Gå til innhold

Er de navna her innafor? Ønsker ærlige meninger.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er så vanskelig med navn, jeg har islandske røtter som gjør at jeg ser litt på navn derfra. Min mor er halvt islandsk, så jeg er ikke så islandsk selv.

Samboer er Kosovo-albaner, så vi må ha et navn som kan fungere i begge land (norge og kosovo). 

Lilja (kallenavnet til mormor)
Eda (islandsk)
Adelina - albansk
Ajna - albansk og norsk?
Aría/Aria
Elisa
Elvira
Aurora

Noen andre forslag som er litt mer sjeldne, men ikke altfor mye? Ser det er mange som har rare navn på barna sine, jeg føler det må funke i norge, da barnet får albansk etternavn. Jeg har et norsk slektsnavn som hos jentene i familien min blir brukt som mellomnavn, så barnet vil få det også om det er jente.

Tar imot ærlige meninger om de jeg har skrevet opp! Mine favoritter nå er vel Eda og Lilja, føler ikke det ville blitt no mobbenavn.

Anonymkode: f669f...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fine navn! Jeg ville kanskje skrever Ajna som Aina isteden, men skjønner hvis dere ønsker albansk skrivemåte. 

Jeg synes Elvira er det fineste av disse, det står på min liste og! 😍

Anonymkode: 83c4e...d2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BrittEkeberg

Velg navn du liker. Hvis barnet ditt skulle mislike navnet sitt enormt mye, kan barnet skifte navn. Syns alle navnene er fine. Og det er svært hyggelig å kalle opp etter noen man har vært glad i😊

Endret av BrittEkeberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilja (kallenavnet til mormor) Ok, fungerer
Eda (islandsk) Fremmed
Adelina - albansk for østeuropeisk etter min smak
Ajna - albansk og norsk? Aina vil være mer norskt?
Aría/Aria Tenker på game of Thrones
Elisa Selvsagt helt ok
Elvira helt ok
Aurora helt ok

Bare Eda som er helt fremmedartet, men det er jo enkelt og greit.

Anonymkode: acda6...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine navn for det meste, og det er fint at du tenker over opphavet. :) Ville anbefale deg å velge Aria og ikke Aría hvis du går for det. Spesialtegn er ikke så kult internasjonalt.

Ikke så fan av Eda. Det betyr å spise her i sør... Bløte konsonanter og med a-ending... Å ete -> å eda

Ajna kommer til å bli skrevet Aina av de fleste som ikke kjenner henne...

Anonymkode: 4ee45...c11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte best Lilja, Elvira og Aurora 

(men nå heter datteren min på 18 Aurora, så er ikke objektiv på det navnet😄

Elvira var også på navnelisten vår, sammen med Ellinor, Sofia og Vilma 

Anonymkode: 93fb0...320

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for Eda, hva med Ada? Ada er nydelig synes jeg 

Anonymkode: 93fb0...320

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle her var fine, kanskje unntatt Eda - for det tenker jeg at er et sted på andre siden av svenskegrensen. 

Anonymkode: 976f7...52f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt fine navn. Jeg er ikke redd for å kritisere navn her, men var ikke noe galt med disse.

Eneste er at jeg ville stavet det Aina pga det passer bedre på norsk og Ajna vil uttales Adsjna på engelsk.

Anonymkode: bdd50...ae3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det er helt fine navn. Jeg er ikke redd for å kritisere navn her, men var ikke noe galt med disse.

Eneste er at jeg ville stavet det Aina pga det passer bedre på norsk og Ajna vil uttales Adsjna på engelsk.

+Eda er ikke så ille, men ikke topp heller. Kan bli mye "som i å spise?" og "sa du Eva?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes det er så vanskelig med navn, jeg har islandske røtter som gjør at jeg ser litt på navn derfra. Min mor er halvt islandsk, så jeg er ikke så islandsk selv.

Samboer er Kosovo-albaner, så vi må ha et navn som kan fungere i begge land (norge og kosovo). 

Lilja (kallenavnet til mormor)
Eda (islandsk)
Adelina - albansk
Ajna - albansk og norsk?
Aría/Aria
Elisa
Elvira
Aurora

Noen andre forslag som er litt mer sjeldne, men ikke altfor mye? Ser det er mange som har rare navn på barna sine, jeg føler det må funke i norge, da barnet får albansk etternavn. Jeg har et norsk slektsnavn som hos jentene i familien min blir brukt som mellomnavn, så barnet vil få det også om det er jente.

Tar imot ærlige meninger om de jeg har skrevet opp! Mine favoritter nå er vel Eda og Lilja, føler ikke det ville blitt no mobbenavn.

Anonymkode: f669f...5e4

Lilja, Elisa og Aurora er veldig fine. 

Anonymkode: 2caef...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eda får meg til å tenke litt på Heda, som jeg tror er et handelssted på svenskegrensa her i Øst en plass. Har en kollega som nevner dette støtt og stadig i alle fall. 

Lilja synes jeg er fint, hadde en kollega en gang i tiden som het det. Adelina er også fint, men av de du har ramset opp likte jeg helt klart Elvira best faktisk. Bare synd alle tantebarna mine har fornavn som starter på E, må finne på noe annet til våre når de kommer. 😅 

Anonymkode: ea76c...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora er veldig mye brukt her jeg bor, så det ville jeg styrt unna hvis du er ute etter et spesielt navn som ikke «alle» har. Og Eda ville jeg ikke brukt hvis dere bor i sør i Rogaland (de som bor der vil forstå hva jeg mener).

Av de navnene du lister opp ville jeg valgt Elisa eller Adelina.

Anonymkode: 55399...1b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok Eda og Ajna er de som kan bli "vanskeligst" å hete i Norge. 

Eda fordi det lett blir tatt for "ETE" på sørlandsk. Eller at mange vil tro det mangler en bokstav, og egentlig skal være Edna. Eller kanskje at det er feilstavet Eva.

Ajna vil lett bli tatt for å hete Anja, eller noe sånt. Den norske stavemåten Aina vil fungere bedre. 

Anonymkode: 49507...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...