AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #1 Skrevet 25. januar 2022 Det er jo normalt å ha perioder hvor man er mer glad enn andre og det er normalt å være lei seg eller deprimert innimellom. Hvorfor må det være en diagnose på det når alle har det sånn? Anonymkode: fa611...340
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #2 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo normalt å ha perioder hvor man er mer glad enn andre og det er normalt å være lei seg eller deprimert innimellom. Hvorfor må det være en diagnose på det når alle har det sånn? Anonymkode: fa611...340 Det er ikke normalt det er en ubalanse. Jo det er normalt og være glad og deprimert til tider det går opp og ned. Men bipolar er mer en ekstrem ubalanse. Anonymkode: b47f4...a53 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #3 Skrevet 25. januar 2022 Det er ikke slik det fungerer. Det er typer og grader av bipolar-lidelse. Og nei, de fleste går ikke en uke uten å trenge søvn, kan trene masse, starte prosjekter, skyhøy selvtillit, til å kræsje såpass at du ikke orker dusje og vil ta livet ditt noen timer etterpå. (I de verste tilfellene) Anonymkode: 6fc7d...3b8 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4 Skrevet 25. januar 2022 Jeg har hatt et familiemedlem som har vært bipolar, og jeg lover deg at det er ikke det samme som at livet går litt opp og ned. Når vedkommende hadde episoder, var det først flere uker med å bare ligge i senga og være helt deprimert og ute. Så var det noen uker med mani, der vedkommende gjorde de merkeligste ting. Og etter det: Innleggelse på lukket avdeling ;-/ Anonymkode: 9cc49...86a 4
Purple_Pixiedust Skrevet 25. januar 2022 #6 Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er jo normalt å ha perioder hvor man er mer glad enn andre og det er normalt å være lei seg eller deprimert innimellom. Hvorfor må det være en diagnose på det når alle har det sånn? Anonymkode: fa611...340 At livet går opp og ned er helt sant. Men det er noe helt annet å være hypoman/manisk og å være tungt deprimert som kommer og går i sykluser. Det hadde du skjønt hvis du så feks meg når jeg er hypoman. Det er ikke normalt. Jeg har bipolar 2 da så for meg er depresjonene verst. Men jeg er langt over normalt glad som hypoman. Det er den beste rusen som finnes. Bedre enn MDMA. Fram til jeg går over i sinne og aggresjon. Og så til slutt kræsjer inn i depresjon igjen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #7 Skrevet 25. januar 2022 Fordi alle ikke har det sånn, da hadde det blitt kaos. Anonymkode: 682af...3bf
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #8 Skrevet 25. januar 2022 Bipolar lidelse er noe du har hele livet. Alle har jo oppturer og nedturerselvmølgelig, det er noe annet! Anonymkode: df192...3bc 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #9 Skrevet 25. januar 2022 Det er ikke de normale humørsvingningene som er diagnosen. Da ville det ikke vært noen diagnose. Anonymkode: d342f...c0c 6
Silva Pluvialis Skrevet 25. januar 2022 #10 Skrevet 25. januar 2022 (endret) Absolutt ikke. Det er aldeles ikke en diagnose som beskriver normale svingninger. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Gjest Ghostface Skrevet 25. januar 2022 #11 Skrevet 25. januar 2022 Sannsynligvis ikke siden det både er Bipolar type 1 og type 2.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 25. januar 2022 #12 Skrevet 25. januar 2022 Du burde lese deg litt opp om bipolar.....
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Da har du missforstått den diagnosen kraftig. Les deg opp litt du 😊 Anonymkode: 43067...f1f 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 Hør på podcasten: Diagnose. Fra st.Olavs hospital. Der snakker de om bipolar lidelse. det er høye topper der en bli manisk og ekstremt høy, for så å falle i et dypt mørke etterpå. Anonymkode: 2ecf8...764 1
Djungelvrål Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 HI og overskrift sier MYE om hvor lite kunnskap det er rundt psykisk sykdom. Nei, bipolar kan på ingen måte sammenlignes med å være litt opp og ned i humør! Provoserende! 1
Kalevala Skrevet 31. januar 2022 #17 Skrevet 31. januar 2022 Forskjellen på å være frisk og syk, er fungering. Hvis du har svingninger i humøret men allikevel klarer å stå opp om morgenen, dra på jobb eller skole, lage deg mat, spise mat, sove normalt og forholde deg greit til menneskene rundt deg, da er du frisk - selv om du har følelser den ene eller den andre veien. Men når du ikke klarer alle disse tingene lenger, da er du syk. Det er forskjellen. Folk med bipolar sykdom får problemer med å fungere når følelsene svinger. Når de svinger ned, klarer de kanskje ikke å stå opp fra senga, og får ikke i seg mat. Når humøret svinger opp igjen, klarer de kanskje ikke å stoppe å snakke, sexlysten tar helt overhånd og pengene flyr ut av kontoen uten kontroll.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2022 #18 Skrevet 31. januar 2022 Det går fra å være «normalt» til «sykt» når det går ut over å kunne fungere i hverdagen. Det er vanlig at livet går opp og ned, så når vi snakker om bipolar lidelse så snakker vi om noe mye mer ekstremt enn vanlige svingninger som alle har og lever greit med. Sånn er det med mange psykiske diagnoser egentlig. Du har normale følelser, også har du «ekstremvarianten» - når det normale går over i noe syklig. Det er normalt å bekymre seg litt, men når det tar over livet ditt og du ikke klarer å tenke på annet enn bekymringene dine, så kan det være du har generalisert angstlidelse. Det er normalt å være trist og lei av og til, men hvis du er trist hver eneste dag, da er du kanskje deprimert. Anonymkode: be29e...46b 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #19 Skrevet 1. februar 2022 Jeg har bipolar. I «normal periodene» mellom depresjon og mani svinger dagene litt som du beskriver « litt opp og ned». I depresjonen er det mye mer trist, tungt, meningsløst, slitsomt, svart enn «vanlig» litt sliten, trist og lei. Det varer tross alt ikke så lenge heller, flater seg fort ut til «vanlig». Jeg kan i «normal periodene» være glad, le av morsomme situasjoner, tv serier eller i samtaler med folk. Jeg kan kjenne meg lett i kroppen, positiv og håpefull, uten at det eskalerer men heller trekker seg tilbake til «vanlig». Før jeg utvikler mani øker energinivå og gleden, men i stedet for at det synker ned så eskalerer det. Jeg sover ikke, spiser lite, starter på prosjekter som jeg gjerne aldri fullfører, er glad, sosial, ler høyt, snakker fort og mye, blir ukritisk i valg og handling, blir irritert eller sint på folk som hindrer meg i mine ting. Jeg skulle ha vært foruten depresjoner og maniene. Å være trist og glad er normalt, men å pendle med store svingninger er ikke normalt eller friskt. Det er krevende, belastende og slitsomt å ha en bipolar lidelse. Anonymkode: 4f0b0...c29 4
Marye Skrevet 1. februar 2022 #20 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 16.54): Det er jo normalt å ha perioder hvor man er mer glad enn andre og det er normalt å være lei seg eller deprimert innimellom. Hvorfor må det være en diagnose på det når alle har det sånn? Anonymkode: fa611...340 Blir du tvangsinnlagt for mani og psykose skjønner du at det ikke er normalt eller at alle har det sånn! eller når du ligger og skriker av smerte pga depresjon
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå