Gå til innhold

Hvordan håndterte de menstruasjon i de VIRKELIGE gamle dagene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå mener jeg ikke middelalderen eller antikken, men de virkelig gamle dagene. De virkelig, virkelig, virkelig, virkelig gamle dagene. Gikk de bare rundt og friblødde?

Anonymkode: c8424...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myk papyrus som tamponger i Egypt og det var før middelalderen.

Veldig upraktisk å skulle drive på med livet mens man blør overalt, så de hadde vel sine måter å gjøre det på. Men de hadde også lettere blødninger enn vi har idag, pluss de hadde ikke akkurat P-piller, så mer gravid = færre dager med mensen.

Dessverre vet vi ikke alt nå, siden det meste av historiebøker som har overlevd, og ikke blitt brent  ( og kvinner som skrev medisinske bøker ble brent på bålet for å være hekser ) er av menn. Og menn er ikke akkurat kjent for å skrive om helsen til kvinner.

Anonymkode: 66acb...839

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de blødde fritt og ser for meg at de ble gjemt bort mens de blødde, at det ble sett på som ekkelt, urent og lignende. Men jeg tror også at kvinnene gikk gravide store deler av livet, så det var sjeldent de faktisk menstruerte. Nå spekulerer jeg bare, men hadde vært gøy om noen som faktisk kan historie og vet noe om dette, hadde kommentert det. I dag får man jo ikke mer enn et par barn, men før i tiden var det jo vanlig å få mer enn tre barn, og jeg ser for meg at før antikken så var kvinnens jobb utelukkende å føde barn. Mange døde nok under fødsel også. Tipper jentene ble befruktet så snart de begynte å menstruere. 

Har noen ganger tenkt på hvorfor vi kvinner har så sterke smerter når vi menstruerer, og om det egentlig er meningen at vi IKKE skal menstruere så lenge. At vi fra naturens side egentlig er ment til å gå gravide så lenge som mulig? 

Anonymkode: 6a2d2...3da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen vi skal ha flere hundre menstruasjoner i løpet av livet, meningen er at vi skal få mange flere barn. Så kvinner før blødde naturlig nok ikke ofte, de var enten gravide eller så ammet de.  Bare for 100 år siden i Norge var det ikke uvanlig at en kvinne var gravid 10-15 ganger i løpet av livet. Var hun heldig levde halvparten av ungene opp. Men de brukte vel filler, mose eller andre ting som sugde opp blodet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (4 minutter siden):

Det er ikke meningen vi skal ha flere hundre menstruasjoner i løpet av livet, meningen er at vi skal få mange flere barn. Så kvinner før blødde naturlig nok ikke ofte, de var enten gravide eller så ammet de.  Bare for 100 år siden i Norge var det ikke uvanlig at en kvinne var gravid 10-15 ganger i løpet av livet. Var hun heldig levde halvparten av ungene opp. Men de brukte vel filler, mose eller andre ting som sugde opp blodet. 

Var hun heldig overlevde hun selv for mer enn 100 år siden. Det var nok ganske vanlig at kvinnen døde under fødsel også før i tiden (tenker nå langt tilbake i historien). 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Di fleste kulturer har hatt en form for absorberende tøystykke bind. Til og med tamponger ja. Tviler sterkt på at det ble akseptert å blø fritt. Så dumme kunne vi ikke være. Folk var mer kreative før i tiden det er sikkert å visst.

Anonymkode: 91170...c36

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var hun heldig overlevde hun selv for mer enn 100 år siden. Det var nok ganske vanlig at kvinnen døde under fødsel også før i tiden (tenker nå langt tilbake i historien). 

Ja, de døde ofte under barsel og jeg tror de ofte hadde spontanaborter fordi de jobbet mye hardere og spiste lite/ensidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte stamme-samfunn har de egne hytter som de menstruerende kvinnene bor i når de har mensen. De blir sett som urene og må holde seg vekk fra samfunnet til de har sluttet å blø, og badet. Og antageligvis henger nok det igjen fra old-tiden. 

Anonymkode: b5095...228

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tipper de blødde fritt og ser for meg at de ble gjemt bort mens de blødde, at det ble sett på som ekkelt, urent og lignende. Men jeg tror også at kvinnene gikk gravide store deler av livet, så det var sjeldent de faktisk menstruerte. Nå spekulerer jeg bare, men hadde vært gøy om noen som faktisk kan historie og vet noe om dette, hadde kommentert det. I dag får man jo ikke mer enn et par barn, men før i tiden var det jo vanlig å få mer enn tre barn, og jeg ser for meg at før antikken så var kvinnens jobb utelukkende å føde barn. Mange døde nok under fødsel også. Tipper jentene ble befruktet så snart de begynte å menstruere. 

Har noen ganger tenkt på hvorfor vi kvinner har så sterke smerter når vi menstruerer, og om det egentlig er meningen at vi IKKE skal menstruere så lenge. At vi fra naturens side egentlig er ment til å gå gravide så lenge som mulig? 

Ja det er meningen at vi skal gå mest mulig gravide

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torvmose? Skinn? Og så tipper jeg at de ammet leeenge mellom hver fødsel.

Anonymkode: 0bd00...58c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har vært inne på, kvinner gikk vel stort sett rundt gravide eller ammende fra de ble kjønnsmodne til de døde i barsel før de ble 30, så mangelen på tamponger i steinalderen var nok litt ikke-problem. 

De hadde noe om mensen i gamle dager i "historietimen" på Farmen en gang, som jo skal være satt i en periode som ikke er lenge siden i det hele tatt (hundre år eller noe?), der mener jeg eksperten som ble intervjuet sa at kvinner på den tiden gjerne bare hadde mensen et par ganger i løpet av livet.

Anonymkode: 9a640...aab

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt spennende å tenke på hvordan men hadde det hygienisk sett før i tiden. Kanskje mose gjorde nytten som bind? Jeg mener at jeg har hørt at man på bygda brukte mose eller gress når man gikk på do før man hadde toalettpapir. Er det noen som vet noe om det? Hvor langt tilbake i tiden må man før man fikk de hygieneproduktene vi har i dag? Jeg mener at jeg har hørt at selv utedoer først ble vanlig på bygda for rundt 200 år siden og at man før det rett og slett gikk på do bak uthuset/låven hvor det var en avfallshaug eller lignende.

Anonymkode: d753a...6ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så er det noe med at når man gikk på do for å bæsje, så var ofte bæsjen slik at den ikke satte fast. Det var en pølse som skled fint ut uten å legge igjen spor i rompa. Slik som hos dyr. De kan bæsje uten at det kommer bæsj på hårene rundt rompehullet. 

Anonymkode: 2dcd1...519

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så er det noe med at når man gikk på do for å bæsje, så var ofte bæsjen slik at den ikke satte fast. Det var en pølse som skled fint ut uten å legge igjen spor i rompa. Slik som hos dyr. De kan bæsje uten at det kommer bæsj på hårene rundt rompehullet. 

Anonymkode: 2dcd1...519

Hva har dette med mens å gjøre? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Fru Uperfekt said:

Ja det er meningen at vi skal gå mest mulig gravide

Hva da med menn? Leve livet til fulle mens kvinnen(e) går gravide? 

Anonymkode: cacd1...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

De fleste menn slet og jobbet hardt for å forsørge sin kone og sitt avkom.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fru Uperfekt said:

De fleste menn slet og jobbet hardt for å forsørge sin kone og sitt avkom.

Var ikke akkurat som om kona satt inne og passet på barnet 24/7. Kvinner jobbet også hardt, spesielt på gårder. 

Foresten så kom de også i overgangsalderen lenge før det vi nå gjør. Så færre runder med mensen der.

Anonymkode: 66acb...839

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

For det første hadde man langt færre menstruasjoner. Man fikk mensen seinere, sannsynligvis var de fleste et godt stykke opp i tenåra før de fikk den, mener jeg har lest at 16-17 år var gjennomsnittet for bare 2-300 år siden, noe som i dag regnes som veldig seint. Mindre mat/mindre næringsrik mat var nok hovedårsaken, men sikkert mye annet også. Dessuten gjennomgikk man flere graviditeter. Om gjennomsnittlig overgangsalder har variert mye historisk, vet jeg ikke. Men kanskje kom den også tidligere?

Med andre ord - å gjennomgå så innmari mange menstruasjoner som moderne kvinner er et nytt fenomen, og det er heller ikke særlig naturlig eller bra for kroppen (jo flere menstruasjoner, jo større sjanse for underlivskreft, bl.a.) 

I steinalderen tipper jeg de fleste friblødde.

I historisk tid vet man jo at det ble brukt tamponger allerede i det gamle Egypt. Ellers var det vanlig å bruke hjemmelagde tøybind helt fram til andre verdenskrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...