Gå til innhold

Hva kan skje ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går ringte naboen til meg og ville ha de to eldste med på kino.

Jeg sa ja etter om og men.For jeg er usikker på mannen hennes (drikking).

Han lovet at det aldri ville skje at han drakk med barna tilstede.Og jeg tenkte jo så klart at han var ærlig og at han så klart ikke kunne tenke seg å drikke.Og jeg visste ikke at det var så ille som det viste seg i går.

Klokken nærmet seg 1900.

Telefonen ringte, og det var fra barneverns-vakta :o.

Han hadde drukket seg fra sans og samling INNE på kinoen.

Han hadde falt og slått seg i hodet.Han hadde ropt og var veldig høyrøstet.

Så der kom politiet og hentet ungene.Dama hans må jo være helt mongo.Hun hadde ikke gått engang.

Hun kunne jo bare tatt bussen hjem med ungene.Begrunnelsen til at hun ikke gjorde det var "ja, men jeg hadde jo betalt for billetten".

Barnevernsvakten kom til oss.Jeg skalv av fortvilelse og forbannelse.

Jeg blir rapportert til barnevernet.Enda jeg sa at jeg aldri kom til å la ungene være med noen av dem.

De mente det var beskymringsfult at jeg lot barna være med dem på kino.Men jeg er jo bare et menneske sa jeg.Jeg har feilet og det har jeg lært av.ALDRI lar jeg dem ha noe med de to å gjøre.Jeg ante ikke at det var så gale.

Jeg var dum og godtroen.De sa at det kunne hende at det ikke blir gjort noe med dette.Men de sender inn en melding.

Hva skjer nå? Er det sjanser for at barna blir tatt i fra meg?Noen som kan gjøre dagen min litt lettere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du kan slappe helt av. Det skjedde en liten glipp. Det kunne jo like gjerne gått bra på kinoturen. Politiet har sikkert faste rutiner når det gjelder slike saker. Så lenge du er i stand til å ta vare på ungene dine, blir de ikke tatt fra deg. Det skal veldig mye til før noe så drastisk skjer. Hadde vært mer bekymret for det om jeg var nabokona di (hvis de har barn selv da.)

Skrevet

Takk for svar.Det jeg tenker på er at under samtalen i går sa jeg at jeg går til psykolog.Og da har dama sittet ett par timer her.Men bare to ganger.Kan de reagere på at jeg går fast til psykolog?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei. De tar ikke ungene dine fordi du går til psykolog.

Skrevet

Nei jeg mente ikke at de kan ta ungene fra meg pga psykolog.Jeg mente om det kan ha vært noe de reagerte på.Som har innvirkning på deres bestemmelse.

Er det noen som vet hva som kan skje fremover om barnevernet kontakter meg?

Gjest Bellatrix
Skrevet

De kommer vel bare til å spørre hvordan ungene har det og om de får den omsorgen de trenger.

Gjest Anonym i dag...
Skrevet

Kjære deg!

Kan tenke meg du ikke føler deg bra akkurat nå!

Jeg har selv hatt jevnlig kontakt med barnevernet de siste årene. Grunnen til det var at etter et samlivsbrudd gjorde min eks alt for å knekke meg, og meldte meg inn for bv.

Jeg også ble på randen av hysterisk første gang de kontaktet meg, og ble livredd!

Det som er saken er at bv heldigvis er pliktig til å undersøke alle meldinger de får inn. - Av og til er anmeldelsene helt grunnløse, kun gjort på pur f... dessverre.

I alle fall, for min del stod jeg oppi et utrolig tøft samlivsbrudd etter flere år med psykisk mishandling.

Men jeg tok imot bv og lot de prate med både meg og barna. Etter dette besøket ble saken henlagt (noe den sikkert også blir med deg)

Min eks har gang på gang på gang meldt meg og min nåværende ektemann til bv for alt mellom himmel og jord, mildt sagt.

Til slutt ble jeg rasende over at de tillot at han drev på slik (vi har også vært 3 omganger i retten). Mannen er jo syk, og jeg mente de burde se det.

Til slutt gikk de med på at en psykolog skulle inn i bildet.

Jeg, min mann, min eks og hans samboer var gjennom utallige samtaler med psykologen, og til slutt kom rapporten.

Min eks mistet samvær med barna, og har i dag kun samvær under tilsyn.

Han er bekreftet psykopat.

Min sak er en helt annen enn din, og dette ble langt, men det jeg vil fram til kort sagt er : Slapp av! Det skal mye til før bv tar barna dine! Men se det fra den positive siden! De vil bare få bekreftet at DU er en god mor og at barna har det bra selv om naboene dessverre er idioter!Spill med åpne kort og ikke bekymre deg, dette går fint skal du se! Jeg selv har i løpet av denne tiden hatt et nært og godt samabeid med bv.

Lykke til :klem:

Skrevet

Er selv blitt rapporterttil bv av faren til jenta mi.Saken ble henlagt.Men de undersøkte den i tre måneder.

Jeg vet ikke om det er slik hos dere,men blir du meldt inn dit plikter de å undersøke saken.

Men du kan ta det helt med ro,det skal veldig mye til før de tar barna fra deg.

I mitt tilfelle var barnevernet en god samtalepartner,og det var godt å høre at de ser på meg som ei god mor.

De kommer nok på hjemmebesøk for å se hvordan dere har det.

Bare ta det med ro,alt ordner seg.

Skrevet

Slapp av, barnvernet er ikke farlige.

Når sånt skjer blir barnevernsvakta tilkalt, det er fast rutine fra politiets side. Og når de får en bekymringsmelding som dette har de faktisk undersøkelsesplikt.

Det skjer ikke noe mer med deg, men naboene bør jo gjennomgåes litt nærmere med tanke på egne barn.

Skrevet

Jeg er overbevist om at ingenting skjer.

Som mysan sier er det ren rutineoppfølging som de sikkert er pålagt.

Jeg kan ikke tenke meg at barnevernet vil gjøre noe annet enn å stikke hodet innom og si "hei, hvordan går det".

Barnevernet er, - etter div. tragiske tilfeller, fått så hatten passer i diverse media. De vil neppe stikke hodet frem en gang til ved å gjøre noe de ikke bør gjøre.

Jeg ser for meg stort oppslag på VG's førsteside; "Barn mistet mor fordi de var med naboen på kino" :ler::ler::ler:

Nei dette kan du ta helt med ro. De kan nok gjøre feil fra tid til annen, men så gale er ikke engang barnevernet i Norge.

Skrevet

Jeg tror du kan slappe helt av!

Det at politiet gav beskjed til barnevernet er rutine. Dette gjør de trolig hver gang. Jeg leser av mange av de innleggene over, at de også påpeker at det skal mye til for at bv tar barna. Denne terskelen er høy, og desuten er dette en avgjørelse som skal avgjøres i noe som heter "fylkesnemnda", så det er ikke barneverntjenesten der du bor som bestemmer det helt og alene.

Barneverntjenesen er pliktig ved lov å undersøke alle meldingene de får innen en uke. Innen denne uken skal de bestemme om utfallet blir:

1. Meldingen henlegges

2. Det iverksettes undersøkelse

Dersom de iverksetter undersøkelse betyr dette at de har 3 (i spesielle tilfeller) måneder på seg til å undersøke omsorgen. I denne fasen vil de innhente opplysninger fra for eksempel skole, helsesstasjon, PPT, BUPP og barnehage. Bv vil jevnlig snakke med deg for å høre hva du mener om saken! De vil trolig komme på hjemmebesøk, ikke for å se om du har det rotete eller ryddig, men for å bli bedre kjent med familien og kunne treffe en beslutning på bedre grunnlag.

Når bv er ferdig med denne undersøkelsen er det tre aktuelle utfall:

1. Saken henlegges

2. Du tilbys hjelpetiltak etter lov om barneverntjenester § 4-4, dette er frivillige tiltak

3. Bv krever omsorgen for barna

Hjelpetiltak kan være at bv betaler barnehageplass, SFO plass, besøkshjem for barna, miljøarbeider i hjemmet, råd og veiledning, økonomisk stønad og masse masse mer. Det er kun kreativiteten som stopper bruk av hjelpetiltak.

Jeg håper at dette hjalp deg litt.. Du kan bare gå inn på www.lovdata.no og finne fram "lov om barneverntjenester". Der står det om fristene som bv holder seg til og hva som vil skje.

Lykke til! og jeg tror at du kommer til å oppdage at barnevernsarbeiderne er akkuratt som deg og meg. Hyggelige mennesker..

Skrevet
I går ringte naboen til meg og ville ha de to eldste med på kino.

Jeg sa ja etter om og men.For jeg er usikker på mannen hennes (drikking).

Han lovet at det aldri ville skje at han drakk med barna tilstede.Og jeg tenkte jo så klart at han var ærlig og at han så klart ikke kunne tenke seg å drikke.Og jeg visste ikke at det var så ille som det viste seg i går.

Klokken nærmet seg 1900.

Telefonen ringte, og det var fra barneverns-vakta :o.

Han hadde drukket seg fra sans og samling INNE på kinoen.

Han hadde falt og slått seg i hodet.Han hadde ropt og var veldig høyrøstet.

Så der kom politiet og hentet ungene.Dama hans må jo være helt mongo.Hun hadde ikke gått engang.

Hun kunne jo bare tatt bussen hjem med ungene.Begrunnelsen til at hun ikke gjorde det var "ja, men jeg hadde jo betalt for billetten".

Barnevernsvakten kom til oss.Jeg skalv av fortvilelse og forbannelse.

Jeg blir rapportert til barnevernet.Enda jeg sa at jeg aldri kom til å la ungene være med noen av dem.

De mente det var beskymringsfult at jeg lot barna være med dem på kino.Men jeg er jo bare et menneske sa jeg.Jeg har feilet og det har jeg lært av.ALDRI lar jeg dem ha noe med de to å gjøre.Jeg ante ikke at det var så gale.

Jeg var dum og godtroen.De sa at det kunne hende at det ikke blir gjort noe med dette.Men de sender inn en melding.

Hva skjer nå? Er det sjanser for at barna blir tatt i fra meg?Noen som kan gjøre dagen min litt lettere?

Du sier kona er mongo (hva er det?) Synes det er bekymringsfult at du sendte de med på kino. Du sier selv du var usikker med tanke på drikking. skal vedde på at den mannen der har store problemer med alkohol. Og det er ikke første gang han er dritings på offentlig plass.

Du skal ha store alkoholproblemer om du derikker deg dritings på kino og lager støy, attpåtil har du med seg barn der.

Vel, nok om det. Antagelig har du lært noe av dette.

At de tar fra deg barna pga dette? Nei. Det er det ikke grunnlag for.

politiet har sine rutiner ang. slike saker.

Der politi blir tilkalt og dt er barn til stede, så blir barnevernet automatisk kontaktet.

bekymringsmld. blir liggende til barnevernet, selv om saken blir henlagt og det ikke skjer noe.

Hvorfor fortalte du at du gikk til psykolog. Det hadde de da ikke noe med.

Skrevet
Du sier kona er mongo (hva er det?) Synes det er bekymringsfult at du sendte de med på kino. Du sier selv du var usikker med tanke på drikking. skal vedde på at den mannen der har store problemer med alkohol. Og det er ikke første gang han er dritings på offentlig plass.

Du skal ha store alkoholproblemer om du derikker deg dritings på kino og lager støy, attpåtil har du med seg barn der.

Vel, nok om det. Antagelig har du lært noe av dette.

At de tar fra deg barna pga dette? Nei. Det er det ikke grunnlag for.

politiet har sine rutiner ang. slike saker.

Der politi blir tilkalt og dt er barn til stede, så blir barnevernet automatisk kontaktet.

bekymringsmld. blir liggende til barnevernet, selv om saken blir henlagt og det ikke skjer noe.

Hvorfor fortalte du at du gikk til psykolog. Det hadde de da ikke noe med.

Jeg mente at dama var helt vekke fordi hun faktisk ikke satte en stopper.Hun kunne ha gått.Men hun tenkte mere på pengene hun brukte.

Ang psykolog, så sa jeg det fordi jeg tok det opp med dem at jeg går en gang i uken på "møte".Og jeg er bare åpen på det området.

Jeg sa at hun hadde sittet barnevakt i maks 2 timer, ett par ganger når jeg var hos pykolog.

Skrevet

Lykke til! og jeg tror at du kommer til å oppdage at barnevernsarbeiderne er akkuratt som deg og meg. Hyggelige mennesker..

Men de skal også vite at de ikke er over lover og regler. Og at de kan få sak mot seg!

Skrevet

Jeg mener at de foreldre som blir utsatt for urette fra barnevernsetaten bør anlegge sak mot den enkelte saksbehandler og etaten. Dette da jeg ikke kan se at etaten er tjent med uegnete personer. Og mht hvilken makt de har skal det også være en langt lavere terskel enn i mange andre yrkesgrupper.

Skrevet
Jeg er overbevist om at ingenting skjer.

Som mysan sier er det ren rutineoppfølging som de sikkert er pålagt.

Jeg kan ikke tenke meg at barnevernet vil gjøre noe annet enn å stikke hodet innom og si "hei, hvordan går det".

Barnevernet er, - etter div. tragiske tilfeller, fått så hatten passer i diverse media. De vil neppe stikke hodet frem en gang til ved å gjøre noe de ikke bør gjøre.

Jeg ser for meg stort oppslag på VG's førsteside; "Barn mistet mor fordi de var med naboen på kino"  :ler:  :ler:  :ler:

Nei dette kan du ta helt med ro. De kan nok gjøre feil fra tid til annen, men så gale er ikke engang barnevernet i Norge.

Ikke det? Jeg kom da i barnevernets søkelys fordi jeg ba om å få skriflig svar fra offentlige etater. I en bygd der alle måtte være enige, de barnehagen tok med barna på demonstrasjoner uten samtykke fra foreldrene. Der man så på spørsmål til fagfolk(som nok ikke ble stilt ærbødigt nok) som mistillit, og personlig angrep.

Og jeg ble meldt til bv etter at jeg hadde godkjent hjelpetiltak. Barnevernet ga råd om å la ungen bli igjen i bygda, da det sikkert ville flytte senere.. Både barnehage, ppt, og andre gjorde alt de kunne for å hindre ungen i å flytte....

Da jeg flyttet var bv bekymret for at jeg skulle komme til å stille spørsmål der også. Jeg har NULL tilit til de. (og jeg er jurist)

Skrevet (endret)

Til trådstarter: Slapp av. Klart du ikke mister ungene pga dette. På den annen side vil jeg oppfordre deg til å finne annen barnevakt, men det regner jeg med at du allerede har fikset!

Innlegget er endret. Marianne moderator.

Endret av Marianne
Skrevet

Takker for alle råd og svar som dere har gitt.

Jeg har fått roen.Tror neppe noe alvorlig blir gjort.Har snakket med andre som mener dette er så "lite" at jeg behøver ikke å tenke noe på det.Det verste som kan skje er at barnevernet snakker med oss i 3 mnd.Jeg skal fortelle dere senere hva som skjer.Takk igjen for svar :)

Gjest Very Victoria
Skrevet (endret)

Hovedinnlegger- du kan slappe av. Det som skjedde var et uhell og ingen skal ta barna dine. Politiet er forpliktet til å ringe Barneversvakta når slike situasjoner oppstår.

Du får bare ta dette som en lærepenge og ikke overlate barna dine til tvilsomme mennesker en gang til.

Innlegget er endret. Marianne moderator.

Endret av Marianne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...