Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 #1 Skrevet 22. januar 2022 Er det noen her som har det? I epikrisen nå så har de tatt tilbake den opprinnelige utredningen fra 2018 som sier jeg har trekk fra den diagnosen. Den har de ikke snakket om eller skrevet i epikrisen på flere år. Jeg kjenner meg lite igjen i beskrivelsene på nett. Er det noen som kan si noe om hvordan det kan se ut i det virkelige liv?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #2 Skrevet 22. januar 2022 Jeg har borderline med trekk fra den. Jeg er litt usikker på hva som er hva, kjenner meg igjen i noe av det som står om den. Bruker klesstil for å tiltrekke meg oppmerksomhet, føler meg nær folk fort, dramatisk. De rundt meg kjenner igjen at jeg er oppmerksomhetssyk til en viss grad og teatralsk. Anonymkode: 68937...f35
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #3 Skrevet 22. januar 2022 At du selvskader, tar overdoser og oppsøker legevakt ofte for oppmerksomhet. Anonymkode: 29779...c9f 1
Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #4 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har borderline med trekk fra den. Jeg er litt usikker på hva som er hva, kjenner meg igjen i noe av det som står om den. Bruker klesstil for å tiltrekke meg oppmerksomhet, føler meg nær folk fort, dramatisk. De rundt meg kjenner igjen at jeg er oppmerksomhetssyk til en viss grad og teatralsk. Anonymkode: 68937...f35 Jeg har ingen av de trekkene. Det er derfor jeg synes det er så vanskelig å få den merkelappen. AnonymBruker skrev (1 time siden): At du selvskader, tar overdoser og oppsøker legevakt ofte for oppmerksomhet. Anonymkode: 29779...c9f Er ikke det mer borderline? 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #5 Skrevet 22. januar 2022 "Trekk fra den diagnosen" er bare en beskrivelse av noe av de mange personlighetstrekkene dine. I helsevesenet kaller de det diagnose, i en samtale mellom venner ville man sagt at "hun dramatiserer litt, jeg tror det kan være slitsomt for henne, jeg tror jeg må si noe til henne om det så hun skjerper seg litt". Ikke tenk så nøye på det. Journalen er ment for helsearbeidere, ikke for deg. Hvis du er redd for å bli opplevd som dramatiserende kan du øve deg på å være litt mer saklig og fornuftig, ikke legge så mye følelser i alt. Anonymkode: 0fc75...0f0 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #6 Skrevet 22. januar 2022 Fru2020 skrev (32 minutter siden): Jeg har ingen av de trekkene. Det er derfor jeg synes det er så vanskelig å få den merkelappen. Det forstår jeg godt, vondt når de skriver ned relativt alvorlige trekk du ikke har/kjenner deg igjen i. Har du blitt utredet for den, eller er det noe de bare har observert? Om du ikke har blitt utredet kan du be om det så du får det slettet. Anonymkode: 68937...f35 3
Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #7 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det forstår jeg godt, vondt når de skriver ned relativt alvorlige trekk du ikke har/kjenner deg igjen i. Har du blitt utredet for den, eller er det noe de bare har observert? Om du ikke har blitt utredet kan du be om det så du får det slettet. Anonymkode: 68937...f35 Jeg har blitt utredet for den i 2018. Psykologen som kom etterpå så ikke de trekkene, men hans vurdering kommer ikke med i epikrisen. Jeg har spurt om ny utredning i forhold til pf. De sier at det er helt unødvendig fordi det er så klart at jeg har en alvorlig personlighetsforstyrrelse.
Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #8 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Trekk fra den diagnosen" er bare en beskrivelse av noe av de mange personlighetstrekkene dine. I helsevesenet kaller de det diagnose, i en samtale mellom venner ville man sagt at "hun dramatiserer litt, jeg tror det kan være slitsomt for henne, jeg tror jeg må si noe til henne om det så hun skjerper seg litt". Ikke tenk så nøye på det. Journalen er ment for helsearbeidere, ikke for deg. Hvis du er redd for å bli opplevd som dramatiserende kan du øve deg på å være litt mer saklig og fornuftig, ikke legge så mye følelser i alt. Anonymkode: 0fc75...0f0 Det er nettopp det, jeg blir kritisert av behandlerne mine for å være alt for saklig og fornuftig. De ønsker mer tegn på følelser. Jeg holder alltid følelsene mine for meg selv og gjør alt for å unngå dem.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #9 Skrevet 22. januar 2022 Fru2020 skrev (3 minutter siden): Det er nettopp det, jeg blir kritisert av behandlerne mine for å være alt for saklig og fornuftig. De ønsker mer tegn på følelser. Jeg holder alltid følelsene mine for meg selv og gjør alt for å unngå dem. Da synes jeg du skal spørre dem om hvorfor det står i journalen din. Det er vel den enkleste måten å få et svar på. Anonymkode: 0fc75...0f0
Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #10 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da synes jeg du skal spørre dem om hvorfor det står i journalen din. Det er vel den enkleste måten å få et svar på. Anonymkode: 0fc75...0f0 Ja jeg får vel det. Men for bare snakket med han behandleren når jeg er innlagt og det er forhåpentligvis lenge til.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #11 Skrevet 22. januar 2022 Fru2020 skrev (1 minutt siden): Ja jeg får vel det. Men for bare snakket med han behandleren når jeg er innlagt og det er forhåpentligvis lenge til. Hvis det plager deg veldig så kan du ringe og ta kontakt med ham. Hvis ikke - la det ligge. Tenk på andre ting. Det er absolutt ingen andre i hele verden som tenker på at det står der. Jeg skjønner godt at du ikke liker det, men prøv å tenk at det er en skrivefeil. Anonymkode: 0fc75...0f0 1
Fru2020 Skrevet 22. januar 2022 Forfatter #12 Skrevet 22. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis det plager deg veldig så kan du ringe og ta kontakt med ham. Hvis ikke - la det ligge. Tenk på andre ting. Det er absolutt ingen andre i hele verden som tenker på at det står der. Jeg skjønner godt at du ikke liker det, men prøv å tenk at det er en skrivefeil. Anonymkode: 0fc75...0f0 Jeg skal prøve å la det ligge. Jeg har store vansker med å akseptere hele personlighetsforstyrrelsediagnosen i det hele så da blir det ekstra utfordrende når de henger ved beskrivelser som jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2022 #13 Skrevet 22. januar 2022 Fru2020 skrev (2 minutter siden): Jeg skal prøve å la det ligge. Jeg har store vansker med å akseptere hele personlighetsforstyrrelsediagnosen i det hele så da blir det ekstra utfordrende når de henger ved beskrivelser som jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i. Det skjønner jeg. Jeg fikk "personlighetsfortyrrelse" som diagnose men fikk ikke vite hvilken eller hvilke. Fikk beskjed om å slå meg til ro med det...ikke så lett akkurat når man leser om hvile pf som finnes. Kjempet i ett par år for å komme inn til ny utredning og fikk da engstelig, unnvikende pf. Det kan jeg slå meg til ro med. Anonymkode: b6aaa...6b9 1
Fru2020 Skrevet 23. januar 2022 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det skjønner jeg. Jeg fikk "personlighetsfortyrrelse" som diagnose men fikk ikke vite hvilken eller hvilke. Fikk beskjed om å slå meg til ro med det...ikke så lett akkurat når man leser om hvile pf som finnes. Kjempet i ett par år for å komme inn til ny utredning og fikk da engstelig, unnvikende pf. Det kan jeg slå meg til ro med. Anonymkode: b6aaa...6b9 Behandleren som jeg har hatt lengst da at jeg hadde teke fra den. Det var en pf som jeg kunne kjenne meg noe igjen i så jeg slo meg til ro med det, men så er det tatt vekk. Håper du får hjelp med din pf.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 Nå må du huske at du ikke "er" en personlighetsforstyrrelse, men du har den. En diagnose handler ikke om at du skal finne en bås å plasseres i, men for å finne behandlingsmetoder som kan fungere. Har man en personlighetsforstyrrelse er ikke målet å bli frisk, men å leve med diagnosen og skape nok selvinnsikt til å kunne regulere seg slik at det blir mulig å opprettholde menneskelige relasjoner, fungere i jobb og diverse. Anonymkode: ec017...33e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 Fru2020 skrev (17 timer siden): Jeg skal prøve å la det ligge. Jeg har store vansker med å akseptere hele personlighetsforstyrrelsediagnosen i det hele så da blir det ekstra utfordrende når de henger ved beskrivelser som jeg absolutt ikke kjenner meg igjen i. det er vanlig å utredes for forskjellige diagnoser. Jeg ble sjekket for ADHD og bipolar. Jeg har emosjonell ustabil pf og engstelig unnvikende pf. Alle, også friske folk, kan lett kjenne seg igjen i flere psykiske lidelser, også personlighetsforstyrrelser. Uten å få diagnosen og uten at de i det hele tatt er psykisk syk. Anonymkode: 64347...44b 1
Fru2020 Skrevet 23. januar 2022 Forfatter #17 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå må du huske at du ikke "er" en personlighetsforstyrrelse, men du har den. En diagnose handler ikke om at du skal finne en bås å plasseres i, men for å finne behandlingsmetoder som kan fungere. Har man en personlighetsforstyrrelse er ikke målet å bli frisk, men å leve med diagnosen og skape nok selvinnsikt til å kunne regulere seg slik at det blir mulig å opprettholde menneskelige relasjoner, fungere i jobb og diverse. Anonymkode: ec017...33e Det er vanskelig å tenke at det ikke er noe jeg er. Det handler jo om selve jeget. Den jeg er. Personligheten min. Som ikke bare er feil, den er så feil at det kalles en forstyrrelse. Jeg har veldig store vansker med akkurat den diagnosen. De andre diagnosene mine klarer jeg å se at er noe jeg har. Tenker på dem som den sykdom det går an å gjøre noe med. Men personligheten. Det er jo hele meg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): det er vanlig å utredes for forskjellige diagnoser. Jeg ble sjekket for ADHD og bipolar. Jeg har emosjonell ustabil pf og engstelig unnvikende pf. Alle, også friske folk, kan lett kjenne seg igjen i flere psykiske lidelser, også personlighetsforstyrrelser. Uten å få diagnosen og uten at de i det hele tatt er psykisk syk. Anonymkode: 64347...44b Jeg har tre andre diagnoser i tillegg til personlighetsforstyrrelsen, men det er den som regnes som den mest brysomme. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #18 Skrevet 23. januar 2022 Fru2020 skrev (33 minutter siden): Det er vanskelig å tenke at det ikke er noe jeg er. Det handler jo om selve jeget. Den jeg er. Personligheten min. Som ikke bare er feil, den er så feil at det kalles en forstyrrelse. Jeg har veldig store vansker med akkurat den diagnosen. De andre diagnosene mine klarer jeg å se at er noe jeg har. Tenker på dem som den sykdom det går an å gjøre noe med. Men personligheten. Det er jo hele meg. Jeg har tre andre diagnoser i tillegg til personlighetsforstyrrelsen, men det er den som regnes som den mest brysomme. Personligheten din ER ikke en forstyrrelse. Du har en personlighetsforstyrrelse. Jeg har depresjon, men jeg er ikke bare en deprimert person. Jeg er mer enn det. Anonymkode: ec017...33e 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #19 Skrevet 23. januar 2022 Holder det ikke med en tråd da? https://forum.doktoronline.no/forum/7-psykiatri/ Anonymkode: 29779...c9f
Purple_Pixiedust Skrevet 23. januar 2022 #20 Skrevet 23. januar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Holder det ikke med en tråd da? https://forum.doktoronline.no/forum/7-psykiatri/ Anonymkode: 29779...c9f Er vel ikke noe galt å poste her også. KG har flere brukere. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå