Gå til innhold

Dere som trener styrke hver dag...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg heller aldri påstått? 

En styrkeøkt hvor du ikke svetter i det hele tatt kan umulig være en veldig god styrkeøkt. 

Hvis du ikke blir svett av styrkeøktene dine bør du nok tenke litt på om du skal øke påkjenningen litt. Hvis du har blitt sterkere uten å bli en dråpe svett: I don't belive you. Å bli større er ikke ensbetydende med muskeløning ;)

 

Anonymkode: f5d9b...f06

Trente ni ganger i uken på det meste. Trener man hver dag er det lite nyttig å skulle trene seg rennende svett til hver økt. I beste fall vil du få mindre ut av treningen over tid. I verste fall overtrening eller skade.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det har jeg heller aldri påstått? 

En styrkeøkt hvor du ikke svetter i det hele tatt kan umulig være en veldig god styrkeøkt. 

Hvis du ikke blir svett av styrkeøktene dine bør du nok tenke litt på om du skal øke påkjenningen litt. Hvis du har blitt sterkere uten å bli en dråpe svett: I don't belive you. Å bli større er ikke ensbetydende med muskeløning ;)

 

Anonymkode: f5d9b...f06

Det var du som dro parallell mellom svette og gode økter. Du kan ha fantastiske styrkeøkter uten å bli svett. 
kommer helt an på øvelser og intensitet. Men ikke minst pause mellom settene. Jeg ligger jevnt på 6-7 dager med styrketrening pr uke. Er det en ting jeg ikke skal gjøre, er det å øke intensiteten på de øktene jeg bevisst trener med moderat intensitet.

De øktene jeg trener knebøy, markløft, militærpress, stående roing, benkpress blir jeg langt raskere varm og svetter for å regulere tempen. Det har allikevel ingen ting å si for hvor bra økten var.

Om du ikke kan bli sterkere uten å bli svett, må du nok se litt på hvilke øvelser du trener og hvordan progresjon du har lagt opp til 😊.

Svetten sin funksjon er å kjøle ned kroppen. Selvfølgelig blir man varm med tilhørende svette når man trener intensivt. Svetting sier fortsatt ingen ting om økten er bra eller dårlig. Du kunne hatt en like effektiv økt uten å bli svett. Du kan også ha en særdeles dårlig styrkeøkt å bli veldig svett

Endret av sicario
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (38 minutter siden):

Trente ni ganger i uken på det meste. Trener man hver dag er det lite nyttig å skulle trene seg rennende svett til hver økt. I beste fall vil du få mindre ut av treningen over tid. I verste fall overtrening eller skade.

Jeg har heller ikke snakket om rennende svette. Trener du styrke så blir du svett er min påstand. 

Anonymkode: f5d9b...f06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (36 minutter siden):

Det var du som dro parallell mellom svette og gode økter. Du kan ha fantastiske styrkeøkter uten å bli svett. 
kommer helt an på øvelser og intensitet. Men ikke minst pause mellom settene. Jeg ligger jevnt på 6-7 dager med styrketrening pr uke. Er det en ting jeg ikke skal gjøre, er det å øke intensiteten på de øktene jeg bevisst trener med moderat intensitet.

De øktene jeg trener knebøy, markløft, militærpress, stående roing, benkpress blir jeg langt raskere varm og svetter for å regulere tempen. Det har allikevel ingen ting å si for hvor bra økten var.

Om du ikke kan bli sterkere uten å bli svett, må du nok se litt på hvilke øvelser du trener og hvordan progresjon du har lagt opp til 😊.

Svetten sin funksjon er å kjøle ned kroppen. Selvfølgelig blir man varm med tilhørende svette når man trener intensivt. Svetting sier fortsatt ingen ting om økten er bra eller dårlig. Du kunne hatt en like effektiv økt uten å bli svett. Du kan også ha en særdeles dårlig styrkeøkt å bli veldig svett

Nei, det gjorde jeg ikke. Det var du som dro den parallellen etter å ha misforstått mitt innlegg. Jeg påsto at det ikke er mulig å kjøre styrke uten å bli svett. Jeg besvarte også din påstand om at svette er en dårlig indikasjon på hvor bra økta er. Jeg mener det absolutt er en indikasjon, men har aldri påstått at det er en standard sammenheng mellom svette og resultat.  

Hvordan du klarer å ha ei styrkeøkt uten å øke forbrenning og kroppstemperatur er for meg veldig merkelig. Spesielt siden du påstår at du blir "større og sterkere". Ja, det er individuelle forskjeller, men alle svetter når de gjør de øvelsene du beskriver. Snakker ikke om å bli klissvåt, snakker om at kroppen svetter mer

Anonymkode: f5d9b...f06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Caroline? 

Anonymkode: d89a5...45a

:fnise: 

Anonymkode: 21bd6...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, det gjorde jeg ikke. Det var du som dro den parallellen etter å ha misforstått mitt innlegg. Jeg påsto at det ikke er mulig å kjøre styrke uten å bli svett. Jeg besvarte også din påstand om at svette er en dårlig indikasjon på hvor bra økta er. Jeg mener det absolutt er en indikasjon, men har aldri påstått at det er en standard sammenheng mellom svette og resultat.  

Hvordan du klarer å ha ei styrkeøkt uten å øke forbrenning og kroppstemperatur er for meg veldig merkelig. Spesielt siden du påstår at du blir "større og sterkere". Ja, det er individuelle forskjeller, men alle svetter når de gjør de øvelsene du beskriver. Snakker ikke om å bli klissvåt, snakker om at kroppen svetter mer

Anonymkode: f5d9b...f06

Ok 😊. Tror vi snakker litt forbi hverandre.

uansett da, et lite tips om du har økter du svetter mye. Har du prøvd tilskudd av elektrolytter? 
Jeg tar det på dager jeg vet jeg skal ha økter hvor jeg svetter som en gris. Feks kardioøkter eller tunge høyintensitets styrkeøkter. 
Merker stor forskjell. Går ikke tom på samme måten. Billig og verdt å prøve 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (1 minutt siden):

Ok 😊. Tror vi snakker litt forbi hverandre.

uansett da, et lite tips om du har økter du svetter mye. Har du prøvd tilskudd av elektrolytter? 
Jeg tar det på dager jeg vet jeg skal ha økter hvor jeg svetter som en gris. Feks kardioøkter eller tunge høyintensitets styrkeøkter. 
Merker stor forskjell. Går ikke tom på samme måten. Billig og verdt å prøve 👍🏻

Ja, det tror jeg også. 

Takk for tips! 😊

Anonymkode: f5d9b...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp trent styrke. Ble klam, men ikke rennende svett. Musklene dirrer og jeg har en godfølelse i kroppen. 

Anonymkode: c161d...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har heller ikke snakket om rennende svette. Trener du styrke så blir du svett er min påstand. 

Anonymkode: f5d9b...f06

Hvor tunge økter tror du man kjører om du trener hver dag?

Jeg tok tre lette økter (med tre øvelser) hver dag (telte det som én økt). Kunne ta disse på jobb uten å bli svett. Samtidig trente jeg hovedsakelig en 2-split hvor bare oppvarmingen gjorde meg svett.

Det er ikke slik at du trene intensivt for å ha en god økt.

Sterkeste mannen jeg har sett gjorde 1 rep hvert 3. minutt og holdt varmen ved å sitte i boblejakke inne i studioet. På sommeren.

Det er flere veier til Rom, og enhver som hevder en fasit bør man ta med en klype salt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (5 timer siden):

Samme her. Har mange styrkeøkter der jeg ikke blir svett, men blir større og sterkere 🤣.

Svetting har selvfølgelig ingen ting med kvaliteten på økten å gjøre ☺️
 

Det har kun med hvor mye kroppen må regulere temperaturen.

Doping kalles det. 

Anonymkode: eb6d3...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 12.01):

Hvis du går på trening og ikke blir svett... er det egentlig trening da? 

Anonymkode: f5d9b...f06

Noen svetter mye og andre lite. Det som man definerer som trening er hvor høy puls man har. Trening blir ikke definert ut i fra hvor mye eller lite man svetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.1.2022 den 2.03):

Doping kalles det. 

Anonymkode: eb6d3...fdc

Tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svetting har veldig mye å gjøre med hvilken temperatur det er i rommet og hva du har på deg. Jeg dusjer alltid enten jeg blir svett eller ikke. Dusjen er en del av den friske opplevelsen det gir å trene. Jeg ville følt meg ekkel dersom jeg tok på meg de samme klærne jeg har brukt siden morgningen. Ny og frisk opplevelse etter trening er hva jeg foretrekker.

Anonymkode: 1491e...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...