Raven.Writingdesk Skrevet 25. januar 2022 #1 Del Skrevet 25. januar 2022 Etter å ha sett «omringet av fiender» (som forøvrig var fantastisk bra og anbefales på det sterkeste) sitter jeg igjen med noen tanker rundt hvor høyt konservative ideologier setter menneskeliv versus liberale. Det fremstår for meg som at enkelte av de som er tilhengere av Islam verdsetter symbolikken av en bok, mer enn respekten for et levende menneskeliv. At man lett kan ty til bruk av vold, trusler m.m, fordi man provoseres enten av en tegning eller handlinger som utøves mot en ting. (Brenning av en bok) For all del; kunne aldri falt meg inn å brenne hverken bibel eller koran. Men brenner man Bibelen er det ytterst få som automatisk responderer med trusler om vold. Dette er hva jeg har mest vanskelig med å forstå og respektere, hos konservative religiøse, og dermed kan jeg følge tankerekken i behovet for å provosere, for å få frem at slik skal det ikke være. Med det sagt, liten spoiler alert fra overnevnte serie, så er jeg skuffet over at filmskaperne valgte å blurre ut karikaturene som ble vist under en protest. Så er det slik, at konservative trosretninger verdsetter menneskelivet lavere enn liberale ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Del Skrevet 25. januar 2022 Den kollektivistiske tankegangen står nok sterkt ja og grunnen til at den står sterkt er det nok mange faktorer som virker inn på. I slike land sender man f. eks ikke sine gamle foreldre på sykehjem, men tar seg av dem hjemme. Familien fyller samfunnsfunksjoner som i vesten skjer i større grad i institusjoner. Samfunnsstrukteren påvirker også det religiøse vil jeg tro. Man skal ikke undervurdere hjernevasking, massesuggesjon og frykten for å bli utstøtt fra flokken. Æresdrap og vold mot egne barn som bryter med noen absurde moralske regler er ikke akkurat ukjent. Dette skjer i Norge. Anonymkode: 2e5c1...bc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Del Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den kollektivistiske tankegangen står nok sterkt ja og grunnen til at den står sterkt er det nok mange faktorer som virker inn på. I slike land sender man f. eks ikke sine gamle foreldre på sykehjem, men tar seg av dem hjemme. Familien fyller samfunnsfunksjoner som i vesten skjer i større grad i institusjoner. Samfunnsstrukteren påvirker også det religiøse vil jeg tro. Man skal ikke undervurdere hjernevasking, massesuggesjon og frykten for å bli utstøtt fra flokken. Æresdrap og vold mot egne barn som bryter med noen absurde moralske regler er ikke akkurat ukjent. Dette skjer i Norge. Anonymkode: 2e5c1...bc9 Så du mener bare kristne sender sine gamle på gamlehjem? Anonymkode: ecf84...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Del Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den kollektivistiske tankegangen står nok sterkt ja og grunnen til at den står sterkt er det nok mange faktorer som virker inn på. I slike land sender man f. eks ikke sine gamle foreldre på sykehjem, men tar seg av dem hjemme. Familien fyller samfunnsfunksjoner som i vesten skjer i større grad i institusjoner. Samfunnsstrukteren påvirker også det religiøse vil jeg tro. Man skal ikke undervurdere hjernevasking, massesuggesjon og frykten for å bli utstøtt fra flokken. Æresdrap og vold mot egne barn som bryter med noen absurde moralske regler er ikke akkurat ukjent. Dette skjer i Norge. Anonymkode: 2e5c1...bc9 Du sitter der å sier at alle folk i norge er kristne og sender sine gamle på gamlehjem. Og at kristne æresdreper unge. Er du muslim? Anonymkode: ecf84...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #5 Del Skrevet 25. januar 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Så du mener bare kristne sender sine gamle på gamlehjem? Anonymkode: ecf84...20b 13 minutter siden, AnonymBruker said: Du sitter der å sier at alle folk i norge er kristne og sender sine gamle på gamlehjem. Og at kristne æresdreper unge. Er du muslim? Anonymkode: ecf84...20b Ro ned nå. Anonymkode: 2e5c1...bc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 25. januar 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du sitter der å sier at alle folk i norge er kristne og sender sine gamle på gamlehjem. Og at kristne æresdreper unge. Er du muslim? Anonymkode: ecf84...20b Jeg leser det ikke slik at vedkommende mener kristne driver med æresdrap, men at det er myntet på hva jeg skriver i HI: konservative muslimer/kristne, og blant disse er vel æresdrap mest «kjent» for å tilhøre førstnevnte religion. At vi sender eldre på sykehjem er en del av liberaliseringa og stemmer jo godt med liberal versus konservativ, likevel vil jeg påstå det er mye mer humant å sendte eldre på sykehjem fordi vedkommende er syk og pleietrengende, versus å ta livet av barnet sitt fordi barnet ble forelsket i feil person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 25. januar 2022 #7 Del Skrevet 25. januar 2022 (endret) Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden): Etter å ha sett «omringet av fiender» (som forøvrig var fantastisk bra og anbefales på det sterkeste) sitter jeg igjen med noen tanker rundt hvor høyt konservative ideologier setter menneskeliv versus liberale. Det fremstår for meg som at enkelte av de som er tilhengere av Islam verdsetter symbolikken av en bok, mer enn respekten for et levende menneskeliv. At man lett kan ty til bruk av vold, trusler m.m, fordi man provoseres enten av en tegning eller handlinger som utøves mot en ting. (Brenning av en bok) For all del; kunne aldri falt meg inn å brenne hverken bibel eller koran. Men brenner man Bibelen er det ytterst få som automatisk responderer med trusler om vold. Dette er hva jeg har mest vanskelig med å forstå og respektere, hos konservative religiøse, og dermed kan jeg følge tankerekken i behovet for å provosere, for å få frem at slik skal det ikke være. Med det sagt, liten spoiler alert fra overnevnte serie, så er jeg skuffet over at filmskaperne valgte å blurre ut karikaturene som ble vist under en protest. Så er det slik, at konservative trosretninger verdsetter menneskelivet lavere enn liberale ? Jeg fikk en gang en liten Koranen som var pakket inn og uleselig pga liten skrift. Jeg kunne ikke kaste den i søpla da det er Guds ord. For å bli kvitt den så brant jeg den. Er fremdeles i livet. Du finner mennesker som er snevre i sitt syn enten det gjelder religiøs spørsmål eller personlige konklusjoner. Dette finner du i alle religioner. Du har bokstav kristne, jøder, hinduer, budister og andre som kan være veldig dømmende og faktisk voldelige på sin måte. Noen brenner andre spytter. Det viktigste er hva du gjør for deg selv og dine omgivelser! Endret 25. januar 2022 av omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 25. januar 2022 #8 Del Skrevet 25. januar 2022 Hvilken kanal så du den på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 25. januar 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 25. januar 2022 Duff skrev (34 minutter siden): Hvilken kanal så du den på? Viaplay. Kjøpte abonnement i ens ærend av den serien og Lars Von Triers «Verdens verste menneske» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 25. januar 2022 #10 Del Skrevet 25. januar 2022 Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): Viaplay. Kjøpte abonnement i ens ærend av den serien og Lars Von Triers «Verdens verste menneske» Takk, jeg tror jeg må se den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Del Skrevet 28. januar 2022 Ja, det er vel derfor kristne og muslimer kaller barna sine for celleklumper slik at de kan drepe disse med god samvittighet som om de var en svulst. Eller...vent litt. Anonymkode: 8194f...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå