Gå til innhold

Hva kan fastlege bidra med?

ibej

Anbefalte innlegg

Vi har forsøkt å bli gravide i 5 mnd nå. Sluttet da på ppiller i august 2021. Vet at dette ikke er lenge, men har spørsmål jeg trenger svar på.

-har 40-45 lengde på syklus. Mistenker noe kort lutealfase (+-10 dager). Er usikker på om jeg alltid får eggløsning. 

Er dette ring fastlege kan hjelpe med, eller bør jeg gå rett til gynekolog? Kan fastlege fastlå eggløsning? Kan hen hjelpe å korte ned syklus om det er nødvendig? Kan hen hjelpe å forlenge luteal?

Vt at jeg ikke burde stresse enda, men er av typen som trenger og liker informasjon får å kunne slappe av.

Håper noen vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde samme problem. Tok der opp med legen. Fikk ikke noe hjelp. Beskjed om å komme tilbake om et år om vi ikke ble gravid. 

Anbefaler deg å gå til legen UTEN å fortelle at dere prøver. Si du har lange sykluser og mistenker pcos og ønsker henvisning til gyn. Så tar du evt opp problemet hos gyn. Leger er svært lite villige til å hjelpe før det er gått et år, selv om noen åpenbart har problemer som kommer i veien for graviditet. 

Alternativet er privat gyn. Ta også en sædprøve. Ikke så dyrt. 

Anonymkode: 6ab79...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde samme problem. Tok der opp med legen. Fikk ikke noe hjelp. Beskjed om å komme tilbake om et år om vi ikke ble gravid. 

Anbefaler deg å gå til legen UTEN å fortelle at dere prøver. Si du har lange sykluser og mistenker pcos og ønsker henvisning til gyn. Så tar du evt opp problemet hos gyn. Leger er svært lite villige til å hjelpe før det er gått et år, selv om noen åpenbart har problemer som kommer i veien for graviditet. 

Alternativet er privat gyn. Ta også en sædprøve. Ikke så dyrt. 

Anonymkode: 6ab79...34d

Takk for svar! Så ikke noe hjelp mtp. enkle blodprøver o.l. heller? I så fall tror jeg jeg går rett til privat. Tøft når usikkerhet blir møtt med avvisning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå privat. Fastlegen tok det ikke på alvor, selvom vi hadde prøvd i 1,5 år. Han mente at vi hadde mange år på oss enda, så det var ingen hast (vi er 25). Hadde ingen syklus i det hele tatt etter pilleslutt. Fikk allikevel ingen hjelp, følte meg bare dum. Vi gikk privat og får nå god hjelp

Anonymkode: 2a8e7...6cd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte bare time rett til fertilitetsutredning privat. Rask, enkelt og ikke så dyrt. Jeg tok utredning etter 6 mnd fordi jeg er over 35. Orket ikke gå til fastlege da jeg føler man må mase for å bli tatt på alvor. Synes også det var greit å bare få sjekket med en gang i stedet for å først dra til fastlege og så vente på henvisning osv.

Anonymkode: be774...7cf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ibej skrev (6 timer siden):

Vi har forsøkt å bli gravide i 5 mnd nå. Sluttet da på ppiller i august 2021. Vet at dette ikke er lenge, men har spørsmål jeg trenger svar på.

-har 40-45 lengde på syklus. Mistenker noe kort lutealfase (+-10 dager). Er usikker på om jeg alltid får eggløsning. 

Er dette ring fastlege kan hjelpe med, eller bør jeg gå rett til gynekolog? Kan fastlege fastlå eggløsning? Kan hen hjelpe å korte ned syklus om det er nødvendig? Kan hen hjelpe å forlenge luteal?

Vt at jeg ikke burde stresse enda, men er av typen som trenger og liker informasjon får å kunne slappe av.

Håper noen vet!

Vil bare si at vi er i akkurat samme båt, hvertfall så godt som (jeg har syklus på 29-32 dager, men mistenker også kort lutealfase og får ikke alltid positiv eggløsningstest). Jeg sluttet på ppiller I slutten av august 2021, men tror ikke jeg har blitt gravid denne måneden heller (pp5). Jeg bestilte derfor time hos gynekolog i dag.

Ja, det er tidlig å uroe seg, men jeg vet jeg vil senke skuldrene og akseptere at det tar tid hvis jeg vet at alt er i orden. Og er det ikke det, så er det jo fint å ordne det så snart som mulig. 😊

Krysser fingrene for oss begge! 

Anonymkode: 6dbae...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil bare si at vi er i akkurat samme båt, hvertfall så godt som (jeg har syklus på 29-32 dager, men mistenker også kort lutealfase og får ikke alltid positiv eggløsningstest). Jeg sluttet på ppiller I slutten av august 2021, men tror ikke jeg har blitt gravid denne måneden heller (pp5). Jeg bestilte derfor time hos gynekolog i dag.

Ja, det er tidlig å uroe seg, men jeg vet jeg vil senke skuldrene og akseptere at det tar tid hvis jeg vet at alt er i orden. Og er det ikke det, så er det jo fint å ordne det så snart som mulig. 😊

Krysser fingrene for oss begge! 

Anonymkode: 6dbae...516

Helt enig med deg! Så bra at du har landet på å sjekke ut litt. Jeg tror jeg prøver en pp til og et besøk til fastlege, men blir jeg ikke hørt blir det privat gyn.

Takk for svar :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...