AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #1 Del Skrevet 26. januar 2022 Hei, jeg skal ha tysk prøve og er svært dårlig. Ingen av lærerne klarer å forklare meg på en enkel måte hvordan jeg skal oversette og bygge opp en setning. Jeg har søkt opp på nett men ingenting jeg forstår. Jeg skal oversette setningen: "Jeg vil gjerne ha en kopp kaffe" Jeg begynner med å finne subjektet, objektet og verbalet. Men hva er hva i dette tilfelle? Når jeg har oversatt riktig skal det jo bli til "ich würde gjerne eine Tasse kaffe haben". kan noen forklare meg hvorfor setningen blir sånn. og hvordan jeg skal tenke? Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #2 Del Skrevet 26. januar 2022 Gern*... Anonymkode: 2fb4f...c21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #3 Del Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gern*... Anonymkode: 2fb4f...c21 uff ja der ser du... sliter så sykt mye med setningsoppbygging. Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #4 Del Skrevet 26. januar 2022 Men altså, subjekt/objekt/vernal har du vel lært om i norsken i flere år allerede Anonymkode: 8a582...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 26. januar 2022 #5 Del Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gern*... Anonymkode: 2fb4f...c21 Og resten av setningen er heller ikke riktig. Men TS, du må jo lære deg hva subjekt, verbal og objekt er, ellers nytter det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #6 Del Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men altså, subjekt/objekt/vernal har du vel lært om i norsken i flere år allerede Anonymkode: 8a582...200 Ja men jeg sliter med å forstå. Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #7 Del Skrevet 26. januar 2022 ti10 skrev (1 minutt siden): Og resten av setningen er heller ikke riktig. Men TS, du må jo lære deg hva subjekt, verbal og objekt er, ellers nytter det ikke. Jeg har prøvd å lære meg, men har litt lese og skrivevansker og sliter så sykt med det. Jeg har søkt opp verbal og subjekt og det er så vanskelig å finne det i en setning som ikke er gitt. der er en del eksempelsetninger men når jeg skal gjøre det selv er det så sykt vanskelig og jeg får det ikke til... Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #8 Del Skrevet 26. januar 2022 ti10 skrev (2 minutter siden): Og resten av setningen er heller ikke riktig. Men TS, du må jo lære deg hva subjekt, verbal og objekt er, ellers nytter det ikke. Hvordan er det riktig da? Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #9 Del Skrevet 26. januar 2022 Jeg er subjekt, vil gjerne ha er verbal og en kopp kaffe er objekt er det riktig i dette tilfelle? Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #10 Del Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er subjekt, vil gjerne ha er verbal og en kopp kaffe er objekt er det riktig i dette tilfelle? Anonymkode: 8f04a...4ac Og om dette er riktig, hvordan blir setningen på tysk? er det noe regel om hva som står fremst og hva som står bakerst? Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 26. januar 2022 #11 Del Skrevet 26. januar 2022 Subjekt er den eller det som utfører en handling. Verbal er det som forteller hva som skjer eller gjøres. Objekt får man med spørsmål som: Hvem/hva utføres handlingen på? Du er subjektet, handlingen er at du vil ha, kaffe er det du vil ha så da er det objektet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #12 Del Skrevet 26. januar 2022 KaDust skrev (2 minutter siden): Subjekt er den eller det som utfører en handling. Verbal er det som forteller hva som skjer eller gjøres. Objekt får man med spørsmål som: Hvem/hva utføres handlingen på? Du er subjektet, handlingen er at du vil ha, kaffe er det du vil ha så da er det objektet. Tusen takk for det! Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 26. januar 2022 #13 Del Skrevet 26. januar 2022 Kan også hinte med at möchte (fra mögen) er et ord tyskerne bruker når de vil ha noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #14 Del Skrevet 26. januar 2022 KaDust skrev (1 minutt siden): Kan også hinte med at möchte (fra mögen) er et ord tyskerne bruker når de vil ha noe. Tusen takk dette var hjelpsomt. Men hvordan vet jeg hva som skal stå først i den tyske setningsoppbyggingen? Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 26. januar 2022 #15 Del Skrevet 26. januar 2022 Verbet du trenger er ikke würde, men möchte. På tysk bruker de dessuten høflighetsfraser, så du slenger gjerne på en bitte til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #16 Del Skrevet 26. januar 2022 Ullvott skrev (3 minutter siden): Verbet du trenger er ikke würde, men möchte. På tysk bruker de dessuten høflighetsfraser, så du slenger gjerne på en bitte til slutt. Okay tusen takk. Men hvorfor kommer "haben" til slutt. og ikke midt i setningen som "vil gjerne". Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #17 Del Skrevet 26. januar 2022 Kan denne forklare litt av det du lurer på? http://grosinblog.blogspot.com/2015/01/ordstilling-wortstellung.html Ikke mist motet om du ikke skjønner alt. Skjønner du bare litt, er dette første skritt på veien. 👍 Anonymkode: 2842b...b25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 26. januar 2022 #18 Del Skrevet 26. januar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Okay tusen takk. Men hvorfor kommer "haben" til slutt. og ikke midt i setningen som "vil gjerne". Anonymkode: 8f04a...4ac Fordi tysk er ett av de språkene som har SOV-ordstilling: subjekt - objekt - verbal når man bruker modalt hjelpeverb. (Norsk er SVO: subjekt - verbal - objekt.) Det som gjør det litt vanskeligere i denne setningen er at du har med modale hjelpeverb å gjøre. Möchte (eller mögen i infinitiv, da) er et modalt hjelpeverb, og modale hjelpeverb står sammen med subjektet. Endret 26. januar 2022 av Ullvott Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaDust Skrevet 26. januar 2022 #19 Del Skrevet 26. januar 2022 (endret) Mest grunnleggende setninger i tysk, som ikke skjer i fortid e.l. bygges opp på lik måte som i norsk (og engelsk). Etter regelen SVO: Subjekt, verbal, objekt. Det er når det er snakk om fortid eller betingelser/forhold så kommer hjelpeverb inn i bildet og da blir det brått vanskeligere å henge med fordi det er så annerledes fra vår egen grammatikk. (SOV) For dette tilfellet trenger du bare tenke på basic setningsoppbygging. Du trenger ikke haben med i setningen i det hele tatt. Endret 26. januar 2022 av KaDust 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2022 #20 Del Skrevet 26. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan denne forklare litt av det du lurer på? http://grosinblog.blogspot.com/2015/01/ordstilling-wortstellung.html Ikke mist motet om du ikke skjønner alt. Skjønner du bare litt, er dette første skritt på veien. 👍 Anonymkode: 2842b...b25 Tusen takk jeg skal se gjennom. Det var snilt sagt, lett for folk å bli frekke i kommentarene på nett. Man må ikke glemme at folk har ulike utfordringer ... det varmer med gode ord. Anonymkode: 8f04a...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå