Gå til innhold

Hva kan skje ?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OG for å sette ting helt på spissen,så la oss nå si at barnevernet får underbydg en liten bekymring for deg som omsorgsperson,så kan di ikke,de har ikke lov å bare ta barn i hytt og pine.

det skal hjelpes og forebygges og det skal bevises i hue og ræva at bana er skadd osv.

dette tar flere år.

Nå gjelder jo ikke dette deg.

De som jobber på barnevernet er pliktet til å sjekke opp saken,og da kommer en representant fra BV og tar en prat.

BV skjønner raskt at her er det ikke noe tull,så da kommer de til å forklare og be om forståelse for at de må gjøre sånne ting.

Det er flottte mennesker som jobber på slike kontor,ta det med ro.

de er ikke ute på fisketur.

Ta et dypt sukk og bare vær deg selv,sett på kaffen og be dama inn.

For du også vil gjerne få dette ut av verden og vil gjerne fortelle din side av saken,for hvordan dette egentlig henger sammen.

De kommer til deg bare for ren rutine fordi det står i lov-verket.

det er heller det andre foreldreparet som kommer til å få de på døren endel ganger fremover med oppfølging,møter,sjekk hjemme osv.

Så ikke vær redd.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Hei!

Sitter å leser alle innleggene dine og tenker at du er en "modig" mamma...

Flott at du søker råd og ikke minst trøst i en så fortvilende situasjon.

Å ja.. Jeg tenker også at dette går sikkert bra :) . Men tror det er viktig at du er imøtekommende for bv og samarbeider. Dette fordi det finnes mange ulike tiltak som kan hjelpe deg med å ha gode barnepassere til dine barn da behovet for det er tilstede.

LYKKE TIL :ler:

Skrevet

Når det gjelder mine tidligere svar(som nok er blitt slettet) så svarte jeg fordi jeg er jurist, og faktisk da mener jeg har spesielle kunnskaper om både barnevernlov og forvaltningsrett, samt andre lover. Og jeg mener at den erfaringen jeg da har gjort med denne etaten er høyst relevant! Hvor mange som har svart har opplevd det samme og har den samme kompetansen? En dag kan det være jeg som kommer borti slike saker i mitt yrke, kanskje til og med som dommer. Da vil jeg selvsagt huske denne opplevelsen!

Gjest Violetta
Skrevet
Når det gjelder mine tidligere svar(som nok er blitt slettet) så svarte jeg fordi jeg er jurist, og faktisk da mener jeg har spesielle kunnskaper om både barnevernlov og forvaltningsrett, samt andre lover. Og jeg mener at den erfaringen jeg da har gjort med denne etaten er høyst relevant! Hvor mange som har svart har opplevd det samme og har den samme kompetansen? En dag kan det være jeg som kommer borti slike saker i mitt yrke, kanskje til og med som dommer. Da vil jeg selvsagt huske denne opplevelsen!

Det er ingen som kan vite hvilke innlegg du refererer til fordi du ikke har identifisert deg på noen måte. Det finnes mange gjester, du er en av mange. Om du ikke vil registrere deg så kan du kanskje bruke et brukernavn i hvert fall?

Skrevet

Jeg undrer meg over hvorfor du har brukt disse som barnevakt? Og hvorfor du lot dem ta barna med på kino? Spm om det paret har barn selv står fremdeles ubesvart. Bvtj tar neppe omsorgen for disse barna, men de vil vel kanskje undre seg litt de også.

At en er jurist betyr ikke at en vet hvordan barneverntjenesten bør behandle en sak. Finnes mange områder innen det juridiske, så at ene gjesten her sier h*n er jusrist gir ingen tyngde. Er mange jurister der ute som må få ting forklart gang på gang når de er innom bvtj med sine klienter - en skulle jo tro at de kjenner til lovverket...

Skrevet

At en er jurist betyr ikke at en vet hvordan barneverntjenesten bør behandle en sak. Finnes mange områder innen det juridiske, så at ene gjesten her sier h*n er jusrist gir ingen tyngde. Er mange jurister der ute som må få ting forklart gang på gang når de er innom bvtj med sine klienter - en skulle jo tro at de kjenner til lovverket...

Enig! Det er forskjeller mellom det juridiske og skjønnsmessige avgjørelser. At man er jurist betyr ikke at man er skikket til å fatte riktige avgjørelser om familier som har det vanskelig. Det er en grunn til at utdannelsen som barnevernpedagog eller sosionom er treårig og innholdet i utdannelsen er som det er. Gjennom tre år lærer man å treffe avgjørelser etter skjønn, og man skaper en helhetsforståelse for barna og familien de lever i.

Skrevet

Det er nettopp det som er en jurist sin oppgave- å spørre! Det handler da ikke om at en som jurist ikke kan lovene, men at en skal få klarhet i om de riktige lovreglene er anvendt, og om saksbehandlere i barnevernet f.eks har tilstrekkelige kunnskaper om reglene. Det handler også om hvordan lovreglene blir anvendt, om det er forsvarlig saksbehandling, hva vedtak og beslutninger er grunnet på osv.

Det finnes faktisk grenser for å anvende skjønn også.

Når f. eks en barnevernsarbeider bruker begreper som "andre ting" så er det en lite konkret beskrivelse.

Og jeg kan bare gjenta meg selv. Om det er slik barnevernet jobber som jeg har opplevd så er det helt hårreisende.

Skrevet
Enig! Det er forskjeller mellom det juridiske og skjønnsmessige avgjørelser. At man er jurist betyr ikke at man er skikket til å fatte riktige avgjørelser om familier som har det vanskelig. Det er en grunn til at utdannelsen som barnevernpedagog eller sosionom er treårig og innholdet i utdannelsen er som det er. Gjennom tre år lærer man å treffe avgjørelser etter skjønn, og man skaper en helhetsforståelse for barna og familien de lever i.

Det handler da ikke om at en som er jurist er skikket til å fatte riktige avgjørelser om familier som har det vanskelig. Det handler om at en kjenner til bruk av lover og regler. Er det f.eks slik at ansatte i barnevernet, barnehage og andre kommunale tjenester kan nekte å svare på spørsmål som angår et barns liv og helse, og nekte å svare skriftlig? Er det grunn til å melde foreldre som spør og ber om dette til barnevernet? Tror man kanskje at familien har det "vanskelig" når man som jurist spør om dette........Jeg trodde barnevernet hadde verre ting å ta seg av. Jeg har fullstendig mistet tilliten til denne etaten.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er hovedinnlegger.Tenkte å legge inn oppdatering.

Vi fikk brev fra barnevernet.Tid satt av til samtale.

Ringte til saksbehandleren pga problemer å komme den dagen.

Han sa at vi skulle ha en samtale om hva som skjedde den dagen de var på kino.

Og så sa han at de kom til å tilby meg barnepass om jeg trenger det.

Jeg sa nei, barnevakt har jeg skaffet meg.Men det kan vi jo snakke om når jeg kommer til samtalen.

Det merkelige er at jeg er ikke noe nervøs og engstelig.Følte en god kontakt per telefon med denne saksbehandleren.

Oppdaterer neste uke når vi har vært der.

Takker alle for fine ord:)

Skrevet

Lykke til, høres ut som om dette går helt fint :)

Skrevet

Tror nok at dette skal gå helt fint jeg! Lykke til!

Gjest lilletroll
Skrevet

Hva skjer nå? Er det sjanser for at barna blir tatt i fra meg?Noen som kan gjøre dagen min litt lettere?

Nei, ingen tar barna fra deg på dette grunnlaget, det kan du ta HELT med ro!! :klem:

Gjest vært der
Skrevet

De vil neppe ta barna fra deg.

Det bv sikkert kommer til å foreslå er at du går med på at de får tillatelse til å kontakte barnehage/skole for å høre hvordan barna oppfører seg, om du er presis når du henter de, om du virker ruset osv. Slike ting vil de kartlegge.

Om du er hjemmeværende, så be bv hjelpe deg til å skaffe barnehageplass, slik at de lettere kan danne grunnlag for mistankene som nå er rettet mot deg.

Jeg skjønner at du er nervøs. Å ha bv på nakken, er nesten det verste som kan skje. Nå er mine barn heldigvis voksne, men jeg hadde bv innblandet pga at barnefaren mente jeg hadde rømt unna med ungene, og at jeg ruset meg.

Ang rus, så skjedde det før jeg fikk unger, da jeg kun var tenåring, så jeg la kortene på bordet.

Da bv kom på døra, satt jeg med en drink i stua, og sminket meg. Jeg hadde barnevakt, og ungene var lagt. De snakket med meg i en times tid og ville komme tilbake til uka og jeg gikk med på det.

Heldigvis ble det ingen sak av dette. Saken ble henlagt. Men jeg ga dem tillatelse til å kontakte barnehagen.

Husk at du ikke trenger fortelle hvor mange ganger du har brukt naboene som barnevakt. Du har kanskje opptrådt dumt i og med at du visste han er alkoholiker, men du har sikkert lært noe også.

Skrevet (endret)

Etter at saken har ligget ut på Norges største kvinneforum ? i 5 uker er det en del som kjenner bakgrunnen for saken, og jeg tviler mildt sagt sterkt på at Barnevernet vil gjøre noe som kan få konsekvenser for dem i denne saken. De har sikkert lært av de blunderene som har kommet frem i pressen de senere årene. At saken din er lest 2000 ganger iløpet av disse ukene tilsier at barnevernet har et enormt fokus på å håndtere dette riktig.

Etter all sansynlighet vil du bli møtt med et vennlig smil, en forklaring på hvorfor du er innkalt og spørsmål om hvordan du har opplevd den konkrete situasjonen (og kansje noe rundt hvor du oppfatter dine naboer). Det er MULIG ! det kan bli et møte senere, men sansynligvis vil saken rundt deg og dine barn være av mindre viktighet da.

Men la oss få vite hva som skjer. Mange sitter spente og venter ved maskinene rundt om i landet ;)

Endret av Far til 2
Skrevet

Det er ingen her som kjenner bakgrunn for denne saken. Vi har en mors uttalelser å støtte oss til. Og hun har fortsatt ikke gitt et svar på hvorfor hun lot barnet bli med disse folkene på kino eller om de har barn selv.

Og hvordan en bvtj håndterer saken tror jeg neppe har noe med denne tråden å gjøre. Og er ikke parter i en sak fornøyd med håndtering i en sak, har man full klagerett til Fylkesmannen som alle bør bruke hvis de føler de ikke blir behandlet på en riktig måte etter loven og dens prinsipper.

Uansett ønsker jeg trådstarter lykke til med barneverntjenesten og hva som kommer ut av det.

Skrevet
Det er ingen her som kjenner bakgrunn for denne saken. Vi har en mors uttalelser å støtte oss til. Og hun har fortsatt ikke gitt et svar på hvorfor ...

...

...

Så lenge det ikke har fremkommet informasjon som motsier det trådstarter sier i sitt første innlegg velger jeg å legge til grunn den informasjonen vi har fått. Og det er INGENTING !! i den informasjonen som bør indikere at hun har grunn til å frykte barnevernet. At hun likevel sansynligvis gjør det er ant basert på de skremmende sakene som barnevernet har blitt avslørt på gjennom pressen de senere årene.

For meg synes det som om du først er skeptisk til trådstarter og avslutter med støtte til trådstarter. Jeg er faktisk litt usikker på hva du egentlig mener. Er det så at du mener vi skal støtte oss på mors forklaring (som har vært den samme hele veien) og gi henne støtte videre, eller er det slik at vi ikke skal støtte oss på denne informasjonen og si at hun har håndtert saken feil.

Jeg mener at om ?? det er gjort feil er ikke denne større en det de fleste av oss har gjort en gang eller to, men som ikke har fått samme konsekvenser. Av samme grunn mener jeg at dette ikke bør få noen konsekvenser for trådstarter og hennes familie. Jeg er faktisk overbevist om det basert på den informasjonen som foreligger.

Skrevet
Så lenge det ikke har fremkommet informasjon som motsier det trådstarter sier i sitt første innlegg velger jeg å legge til grunn den informasjonen vi har fått.

Det var noe nytt...

Skrevet

Men hvor i all verden er "bygda" hen? Hun har sikkert noe nytt å føye til denne diskusjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...