Gå til innhold

Noen her som kan blodprøver? (Lenge til mandag)

hufsa87

Anbefalte innlegg

Tok noen blodprøver på onsdag som jeg har fått svar på. Blodprøvene er tatt i forbindelse av manglende/ikke fått sporet eggløsning og uregelmessig mensen de siste mnd. Kan noen forklare meg hva de enkelt prøvene er? Og hva der vil si siden to av de er røde😓

F3AA6F20-F568-4B8C-87BD-704F5BF466DA.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvene er normale. Ingen avvik, så du kan slappe av 😊

Anonymkode: beaac...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du hadde eggløsning da prøven ble tatt

Anonymkode: 96f2d...d8f

Nei? Progesteron under 3 er ikke eggløsning

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan disse skal tolkes, men regner med at de to som er røde er det fordi verdiene er utenfor referanseintervallet.

Anonymkode: 76b0d...df4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tar du noen medisiner?

Anonymkode: 96f2d...d8f

Nei, kun vitaminer (b12, jern og d-vit)  og melatonin for å sove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hufsa87 skrev (22 timer siden):

Tok noen blodprøver på onsdag som jeg har fått svar på. Blodprøvene er tatt i forbindelse av manglende/ikke fått sporet eggløsning og uregelmessig mensen de siste mnd. Kan noen forklare meg hva de enkelt prøvene er? Og hva der vil si siden to av de er røde😓

F3AA6F20-F568-4B8C-87BD-704F5BF466DA.png

S-Østradiol-17beta er østrogen, og du har høye verdier av det, da utenfor referanseområdet. Som du ser står det at referanseområdet er 0-0,30 og du har 0,32. 

S-Progesteron er et steroidhormon som dannes i eggstokkene. Du er akkurat innenfor referanseområdet. 

S-SHBG er et seksualhormonbindende globulin. Høye verdier her ses ofte hos gravide, men også hos de som blir behandlet med østrogener, tyreoideahormoner og antiepileptika. Siden prøvene ble tatt under menstruasjon går jeg ut ifra at det er grunnen til høye verdier her.

Anonymkode: 84c3c...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Prøvene er normale. Ingen avvik, så du kan slappe av 😊

Anonymkode: beaac...fd0

Nei?? 2 av de er utenfor referanseområdet. Hvordan kan du påstå de er normale da?

Anonymkode: e6ab3...e1e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svarer jo folk i øst og vest uten at de svarer riktig …

Først: de to som er rødt er litt utenfor normalen. De avviker. Østradiolet ditt avviker bare litt men kan bety du har litt forhøyet østrogen generelt. Ganske normalt med østrogendominans, og urten vitex agnus castus er super der for å dempe østrogen litt og øke progesteron litt. Hjelper meg å få normal eggløsning. (Har selv ofte lange sykluser.)

progesteronet ditt er på 3 og betyr at du ikke har hatt eggløsning enda. (Helt normalt dersom dette er tatt under mens altså)

Der siste er jeg usikker på men det er forhøyet hos deg. Googling viser det skal ses sammen med testosteron. Kan det bety at du kanskje har pco? Også der er urten vitex kjent for å fixe opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du tilbake for å ta nye prøver om et par uker?

Anonymkode: 13043...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (2 timer siden):

Her svarer jo folk i øst og vest uten at de svarer riktig …

Først: de to som er rødt er litt utenfor normalen. De avviker. Østradiolet ditt avviker bare litt men kan bety du har litt forhøyet østrogen generelt. Ganske normalt med østrogendominans, og urten vitex agnus castus er super der for å dempe østrogen litt og øke progesteron litt. Hjelper meg å få normal eggløsning. (Har selv ofte lange sykluser.)

progesteronet ditt er på 3 og betyr at du ikke har hatt eggløsning enda. (Helt normalt dersom dette er tatt under mens altså)

Der siste er jeg usikker på men det er forhøyet hos deg. Googling viser det skal ses sammen med testosteron. Kan det bety at du kanskje har pco? Også der er urten vitex kjent for å fixe opp. 

Takk for svar😃

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal du tilbake for å ta nye prøver om et par uker?

Har ikke snakket med legen enda, så svarene på blodprøvene på helseboka, så jeg skal ringe på mandag å høre hva han sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
hufsa87 skrev (7 timer siden):

Har ikke snakket med legen enda, så svarene på blodprøvene på helseboka, så jeg skal ringe på mandag å høre hva han sier

Ok. Tenker at det er lurt å ta blodprøver for å sjekke om du har hatt eggløsning  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hufsa87 skrev (8 timer siden):

Du må nok ta flere prøver I løpet av én syklus for å få et ordentlig svar  ^_^ Jeg tok noen på dag 2, noen på dag 21 og noen på dag 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...