Gå til innhold

Vis meg bilde av dagens middag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pawn Hearts skrev (13 minutter siden):

Estragon er undervurdert, bortsett fra i béarnaise. Er det denne oppskriften?

https://www.nrk.no/mat/kylling-i-flotesaus-med-hvitlok-og-estragon-1.14296447

Er veldig glad i estragon! 😍 Jeg har laget dette i så mange år at jeg bare lager det på slump nå, men ser at ingrediensene er akkurat de samme 😊 Bruker ikke hvitvin i da, men bruker litt sitronsaft for å få litt syrlighet. Bruker for det meste tørket estragon også, da det ikke er så enkelt å få tak i fersk bestandig. Er aller best å bruke kylling med skinnet på, og så sprøsteke dette først, men jeg hadde kun kyllingfilet uten skinn denne gangen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jannihj92 skrev (2 minutter siden):

Er veldig glad i estragon! 😍 Jeg har laget dette i så mange år at jeg bare lager det på slump nå, men ser at ingrediensene er akkurat de samme 😊 Bruker ikke hvitvin i da, men bruker litt sitronsaft for å få litt syrlighet. Bruker for det meste tørket estragon også, da det ikke er så enkelt å få tak i fersk bestandig. Er aller best å bruke kylling med skinnet på, og så sprøsteke dette først, men jeg hadde kun kyllingfilet uten skinn denne gangen. 

Tørket her også. Da vi bodde i Hellas, kjøpte vi ofte fileter av sjøtunge (en flyndrefisk) som vi pakket inn i folie med smør, estragon, hvitløk og purre og bakte i ovnen. Dessverre er det, overraskende nok, vanskeligere å få tak i flyndrefileter her, men det finnes massevis av annen, hvit fisk. Vi har noe kveite vi har tenkt å spise på langfredag …

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (3 minutter siden):

Tørket her også. Da vi bodde i Hellas, kjøpte vi ofte fileter av sjøtunge (en flyndrefisk) som vi pakket inn i folie med smør, estragon, hvitløk og purre og bakte i ovnen. Dessverre er det, overraskende nok, vanskeligere å få tak i flyndrefileter her, men det finnes massevis av annen, hvit fisk. Vi har noe kveite vi har tenkt å spise på langfredag …

Takk for flott tips! Liker veldig godt hvit fisk, men er altfor slapp på å lage det. Jeg skal prøve din variant neste gang 🤗 Kveite er knallgodt! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsert blomkål, med brokkolini, potet og laget en saus basert på kraft kokt på blomkål avskjær og stilkene, den smakte nesten som blomkålsuppe. Det var utrolig godt!

6apr125.jpg

6apr225.jpg

6apr325.jpg

• Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingform etter oppskrift fra FruTimian. Det er poteter, gulrøtter, hvitløk, kylling og FruTimian sin kyllingsaus. Toppet med litt spinat de siste minuttene i ovnen 

20250406_180538.thumb.jpg.29b77e7e9aa085d8d62d14db113aa209.jpg

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
jannihj92 skrev (21 timer siden):

Vil bare tipse om at det er veldig lett å dyrke estragon selv! Jeg har en potte på terrasen med en plante jeg kjøpte på hagesenter for en tier for 5 år siden, den vokser og trives uten annet stell en litt gjødsel hver vår. Den er også blant de første plantene som våkner til liv om våren, jeg har allerede høstet av den til nettopp en kyllingrett med kremet saus (og dijonsennep).

Anonymkode: f2f3a...a82

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...