AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #21 Skrevet 23. januar 2022 Fru2020 skrev (37 minutter siden): Det er vanskelig å tenke at det ikke er noe jeg er. Det handler jo om selve jeget. Den jeg er. Personligheten min. Som ikke bare er feil, den er så feil at det kalles en forstyrrelse. Jeg har veldig store vansker med akkurat den diagnosen. De andre diagnosene mine klarer jeg å se at er noe jeg har. Tenker på dem som den sykdom det går an å gjøre noe med. Men personligheten. Det er jo hele meg. Jeg har tre andre diagnoser i tillegg til personlighetsforstyrrelsen, men det er den som regnes som den mest brysomme. Personlighetsforstyrrelse betyr jo ikke at hele din personlighet er forstyrret. Det betyr bare at problemene du har er gjennomgripende i din personlighet, altså at de er av omfattende karakter og sitter dypt, samt at din opplevelse av deg selv og andre og hvordan du fungerer og relaterer deg til andre mennesker er preget av det. Du har garantert masse positivt i din personlighet ❤️. Anonymkode: 0b006...94a 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #22 Skrevet 23. januar 2022 Jeg tenker denne problematikken sier mye om hvor skadelig diagnoser kan være hvis man ikke forstår de rett. Det er som de skriver over her "du er ikke personlighetsforstyrrelsen". Skjønner du hva vedkommende mener med dette? Det eneste som menes med dette er at i den sammenhengen noen i leger har møtt deg, hvor du antakelig har hatt et problem som du trengte hjelp til, så har de funnet ut at årsaken til problemet ligger i at du har en tendens til å gjøre ting litt vanskeligere enn de trenger å være på en eller annen måte, og så skaper dette problemer for deg i hverdagen. Du vet jo selv hvilke problemer du har, og hvis du tenker at ting kan bli bedre med å jobbe med det så er det jo bra. Hvis du ikke vet hva ditt eget problem er, så kan du jo snakke med noen du kjenner godt - om hvordan de opplever deg. Om det er noe ved deg som de opplever som annerledes eller vanskelig. Hvis du ikke får noen ordentlige svar da så tenker jeg du skal slå deg til ro med at du er ganske normal. Er jo sprøtt hvis en diagnose som settes av en behandler skal gjøre deg så urolig. Kanskje ikke det vanlige DPS-systemet er det riktige for deg? Har du vurdert å snakke med noen andre for å bli tryggere på deg selv? F.eks en gestaltterapeut? De jobber på en annen måte - uten diagnoser - men ved å møte mennesket på en annen måte. Kanskje det ville vært noe for deg. Håper du slår deg litt til ro 🌷 Anonymkode: 0fc75...0f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #23 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Holder det ikke med en tråd da? https://forum.doktoronline.no/forum/7-psykiatri/ Anonymkode: 29779...c9f Sært å gi samme svar i den tråden som her, begge to svarer det samme... Anonymkode: 64347...44b
Fru2020 Skrevet 24. januar 2022 Forfatter #24 Skrevet 24. januar 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Holder det ikke med en tråd da? https://forum.doktoronline.no/forum/7-psykiatri/ Anonymkode: 29779...c9f Det er jo to forskjellige forum. Når jeg har spørsmål som er ekstra viktige for meg legger jeg den også her og ikke bare på DOL. Det er flere brukere jeg ikke. Alternativt er å droppe DOL, men jeg synes det er så lite aktivitet der at det er greit med de trådene som kommer. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Personlighetsforstyrrelse betyr jo ikke at hele din personlighet er forstyrret. Det betyr bare at problemene du har er gjennomgripende i din personlighet, altså at de er av omfattende karakter og sitter dypt, samt at din opplevelse av deg selv og andre og hvordan du fungerer og relaterer deg til andre mennesker er preget av det. Du har garantert masse positivt i din personlighet ❤️. Anonymkode: 0b006...94a Tusen takk, snille du❤️ AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg tenker denne problematikken sier mye om hvor skadelig diagnoser kan være hvis man ikke forstår de rett. Det er som de skriver over her "du er ikke personlighetsforstyrrelsen". Skjønner du hva vedkommende mener med dette? Det eneste som menes med dette er at i den sammenhengen noen i leger har møtt deg, hvor du antakelig har hatt et problem som du trengte hjelp til, så har de funnet ut at årsaken til problemet ligger i at du har en tendens til å gjøre ting litt vanskeligere enn de trenger å være på en eller annen måte, og så skaper dette problemer for deg i hverdagen. Du vet jo selv hvilke problemer du har, og hvis du tenker at ting kan bli bedre med å jobbe med det så er det jo bra. Hvis du ikke vet hva ditt eget problem er, så kan du jo snakke med noen du kjenner godt - om hvordan de opplever deg. Om det er noe ved deg som de opplever som annerledes eller vanskelig. Hvis du ikke får noen ordentlige svar da så tenker jeg du skal slå deg til ro med at du er ganske normal. Er jo sprøtt hvis en diagnose som settes av en behandler skal gjøre deg så urolig. Kanskje ikke det vanlige DPS-systemet er det riktige for deg? Har du vurdert å snakke med noen andre for å bli tryggere på deg selv? F.eks en gestaltterapeut? De jobber på en annen måte - uten diagnoser - men ved å møte mennesket på en annen måte. Kanskje det ville vært noe for deg. Håper du slår deg litt til ro 🌷 Anonymkode: 0fc75...0f0 Jeg hatt nok litt vanskeligheter med å forstå hva som legges i uttrykket du et ikke diagnosen din når det kommer til personligheten. Den er så gjennomgripende. Vennene mine synes det er veldig rart at jeg har fått den diagnosen og kjenner ikke igjen symptomene som jeg skal ha. Men helsevesenet er veldig sikre i sin sak. Jeg hatt veldig vansker med å akseptere denne delen av diagnosen, men jeg har egentlig full tillit til mine behandlere. Kanskje i litt for stor grad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå