Gå til innhold

Veldedighet - hvem gir du til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Røde kors gjennom panteautomater, lokale speider gjennom norsk tipping. Og så gir jeg noen kroner til norske uteliggere på gaten (bryr meg ikke hva pengene går til). Mesteparten går til mannen sin familie i hans hjemland. Hans familie kommer fra fattige kår og vi sponser hans bror sitt foretak så de kan øke volum og ansette folk. Vi tar også med oss klær, bleier og leker når vi reiser dit og deler ut i slummen. 

Anonymkode: 176a0...dd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen, fordi de driver med svindel, de sa til meg at det var engangsbeløp, hvorfor fikk jeg månedlig trekk da. De gjorde det også med en venn. To forskjellige organisasjoner.

Anonymkode: e649b...f5b

For et usedvanlig dårlig argument. Du kan fint gi engangsbeløp.

Skrevet

Gir månedlig til SOS barnebyer. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det må du dokumentere.

Anonymkode: 257da...b39

Sikkert fordi de støtter flyktningene som blir smuglet over havet til sør-Europa, så på en måte «støtter» de menneskesmuglere.

Anonymkode: 47ff7...be3

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

For et usedvanlig dårlig argument. Du kan fint gi engangsbeløp.

Ja, men de fortsatte bare å trekke. Ble enige at jeg kunne gi en gang. Derfor gir jeg aldri mer.

Skrevet

Gir til dyrevernalliansen dyrebeskyttelsen og div spleis osv. Gir ikke til noen som blander inn politikk. 

• Liker 2
Skrevet

Amnesty og Leger uten grenser. Vurderer å droppe Amnesty på grunn av deres utstrakte bruk av gateplagere. Ja, og Kiva - men det tenker jeg ikke nødvendigvis på som veldedighet, selv om det er rentefrie lån og med en del risiko. 

Anonymkode: a4518...184

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har vært frivillig hos KB. Og ikke for å ødelegge noen illusjoner, men større matsvinn skal du lete lenge etter. De fikk masse mat, og på slutten av dagen ble veldig mye kastet. Vi frivillige fikk aldri tilbud om å ta med oss noe av "overskuddet". Sluttet raskt der.

Men uansett...De som kommer sultne, får jo mat 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ingen, fordi de driver med svindel, de sa til meg at det var engangsbeløp, hvorfor fikk jeg månedlig trekk da. De gjorde det også med en venn. To forskjellige organisasjoner.

Det velger du selv, om det er månedlig eller engangsbeløp. 

Anonymkode: f4ea3...a7d

• Liker 1
Skrevet
KrXs skrev (2 minutter siden):

Gir til dyrevernalliansen dyrebeskyttelsen og div spleis osv. Gir ikke til noen som blander inn politikk. 

De to dyreverns-organisasjonene er i aller høyeste grad politisk engasjerte. 

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

De to dyreverns-organisasjonene er i aller høyeste grad politisk engasjerte. 

Jada det vet jeg. Men der er dyra viktigere for meg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men uansett...De som kommer sultne, får jo mat 

Men er det ikke noe selvmotsigende å gi av maten i et begrenset tidsrom, 4 timer, og så er det slutt? Da går det i bosset? Hvorfor ikke bruke den maten hos andre organisasjoner som trenger det til natten? 

Vi som frivillige ble ikke spesielt godt behandlet. Vi skulle jobbe i et banka kjør, fikk knapt pause og da de skulle ha en samling for de frivillige, sto det i invitasjonen at hver skulle ta med seg mat selv!

Hjelper ikke at formålet er bra, og at de tar seg av rusmisbrukere og andre svake grupper, når de behandler mennesker som kanskje ikke er svake som tjenerskap.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig mangen gode saker, både for mennesker og dyr. Dessverre er det en fellesnevner i skogen av gode saker og det er at administrasjonskostnadene er så høye at det bare er en 5 kroner pr 2000 som går til sitt formål, om i det hele tatt noe. Flere av aktørene er rene pengemaskiner, der hele virksomhetene består i å skaffe penger inn på kontoen og ingen tid til formålet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg betaler skatt. 

Anonymkode: 5ea13...d3d

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg betaler skatt. 

Anonymkode: 5ea13...d3d

Og det er allerede for mye for min del. Har ikke en krone til overs til andre.

Anonymkode: 1ab1a...f31

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det må du dokumentere.

Leger uten grenser har flere båter i Middelhavet som blant annet Ocean Viking og Sea Watch 4 som de plukker opp velferdsmigranter med, de ligger rett utenfor den Nord-Afrikanske kysten.

Disse migrantene blir ikke transportert til nærmeste trygge havn men over Middelhavet til Sør-Europa, dette sender klare signaler til de som betaler enorme summer til menneskesmuglerne om at det er en trygg rute inn i Europa.

Leger uten grenser kaller disse menneskene for flyktninger og det stemmer ikke i det heletatt, det er velferdsmigranter som kommer fra afrikanske land som ligger sør for Sahara. De aller fleste av disse menneskene har ingen rett til å søke asyl, derfor kvitter de seg med alt av legitimasjon og mange prøver seg med løgner som at er mindreårige eller at de kommer fra andre land som kan gi grunnlag for asyl.

Anonymkode: 6182c...912

• Liker 7
Skrevet

Jeg gir til ME-foreningen.

Anonymkode: 02a55...b0b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Men er det ikke noe selvmotsigende å gi av maten i et begrenset tidsrom, 4 timer, og så er det slutt? Da går det i bosset? Hvorfor ikke bruke den maten hos andre organisasjoner som trenger det til natten? 

Vi som frivillige ble ikke spesielt godt behandlet. Vi skulle jobbe i et banka kjør, fikk knapt pause og da de skulle ha en samling for de frivillige, sto det i invitasjonen at hver skulle ta med seg mat selv!

Hjelper ikke at formålet er bra, og at de tar seg av rusmisbrukere og andre svake grupper, når de behandler mennesker som kanskje ikke er svake som tjenerskap.

Jo, så hvorfor sier du det til MEG og ikke til dem som kaster mat? Skal jeg liksom ha dårlig samvittighet for at jeg støtter Kirkens bymisjon? Makan...

Skrevet

Det er egne avdelinger på sykehusene som skal behandle spilleavhengighet, som enkelte av aktørene har påført folk i sine metoder for å få inn penger. Noen tar inn tusen kroner pr måltid til 50 kr som blir gitt til sultne fattige  osv. Noen av dem fakturerer kommunen for 1000 kr pr døgn for overnatting for husløse rusmisbrukere osv. Et fakturaparty som er et resultat av velstandssamfunnet vårt og oljepenga. 

Skrevet

Jeg gir til barnekreftforeningen fordi vi selv har et barn med kreft. Støtter div folk på spleis gjennom året, stort sett folk som er «venn av en venn». Refugees 4refugees fordi det er en organisasjon som jobber godt og konkret i flyktningeleiren på moira. Sykehusklovnene fordi de gjør livet til sønnen min litt lysere når han er innlagt på sykehuset🤡

Anonymkode: 06a7d...835

• Liker 1
Skrevet

Gir til Røde Kors og Redningsselskapet

Skrevet

Foreningen for omplassering av dyr.

Anonymkode: 0eb21...5b9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...