Gå til innhold

Stress og infertilitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skal i utgangspunktet være en myte at stress kan føre til at man ikke blir gravid. Leger som har blitt spurt om dette sier at det ikke går an å stresse seg infertil. Men hvorfor er det da sånn at det finnes mange historier om par som har gitt opp, eller som venter på IVF, er i gang med behandling osv, og blir gravide spontant? Hva er grunnen til at man plutselig blir gravid når man ikke tenker på det/stresser med det lenger, hvis det er sånn at man egentlig ikke kan stresse seg ufruktbar?

Anonymkode: 1515c...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er helt tilfeldig. 

Hører mange mener at vi som temper, tar EL-tester osv stresser mye, men for min del er sannheten en annen. For meg er det mindre stress, da jeg er trygg på at EL har funnet sted. Ble gravid PP4, så tok jo ikke lang tid.

Det er stor forskjell på stress. Å stå opp tidlig, lite søvn, skynde seg til jobb, hente i barnehage før den stenger osv er stress på EN HELT ANNEN MÅTE, enn stress som kommer av at man er redd for å miste noen, må flykte, opplever vold osv.

Anonymkode: e8ea0...010

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldig ja. Og de gangene det skjer er det jo selvfølgelig mindre stress som er årsaken🙄. Hva med alle de som gir opp og det aldri skjer?

Anonymkode: f7843...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsket på dette, og ingenting tilsier at det er noe i myten om at mange blir gravid i det de begynner på ivf/adopsjonsprosessen/slutter å prøve. Det er bare det at alle har hørt om noen. Om stress hadde så mye å si, hadde jo ikke folk blitt (ufrivillig) gravide i krig og nød.

Anonymkode: c4c9d...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er forsket på dette, og ingenting tilsier at det er noe i myten om at mange blir gravid i det de begynner på ivf/adopsjonsprosessen/slutter å prøve. Det er bare det at alle har hørt om noen. Om stress hadde så mye å si, hadde jo ikke folk blitt (ufrivillig) gravide i krig og nød.

Anonymkode: c4c9d...3c4

Nettopp. Det er utrolig mange som sier til meg, når de hører at vi har prøvd lenge (snart et år), at «dere må bare ikke stresse så mye/tenke så mye på det, det er da det skjer vettu». Og jeg har da smelt litt tilbake og sagt akkurat det du sier her. Folk blir jo gravide til og med i de mest stressende situasjoner et menneske kan oppleve, som feks flukt eller krig. Og det er da for søren ikke min skyld, ved at jeg stresser eller tenker mye på dette, at jeg ikke er blitt gravid. Blir provosert når folk kommer med sånne kommentarer og råd.

Men dog, det finnes jo mange eksempler på at noen er blitt gravide når de gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hovedfaktoren i de historiene er tid, ikke stress. La oss si at er par har redusert fruktbarhet, kanskje 1/10 av normale par, men ikke null. Der er normalt fruktbart par blir gravide av seg selv innen et halvt år, kan du forvente at dette paret bruker 5 år. Har man prøvd lenge nok så kan det helt tilfeldigvis klaffe selv om sjansen er lav. 

I tillegg så er det jo bare historiene om de som får det til som fortelles. For hver av disse "det gikk etter at vi ga opp" historiene fins det mange fler der det ikke gikk etter at de ga opp heller. Men de er ikke like interessante å snakke om. 

Anonymkode: 70899...1f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror at hovedfaktoren i de historiene er tid, ikke stress. La oss si at er par har redusert fruktbarhet, kanskje 1/10 av normale par, men ikke null. Der er normalt fruktbart par blir gravide av seg selv innen et halvt år, kan du forvente at dette paret bruker 5 år. Har man prøvd lenge nok så kan det helt tilfeldigvis klaffe selv om sjansen er lav. 

I tillegg så er det jo bare historiene om de som får det til som fortelles. For hver av disse "det gikk etter at vi ga opp" historiene fins det mange fler der det ikke gikk etter at de ga opp heller. Men de er ikke like interessante å snakke om. 

Anonymkode: 70899...1f3

Helt sant, og godt skrevet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nettopp. Det er utrolig mange som sier til meg, når de hører at vi har prøvd lenge (snart et år), at «dere må bare ikke stresse så mye/tenke så mye på det, det er da det skjer vettu». Og jeg har da smelt litt tilbake og sagt akkurat det du sier her. Folk blir jo gravide til og med i de mest stressende situasjoner et menneske kan oppleve, som feks flukt eller krig. Og det er da for søren ikke min skyld, ved at jeg stresser eller tenker mye på dette, at jeg ikke er blitt gravid. Blir provosert når folk kommer med sånne kommentarer og råd.

Men dog, det finnes jo mange eksempler på at noen er blitt gravide når de gir opp.

Ja, det er skikkelig frekt med slike kommentarer! De sier jo egentlig "DU ER SÅÅÅÅÅÅ JÆVLIG STRESSET, DERFOR BLIR DERE IKKE GRAVID". Det som faktisk stresser mest er når folk kommer med slike kommentarer. For det gir null hjelp og de minner deg på IGJEN at dere sliter med å få ønsket om barn oppfylt. Også prøver de å sette seg selv i et bedre lys. For indirekte sier de "se da, vi stresset ikke i det heie tatt og her sitter vi med barn, vi var så mye flinkere enn dere".

Anonymkode: e8ea0...010

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror stress kan gjøre det vanskelig å bli gravid ja. Kroppen er utrolig kompleks, og hvis man er stresset, tror jeg den skiller ut hormoner som gjør det vanskeligere å bli gravid. Leger sier mye rart de ikke hat peiling på, som at kosthold ikke har noe med kviser å gjøre. Jeg tror at hvis man stresser mindre, og spiser ren mat, altså ikke prosessert mat, så ville mange flere blitt gravide. 

Anonymkode: 321c6...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror stress kan gjøre det vanskelig å bli gravid ja. Kroppen er utrolig kompleks, og hvis man er stresset, tror jeg den skiller ut hormoner som gjør det vanskeligere å bli gravid. Leger sier mye rart de ikke hat peiling på, som at kosthold ikke har noe med kviser å gjøre. Jeg tror at hvis man stresser mindre, og spiser ren mat, altså ikke prosessert mat, så ville mange flere blitt gravide. 

Og mer søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det sannsynligvis handler om tid og tilfeldigheter. Siden det er en godt innarbeidet myte, er det lett se tegn på at stress er forklaringen selv om det ikke egentlig hadde noen sammenheng. 

Jeg vet at vår historie har blitt lagt frem som en historie om stress og infertilitet i omgangskretsen. Vi fikk først et barn med IVF etter flere år og mye strev, og så et uventet uten noe hjelp etterpå. Men årsaken er etter all sannsynlighet uoppdaget endometriose som ble bedre i første svangerskap slik at jeg var fertil en periode etter fødselen. Jeg var noe helt utrolig stresset og utafor da nr. to ble unnfanget og, av andre årsaker enn infertilitet. 

Anonymkode: 6210e...e83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...