AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Del Skrevet 27. januar 2022 Jeg skal gifte meg med en enkemann og klarer ikke å slå fra meg tanken om at han skal møte sin tidligere ektefelle i himmelen en dag. Ikke som noe sjalusigreier altså, må bare poengtere dette. Men, hvordan vil det i tenkt praksis være for kristne som gifter seg på nytt. Selv er jeg ikke fra en kristen familie så deler ikke tanken, men er mer nysgjerrig på hva kristne tenker om det hele. Vil selvfølgelig spørre min kommende mann om dette, men vil gjerne ha tenkt igjennom litt av dette på forhånd. Noen som kan dele noen tanker? Beklager dersom noen oppfatter meg naiv eller respektløs, men jeg ønsker bare å forstå/lære. Anonymkode: 644cf...b58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Del Skrevet 27. januar 2022 Markus kapittel 12 v 18-27 De dødes oppstandelse 18 Det kom noen saddukeere til ham, de som hevder at det ikke er noen oppstandelse. De la fram for ham et spørsmål: 19 «Mester!» sa de, «Moses har gitt oss denne forskriften: Om en mann har en bror som dør og etterlater seg kone, men ingen barn, da skal han gifte seg med enken for å holde brorens ætt oppe. 20 Nå var det sju brødre. Den eldste tok seg en kone, men døde uten å etterlate seg barn. 21 Den nest eldste giftet seg da med henne, men også han døde barnløs, og på samme vis gikk det med den tredje. 22 Ingen av de sju etterlot seg barn. Sist av dem alle døde kvinnen. 23 Men i oppstandelsen, når de står opp, hvem av dem skal da ha henne som kone? Alle sju har jo vært gift med henne.» 24 Jesus svarte dem: «Dere farer vill! Og skjer ikke det fordi dere verken kjenner skriftene eller Guds makt? 25 For når de døde står opp, så verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. 26 Men at de døde står opp – har dere ikke lest om det i Moseboken, i fortellingen om tornebusken? Gud talte til Moses og sa: ‘ Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud.’ 27 Han er ikke en Gud for døde, men for levende. Dere er helt på villspor.» Sånn jeg leser vil vi være på et helt annet åndelig plan i himmelen, og relasjoner til andre mennesker vil også være helt annerledes enn de er på jorden. Noe sjalusi vil det i hvert fall ikke være. Vi vil se helt annerledes på alt, inkludert hverandre. Om evigheten: Johannes' åpenbaring 21:1-7 N11BM Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.» Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave. Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn. Anonymkode: 6c361...f46 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Del Skrevet 27. januar 2022 Takk, det var veldig opplysende😊 ts Anonymkode: 644cf...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjentkjendis Skrevet 27. januar 2022 #4 Del Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skal gifte meg med en enkemann og klarer ikke å slå fra meg tanken om at han skal møte sin tidligere ektefelle i himmelen en dag. Etter døden, kvinner tar turen til himmelen, menn på vei til helvete...slik møtes de aldri😇 Det er fordi engler vil ikke være sammen med menn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Del Skrevet 27. januar 2022 Relevant spørsmål du stiller. Det vil være naturlig at du begraves med din nye mann om han dør før deg. Når det gjelder hvem du vil være med i himmelen tror jeg det er hevet over menneskers tankegang da alle vil være sammen på en annen måte ref teksten ovenfor. Anonymkode: 66b12...851 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #6 Del Skrevet 29. januar 2022 Ikke svar på spørsmålet, men et spørsmål jeg lenge har fundert over.. Hvem er det mannen blir begravet med? Ligger kona der og venter i evigheten alene på mannen som aldri kommer? Eller er det du som blir liggende alene i evigtid? Anonymkode: 1b2e4...538 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jaconandersen Skrevet 29. januar 2022 #7 Del Skrevet 29. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 19.01): Markus kapittel 12 v 18-27 De dødes oppstandelse 18 Det kom noen saddukeere til ham, de som hevder at det ikke er noen oppstandelse. De la fram for ham et spørsmål: 19 «Mester!» sa de, «Moses har gitt oss denne forskriften: Om en mann har en bror som dør og etterlater seg kone, men ingen barn, da skal han gifte seg med enken for å holde brorens ætt oppe. 20 Nå var det sju brødre. Den eldste tok seg en kone, men døde uten å etterlate seg barn. 21 Den nest eldste giftet seg da med henne, men også han døde barnløs, og på samme vis gikk det med den tredje. 22 Ingen av de sju etterlot seg barn. Sist av dem alle døde kvinnen. 23 Men i oppstandelsen, når de står opp, hvem av dem skal da ha henne som kone? Alle sju har jo vært gift med henne.» 24 Jesus svarte dem: «Dere farer vill! Og skjer ikke det fordi dere verken kjenner skriftene eller Guds makt? 25 For når de døde står opp, så verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. 26 Men at de døde står opp – har dere ikke lest om det i Moseboken, i fortellingen om tornebusken? Gud talte til Moses og sa: ‘ Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud.’ 27 Han er ikke en Gud for døde, men for levende. Dere er helt på villspor.» Sånn jeg leser vil vi være på et helt annet åndelig plan i himmelen, og relasjoner til andre mennesker vil også være helt annerledes enn de er på jorden. Noe sjalusi vil det i hvert fall ikke være. Vi vil se helt annerledes på alt, inkludert hverandre. Om evigheten: Johannes' åpenbaring 21:1-7 N11BM Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa: «Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» Han som sitter på tronen, sa: «Se, jeg gjør alle ting nye.» Og han la til: «Skriv det ned, for dette er troverdige og sanne ord.» Så sa han til meg: «Det er skjedd! Jeg er Alfa og Omega, begynnelsen og enden. Jeg vil gi den tørste å drikke av kilden med livets vann som gave. Den som seirer, skal få dette i arv, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min sønn. Anonymkode: 6c361...f46 Ikke at dette er relevant her, men jeg er ikke forundret over at få i Norge tror på kristendommen lenger med tanke på hvor dårlig oversatt bibelen er til norsk. Norsk er ikke et språk som håndterer bibelen godt. Det beste å bruke er nok først latin og gresk (selv om jeg ikke forstår det), så engelsk (fungerer svært bra). Norsk er helt ubrukelig. Endret 29. januar 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Del Skrevet 29. januar 2022 Ukjentkjendis skrev (På 27.1.2022 den 21.17): Etter døden, kvinner tar turen til himmelen, menn på vei til helvete...slik møtes de aldri😇 Det er fordi engler vil ikke være sammen med menn. Snakk for deg sjæl, engler og vil ha kukk. Anonymkode: 38f63...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #9 Del Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 23.25): Ikke svar på spørsmålet, men et spørsmål jeg lenge har fundert over.. Hvem er det mannen blir begravet med? Ligger kona der og venter i evigheten alene på mannen som aldri kommer? Eller er det du som blir liggende alene i evigtid? Anonymkode: 1b2e4...538 Jeg vil se det som naturlig at min mann blir gravlagt sammen med meg, og ikke sin tidligere avdøde kone, men det har jeg faktisk ikke tenkt igjennom😳 Må kanskje spørre om det? Litt makabert samtaleemne da men… ts Anonymkode: 644cf...b58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 31. januar 2022 #10 Del Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg vil se det som naturlig at min mann blir gravlagt sammen med meg, og ikke sin tidligere avdøde kone, men det har jeg faktisk ikke tenkt igjennom😳 Må kanskje spørre om det? Litt makabert samtaleemne da men… ts Anonymkode: 644cf...b58 Selvfølgelig gravlegges folk ikke sammen med noen de er skilte fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #11 Del Skrevet 31. januar 2022 Lawyam skrev (50 minutter siden): Selvfølgelig gravlegges folk ikke sammen med noen de er skilte fra. Det er ikke snakk om skilsmisse, ektefellen døde. ts Anonymkode: 644cf...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 31. januar 2022 #12 Del Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er ikke snakk om skilsmisse, ektefellen døde. ts Anonymkode: 644cf...b58 Jeg vil tro at de gjenlevende som har et ord med i laget. Det er tross alt de som skal sørge for begravelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Del Skrevet 31. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 18.48): Jeg skal gifte meg med en enkemann og klarer ikke å slå fra meg tanken om at han skal møte sin tidligere ektefelle i himmelen en dag. Ikke som noe sjalusigreier altså, må bare poengtere dette. Men, hvordan vil det i tenkt praksis være for kristne som gifter seg på nytt. Selv er jeg ikke fra en kristen familie så deler ikke tanken, men er mer nysgjerrig på hva kristne tenker om det hele. Vil selvfølgelig spørre min kommende mann om dette, men vil gjerne ha tenkt igjennom litt av dette på forhånd. Noen som kan dele noen tanker? Beklager dersom noen oppfatter meg naiv eller respektløs, men jeg ønsker bare å forstå/lære. Anonymkode: 644cf...b58 Når den tid kommet skal jeg gravlegges med min første mann, far til mine barn som døde i vårt ekteskap . Min nye kjæreste med sin kone som han har barn med, og som også døde mens de var godt. Praktisk for barna våre som slipper kjøre rundt på flere gravlunder. Og en fin tanke synes jeg ❤️ Anonymkode: 27e72...517 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå