Gå til innhold

Finnes det kristne i dag som tror at udøpte barn kommer til helvete?

Sommer2464

Anbefalte innlegg

I den katolske kirke vet jeg at det i 2007 ble vedtatt at udøpte barn også kommer til himmelen. Men hvordan er det blant andre kristne tror noen her at udøpte barn kommer til helvete?

Endret av Sommer2464
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert noen som tror det, men dem om det. Det forteller KUN hvilke syn de selv har på Gud - de kan ikke ha mye tiltro til Ham da -  og ikke hvem Han ER. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja katolikkene 

Anonymkode: 5b548...0b3

Eller ikke helvete akkurat, men ventesona mellom himmel og helvete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kristne far tror jeg kommer til helvete fordi jeg ikke tror! 

Jada, hyggelig det.... :ironi:

Anonymkode: 29c9e...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eller ikke helvete akkurat, men ventesona mellom himmel og helvete.

I følge Den Guddommelige Komedie av Dante Caglieri er Helvetes forgård for den fånyttige. De som hverken har gjort nytte eller syndet. Der skal de vandre til evig tid uten hverken ansikt eller hensikt.

De udøpte, de som er uten både egen synd og ikke verdige frelse, havner i Helvetes første sirkel, Limbo.

Helvete fortsetter så i ni konsentriske sirkler hvor djevelen selv er opp ned og fastfrosset i den innerste sirkelen. Hvor langt inn i sirklene man havner er bestemt av hvor grov synden din er. Hvis jeg ikke husker feil er brødredrap verre enn dyreskjending.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_guddommelige_komedie#Innhold

Når Dante har passert Helvete kommer han til skjærsilden, Purgatorio, før han finner sin plass i himmelen, Paradiso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja katolikkene 

Det var jo akkurat de jeg sa hadde avskaffet dette i 2007 og forresten mange katolikker deler ikke pavens syn.

Anonymkode: eac04...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo akkurat de jeg sa hadde avskaffet dette i 2007 og forresten mange katolikker deler ikke pavens syn.

Huff hvorfor trykket jeg skriv som anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff hvorfor trykket jeg skriv som anonym.

Nei igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristenmann
Sommer2464 skrev (På 27.1.2022 den 18.03):

I den katolske kirke vet jeg at det i 2007 ble vedtatt at udøpte barn også kommer til himmelen. Men hvordan er det blant andre kristne tror noen her at udøpte barn kommer til helvete?

Den oppfatningen har jeg også møtt i Den norske kirke. Min frikirkelige oppvekst lærte meg at det var feil. Om noen fremdeles tror på at udøpte barn kommer til helvete, vet jeg ikke. Håper likevel at alle har gått bort fra den teologien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristenmann skrev (19 timer siden):

Den oppfatningen har jeg også møtt i Den norske kirke. Min frikirkelige oppvekst lærte meg at det var feil. Om noen fremdeles tror på at udøpte barn kommer til helvete, vet jeg ikke. Håper likevel at alle har gått bort fra den teologien.

Bra de frikirkelige klarer å kjempe imot dette tøvet om at udøpte barn skal til helvete.

Endret av Sommer2464
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristenmann
Sommer2464 skrev (5 minutter siden):

Bra de frikirkelige klarer å kjempe imot dette tøvet om at udøpte barn skal til helvete.

De fleste frikirker praktiserer ikke barnedåp og det er nok derfor. Kjenner ikke så godt til den katolske kirken, men jeg har møtt prester i Dnk som mener at frelsen ligger i dåpen og at barna derfor må døpes først før de kan komme til himmelen. Det stammer nok fra gammel teologi hvor man mente at barna arvet foreldrenes synd osv. Bare tøv, men det er sikkert noen som dessverre tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristenmann skrev (3 minutter siden):

De fleste frikirker praktiserer ikke barnedåp og det er nok derfor. Kjenner ikke så godt til den katolske kirken, men jeg har møtt prester i Dnk som mener at frelsen ligger i dåpen og at barna derfor må døpes først før de kan komme til himmelen. Det stammer nok fra gammel teologi hvor man mente at barna arvet foreldrenes synd osv. Bare tøv, men det er sikkert noen som dessverre tror på det.

Den norske kirke og en del andre protestantiske kirker har arvet dette fra katolikkene. Det er trist at den norske kirke skal Arve alt fra katolikkene i 1981 forandret de presteuniformen til katolsk prestekjole.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 27.1.2022 den 18.03):

Om du er døpt eller ikke betyr faktisk ikke noe som helst! Les Bibelen! Det er din tro på Jesus Kristus som avgjør alt sammen. Når du er et barn, som ikke kan ta det standpunktet? Ja så tyder alt i Bibelen på at barnet sin sjel går hjem til Gud. Dåpen er jo bare en handling som stadfester troen, ikke noe som frelser deg om ikke troen er ekte. Jeg har aldri møtt noen kristne som har sagt eller står for noe annet. i så fall strider det mot Guds ord. I kristne kretser er det mange som ikke døper barnet sitt, bare har en velsignelse og navneseremoni. Dåpen er noe en person gjør som en troshandling når det blir voksent nok til å ta dette standpunktet selv. Andre har barnedåp. Uansett barn går ikke fortapt, når den grensen går mellom voksen og barn ? Det sier skriften ikke noe spesifikt om. Men mye tyder på at det skjer en eller annen gang i "ungdommen" når man tar standpunkt for eller mot Jesus Kristus, forkaster troen eller stadfester den. Det er jo en sak mellom det enkelte mennesket og Gud. Tidspunktet mellom unnfangelsen og det stadiet i livet ? Ånden går hjem til Gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Antiviruset skrev (6 minutter siden):

Om du er døpt eller ikke betyr faktisk ikke noe som helst! Les Bibelen! Det er din tro på Jesus Kristus som avgjør alt sammen. Når du er et barn, som ikke kan ta det standpunktet? Ja så tyder alt i Bibelen på at barnet sin sjel går hjem til Gud. Dåpen er jo bare en handling som stadfester troen, ikke noe som frelser deg om ikke troen er ekte. Jeg har aldri møtt noen kristne som har sagt eller står for noe annet. i så fall strider det mot Guds ord. I kristne kretser er det mange som ikke døper barnet sitt, bare har en velsignelse og navneseremoni. Dåpen er noe en person gjør som en troshandling når det blir voksent nok til å ta dette standpunktet selv. Andre har barnedåp. Uansett barn går ikke fortapt, når den grensen går mellom voksen og barn ? Det sier skriften ikke noe spesifikt om. Men mye tyder på at det skjer en eller annen gang i "ungdommen" når man tar standpunkt for eller mot Jesus Kristus, forkaster troen eller stadfester den. Det er jo en sak mellom det enkelte mennesket og Gud. Tidspunktet mellom unnfangelsen og det stadiet i livet ? Ånden går hjem til Gud.

Men jeg er ikke kristen hvorfor skal jeg høre på Bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (1 minutt siden):

Men jeg er ikke kristen hvorfor skal jeg høre på Bibelen?

Finnes ikke noen grunn, men da er jo ikke dette tråden for deg. Det er litt irriterende med mennesker som skal mene noe om alt, bare for å kverulere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en konfirmasjon i den norske kirke hvor presten uttalte at bare de som har korsets tegn på seg kommer til himmelen; dvs ved dåpsritualet.

("Havner " resten i skjærsilden eller helvete da?)

Var litt ekkelt å høre på. Tenkte på de barn og unge som kanskje var tilstede som ikke er døpt og som har begynt å stille spørsmål ved diverse ting i livet hvor skremmende det måtte være å sitte og høre på.

Anonymkode: 2b74e...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Blant annet min kjære svigermor, som altså har tre barnebarn som kommer til helvete. 🙄

Anonymkode: 1146c...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...