Gå til innhold

Hvilken bil anbefaler dere en alenemor med små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alterego666 skrev (42 minutter siden):

Hvis du kjære lite vil det lønne seg å betale lite for en bil, da en gammel bil også vil ha lite vedlikehold i tillegg til en suverent lavere innkjøpspris.

En elbil vil alltid koste mindre i rent forbruk, men betaler du 300 k mer, så skal du kjøre en del før du tjener inn de 300 k igjen.

Ressursøkonomisk er det også bra at eldre biler eies av de som kjører minst, og de som kjører mye først går over til elektrisk. En fossilbil som står stille forurenser jo ikke, men å bytte den ut med en ny elbil som også skal stå stille tjener ikke miljøet.

Hm, litt skrantende logikk her. Som sagt, 150k gir en fin Soul med garanti eller en nesten ny Leaf. Vi kjøpte en Leaf for 60k for tre år siden og dette er så desidert den billigste bilen vi noensinne har hatt. Så sprøtt billig at det ble plass til en ekstra veteran på bilbudsjettet, faktisk.

Anonymkode: 0ae4f...274

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hm, litt skrantende logikk her. Som sagt, 150k gir en fin Soul med garanti eller en nesten ny Leaf. Vi kjøpte en Leaf for 60k for tre år siden og dette er så desidert den billigste bilen vi noensinne har hatt. Så sprøtt billig at det ble plass til en ekstra veteran på bilbudsjettet, faktisk.

Anonymkode: 0ae4f...274

Det er fint at det fungerer for dere. Hva er rekkevidden på Leafen? 
Jeg tenker at en elbil skal ha 300 km i rekkevidde og hengerfeste, men ser at ikke alle trenger det. 
Det er bare flott at en brukt Leaf kan være primærbil. Kudos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (7 timer siden):

Hvis du kjære lite vil det lønne seg å betale lite for en bil, da en gammel bil også vil ha lite vedlikehold i tillegg til en suverent lavere innkjøpspris.

En elbil vil alltid koste mindre i rent forbruk, men betaler du 300 k mer, så skal du kjøre en del før du tjener inn de 300 k igjen.

Ressursøkonomisk er det også bra at eldre biler eies av de som kjører minst, og de som kjører mye først går over til elektrisk. En fossilbil som står stille forurenser jo ikke, men å bytte den ut med en ny elbil som også skal stå stille 

Helt supert med billigere bil. Jeg ønsker bare ikke bytte den ut så fort og ha så masse verkstedutgifter på den. Ang EL bil er jeg usikker ang lademuligheter hjemme, men det funker kanskje uansett. Jeg bare ser for meg at det kan bli litt styrete.

Hvilken billigere sikker god bil anbefaler du? Den trenger ikke være så stor, men må ha plass til barnesetene.☺️

Anonymkode: 89d77...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Støtter Volvo V50, men styr unna Volkswagen. Tiguan, Passat, Golf er populære, men blir veldig upålitelige med alderen. Det reflekteres av lave bruktbilpriser.

For 150k får du også endel gode biler med fortsatt garanti, som f.eks. Kia Soul (fins også som elbil - mye rimeligere i drift enn fossil). Hyundai Ioniq er et sterkt alternativ blant elbiler, i30 og i40 gode kompaktbiler.

Husk at du må prute hardt for tiden. Ikke urimelig å få en bil til 150k som lå ute på FINN til 175000.

Anonymkode: 0ae4f...274

Elbil er hvertfall ikke noe å satse på

Man kan sikkert prute styggmye på brukte elbiler men diesel er det svært lite å prute på da de selges som aldri før, se blir rett og slett solgt med en gang pga folk med elbil selger sin til fordel for diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (8 timer siden):

Hvis du kjære lite vil det lønne seg å betale lite for en bil, da en gammel bil også vil ha lite vedlikehold i tillegg til en suverent lavere innkjøpspris.

En elbil vil alltid koste mindre i rent forbruk, men betaler du 300 k mer, så skal du kjøre en del før du tjener inn de 300 k igjen.

Ressursøkonomisk er det også bra at eldre biler eies av de som kjører minst, og de som kjører mye først går over til elektrisk. En fossilbil som står stille forurenser jo ikke, men å bytte den ut med en ny elbil som også skal stå stille tjener ikke miljøet.

Men eldre biler som kjøres lite får oftere problemer. 

Alterego666 skrev (7 timer siden):


Jeg tenker at en elbil skal ha 300 km i rekkevidde og hengerfeste, men ser at ikke alle trenger det. 
 

Du finner ikke en elbil til under 150k med den rekkevidden og hengerfeste. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Hvilken billigere sikker god bil anbefaler du? Den trenger ikke være så stor, men må ha plass til barnesetene.☺️

Anonymkode: 89d77...f8e

Spør du han fordi han er mann? 

Anonymkode: 51075...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helt supert med billigere bil. Jeg ønsker bare ikke bytte den ut så fort og ha så masse verkstedutgifter på den. Ang EL bil er jeg usikker ang lademuligheter hjemme, men det funker kanskje uansett. Jeg bare ser for meg at det kan bli litt styrete.

Hvilken billigere sikker god bil anbefaler du? Den trenger ikke være så stor, men må ha plass til barnesetene.☺️

Anonymkode: 89d77...f8e

IKKE gå for elbil, da vil du angre bittert. Ser jo hvordan det går med elbilene på vinteren, selv på Sørlandet på motorveien ble det kaos kun pga litt snø. Med mindre du kun skal kjøre innenfor ring 3 så styr unna elbil. 
 

jeg anbefaler deg en trygg stasjonsvogn, Mercedes C eller E klasse, Volvo v70

en Toyota hilux med 5 seter er også en mulighet, det er en evighetsmaskin. Da får du en stor og trygg bil med masse plass og fantastisk fremkommelighet 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=245182055

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toyota rav 4 etter 2007 modell. Da har du bil som aldri går i stykker. Bor selv på landet og humpete veier medførte mye reparasjoner. Bla foringer og bremser byttet hver år. Kjøpte rav 4, og bytta ikke bremser før 4år. Og det var en gammel variant. Min gamle nå, durer å går, snart på 500.000km, og alt er fortsatt i tipp topp. Så skal kjøpe ny om en stund, og da blir det en litt nyere toyota rav4. Bilen er liten, men har god plass. Hadde en treåring og tre ungdommer pluss meg på tur ink barnevogn og bagasje. Hadde fortsatt ledig plass i bagasjerommet som er veldig høyt

Anonymkode: 67d42...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (7 timer siden):

Det er fint at det fungerer for dere. Hva er rekkevidden på Leafen? 
Jeg tenker at en elbil skal ha 300 km i rekkevidde og hengerfeste, men ser at ikke alle trenger det. 
Det er bare flott at en brukt Leaf kan være primærbil. Kudos.

Den gamle Leafen brukes til pendling 23 km per vei, og har nå en vinterrekkevidde på 70 km. Det er klart den ikke duger til hovedbil, men, som sagt, den kostet 60k i 2019. 150k i dag gir deg noe helt annet. En alenemor har muligens ikke behov for 300km per tur og hengerfeste heller. Økonomien er så uslåelig, om man kan lade hjemme, at det hadde vært dumt å se bort fra muligheten. 

For øvrig er trafikkdirigenten et dieseltroll. De som ikke skjønner det ut fra kommentarene her får bare klikke på historikken hans; det er mest opplagt å se helt bort fra innleggene hans. Ikke mat trollet.

Anonymkode: 0ae4f...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en Volvo. Du får en kjempefin Volvo for 150.000,-

Anonymkode: d58bf...3fa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men eldre biler som kjøres lite får oftere problemer. 

Du finner ikke en elbil til under 150k med den rekkevidden og hengerfeste. 

Spør du han fordi han er mann? 

Anonymkode: 51075...e37

Mann?? Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: 89d77...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt supert med billigere bil. Jeg ønsker bare ikke bytte den ut så fort og ha så masse verkstedutgifter på den. Ang EL bil er jeg usikker ang lademuligheter hjemme, men det funker kanskje uansett. Jeg bare ser for meg at det kan bli litt styrete.

Hvilken billigere sikker god bil anbefaler du? Den trenger ikke være så stor, men må ha plass til barnesetene.☺️

Anonymkode: 89d77...f8e

Stort sett alt av europeiske biler er jo bra og sikkert. Dersom du har to barn er jo en mellomklassebil og stasjonsvogn tilstrekkelig. Volvo V50/60, Audi A4, Skoda Octavia, Dette er biler med god byggekvalitet som tåler alderen godt. Dersom du kjører under 10 000 kilometer i året har du bil i mange år selv om du kjøper en som allerede har godt mer enn 200 000 km. 
Fin en bil med bra servicehistorikk. Sjekk at det er byttet registerreim og vannpumpe, da dette er en stor utgift. Manuelt gir er tryggere enn automat (og billigere!). Sjekk at den er vasket og rengjort godt under seter og i bagasje og har ren motor. Eiere som gjør dette tar godt vare på bilen sin. Slanke eiere sliter ikke ned førersetet, og gir deg en bil med god kjørekomfort. Det er bedre å kjøpe en bil som har gått 200 000 fra et petimeter enn en som har gått 140 000 fra en overarbeidet småbarnsfamilie med kronisk tidsunderskudd. Du kan gjøre et varp på en eldre Mercedes C-klasse fra et eldre par. Personlig er jeg ikke så glad i VW, men de lager helt sikkert gode biler. Det samme med japanske og koreanske biler. De er sikkert driftssikre, men de ser ut som ræl og byggkvaliteten i dører, vinduer og seter blir åpenbart synlig med tid. BMW 3-serie er fine, men du må konkurrere i budrunde med testosteronstinne unggutter, selv om de kanskje ikke er så interesserte i stasjonsvogner.

Her har du en flott bil med god plass, firehjulstrekk og hengerfeste. Den har i tillegg gått i Gudbrandsdalen hvor det er  mindre salting og mindre stanging i køer:

https://www.finn.no/245304784
Bare ett av et utall elsempler.

Håper dette kan være til hjelp, selv om det ble mye synsing fra min side. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

1: Men eldre biler som kjøres lite får oftere problemer. 

2: Du finner ikke en elbil til under 150k med den rekkevidden og hengerfeste. 

Spør du han fordi han er mann? 

Anonymkode: 51075...e37

1: Biler som kjøre lite får mindre problemer enn biler som kjøre mye av åpenbare grunner. Problemer forårsaket av lite bruk oppstår først etter at de har stått stille i måneder. Da vil bremser ruste og mansjetter og remmer morkne. Med lite mener jeg i denne sammen hengen en bil som brukes én til to ganger i uka.

2: Det er også min observasjon. Derfor satte jeg 300 000 for en elbil med god rekkevidde og hengerfeste. Kunne sikkert vært høyere, siden det er få bruktbiler i denne klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt supert med billigere bil. Jeg ønsker bare ikke bytte den ut så fort og ha så masse verkstedutgifter på den. Ang EL bil er jeg usikker ang lademuligheter hjemme, men det funker kanskje uansett. Jeg bare ser for meg at det kan bli litt styrete.

Hvilken billigere sikker god bil anbefaler du? Den trenger ikke være så stor, men må ha plass til barnesetene.☺️

Anonymkode: 89d77...f8e

Du bør ha lademulighet hjemme (ladeboks, ikke lad fra vanlig stikkontakt!) for at elbil skal være praktisk og billig. Vi har elbil som bil nummer to, og elsker den. Du kan fint finne brukte elbiler med lengre rekkevidde enn 75km til 150k, selv om andre her påstår noe annet… men det er få større brukte elbiler på markedet, og de tror jeg det er vanskelig å få til et såpass lavt budsjett. Det spørs egentlig hvor stor bil du tenker du trenger. Hvis du skal ha størrelse ala SUV/stasjonsvogn er ikke elbil et alternativ til 150k.

Anonymkode: 98acb...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bør ha lademulighet hjemme (ladeboks, ikke lad fra vanlig stikkontakt!) for at elbil skal være praktisk og billig. Vi har elbil som bil nummer to, og elsker den. Du kan fint finne brukte elbiler med lengre rekkevidde enn 75km til 150k, selv om andre her påstår noe annet… men det er få større brukte elbiler på markedet, og de tror jeg det er vanskelig å få til et såpass lavt budsjett. Det spørs egentlig hvor stor bil du tenker du trenger. Hvis du skal ha størrelse ala SUV/stasjonsvogn er ikke elbil et alternativ til 150k.

Anonymkode: 98acb...570

En Leaf er litt større enn en Golf eller Octavia innvendig, men har noe begrensa bagasjerom. Det er et godt valg om el er aktuell; Kia Soul og Hyundai Ioniq er kanskje litt bedre biler, men det blir litt hipp som happ egentlig. 

Anonymkode: 0ae4f...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler Toyota, diftsikre biler som går og går og går. 

Du bør også sjekke ut hvilke bilder som har minste behov for veihjelp, færreste feil og færrest tilbakekallinger. Les f.eks her

https://www.raumnes.no/bil-og-motor/motorstopp-pa-vegen-disse-bilene-er-mest-og-minst-palitelige/

https://car-recalls.eu/16-least-reliable-cars-adac-2021/

Anonymkode: 71e6a...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg anbefaler Toyota, diftsikre biler som går og går og går. 

Du bør også sjekke ut hvilke bilder som har minste behov for veihjelp, færreste feil og færrest tilbakekallinger. Les f.eks her

https://www.raumnes.no/bil-og-motor/motorstopp-pa-vegen-disse-bilene-er-mest-og-minst-palitelige/

https://car-recalls.eu/16-least-reliable-cars-adac-2021/

Anonymkode: 71e6a...ddc

ADAC data må tas med en stor klype salt. De tyske merkene opererer med egne redningstjenester og -avtaler, så har du forsikringene i tillegg. Derfor er biler av "rimeligere" merker kraftig overrepresentert der. Bedre å se på EU kontrolldata.

Anonymkode: 0ae4f...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...