AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Del Skrevet 28. januar 2022 Sarkastiske og useriøse svar ønskes ikke! Anonymkode: fedab...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 28. januar 2022 #2 Del Skrevet 28. januar 2022 For at vi skulle ta vare på jorden og alle de andre skapningene som Han skapte først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Del Skrevet 28. januar 2022 Av samme grunn som vi mennesker ser på film, for underholdning. Anonymkode: 5a3fc...629 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 28. januar 2022 #4 Del Skrevet 28. januar 2022 (endret) Tror ikke gud hadde noe med dette å gjøre, tror ikke det finnes noen gud. Men livet på jorda er et resultat av evolusjon. Alle er i forandring og om menneskene fortsatt er på jorda om en million år så ser vi helt sikkert ikke ut som i dag. Egentlig en skremmende tanke om det fantes en gud, noen som brukte menneskene i et spill om liv og død på jorda. Endret 28. januar 2022 av Stina234 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 28. januar 2022 #5 Del Skrevet 28. januar 2022 Hvorfor kan ikke Gud stå bak evolusjon? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Del Skrevet 29. januar 2022 For at du skal ha noe å spørre om Anonymkode: 0feb1...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 29. januar 2022 #7 Del Skrevet 29. januar 2022 For å svare på hvorfor Gud skapte oss, må du først definere hva slags Gud du mener, og hva slags mål og mening denne tenkte guden har. I Gresk mytologi finnes det gode forklaringer på hvorfor Zevs skapte mennesker, men Zevs sitt mål var nok helt annerledes enn mange andre tenkte guders mål ville vært. En tenkt ondskapsfull Gud kunne skapt oss for å se på og ha glede av all krig, sykdom og annen lidelse, mens en annen tenkt Gud kunne gjort det av helt andre grunner. For egen del, ser jeg ingen grunn til å tro at det er noen Gud som har skapt oss i det hele tatt. Jeg ser ingen bevis for denne guden, og jeg ser ingenting i universet som trenger en Gud for å forklares. Det betyr ikke at det ikke finnes noen skaper-Gud, men det er i hvert fall umulig å vite hvorfor denne guden skal ha skapt oss hvis hen ikke gir seg til kjenne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Del Skrevet 29. januar 2022 Gud lever på bønner. Derfor trenger han oss mennesker like mye som vi trenger han. Anonymkode: bb6a6...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Del Skrevet 29. januar 2022 Gud finnes ikke. Han er en oppdiktet figur. Anonymkode: 18c3a...671 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 29. januar 2022 #10 Del Skrevet 29. januar 2022 Gjennom menneskehetens eksistens har det oppstått guder. Dette har en enkel forklaring. Dette er noe menneskene selv har skapt fordi det er et behov for å tro på noe større, noe som kan gi en forklaring eller mening med livet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 29. januar 2022 #11 Del Skrevet 29. januar 2022 Han gjorde ikke det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #12 Del Skrevet 29. januar 2022 Det ble litt kjedelig å være helt alene i universet. Anonymkode: 850f5...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #13 Del Skrevet 29. januar 2022 Hvorfor Gud skapte oss er et vanskelig spørsmål. Så vanskelig at folk sliter å svare seriøst på det, fordi de gidder ikke reflektere over det. Kanskje likegreit ettersom folk er generelt korttenkte. Noe god svar er det vel heller ikke. Men jeg tror nok at Gud skapte oss av en annen grunn enn at det mennesker selv tror. Tror heller ikke det var meningen at mennesker skulle overbefolke verden og ta over planeten. Heller ikke at det skulle bli vanlig at mennesker ble i gjennomsnitt 85 år (takket være medisin og vitenskap skapt av mennesker). Men mennesker, som dyr, har helt klart en rolle med å reprodusere seg selv. Skape nye liv gjennom fødsel, og sådan sørge for at bestanden ikke forsvant. Hvorfor dette skjer er vel tidenes gåte som ingen mennesker klarer å forstå, men vi antar mye. For er Gud avhengig av mennesker i sitt økosystem, eller lever Gud godt uten dem? Jeg tipper sistnevnte. For Gud er større og noe mer enn at det handler om mennesker ene og alene. Jeg tror dog at grunnen til menneskeskapelsen er betinget i noe annet enn hva vi klarer å sette ord på. Det har med liv og bevissthet å gjøre. Det har med fødsel og død av levende individer. Og jeg tror det finnes ting ute i universet som henger sammen med både Gud og livet på jorden. At bevisstheter blir gjenfødt er for meg udiskutabelt. Man stammer jo tross alt fra dimensjonen "døden" før vi ble født. Vi eksisterte ikke, men plutselig gjorde vi det. Jeg tror grunnen til skapelsen av mennesker er pga antall bevisstheter som finnes i universet. For hvor er man når man ikke eksisterer? Det vet kun Gud, og jeg tror det er relevant opp mot hvorfor vi lever. Men evolusjonen gjorde mennesker til de intellektuelle skapningen vi er. Det har dog ingenting med bevisstheten å gjøre, men skallet som utviklet seg å bli smart gjennom mange mange mange år. Gud skapte oss som levende individ, men hvordan skall du fikk leve i tror jeg er mer tilfeldig. At du ble menneske, og ikke hund eller katt, er relevant. Men om det faktisk er tilfeldig er ikke sikkert det heller. For ingenting i universet er tilfeldig, så hvorfor skulle det være det? Uansett. Dette innlegget gir mening for noen, men blir sikkert ledd av av andre. Sånn er det. For vi vet ikke. Men spørsmålet du stiller innehar nok svært mange momenter som er relevant. Bevissthet, individ, dødsdimensjon, fødsel, død, universet, evolusjon... bare for å nevne noen. Anonymkode: 371d3...8c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #14 Del Skrevet 29. januar 2022 Jeg tror helt og fullt på Gud. Alle ganger jeg har vært redd, og lukket øynene mine og bedt til Gud. Så har jeg fått hjelp. Eller fått et tegn på at det vil løse seg. Det var en gang jeg reiste med båt, jeg var ung og dro alene for første gang. Det var veldig høy sjø den dagen.. Bølgene var kjempe høye og noen ganger føltes det som om båten tok helt nedi sjøbunnen.. De andre passasjerene var også redde.. Virkelig fælt. Jeg lukket øynene mine og ba. Jeg sa inne i meg selv "Gud, jeg er redd. Vær så snill og hjelp meg for jeg tror ikke dette kommer til å gå bra" Etter en liten stund åpnet jeg øynene mine, da var glimt av solen begynt komme frem, og etterhvert roet den verste stormen seg. Jeg følte i mitt hjerte at dette var tegnet jeg fikk, og jeg roet meg da ned. Jeg møter ofte på små dyr i skogen når jeg er alene. Dette tolker jeg også som et tegn fra oven. En gave! I fjor traff jeg på en øyenstikker som fulgte etter meg en lang stund. Den sto i "ro" i luften og så rett på meg, flere ganger. Jeg tror Gud er i oss og rundt oss hvor enn vi går. Det er bare vi som må åpne hjertene og øynene våre og legge merke til hva universet og Gud prøver å vise oss. Anonymkode: 0e88b...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 29. januar 2022 #15 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 13.18): Sarkastiske og useriøse svar ønskes ikke! Anonymkode: fedab...746 I starten av bibelen står det at han skapte dyrene, menneskene og alt annet og såg det var godt. Han gjorde det kanskje fordi han såg det var godt. Altså er eksistensen bedre enn å ikke eksistere. Det var vel egentlig tenkt at alle skulle leve evig i edens hage etter det jeg forstår. Så syndet mennesket og ødela alt for alle vesen på jorda. Etter det har vel livet vært en test, der Gud tar vare på de gode og kaster fra seg de onde (de ekte onde som ikke angrer og gjorde onde ting om og om igjen). Hva helvette er, står ikke direkte i bibelen. Bare om smerte og ild, som kanskje er en analogi. Kanskje virkeligheten er noe enda verre en eksistens av smerte og brenning, at en aldri får eksistere noen gang igjen. Endret 29. januar 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 29. januar 2022 #16 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 13.18): Sarkastiske og useriøse svar ønskes ikke! Anonymkode: fedab...746 Gud skapte oss ikke. Gud er en eventyrfigur. Vi er resultatet av milliarder av år med evolusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #17 Del Skrevet 29. januar 2022 Gud skapte ikke mennesket. Mennesket fant på Gud. Anonymkode: 23d79...5df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #18 Del Skrevet 29. januar 2022 Kort sagt: Dualitetsprinsippet Anonymkode: 04409...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 29. januar 2022 #19 Del Skrevet 29. januar 2022 prt90 skrev (4 minutter siden): Gud skapte oss ikke. Gud er en eventyrfigur. Vi er resultatet av milliarder av år med evolusjon. Det var i alle fall flaks at mekanismene som førte til mennesket, ikke førte til en tom maskin uten indre eksistens. Hadde vært synd om det bare var tomme maskiner som vandret rundt og reproduserte seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #20 Del Skrevet 29. januar 2022 prt90 skrev (8 minutter siden): Gud skapte oss ikke. Gud er en eventyrfigur. Vi er resultatet av milliarder av år med evolusjon. Visste du at matematiske beregninger viser at evolusjon er umulig. Det har gått for kort tid ifht resultat. Vi kommer fra stjernene. Anonymkode: 04409...921 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå