Gå til innhold

Kan hjemmesykepleien komme innom og ta pcr test av meg når jeg er for dårlig til å dra på teststasjonen?

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Jeg testet positivt for Corona i dag og har blitt så dårlig at jeg er sengeliggende.

Jeg er ikke hjemme hos meg selv, men på besøk hos mine gamle besteforeldre på nordvestlandet.

Da Jeg ringte Corona telefonen i dag fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta en pcr-test så fort som mulig, men jeg er inni en avkrok og det er 8 mil til nærmeste teststasjon/ lege.

Min gamle bestefar som har dårlig helse, har ikke så veldig lyst å kjøre meg for at jeg skal få ta en pcr test fordi han er redd jeg skal smitte han inni bilen, og ikke vet jeg om jeg orker å sitte et par timer i bil heller.

Jeg lurer på om jeg kan få hjemmesykepleien til å stikke innom og ta en pcr test av meg?

Nabodamen til mine besteforeldre har hjemmesykepleie flere ganger i uken, og når hun fikk Corona for en stund siden så tok de pcr test av henne selv om damen ikke var noe særlig dårlig.

Er det kun pga Corona pass jeg må ta pcr-test?

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det kan du trolig ikke. Du har vel ikke vedtak for hjemmesykepleie selv. Så de har ikke mulighet å bare stikke innom fordi nabodamen ved deg har hjemmesykepleie. De tester sine brukere. Din bestefar skal heller ikke kjøre deg. Da utsetter du han for smitte.

Hvis du trenger PCR må du kontante kommunen din og forklare situasjonen. Så får du høre hva de kan tilby. Uansett vil en pcr test være positiv en stund fremover, så er du sengeliggende i dag så kan du dra for test i morgen eller over i morgen feks hvis du da føler deg litt bedre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke det var krav om pcr-test lenger, dersom man tester positivt på hjemmetest? Eller gjelder det kun de som har fått boosterdoser? Du kan nok ta test om et par dager også, dersom du føler deg litt bedre. Du vil nok fremdeles teste positivt uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må du ta pcr-test så "fort som mulig" når du har positiv hurtigtest og er skikkelig dårlig? Det gir jo ingen mening? 

Jeg jobber i hjemmesykepleien og har tatt flere hurtigtester av brukere ja. Vi er ikke nødvendigvis opplært til å ta pcr, og da er det bare brukere med vedtak som vi tar test på. Pcr må man ha spesiell opplæring for å ta, imotsetning til hurtigtest som alle kan ta. 

Ring igjen og hør om det virkelig kan stemme at du må ta pcr så fort som mulig, det høres rart ut. Du får jo bare det samme svaret. 

God bedring!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg ringte korona tlf og spurte hvorfor jeg må ha pcr test når jeg har testet positivt på to hurtigtester?

Damen sa at det var pga registrering mtp senvirkninger, og koronapass siden jeg kun har to vaksiner.

Siden jeg er langt ute på landet er det ikke bare å stikke ned på teststasjonen å ta pcr test. Nærmeste teststasjon er 8 mil unna og er åpen to timer om ettermiddagen.

Jeg klarer ikke å kjøre selv, og min bestefar vil ikke ha meg i bilen fordi han er livredd for å bli smittet siden han har kreft og hjerteproblemer.

Jeg skal være i isolasjon til lørdag så jeg får ta pcr test når jeg har kommet tilbake til sivilisasjonen.

Endret av Tough cookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er jeg også for dårlig til å møte oo teststasjonen. Her var det ingen problem å slippe å møte opp. Hun registrere smitten manuelt. Regner med de har et system for å gjøre dette med tanke på at de med 3 doser ikke trenger å møte opp. Smitten deres må jo også registreres på et vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (24 minutter siden):

Her er jeg også for dårlig til å møte oo teststasjonen. Her var det ingen problem å slippe å møte opp. Hun registrere smitten manuelt. Regner med de har et system for å gjøre dette med tanke på at de med 3 doser ikke trenger å møte opp. Smitten deres må jo også registreres på et vis. 

Har to doser 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at om hjemmesykepleien kan stikke innom deg? 

For å få hjemmesykepleie må man ha vedtak fra forvaltningen, det fungerer ikke sånn at helsepersonell bare kjører rundt i en bil uten noe å gjøre og stikker innom folk som plutselig trenger det. De har jo faste brukere som ligger inne i systemet og fulle lister.

Endret av Cuddlegirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Har skjønt at det er en lang papirmølle og ikke bare å få noen til å stikke innom og ta en test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poly skrev (4 minutter siden):

Det har jeg også. 

Jeg ringte inn til Corona telefonen og da sa damen at jeg fysisk måtte møte opp og ta pcr test for å få det registrert.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...