Gå til innhold

Hvilken bil anbefaler dere en alenemor med små barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en sikker å god bil som jeg kan ha i en del år uten å måtte betale på tusenvis i verkstedregning. Jeg tenker til 150.000. 

Anonymkode: 89d77...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ville jeg gått for en Volvo. Har to stk, en 9 år gammel v60 og en 18 år gammel v70 og vi har hatt veeeldig lite tull med de. Slitedeler må alltid tas så uansett bør du høre med selger når slike ting sist ble byttet så ikke du blir sittende å måtte bytte samtlige deler etter kjøp.

Anonymkode: 3fdb0...a4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Personlig ville jeg gått for en Volvo. Har to stk, en 9 år gammel v60 og en 18 år gammel v70 og vi har hatt veeeldig lite tull med de. Slitedeler må alltid tas så uansett bør du høre med selger når slike ting sist ble byttet så ikke du blir sittende å måtte bytte samtlige deler etter kjøp.

Anonymkode: 3fdb0...a4c

Tusen takk for tips🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen Tiguan er jo en ordentlig familiebil. Ser det ligger ute biler nå som er type 2014-modell som har gått under 100.000 km innenfor din prisklasse. 

Anonymkode: e8f31...566

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Du får lett en fin, velholdt og trafikksikker bil til under 30k.

Volvo V50 ble nevnt her. Skoda Octavia er et annet godt alternativ. En velholdt bil som har gått 200k med nytt registerkjede, vannpumpe, bremser, dekk, støtdempere og fjærer er alltid et varp. Europeiske biler er generelt sikrere blant de eldre modellene.

Dersom du kjører 20k eller mer i året vil det alltid lønne seg å kjøpe en ny elektrisk bil.

Endret av Alterego666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Volvo V50, men styr unna Volkswagen. Tiguan, Passat, Golf er populære, men blir veldig upålitelige med alderen. Det reflekteres av lave bruktbilpriser.

For 150k får du også endel gode biler med fortsatt garanti, som f.eks. Kia Soul (fins også som elbil - mye rimeligere i drift enn fossil). Hyundai Ioniq er et sterkt alternativ blant elbiler, i30 og i40 gode kompaktbiler.

Husk at du må prute hardt for tiden. Ikke urimelig å få en bil til 150k som lå ute på FINN til 175000.

Anonymkode: 0ae4f...274

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alterego666 skrev (2 timer siden):

Volvo V50 ble nevnt her. Skoda Octavia er et annet godt alternativ. En velholdt bil som har gått 200k med nytt registerkjede, vannpumpe, bremser, dekk, støtdempere og fjærer er alltid et varp. Europeiske biler er generelt sikrere blant de eldre modellene.

Dersom du kjører 20k eller mer i året vil det alltid lønne seg å kjøpe en ny elektrisk bil.

hvis man kjører mer enn 2 mil? Tror ikke jeg skjønner tallet du oppgav.

Anonymkode: 29788...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  gikk for en Skoda Superb stasjonsvogn og er kjempefornøyd. Ville gått for det samme igjen.

Anonymkode: 249b1...365

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvis man kjører mer enn 2 mil? Tror ikke jeg skjønner tallet du oppgav.

20k=20 000 km i året.

Beklager, det ble kanskje litt upresist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i Skoda Octavia. Superb er også fin, men den er mye dyrere. Sannsynligvis vil Octavia være stor nok for deg. 
Ellers er jeg enig i at elbil kan være økonomisk gunstig, men de fleste elbilene som det er litt størrelse på er relativt nye, dvs at de fremdeles koster endel brukt. 

Anonymkode: 98acb...570

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, om du googler diftsikre biler, så er det Toyota og Honda som ligger best an

Anonymkode: 5e458...c86

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med 2 barn og kjører Toyota  (Rav 4). Ok plass, 4x4, god på vinterføre, ikke de dyreste delene og den bruker lite drivstoff. Minus er at den kan trekke lite - kan ikke dra en ‘normal’ campingvogn med bilen. 
Har hatt den i mange år og er veldig fornøyd😊 

Hvor bor du? Trenger du en ‘bybil’, bor du på bygda, lange vintre der du bor ol.? Hvordan bruksområde skal bilen ha? Trenger du stor baggasjeplass, plass til barnevogn, webasto på grunn av mye kulde, høy bil på grunn av kjipe bygdeveier eller el-bil fordi du har ladestasjon i kjelleren? Det er ting du også bør tenke på:) 

Anonymkode: d19a0...dcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer litt an på hvor du bor, TS. Bor du i by? På landet? Nord? Sør? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor bor du? Trenger du en ‘bybil’, bor du på bygda, lange vintre der du bor ol.? Hvordan bruksområde skal bilen ha? Trenger du stor baggasjeplass, plass til barnevogn, webasto på grunn av mye kulde, høy bil på grunn av kjipe bygdeveier eller el-bil fordi du har ladestasjon i kjelleren? Det er ting du også bør tenke på:) 

Har du ikke "spesielle behov", ville jeg gått for enten Toyota eller Ford Focus. Begge som stasjonsvogn. Jeg har og har hatt begge, og det er driftssikre biler som bare går og går og går og går. Og går. 

Anonymkode: ca8b6...123

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg er alene med 2 barn og kjører Toyota  (Rav 4). Ok plass, 4x4, god på vinterføre, ikke de dyreste delene og den bruker lite drivstoff. Minus er at den kan trekke lite - kan ikke dra en ‘normal’ campingvogn med bilen. 
Har hatt den i mange år og er veldig fornøyd😊 

Takk for tips. Jeg har ikke barnevogn lenger, men har 2 barneseter. Vi bor på vestlandet å det blir helst småturer ila dagen og snø har vi ikke så ofte. Ca 10.0000 km per år blir det kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trenger en sikker å god bil som jeg kan ha i en del år uten å måtte betale på tusenvis i verkstedregning. Jeg tenker til 150.000. 

Prøv sykkel! Billig og sunt!

Anonymkode: 8dca4...d4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en Mazda cx-3 (muligens for dyr) eller en nyere Suzuki swift eller sx4 ved behov for firehjulstrekk (rimelige og pålitelige biler, men kanskje for små?)

Personlig synes jeg Volvo blir alt for tunge og trege (spesielt svingradius), og eldre VW er det ofte mye tull med, som også andre her påpeker.  

Hadde sett etter en bil med registerkjede, ikke registerreim. Elbil for 150.000 tenker jeg kun er aktuelt om du bare kjører korte strekninger, du vil sannsynligvis ikke få noe med lenger rekkevidde enn maks 15 mil (halvparten om vinteren). 

Toyota er voldsomt overpriset pga de er så hypet, hadde heller valgt Skoda (god kvalitet og mye rimeligere) eller Kia (bra garanti og rimelige deler). 

Tenk litt gjennom hva som er viktig for deg når det gjelder bil, og les litt biltester. 

Anonymkode: 51075...e37

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle tips, setter pris på hver å en av de😊 Jeg har lite peiling på bil😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (10 timer siden):

Trodde det var de elektriske som var rimeligste i drift jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Volvo XC90, og elsker den bilen :) men ja, hvis budsjettet er 150K så en brukt Volvo, veldig god sikkerhet også :) 

Anonymkode: 6353a...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Trodde det var de elektriske som var rimeligste i drift jeg...

Hvis du kjære lite vil det lønne seg å betale lite for en bil, da en gammel bil også vil ha lite vedlikehold i tillegg til en suverent lavere innkjøpspris.

En elbil vil alltid koste mindre i rent forbruk, men betaler du 300 k mer, så skal du kjøre en del før du tjener inn de 300 k igjen.

Ressursøkonomisk er det også bra at eldre biler eies av de som kjører minst, og de som kjører mye først går over til elektrisk. En fossilbil som står stille forurenser jo ikke, men å bytte den ut med en ny elbil som også skal stå stille tjener ikke miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...