kroppen, bare luktesansen. Ikke merket noe til noen andre ting som har skjedd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Nemi90 skrev (10 minutter siden):

De som har hatt Omikron og ikke fått Long Covid må også gjerne svare altså 😊

Hvordan skal noen kunne vite det enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke spørsmålet til TS er så dumt som noen skal ha det. Ja det er selvfølgelig for tidlig å slå fast at man har fått long covid av omikrom, men man kan jo ha antydninger om at man er i startfasen av å ha det. Regner med at long covid ikke er noe man plutselig får 6-12 måneder etter sykdommen, men noe som har vedvart siden starten. Mulig jeg tar feil der.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

According to the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), long COVID “is a range of symptoms that can last weeks or months after first being infected with the virus that causes COVID-19 or can appear weeks after infection. Long COVID can happen to anyone who has had COVID-19, even if their illness was mild, or if they had no symptoms.”

https://www.infectioncontroltoday.com/view/-omicron-the-pandemic-killer-idea-ignores-dangers-of-long-covid

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det altfor tidlig å si noe sikkert om senfølger.

Altså, jeg prøvde ikke akkurat å lage en studie her. Jeg er bare bekymret, og var nysgjerrig på folks erfaringer så langt. Selv om det egentlig ikke betyr noe og bare er (altfor tidlige) anekdoter.

Forventet ikke akkurat noen nobelpris 😄

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tidlig å si, men interessant nok er jeg og mange av mine bekjente for tiden uvanlig slitne et par uker etter gjennomgått smitte, mens ikke en av de over 100 jeg kjenner som hadde Wuhan eller Delta varianten merket noe som helst etter dag 3. Så min uvitenskapelige hypotese er at man blir mer sliten etter omikron. 

Ikke noe invalidiserende, men interessant uansett synes jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Interessant ja. Bra det ikke er invalidiserende ihvertfall, får håpe dere blir fort bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Omikron (mest sannsynelig) i begynnelsen av januar. Jeg ble ikke veldig syk, litt forkjølelse og lett feber, men veldig trøtt/utmattet. Denne trøttheten har jeg ennå, men ikke så ille som i starten. Fire dager etter at jeg var ferdig med isolasjon fikk jeg problemer med å trekke pusten skikkelig, føler at jeg ikke får fylt lungene tilstrekkelig. Får noen gode åndedrag innimellom, og da er lettelsen stor.

Har tatt røntgen av lungene, sjekket crp, ekg og metning - alt fint. Det er vanvittig ubehagelig, og om jeg f.eks. går en tur, rydder ut av oppvaskmaskinen eller gjør andre "anstrengelser" blir det verre. 

Har fremdeles tro på at det skal gå over, men begynner å bli ganske så lei nå. Hadde forresten tre vaksinedoser og er ellers frisk og grei fysisk form. Har nok bare uflaks, for de fleste jeg kjenner er friske og raske etterpå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Perlesukker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde Omikron (mest sannsynelig) i begynnelsen av januar. Jeg ble ikke veldig syk, litt forkjølelse og lett feber, men veldig trøtt/utmattet. Denne trøttheten har jeg ennå, men ikke så ille som i starten. Fire dager etter at jeg var ferdig med isolasjon fikk jeg problemer med å trekke pusten skikkelig, føler at jeg ikke får fylt lungene tilstrekkelig. Får noen gode åndedrag innimellom, og da er lettelsen stor.

Har tatt røntgen av lungene, sjekket crp, ekg og metning - alt fint. Det er vanvittig ubehagelig, og om jeg f.eks. går en tur, rydder ut av oppvaskmaskinen eller gjør andre "anstrengelser" blir det verre. 

Har fremdeles tro på at det skal gå over, men begynner å bli ganske så lei nå. Hadde forresten tre vaksinedoser og er ellers frisk og grei fysisk form. Har nok bare uflaks, for de fleste jeg kjenner er friske og raske etterpå.

Dette er helt det samme jeg har. Men jeg har bare vært syk en uke enda da. Har du prøvd Ventoline? Det hjelper for pusten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyregod skrev (47 minutter siden):

Dette er helt det samme jeg har. Men jeg har bare vært syk en uke enda da. Har du prøvd Ventoline? Det hjelper for pusten min.

Prøvde datteren min, som har astma, sin Ventoline, men synes ikke det hjalp der og da. Et halvhjertet forsøk, skal prøve igjen. Takk for at du delte din erfaring, håper du blir bedre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemi90 skrev (21 timer siden):

Selvfølgelig er det altfor tidlig å si noe sikkert om senfølger.

Altså, jeg prøvde ikke akkurat å lage en studie her. Jeg er bare bekymret, og var nysgjerrig på folks erfaringer så langt. Selv om det egentlig ikke betyr noe og bare er (altfor tidlige) anekdoter.

Forventet ikke akkurat noen nobelpris 😄

Jeg skjønte veldig godt hva du mente, og skjønner og behovet/nysgjerrigheten for tråden 😊

Jeg hadde to doser, barna hadde null. Ingen ble veldig syke, og allerede uken etter følte vi oss som «før». Vi har normal bmi, spiser veldig sunt, og er omtrent aldri syke, forventet derfor ikke å bli veldig syk av omikron heller.

Ingen i omgangskretsen sliter etter sykdommen, men noen av de fikk veldig høy feber og kraftig kroppsverk under covid. (De samme folkene blir veldig syke av influensa, omgangssyken osv)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

acna skrev (17 timer siden):

Jeg skjønte veldig godt hva du mente, og skjønner og behovet/nysgjerrigheten for tråden 😊

Jeg hadde to doser, barna hadde null. Ingen ble veldig syke, og allerede uken etter følte vi oss som «før». Vi har normal bmi, spiser veldig sunt, og er omtrent aldri syke, forventet derfor ikke å bli veldig syk av omikron heller.

Ingen i omgangskretsen sliter etter sykdommen, men noen av de fikk veldig høy feber og kraftig kroppsverk under covid. (De samme folkene blir veldig syke av influensa, omgangssyken osv)

Takk! ☺️ Godt å høre at det ser ut til å ha gått bra med dere!

Og takker for de andre svarene også så langt!

Endret av Nemi90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...