Tjueto Skrevet 24. januar 2022 #61 Del Skrevet 24. januar 2022 omarel skrev (6 minutter siden): Jesus lærer at loven ikke opphevet! Det Jesus sa var: "Loven og profetene hadde sin tid fram til Johannes. Fra da av forkynnes det gode budskapet om Guds rike, og alle trenger på for å komme inn. Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort." Lukas 16.16 og 17 https://bibel.no/nettbibelen?query=c6r4KKs2UzZMeekVrjfl0KAg+02uYLgfVcz9jH1ocBFayhBycS6zw9nuD5OF/qo/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #62 Del Skrevet 24. januar 2022 On 1/23/2022 at 2:19 PM, Chagall said: Nja. Treenigheten er en del av den samme guden. Så det er riktig som ha sier at Gud er Jesus. Skjønner godt at sunniene påstår at kristne er polyteister. Det er noen logiske krumspring... Derfor benekter de at gud kan dele seg, i sin trosbekjennelse. Min kristendomslærer (dengang het skolefaget kristendom, ikke RLE) som senere utdannet seg til prest mente at Gud kom i tre former slik vann finnes både som is, vann og damp. Det er de samme atomene, bare i forskjellig form. Og altså samme Gud i tre former. Anonymkode: 760af...059 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 24. januar 2022 #63 Del Skrevet 24. januar 2022 (endret) Tjueto skrev (22 minutter siden): Det Jesus sa var: "Loven og profetene hadde sin tid fram til Johannes. Fra da av forkynnes det gode budskapet om Guds rike, og alle trenger på for å komme inn. Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort." Lukas 16.16 og 17 https://bibel.no/nettbibelen?query=c6r4KKs2UzZMeekVrjfl0KAg+02uYLgfVcz9jH1ocBFayhBycS6zw9nuD5OF/qo/ Så hvordan tolker du din refrense med denne: Mt 5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil. 18 For verily I say unto you, Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled. [Luke 16:16-17] Mt 19:17 And he said unto him, Why callest thou me good? there is none good but one, that is, God: but if thou wilt enter into life, keep the commandments. Dette er jo rene islams trossbekjennelse, la ilaha illa Lah, det er ingen Gud enn Allah: Mt 19:17 And he said unto him, Why callest thou me good? there is none good but one, that is, God: but if thou wilt enter into life, keep the commandments. Kjære venn, du må åpne ditt hjerte og sinn. Den kristendommen du følger er tuklet med. Det er ikke Jesus lære. Ikke vær blind og ikke lek med tekster som har blitt tuklet med i 2000 år. Endret 24. januar 2022 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 24. januar 2022 #64 Del Skrevet 24. januar 2022 omarel skrev (2 minutter siden): Den kristendommen du følger er tuklet med. Det er ikke Jesus lære. Ikke vær blir og ikke lek med tekster som har blitt tuklet med i 2000 år. Men hvis Bibelen er blitt tuklet med, hvorfor siterer du da Bibelen for å vise at du har rett? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 24. januar 2022 #65 Del Skrevet 24. januar 2022 (endret) Tjueto skrev (1 time siden): Men hvis Bibelen er blitt tuklet med, hvorfor siterer du da Bibelen for å vise at du har rett? Gjennom Tanakh,Toraen, det Jesus sa og Koranen så går det en rød tråd. Og det er La ilaha illa Lah: omarel skrev (1 time siden): Mt 19:17 And he said unto him, Why callest thou me good? there is none good but one, that is, God Alt som er skapt, alt fra da det kun var Gud alene, er skapt av denne Sanheten: "there is none good but one, that is, God". Alt som strider mot dette er falsk kjære bror av fra Adam og tro. Så hvorfor ødelegger du det evige liv med noe som er falsk og urent? Hvem som har rett spiller i grunn ingen rolle. Det dreier seg ikke om hvem som har rett. Hadde det ateistister, så ville de ikke ha forstått årsaken, men vi som troende kjenner kjærligheten, for det er det som er mitt utgangspunkt når jeg snakker religion. Jeg er ikke ute etter å håne, kalle noen for stygge ting også videre, men sannheten skal sies og det vet du så inderlig godt dypt inne i ditt hjerte. Valget er derfor ditt og elsker du Jesus så følger du Jesus, men elsker du andre enn Jesus så vil de få deg vekk fra Jesusvei, for veien går kun gjennom den veien Jesus fulgte, ikke Paulus, ikke Matteus, Markus eller Lukas! Det er det som menes med sunna, i Islam. En som følger veien til de Gud sendte. Dette er Guds Sunna, Vei og Måte. Endret 24. januar 2022 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 25. januar 2022 #66 Del Skrevet 25. januar 2022 sicario skrev (På 23.1.2022 den 14.25): Å det er ikke din? Fascinerende. Si meg, er det en av historiens opp i gjennom ca 3000 ulike religioner som ikke er falske? Eller er det 2999 falske og din ene som er riktig? Ingen religion er 100 prosent rett, Gud er mye større enn mennesker kan forstå. Så de ulike religionene er bare forskjellige menneskers ulike tolkning av Gud. Gud er virkelig men religion er menneskeskapt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 25. januar 2022 #67 Del Skrevet 25. januar 2022 (endret) lurven skrev (56 minutter siden): Ingen religion er 100 prosent rett, Gud er mye større enn mennesker kan forstå. Så de ulike religionene er bare forskjellige menneskers ulike tolkning av Gud. Gud er virkelig men religion er menneskeskapt Hva er rett religion i dine øyner? Endret 25. januar 2022 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 28. januar 2022 #68 Del Skrevet 28. januar 2022 omarel skrev (På 23.1.2022 den 9.40): Som muslim så ser vi på Jesus som Messias sendt av Gud, født uten far og utførte mirakler mm. Jeg trodde det bare var profeter i islam, ingen Messias. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 28. januar 2022 #69 Del Skrevet 28. januar 2022 (endret) Tjueto skrev (2 timer siden): Jeg trodde det bare var profeter i islam, ingen Messias. Jesus er Mesias i hele sin form, være og komme. Endret 28. januar 2022 av omarel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjueto Skrevet 29. januar 2022 #70 Del Skrevet 29. januar 2022 omarel skrev (23 timer siden): Jesus er Mesias i hele sin form, være og komme. Hva mener du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 29. januar 2022 #71 Del Skrevet 29. januar 2022 Tjueto skrev (3 timer siden): Hva mener du? Det var bare en ekstra presisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. februar 2022 #72 Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) Hei @omareljeg må ærlig si jeg liker deg. Du er tøff og vet hva du snakker om. Tror jeg ville likt å diskutere med deg irl. (Kunne spart deg den beskrivelsen av Ahmadiya men ærlig talt jeg har selv ofte snakket veldig stygt om Jehovas Vitner...la den som er uten skyld kaste den første stein, som Jeshua ben Yusuf sa...så jeg skal prøve å ikke kaste stein) Forstår din kritikk av kristendommen, vi har virkelig tuklet med boken, frem og tilbake, opp igjennom tidene. Dette er helt riktig og sant og kan ikke benektes av noen. Spørsmålet er om det er viktig. Jøder, kristne og muslimer er uenige om hvor viktig bokstavelig gjengivelse er. For jødene er budskapet hellig, for kristne boka, for muslimene selve teksten altså bokstavene i seg selv derfor kan de ikke endres. Liker at vi har samme tolkning, så vidt jeg forstår, av Jesus. Mer eller mindre. Folk misforstår det med "sønn"*. Han var Gud og han var menneske. *=en grunn til at noen konservative jøder på hans tid hatet ham, de tolket ham som ekstremt blasfemisk (nefilim av Gud😧) Noen mener jødene sluttet å tro på nefilim nettopp fordi de historiene ga Jesus for mye cred 😅 Noe som er litt dumt, siden det materialet forklarer både syndfloden og erobringen av Kana'an og gjør at Gud fremstår i et mye bedre lys. På den annen side er det materialet gammelt, fra en tid da jødenes/vår Gud ble ansett som mindre eneveldig enn i dag, så æh 🤷♂️ Gleder meg til å følge med på dine meninger i religiøse spørsmål! Endret 10. februar 2022 av Entern 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2022 #73 Del Skrevet 10. februar 2022 12 hours ago, Entern said: Kunne spart deg den beskrivelsen av Ahmadiya men ærlig talt jeg har selv ofte snakket veldig stygt om Jehovas Vitner...la den som er uten skyld kaste den første stein, som Jeshua ben Yusuf sa...så jeg skal prøve å ikke kaste stein) Du har snakket mye stygt om muslimer og islam før også.😉 Anonymkode: 8b27b...c77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
omarel Skrevet 10. februar 2022 #74 Del Skrevet 10. februar 2022 (endret) Entern skrev (14 timer siden): Forstår din kritikk av kristendommen, vi har virkelig tuklet med boken, frem og tilbake, opp igjennom tidene. Dette er helt riktig og sant og kan ikke benektes av noen. Hei, jeg vil først og fremst takke for ord som varmer og det vil være en ære å diskutere og bli utfordret, ikke for å ha rett eller bevise, men før å lære, reflektere og leve. Det blåser samme vind i våre religioner og det går en rød tråd gjennom alle. Å ferdes gjennom dem med åpent sinn og hjerte gir den vise en form for ærefrykt, sorg og glede. Måtte Gud ruste oss med den beste av form av rikdommer, Visdom og Tålmodighet. Vi står alle i hvert vår grunn, en grunn av jord og støv, og kropp av jord og vann. Naturen i oss er formet av vår skaper, den er formet i mangfoldet lov. Denne loven gjelder alle og alle ser sannheten med egne øyner. Sannheten er en, men likevel i mangfold. Dette minner meg om et vers i Koranen, Romerne 30:32: " [Or] of those who have divided their religion and become sects, every faction rejoicing in what it has." Dette verset dreier seg om sektering, men man kan også dra paraller til oss innen jødendom, kristendom og islam. Som en iboende natur i oss mennesker, så er vi alle glade i det vi har. På godt og vondt. Takk for fine ord. Endret 10. februar 2022 av omarel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. februar 2022 #75 Del Skrevet 11. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du har snakket mye stygt om muslimer og islam før også.😉 Anonymkode: 8b27b...c77 Og det var galt av meg, og dere har min uforbeholdne unnskyldning. Jeg var ikke i bra humør etter de episodene i fjor av personlige grunner. Så det har jeg ikke tenkt skal gjenta seg. Men denne tråden handler om mye viktigere ting enn meg 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. februar 2022 #76 Del Skrevet 11. februar 2022 omarel skrev (4 timer siden): Hei, jeg vil først og fremst takke for ord som varmer og det vil være en ære å diskutere og bli utfordret, ikke for å ha rett eller bevise, men før å lære, reflektere og leve. Det blåser samme vind i våre religioner og det går en rød tråd gjennom alle. Å ferdes gjennom dem med åpent sinn og hjerte gir den vise en form for ærefrykt, sorg og glede. Måtte Gud ruste oss med den beste av form av rikdommer, Visdom og Tålmodighet. Vi står alle i hvert vår grunn, en grunn av jord og støv, og kropp av jord og vann. Naturen i oss er formet av vår skaper, den er formet i mangfoldet lov. Denne loven gjelder alle og alle ser sannheten med egne øyner. Sannheten er en, men likevel i mangfold. Dette minner meg om et vers i Koranen, Romerne 30:32: " [Or] of those who have divided their religion and become sects, every faction rejoicing in what it has." Dette verset dreier seg om sektering, men man kan også dra paraller til oss innen jødendom, kristendom og islam. Som en iboende natur i oss mennesker, så er vi alle glade i det vi har. På godt og vondt. Takk for fine ord. Du skriver veldig klokt og reflektert og det er sjelden i disse diskusjonene at noen gjør det. Og veldig godt sagt omarel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2022 #77 Del Skrevet 11. februar 2022 Entern skrev (14 timer siden): Du skriver veldig klokt og reflektert og det er sjelden i disse diskusjonene at noen gjør det. Og veldig godt sagt omarel. Vurderer du å konvertere? Anonymkode: e9a09...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 11. februar 2022 #78 Del Skrevet 11. februar 2022 omarel skrev (På 24.1.2022 den 22.15): Livet etter døden er evig enten du tror på Gud eller ikke. Den er enten i ilden med dens smerte eller paradiset med dets harmoni. Å tro på Gud gagner ingen enn deg alene i det lange løp og ikke tro på Gud gagner ingen enn deg selv i det korte løp. En god Gud sender ikke folk i ilden det er tortur Gud ville fått lovens strengeste straff for i Norge hvis menneskene kunne dømme gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 11. februar 2022 #79 Del Skrevet 11. februar 2022 Chagall skrev (På 23.1.2022 den 14.14): Bibelen er ikke relevant for kristne. Dette er tungt å forstå for mange muslimer og ateister. Bare det nye testamentet er i noen grad relevant. Og av disse er det kun evangeliene som forteller om Jesus, som er guds åpenbaring. Jesus er mer sammenlignbar med Koranen. Altså guds åpenbaring. Bibelen er en samling eldre tekster som er ment å fortelle om at Jesus kom med evig liv og frelse. Her roter du med begreper. Bibelen består av BÅDE det gamle og det nye testamentet, og ikke bare det gamle testamentet, slik du hevder! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 11. februar 2022 #80 Del Skrevet 11. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurderer du å konvertere? Anonymkode: e9a09...48e Jeg ville blitt en dårlig muslim tror jeg. Men hvis kjærligheten i mitt liv viser seg å være en muslimsk kvinne, da konverterer jeg hvis hun krever det. Det scenarioet er veldig lite sannsynlig, vel å merke. Selv om jeg kjenner, og har kjent, flotte muslimske kvinner og de fleste av dem svært liberale. Endret 11. februar 2022 av Entern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå