Gå til innhold

Dårlig av Omikron og fullvaksinert!

Anneofgreengables

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

must skrev (4 minutter siden):

Nei, JEG vet jo at det ikke var logikk i det som ble presentert.

Syntes bare det var ekstremt fascinerende å bruke en tabell fra fhi om sykehustall for å argumentere for at vaksinen gjør folk mer utsatt for alvorlig sykdom, mens tabellen vitterlig viser det motsatte 😂 syntes det var greit å be om en forklaring på den tolkningen 😁 

Gab viste, akkurat som meg, at tolkningen presentert tidligere i tråden var helt feil, og det syntes jeg var helt topp. I en verden med antivaxxere er det fint 😊

Helt sant. Det er ikke bare dårlig gjort engang, men potensielt farlig for de som ikke gidder å lese tabellen, men bare leser konklusjonen til antivaxeren. Værste var at jeg skrev det var fake news og antiwakseren hintet til at jeg mente at FHI driver med fake news. Er det mulig. 

Endret av Sol12345
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneofgreengables skrev (13 timer siden):

Jeg testet positivt for et døgn siden,  og har vært så dårlig i dag!! Vanvittig hodepine, sår hals og feber. Orker bare å ligge i sengen. Det er høyst sannsynlig Omikron, så man skal jo ikke bli så dårlig! Datteren min merket ingenting, mens sønnene mine fikk høy feber, men kom seg raskt. Er jeg pyse? Fikk siste vaksinedose i august. 

Imorgen er du nok bedre. Var og febersyk en dag, etter tre føler eg meg helt frisk. Har hatt 3 vanlige forkjølelser i høst/vinter som har vært myyye hardere og langvarige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (2 timer siden):

Ifølge de siste data fra FHI så tåler vaksinerte omikron dårligere enn uvaksinerte.

Ingen uvaksinerte er innlagt på intensiv siste 4 uker, mens 28 grunnvaksinerte er innlagt. 

Om dette er tilfelle så kommer dette til å bli tidenes vaksine-fadese.... 😉 

image.png

Du kan jo se i tabellen her hvor dårlig uvaksinerte blir ift vaksinerte.... 😉 

image.png.f6c076eee3163e3f0cb81980d72b27e0.png

Ifølge tabell fra FHI er det mer sannsynlig at vaksinerte blir alvorlig syk av omikron enn uvaksinerte...

image.png.3f844257badac6beb6f701806ceee810.png

Det er motsatt, fullvaksinerte blir dårligere enn uvaksinerte...

image.png.8fc38db453286dcb6f66308258eadd24.png

Sikker på at du ikke vil poste dette bildet flere ganger? Døgnet er ennå ungt.

Men ingen på intensiv eller respirator av de uvaksinerte.....

Du har feiltolket tabellen. Som @Gab og @Sol12345 allerede har forklart, skal tredje og sjette kolonne vise hvor mange av pasientene med en gitt vaksinestatus som tilhører risikogruppene. Det totale antallet intensivinnlagte de siste  fire ukene finner du i kolonne fire. Vi ser at i denne perioden har 50 uvaksinerte, 16 grunnvaksinerte og 7 trippelvaksinerte vært på intensivavdelingene, og videre at medianalderen til innlagte uvaksinerte er noe lavere enn for de vaksinerte.

Dessverre har FHI - som @Fakta? viser - rotet med tallene i kolonne seks, så da er det ikke helt uforståelig at du leser tabellen feil.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shawtyella

Søstra mi hadde det likt, men det ga seg etter 2 dager, hun tok nylig 3 vaksina (booster). Jeg og samboer hadde covid i oktober og var helt utslått i 3 uker, vi kunne fint jobbet de siste 2 men vi var slitne og utmatta begge to. MEN det var som en vanlig influensa, bare med litt symptomer lengre, da altså muskelsvakhet og slimhoste. Men vi begge var ganske slitne. Vi er røykere så hadde nok sluppet billigere unna hvis vi ikke røyket. Vi hadde nok Delta, eventuelt Alfa. 

Broren til samboer fikk omikron for 6 døgn siden, han hadde ekstrem hodepine, var kjempetrøtt og sliten og hadde en klump i halsen han hostet av. Han kom seg fint etter to døgn. Han er uvaksinert og 30 år, røyket i mange år.

Det er nok vanlig å bli litt dårlig av omikron også, men forskjellen på omikron og de andre er at de færreste får lungebetennelsen som delta/alfa har gitt. De som blir innlagt har fått lungebetennelse, mens omikron helst holder seg i hals/nese, altså øvre luftveier.

Mange er 10 ganger dårligere etter kyssesyken, forskjellen er nok bare at omikron smitter mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol12345 skrev (19 minutter siden):

La oss si du har +2,5 i styrke. Du har briller i styrke 2,0. Det hjelper ikke optimalt men det hjelper mer enn å kun ha ditt eget syn.

Ja, eksempelet ditt her ga jo ny og viktig innsikt i temaet vaksiner og immunitet. Hvorfor oppdateres og tilbys influensavaksinen årlig dersom man allerede har "god nok" immunitet fra eldre influensavaksine, jamfør eksempelet ditt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pivot skrev (6 minutter siden):

Ja, eksempelet ditt her ga jo ny og viktig innsikt i temaet vaksiner og immunitet. Hvorfor oppdateres og tilbys influensavaksinen årlig dersom man allerede har "god nok" immunitet fra eldre influensavaksine, jamfør eksempelet ditt? 

Fordi influensavaksine har vært i mange år. Tar nok ikke så lang tid før de får vaksiner som er mer tilpasset de nye mutasjonene. De vaksinene vi har mot corona nå er gode nok.  Er uansett utrolig mye mer effektivt enn alternativet: å være uvaksinert 

Endret av Sol12345
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (22 minutter siden):

Sikker på at du ikke vil poste dette bildet flere ganger? Døgnet er ennå ungt.

Du har feiltolket tabellen. Som @Gab og @Sol12345 allerede har forklart, skal tredje og sjette kolonne vise hvor mange av pasientene med en gitt vaksinestatus som tilhører risikogruppene. Det totale antallet intensivinnlagte de siste  fire ukene finner du i kolonne fire. Vi ser at i denne perioden har 50 uvaksinerte, 16 grunnvaksinerte og 7 trippelvaksinerte vært på intensivavdelingene, og videre at medianalderen til innlagte uvaksinerte er noe lavere enn for de vaksinerte.

Dessverre har FHI - som @Fakta? viser - rotet med tallene i kolonne seks, så da er det ikke helt uforståelig at du leser tabellen feil.

Hadde jo kanskje vært en ide av Sportydame og lese teksten over tabellen hun postet siden hun åpenbart ikke kan lese tabellen. 
Eller kanskje leser det hun vil lese slik mange motstandere av vaksine gjør, de velger sin egen sannhet. 
Poster teksten over tabellen under her hvis noen fremdeles skulle være i tvil om at det er flest uvaksinerte innlagt på sykehus.

Årsaken til at kolonne 6 i tabellen er ufullstendig kan muligens være av personvernhensyn med tanke på høyrisiko/underliggende sykdom. Men er jo enda verre dersom null av de uvaksinerte på respirator har underliggende risiko for alvorlig sykdom. 

«Siden begynnelsen av koronavaksinasjonsprogrammet er det foreløpig rapportert om totalt 1 353 grunnvaksinerte, 247 vaksinerte med tre doser, 137 delvaksinerte (én dose) og 3 654 uvaksinerte som er blitt innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen. Av de som har blitt lagt inn i sykehus med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen har de som er grunnvaksinert noe høyere medianalder og en større andel av dem har risikofaktorer som gir moderat eller høy risiko for alvorlig forløp til covid-19, sammenlignet med de uvaksinerte. Den samme trenden ser man for de som er lagt inn på intensivavdeling og for de som mottar respiratorstøtte (Tabell 5). Andelen som har risikofaktorer som fører til moderat eller høy risiko for alvorligforløp av covid-19 er høyest for de som er innlagt på intensivavdeling og har mottatt en tredje vaksinedose. Mediantid fra siste vaksinedose til innleggelse i sykehus siste fire uker var 171 dager (nedre-øvre kvartil: 109-210) for de som har mottatt to eller tre vaksinedoser. En studie ved FHI har vist at vaksinerte pasienter innlagt med covid- 19 som hovedårsak har kortere liggetid i sykehus og lavere risiko for innleggelse i intensivavdeling enn uvaksinerte pasienter.»

https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2022/ukerapport-uke-3-17.01---23.01.22.pdf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (12 timer siden):

Det er motsatt, fullvaksinerte blir dårligere enn uvaksinerte...

image.png.8fc38db453286dcb6f66308258eadd24.png

Dette tror jeg ingenting på faktisk. I vår husholdning er alle smittet av corona, vi er fullvaksinerte, ingen av oss har symptomer i det hele tatt. Null. Den ene av oss smittede er fullvaksinert, og har både risiko som høy alder, kreft og kols- vedkommende har ingen symptomer og testet seg kun fordi vi hadde smittet nærkontakt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad jeg hadde to doser når jeg ble smittet for jeg ble syk nok. To uker siden jeg fikk symptomer og jeg har hatt en god dag siden da. Hadde time til 3. dose den uka jeg var i isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 doser og ble veldig syk, så syk at hadde noen sett meg hadde de ringt sykehuset, pga allmenntilstanden, ikke nødvendigvis pustebesvær selv om lungene jobbet hardt. Klarte ikke drikke, kastet opp pga kraftig hoste, høy feber og ca alle andre tegn på korona. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anneofgreengables skrev (17 timer siden):

Ja,  Pfeizer begge gangene. Har det betydning? 

ja det kan ha, Moderna er litt sterkere enn pfizer, og etter et halvt år er det uansett svak beskyttelse fra vaksinen. 

God bedring. Du er ingen pyse, covid er et drittvirus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount
Kaisada skrev (På 29.1.2022 den 8.08):

covid er et drittvirus!

Det er nok det eneste vi alle kan være enige om. 

Husker dere forresten hallelujastemningen fra den tiden da vi ble forespeilet 95% effekt av vaksinen, det var lykkelige dager:

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/kunnskapsgrunnlaget-for-koronavaksinasjon---veileder-for-helsepersonell/effekt-og-sikkerhet-av-comirnaty-biontech-og-pfizer/

Sportydame skrev (På 28.1.2022 den 13.23):

Men ingen på intensiv eller respirator av de uvaksinerte.....

Sikkert fordi det er større tilbøyelighet til å legge inn uvaksinerte med symptomer, for sikkerhets skyld. Så viser det seg at de uvaksinerte likevel kan skrives ut, uten å være innom intensiven.

Dette har jeg sakset fra FHI: 

• Blant 130 nye pasienter som ble lagt inn i sykehus i Norge med covid-19 som hovedårsak i uke 3, var 38 (29 %) uvaksinert, 37 (28 %) var vaksinert med to doser og 48 (37 %) var vaksinert med tre doser. Grunnvaksinerte som er blitt innlagt i sykehus med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen, har høyere medianalder, og en større andel av dem har underliggende medisinske tilstander som gir moderat eller høy risiko for alvorlig forløp av covid-19, sammenlignet med de uvaksinerte.

Ut fra tallene over er det ganske merkelig at de kan skrive at flere er godt beskyttet gjennom vaksinasjon, for meg er det lite som tyder på akkurat det i de tallene som refereres som indikerer at omtrent 70% av de innlagte var vaksinerte. Til tross for at de tilsynelatende var i risikoutsatt gruppe. Er det ingen som har kritisk sans i dette landet? 

• Antallet innleggelser for covid-19 (hovedårsak) nå øker for første gang på fem uker. Dette er forventet etter en kraftig økning i smitte i samfunnet de siste ukene. Likevel er det nå en veldig lav andel av meldte tilfeller (<0,3%) som legges inn i sykehus for covid-19, sannsynligvis fordi omikronvarianten gir mindre alvorlig sykdom og flere er godt beskyttet gjennom vaksinasjon.

https://www.fhi.no/nyheter/2022/ukerapport-covid-19-for-uke-3-er-publisert/

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvaksinert. Fikk korona på tirsdag i forrige uke, diaré en kveld, 39 i feber neste kveld og så frisk igjen.

Er nå ute å jogger runden min på 6 km igjen. Tror det er veldig individuelt på hvordan man takler influensaen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Opprett ny...