Gå til innhold

Stonehenge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

En gjeng neolittiske steinaldermennesker/bronsealdermennesker uten hjul drasset en haug digre steiner milevis bortover og bygde en sirkel av dem. De fraktet muligens en del av steinene på flåter på elver. Kan ha vært et samarbeidsprosjekt mellom flere stammer.

Vanskelig å si 100% sikkert siden folkene som bygde Stonehenge ikke hadde skriftspråk (og hadde de hatt det er det ikke sikkert vi kunne ha tydet det…).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Vanskelig å si. Kan være veldig mange teorier og årsaker. Hvordan det så ut opprinnelig er også vanskelig å si noe om, ettersom vi ikke har noen gode kilder å henvise til som er lett tilgjengelig.

Det vi omtaler som Stonehenge i dag er flyttet på og restaurert. Finnes en god del bilder av det under flytten og støpingen med jern stenger for å holde stenene på plass etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere teorier, jeg tror mest på a prison far to easy to escape...

Anonymkode: b08a0...3e9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
missbluebird skrev (På 20.2.2022 den 0.04):

Vanskelig å si. Kan være veldig mange teorier og årsaker. Hvordan det så ut opprinnelig er også vanskelig å si noe om, ettersom vi ikke har noen gode kilder å henvise til som er lett tilgjengelig.

Det vi omtaler som Stonehenge i dag er flyttet på og restaurert. Finnes en god del bilder av det under flytten og støpingen med jern stenger for å holde stenene på plass etc. 

Har du lenker til dette? En senere flytting enn fra Waun Mawn?

Anonymkode: f6dec...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Stonehenge blitt flyttet??  Det visste jeg ikke.  Kunne godt tenkt meg å sett det, noen som har vært der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er deler av det, men det er masse annet å finne om man leter litt :)
https://rarehistoricalphotos.com/stonehenge-history-restoration-old-photographs/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk nettopp et veldig interessant program på DR2 om Stonehenge og de fant ut hvor stenene hadde stått før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
missbluebird skrev (På 20.2.2022 den 0.04):

Restaureringen dreide seg så vidt jeg kan se om å rette opp og støpe fast steiner som sto i fare for å velte. I denne prosessen ble en av stenene, sten 56, flyttet en halvmeter. Enkelte stener ble også flyttet midlertidig for å lette tilgangen til andre, og satt/lagt tilbake på plass. Det er ikke helt det samme som å si at Stonehenge er flyttet på. 

Jeg har ikke funnet noe om en annen flytting av Stonehenge etter ca 3000 år før vår tidsregning (da enkelte av stenene ser ut til å ha blitt flyttet fra Waun Mawn). Selve monumentet står så vidt jeg kan skjønne der det har stått i flere tusen år. 

Anonymkode: a6369...8ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Restaureringen dreide seg så vidt jeg kan se om å rette opp og støpe fast steiner som sto i fare for å velte. I denne prosessen ble en av stenene, sten 56, flyttet en halvmeter. Enkelte stener ble også flyttet midlertidig for å lette tilgangen til andre, og satt/lagt tilbake på plass. Det er ikke helt det samme som å si at Stonehenge er flyttet på. 

Jeg har ikke funnet noe om en annen flytting av Stonehenge etter ca 3000 år før vår tidsregning (da enkelte av stenene ser ut til å ha blitt flyttet fra Waun Mawn). Selve monumentet står så vidt jeg kan skjønne der det har stått i flere tusen år. 

Anonymkode: a6369...8ed

Kommer helt an på hvor dypt du graver ;) og hvor du er villig til å søke etter informasjon.
https://www.indymedia.org.uk/en/2005/12/330623.html?c=on

Bruker du google finner du enkelte ting, yandex, duck og yahoo andre. Flere bøker beskriver også ulike scenarier rundt dette og at steiner har blitt flyttet ved flere anledninger.

De mest enkle å finne informasjon om er "oppbyggingen", "restaureringene" etc fra 1901, 1920ish og 1956-58ish. Noen henviser også til elementer fra sent 1800-tallet. 1901 så rettet de stein 56. 1958 så reiste de flere steiner som feks 57 og satte dem oppå hverandre. Under restaureringen, så har de pusset, endret utseende, støpt, jernpinner ++ Det er med andre ord laget slik man antok det så ut.

Ettersom man ikke er åpen om hva som er gjort på de ulike datoene og spesielt tilbake i tid, så er det ikke lett å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nytt no er ein teori om at Stonehenge var ein "solkalender", ein fysisk representasjon av året som hjelpte folk å halde orden på tida som gjekk, ved hjelp av steinar som kvar representerte ei 10-dagars veke.

Forskning.no/Slik ble Stonehenge brukt som solkalender, ifølge ny teori. Lignende kalendere ble brukt i det gamle Egypt.

Anonymkode: f8a5d...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvem faen bygger en stonehenge?

Anonymkode: 1a6d2...1c0

Druidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes de som sier Stonehenge ble satt opp på 30-tallet.
Jeg husker ikke hele greia, men dette var vistnok noe som skjedde utenfor Reading for 90 år siden.
Drøssevis av lastebiler og heiskekraner og piss kjørte ut der om natta og jobba kun om natta og så var Stonehenge der etter noen dager.
Eller det var der før i form av kaotiske ruiner, men de bygde det opp på nytt igjen da med veldig frie tøyler, jeg husker ikke helt.

Faen om jeg vet.
Men det kan jo være verdt å ta en titt på for interesserte.
Mener jeg kom over noen øyenvitne videoer fra 50-tallet og greier også der de sier det samme.

Endret av Heydayotheinterweb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
Djungelvrål skrev (På 16.4.2022 den 21.38):

Druidene

Stonehenge ble bygget lenge før det fantes druider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Leifr said:

Man bygger Stonehenge hvis man vil grunnlegge en tidlig religion.

(I Civilization 4, 5 eller 6)

Hahahaha, tenkte det samme :fnise: 

Anonymkode: 449a3...b3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...