Gå til innhold

40 år og IVF - få høre deres suksesshistorier!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40 år og barnløs. Traff mannen min sent i livet, og vi har nå prøvd å bli gravide i ett år. Han har barn fra før. Gynekologen finner ikke noe galt med oss, men alderen er ikke på vår side. Amh går nedover og FSH oppover. Derfor har vi nå besluttet å gå for IVF. Det føles som et nederlag å ikke klare å bli gravid på egenhånd, og spesielt jeg føler meg utrolig mislykket. Samtidig tenker jeg jo at det er fint at vi får hjelp, og jeg prøver å holde motet og håpet oppe. På Medicus sine nettsider viser de en suksessrate over hvor mange som lykkes med å bli gravide med IVF ut fra alder. 40 år har en suksessrate på 17%. Altså ekstremt lav.
Er det likevel noen der ute som har solskinnshistorier å fortelle? Er du 40 eller mer og er blitt gravid med IVF? Del i vei!!! Fortell gjerne hvilken klinikk du var hos, om det var offentlig eller privat.😇

Anonymkode: 7477a...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ble gravid på første IVF-forsøk i november hos Klinikk Hausken i Haugesund. Var 39 da, fyller 40 i år. 

Fikk hentet ut 5 egg. Alle ble befruktet, men kun to ble vurdert som brukbare. Ett ble satt inn, mens det andre nok ikke utviklet seg bra nok til frys. 

Hadde ikke tro på at det skulle gå på første forsøk, så vi valgte den pakken med tre forsøk. Angrer litt på det nå..😅

Ellers kan jeg jo si at selv om vi selvsagt er lykkelige for at det gikk, så ville jeg ikke gjort dette igjen. Er i uke 11 nå, og går dette skeis, så blir det ikke flere forsøk på oss. Det var en tung prosess både fysisk og psykisk. Fikk jo det vi betalte for, men fikk også en samlebåndfølelse på Hausken som ikke var så kjekk. Det var ikke alle der som var klar over at de faktisk jobbet med mennesker🙄

Anonymkode: 68f25...5c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei!

Jeg ble gravid på første IVF-forsøk i november hos Klinikk Hausken i Haugesund. Var 39 da, fyller 40 i år. 

Fikk hentet ut 5 egg. Alle ble befruktet, men kun to ble vurdert som brukbare. Ett ble satt inn, mens det andre nok ikke utviklet seg bra nok til frys. 

Hadde ikke tro på at det skulle gå på første forsøk, så vi valgte den pakken med tre forsøk. Angrer litt på det nå..😅

Ellers kan jeg jo si at selv om vi selvsagt er lykkelige for at det gikk, så ville jeg ikke gjort dette igjen. Er i uke 11 nå, og går dette skeis, så blir det ikke flere forsøk på oss. Det var en tung prosess både fysisk og psykisk. Fikk jo det vi betalte for, men fikk også en samlebåndfølelse på Hausken som ikke var så kjekk. Det var ikke alle der som var klar over at de faktisk jobbet med mennesker🙄

Takk for deling, og gratulerer med graviditet!😍 Kan du si noe mer om selve prosessen? Må man betale for tre forsøk selv om man blir gravid på det første? Hvordan var AMH og FSH hos deg?😊 Hilsen Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å prøve IVF som en siste sjans etter at jeg mistet fem ganger i fjor, alle før uke 7. 

Vet ikke AMH eller FSH annet enn at mine prøver viste normale verdier.

Prosessen.. først en samtale med gynekolog og GU + en haug med blodprøver på sykehuset.  Sædprøve og blodprøve på mannen. Fikk beskjed om å vente litt med IVF og prøve selv et par måneder til, siden de ikke fant noe galt med oss. Da vi hadde mistet to ganger etter at vi første gang var hos Hausken, bestemte vi oss for IVF. 

Kom da til en samtale med sykepleier, som var mest opptatt av det økonomiske og å «Seal the deal...» Så en haug med Info og brosjyrer, og en plan for hormonsprøyter som jeg starter på 1. dag av neste menstruasjon.  Jeg gikk på Bemfola og Fyremadel. Hadde kort protokoll. 

Var inne for å sjekke status på egg med UL, og fikk dato for når eggløsingsprøyte skulle settes. Var inne til egguthenting ca.to dager etter sprøyten ble satt. Egguttak var vondere enn jeg hadde forestilt meg selv om man fikk smertestillende. Var borte fra jobb den dagen, og klarte nesten ikke å gå dagen etter pga. smerter i magen.  

Egguttak var på en fredag, og hadde innsett mandag. Innsettet gikk fint og var kjapt gjort. Ble satt på blodfortynnende (Klexane) og progesteron (cyklogest). Dette gikk jeg på helt frem til tidlig ul i uke 8. Etter tidlig UL er man ferdig på klinikken. Tippet jeg var inne på klinikken maks 2, 5 timer totalt gjennom hele prosessen.

Bare spør om du lurer på noe :)

Hilsen AB over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på det men antall forsøk.

Vi får nok ikke pengene igjen for de to gjenstående forsøkene. Tror nok man mister dem også slik at forsøkene ikke kan brukes senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi valgte å prøve IVF som en siste sjans etter at jeg mistet fem ganger i fjor, alle før uke 7. 

Vet ikke AMH eller FSH annet enn at mine prøver viste normale verdier.

Prosessen.. først en samtale med gynekolog og GU + en haug med blodprøver på sykehuset.  Sædprøve og blodprøve på mannen. Fikk beskjed om å vente litt med IVF og prøve selv et par måneder til, siden de ikke fant noe galt med oss. Da vi hadde mistet to ganger etter at vi første gang var hos Hausken, bestemte vi oss for IVF. 

Kom da til en samtale med sykepleier, som var mest opptatt av det økonomiske og å «Seal the deal...» Så en haug med Info og brosjyrer, og en plan for hormonsprøyter som jeg starter på 1. dag av neste menstruasjon.  Jeg gikk på Bemfola og Fyremadel. Hadde kort protokoll. 

Var inne for å sjekke status på egg med UL, og fikk dato for når eggløsingsprøyte skulle settes. Var inne til egguthenting ca.to dager etter sprøyten ble satt. Egguttak var vondere enn jeg hadde forestilt meg selv om man fikk smertestillende. Var borte fra jobb den dagen, og klarte nesten ikke å gå dagen etter pga. smerter i magen.  

Egguttak var på en fredag, og hadde innsett mandag. Innsettet gikk fint og var kjapt gjort. Ble satt på blodfortynnende (Klexane) og progesteron (cyklogest). Dette gikk jeg på helt frem til tidlig ul i uke 8. Etter tidlig UL er man ferdig på klinikken. Tippet jeg var inne på klinikken maks 2, 5 timer totalt gjennom hele prosessen.

Bare spør om du lurer på noe :)

Hilsen AB over her. 

Tusen takk for utfyllende svar! Det var nyttig å lese. Veldig glad på dine vegne at det klaffet med en gang!😍 Snakket de med dere om sjansene deres, med tanke på alder? Jeg er liksom veldig redd for at jeg skal komme inn og så sier de at "nei dette er et håpløst prosjekt, sjansene for å lykkes i din alder er veldig små".. Skjønner jo at de ikke vet noen ting før de har fått sett kvaliteten på eggene mine og sånn, men bare lurer på om de vil ta meg imot på en optimistisk måte, hvis du skjønner.😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil de nok helt sikkert ta dere i mot på en god måte. Det ble vel nevnt under den første samtalen at det var vanskeligere å bli gravid i min alder, men at det ikke var noen grunn til at de ikke skulle kunne hjelpe oss. 

Det ble enda mer klart da alle prøvesvarene forelå. 

Men spør gjerne om sjanse for vellykket forsøk og suksessraten deres for din aldersgruppe. Vi spurte ikke noe særlig rundt det, men det skulle vi kanskje ha gjort. Lurt å vite før man tar valget om å gå for IVF. 

Lykke til!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2022 den 17.55):

De vil de nok helt sikkert ta dere i mot på en god måte. Det ble vel nevnt under den første samtalen at det var vanskeligere å bli gravid i min alder, men at det ikke var noen grunn til at de ikke skulle kunne hjelpe oss. 

Det ble enda mer klart da alle prøvesvarene forelå. 

Men spør gjerne om sjanse for vellykket forsøk og suksessraten deres for din aldersgruppe. Vi spurte ikke noe særlig rundt det, men det skulle vi kanskje ha gjort. Lurt å vite før man tar valget om å gå for IVF. 

Lykke til!

Tusen takk!🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...