Gå til innhold

På vei mot ønskevekten


Pasifica

Anbefalte innlegg

Hei!

Har gått mange runder, av flere årsaker, med å opprette en tråd her inne. Og landet på at jeg trenger motivasjonen med at andre kan se hvordan det går med meg fra uke til uke. 
 

Jeg er kronisk syk (diagnosert som baby), som gjør at hovedsymptomene er utmattelse og smerte. For lite trening gir smerte og utmattelse, men også for mye (inkluderer all aktivitet) gir samme utslag. Med jobb og familieliv med små barn, betyr det at det i all hovedsak er kostholdet jeg kan regulere. 

Må legge til at jeg synes det er vanskelig å finne ut hva som er rett for meg, når det gjelder både kosthold og trening. Dessverre har det vært vanskelig å få faglig tilbakemelding på det også, da helsesituasjonen min er svært sjelden. Jeg har gjennom årene prøvd ulike strategier med tanke på sammensetning av protein/karbohydrater/fett og ulike treningsmetoder. Ligger sjeldent over 1300 kcal uansett.  

Jeg har hatt ett ønske i all min tid om å nå drømmevekten. Dvs, jeg har aldri følt meg vel i egen kropp på den størrelsen jeg har vært. Ettersom jeg ikke har kunnet trent slik andre barn/ungdom og det ikke ble regulert kosthold, er vel det årsaken til resultatet. Er litt usikker på hva nøyaktig tallet for ønskevekten skal være, derfor starter jeg med ønske om å gå ned 8 kg. Så får jeg se etter 8 kg om det er nødvendig med noen få kg til eller ikke. Vil ikke oppgi bmi (men presisere at jeg har mellom 15-20 kg før jeg nærmer meg 19 i bmi), vil derfor kun telle ned antall kilo fra nå og forhåpentligvis frem til ønsket kg. 
 

Jeg ønsker å måle cm i tillegg til kilo. For av erfaring har jeg gått ned i klesstørrelse selv om vekten har stått still. 
 

Håper noen titter innom av og til for å heie litt på veien. Kom gjerne med tips eller råd. 


 
Start 28.januar 2022: 8,0 kg

Bryst: 92 cm Arm: 27 cm Midje: 80,5 cm Hofte 97 cm Lår: 56,5 cm Rumpe: 98 cm

28.01: 8,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loff77 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke bmi på 22 ish, 19 er jo helt på grensa til undervektig?

Du misforsto meg nok. Jeg vil ikke oppgi bmi, men sier jeg er 15-20 kg fra bmi 19. Jeg skal bare ned 8 kg, altså langt unna bmi 19;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag og tid for å evaluere uken som har gått. 

Denne uken hadde jeg mer tid for trening, og hvertfall mer tid enn hva jeg vil få de neste to ukene.

Det ble trening mandag, onsdag, torsdag og søndag, på til sammen 5t og 35 min. Fire økter styrke og tre økter yoga. Jeg kjenner at kroppen gjør godt av det, føles noe sterkere, samtidig som kroppen er sliten, som den har blitt utsatt for litt for mye.

De to neste ukene når det nå vil bli veldig lange dager på jobb, tror jeg at de øktene jeg får til skal være roligere. I hvert fall ikke så tung styrke. 

Matinntaket har vært sunt og godt hele uken, med litt lørdagskos i går. Jeg holder meg innenfor kalorigrensen.

Mulig jeg gruer meg litt til ukene som kommer, tenker det er fint å ha fått dette på papiret slik at jeg kan se tilbake på og vit at det ordner seg i mindre hektiske uker igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er 👏🏻. Jeg sliter også med bl.a. utmattelse og derfor fokuserer jeg enten på intensiv trening i 30 minutter eller bare en gåtur. Det i seg selv utgjør en stor forskjell i kaloriunderskudd. Masse lykke til videre ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (På 31.1.2022 den 13.27):

Så flink du er 👏🏻. Jeg sliter også med bl.a. utmattelse og derfor fokuserer jeg enten på intensiv trening i 30 minutter eller bare en gåtur. Det i seg selv utgjør en stor forskjell i kaloriunderskudd. Masse lykke til videre ❤️

Takk for det @*blueberry* :) Gjør godt å lese det nå, når jeg er midt oppi en travel tid. Er helt skremt over at det allerede er onsdag, og jeg har ikke fått til en eneste dag med trening enda. Men slik er det hos meg. Trener de dagene jeg kan. Noen uker blir det mange av de og noen uker få. Hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasifica skrev (3 minutter siden):

Takk for det @*blueberry* :) Gjør godt å lese det nå, når jeg er midt oppi en travel tid. Er helt skremt over at det allerede er onsdag, og jeg har ikke fått til en eneste dag med trening enda. Men slik er det hos meg. Trener de dagene jeg kan. Noen uker blir det mange av de og noen uker få. Hvordan går det med deg?

Jeg er litt lik når det kommer til trening så jeg prøver å ha litt nøytrale følelser rundt det. Med mine helseproblemer så er det ikke alltid det går, noen ganger varer det en lang periode og noen ganger bare en dag. Jeg har ofte bedre helse vår og sommer så da blir det jevnlige gåturer, men høst og vinter kan jeg ha lange inaktive perioder og det er greit. Så lenge matinntaket er bra så blir det i verste fall vedlikehold på meg i de periodene. Jeg trente på mandag, men ikke i går. Jeg håper å komme meg ut i dag, men vi får se ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Jeg er litt lik når det kommer til trening så jeg prøver å ha litt nøytrale følelser rundt det. Med mine helseproblemer så er det ikke alltid det går, noen ganger varer det en lang periode og noen ganger bare en dag. Jeg har ofte bedre helse vår og sommer så da blir det jevnlige gåturer, men høst og vinter kan jeg ha lange inaktive perioder og det er greit. Så lenge matinntaket er bra så blir det i verste fall vedlikehold på meg i de periodene. Jeg trente på mandag, men ikke i går. Jeg håper å komme meg ut i dag, men vi får se ☺️

Skulle tro det var jeg som skrev innlegget der ;) Slik er min helse også. Men jeg har blitt flinkere til å lytte til kroppen, hvile de dagene kroppen stritter i mot, og heller ta igjen når jeg har gode dager. Forrige uke var veldig uvanlig for meg, med tanke på årstiden. Men det var "varmt" tross alt i været og stabilt, i tillegg til at livet forøvrig var veldig rolig slik at jeg fikk mye tid til både trening, søvn og hvile. 

I dag har jeg en dårlig dag. I stedet for å gjøre yoga nå, så trenger jeg bare litt hvile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasifica skrev (Akkurat nå):

Skulle tro det var jeg som skrev innlegget der ;) Slik er min helse også. Men jeg har blitt flinkere til å lytte til kroppen, hvile de dagene kroppen stritter i mot, og heller ta igjen når jeg har gode dager. Forrige uke var veldig uvanlig for meg, med tanke på årstiden. Men det var "varmt" tross alt i været og stabilt, i tillegg til at livet forøvrig var veldig rolig slik at jeg fikk mye tid til både trening, søvn og hvile. 

I dag har jeg en dårlig dag. I stedet for å gjøre yoga nå, så trenger jeg bare litt hvile. 

Ta en hviledag og nyt den så godt du kan ❤️ De er like viktige som treningsdagene når man har varierende helse. Jeg tror det viktigste er å ikke legge så mye følelser i trening og mat, man må nesten bare godta at noen dager er aktive og noen dager er hvile og at de dagene ikke alltid faller på de planlagte oppleggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (Akkurat nå):

Ta en hviledag og nyt den så godt du kan ❤️ De er like viktige som treningsdagene når man har varierende helse. Jeg tror det viktigste er å ikke legge så mye følelser i trening og mat, man må nesten bare godta at noen dager er aktive og noen dager er hvile og at de dagene ikke alltid faller på de planlagte oppleggene. 

Det var veldig kloke ord! Jeg har hatt for lett til å tenke på at det har vært et nederlag å ikke trene ofte nok, eller mye slik andre "friske". Og når formen er slik og man aldri kan gjøre skikkelig tunge treningsøkter noen gang, så hjelper ikke det på motivasjonen for å ned noen kg. Ikke får man strammet opp like lett heller. Og med alderen og helsa som jobber i mot så er kanskje ikke det de beste oddsene, men man må gjøre det beste ut av det.  Jeg er innstilt på at det vil ta tid, og at det kanskje ikke vil nødvendigvis vises mest på vekten i starten. Kanskje aldri, så overskriften min va litt dum. Vi får se te sommeren hvordan situasjonen er med tanke på vekt og cm. Men for å holde ut så må jeg liksom ha ett mål. Så nå er målet å få en endring til sommeren jeg vet jeg har jobbet for. Og om det tar enda ett år for å komme i mål før vedlikehold, så får det så være. Har du noen mål du ser frem til som du blir motivert av?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasifica skrev (9 minutter siden):

Det var veldig kloke ord! Jeg har hatt for lett til å tenke på at det har vært et nederlag å ikke trene ofte nok, eller mye slik andre "friske". Og når formen er slik og man aldri kan gjøre skikkelig tunge treningsøkter noen gang, så hjelper ikke det på motivasjonen for å ned noen kg. Ikke får man strammet opp like lett heller. Og med alderen og helsa som jobber i mot så er kanskje ikke det de beste oddsene, men man må gjøre det beste ut av det.  Jeg er innstilt på at det vil ta tid, og at det kanskje ikke vil nødvendigvis vises mest på vekten i starten. Kanskje aldri, så overskriften min va litt dum. Vi får se te sommeren hvordan situasjonen er med tanke på vekt og cm. Men for å holde ut så må jeg liksom ha ett mål. Så nå er målet å få en endring til sommeren jeg vet jeg har jobbet for. Og om det tar enda ett år for å komme i mål før vedlikehold, så får det så være. Har du noen mål du ser frem til som du blir motivert av?

Jeg vil jo ned igjen til min trivselsvekt, men jeg har satt meg 1 kg ned i måneden så det skal gå sakte, og godtestopp da(for de kaloriene tåler ikke min stillesittende kropp). For trening så tar jeg målene litt gradvis fra måned til måned, jeg lar meg motivere av Apple Watch målene når mine egne ikke fungerer. Min motivasjon er flyktig så jeg lever litt på at økt aktivitet og lite godteri bare er min hverdag hvis det gir mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (9 minutter siden):

Jeg vil jo ned igjen til min trivselsvekt, men jeg har satt meg 1 kg ned i måneden så det skal gå sakte, og godtestopp da(for de kaloriene tåler ikke min stillesittende kropp). For trening så tar jeg målene litt gradvis fra måned til måned, jeg lar meg motivere av Apple Watch målene når mine egne ikke fungerer. Min motivasjon er flyktig så jeg lever litt på at økt aktivitet og lite godteri bare er min hverdag hvis det gir mening. 

Det er fint mål og ta 1 kg i mnd. Jeg selv ønsker meg tilbake til trivselsvekt, men med årene som har gått lurer jeg på om det ikke er vekten, men størrelsen som er avgjørende. Har lyst å være mer trent enn før, mer muskler. Vet ikke om det er utopi eller ønskedrøm, vi får se. 

Godtestopp har jeg elsk/hat forhold til. Har klart flere uker uten, og får resultater. Men så tenker jeg på at livet er kort, at jeg ønsker en livsstil hvor jeg kan spise noe i løpet av en uke. Så nå gjør jeg valg om litt sjokolade feks ved spesielle anledninger og en lørdag her og der. 

For hjertet sin del har jeg egentlig ønske om å opprettholde 100 PAI i uka, men det er ikke alltid jeg får til. Men det er også ett mål jeg har i bakgrunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pasifica skrev (1 time siden):

Det er fint mål og ta 1 kg i mnd. Jeg selv ønsker meg tilbake til trivselsvekt, men med årene som har gått lurer jeg på om det ikke er vekten, men størrelsen som er avgjørende. Har lyst å være mer trent enn før, mer muskler. Vet ikke om det er utopi eller ønskedrøm, vi får se. 

Godtestopp har jeg elsk/hat forhold til. Har klart flere uker uten, og får resultater. Men så tenker jeg på at livet er kort, at jeg ønsker en livsstil hvor jeg kan spise noe i løpet av en uke. Så nå gjør jeg valg om litt sjokolade feks ved spesielle anledninger og en lørdag her og der. 

For hjertet sin del har jeg egentlig ønske om å opprettholde 100 PAI i uka, men det er ikke alltid jeg får til. Men det er også ett mål jeg har i bakgrunn.

Smart å tenke størrelse over vekt, det burde jeg og for kroppskomposisjonen hadde hatt godt av en forbedring uavhengig av vekt. 

Godtestopp er bare en start for meg å få tilbake mitt normale forhold til godteri. Har ikke hatt problem med det før jeg gikk inn i en vanskelig helseperiode, nå kjenner jeg at en bit her og der ikke gjør noe og jeg har unntak på spesielle anledninger ☺️

100 PAI er et godt mål, det er en stund til jeg kommer dit 😅. Supert om du får til det selv om det ikke er hver uke ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28.01: 8,0 kg

04.02: 7,9 kg 

Ukesevaluering:

Denne uken ble hektisk som forutsett. Enda en uke med like tøft program eller enda mer uken som kommer. Spent på om vi snart får sykdom i hus, da omtrent halve klassen til ene barnet er syk for tiden. 

Uken her ble det dessverre ingen styrkeøkter, men 1 yoga og 2 Kardio. Fornøyd tross alt. 

Vekten var jeg forberedt på at ikke hadde endret seg veldig. Hjelper heller ikke på med mindre søvn og hektiske dager. Er fornøyd med kostholdet om ikke annet.

Alt i alt fornøyd og klar for nye uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha oppdatert meg på dere andre som har oppdatert i det siste, må jeg si jeg får ekstra motivasjon. Håper jeg både for tid og at kroppen spiller på lag til å få til en treningsøkt i morgen. Er gøy å bli inspirert av deres resultater 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsket mer trening uken her, så startet dagen med en styrkeøkt. Ble en god økt på armer og mage. Kjennes veldig i skuldrene. Føles godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pasifica skrev (13 timer siden):

Ønsket mer trening uken her, så startet dagen med en styrkeøkt. Ble en god økt på armer og mage. Kjennes veldig i skuldrene. Føles godt. 

Så flink du er 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med ekstra treningsøkter 💪

Vekta kommer til å gå sakte men sikkert nedover, så dette klarer du fint 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er med treningen! 👏🏻 
 

Lykke til videre på reisen, skal følge med på hvordan det går 🤗🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for motivasjon dere, hyggelig at dere følger med! :)

Uken her er nr to for denne gang i å være hektisk og travel på mange måter. Kjenner det påvirker alt. Mindre søvn/dårligere søvn, mer hodepine osv. Jeg passer på å spise nok, så det kan hende jeg stagnerer pga av det. Enda jeg har fått inn to treningsøkter og en gåtur uken her. Er derfor ikke veldig positiv for veiing i morgen, men positiv fordi uken snart er over med alt arbeid det innebærer, og jeg går i møte med en helg med mer tid til trening eller turer. 

Jeg må fokusere på et lengre perspektiv enn uke for uke noen ganger. For slik som disse ukene blir unntaksuker i mitt hode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...