Gå til innhold

Endret mening vedr barnebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har 2 jenter i tidlig tenår. Ingen av dem virker å ønske seg barn, noe jeg før har tenkt (håpet!) vil endre seg. Å bli bestemor, må være noe av det herligste man kan oppleve! 

Ettersom årene har gått, og jeg nærmer meg 50, så har jeg imidlertid kommet frem til at jeg tror mine barn vil ha bedre liv uten barn. Synd dessuten verden er blitt et mer kynisk sted, og at fremtiden er veldig uviss med tanke på miljø mm.

Ville aldri ha unnvært mine 2 fantastiske jenter, men ser at mine barnløse venner på mange måter har hatt enklere liv enn meg. Årene siden jeg fikk barn, har vært preget av tidsklemme, med påfølgende stress hos meg og barnefar. Til tider har det meste av livet handlet om logistikk. I tillegg har et av barna en diagnose, som har gjort at hun har trengt en del oppfølging i skole mm. Det var en evig kamp for å få den hjelpen hun skulle ha. Vi kom i mål til slutt, men INGENTING kom gratis. 

I tillegg ble ene jenta en periode utsatt for mobbing i skolen, som medførte skolevegring og depresjon hos henne. En forferdelig tid, jeg var helt ifra meg av bekymring. Det ordnet seg til slutt, men den tiden unner jeg ingen å oppleve.

Idag er livet bedre, men alt dette vanskelige har satt sine spor hos meg, og jeg bekymrer meg ALLTID for om barna mine har det bra - og om de får et godt liv. Det handler også om miljøendringene vi ser, som om uvisst antall år vil gjøre verden til et annet sted enn vi kjenner idag. Tror kanskje vi snakker om neste generasjon, allerede. 

Til sist så har jeg vel konkludert med at verden er et kynisk og urettferdig sted. Mennesker tar ikke vare på hverandre, det er sjalusi og intriger. Et jag etter status, som vi alle er med på. Økonomisk og sosialt. Vi ofrer gjerne naboen, for å få det litt bedre selv, og dømmer andre uten å prøve deres sko.

Summa summarum, så tror jeg altså jeg faller ned på at jeg håper det stopper med mine barn. Noen tanker fra andre om dette?

Endret av Tatja
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, se til helvete å ligge unna , det her hsr du null og niks med! 

• Liker 13
Skrevet

Det har du ikke noe med å mene noe om

• Liker 19
Skrevet

Kaneel skrev (Akkurat nå):

Ja, se til helvete å ligge unna , det her hsr du null og niks med! 

Helt enig, Du tenker for mye om ting du ikke har noe med.

I tillegg mener absolutt alle, uansett generasjon, at verden er mye verre nå enn den var før. Det er ufattelig hvor lite forståelsesfulle en del voksne er i forhold til hvor slitsomt det er for den oppvoksende generasjon å stadig hører på maset om hvor fælt det er i vår verden og hvor bra det var da de var ung (ironisk nok er det ingen som husker at deres egne foreldre var akkurat likedan). Slutt å krisemaksimere og viktigst av alt: hold deg til dine egne saker. 

Anonymkode: 48913...68b

• Liker 19
Skrevet

Hvorfor tenker du så mye på dette nr barna dime er tidlig i tenårene?

Anonymkode: 02019...c67

• Liker 13
Skrevet

Altså ja, det er mye dritt i verden. Det er ikke enkelt å vokse opp, det er det egentlig ikke for noen. Hver generasjon har sine utfordringer.

Men det er ikke din sak hvorvidt de får barn eller ikke. Det må de bestemme selv.

Anonymkode: b4cb7...b42

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo mene hva du vil, men jeg tror jeg ville valgt å holde mine tanker for meg selv, for det kan virkelig bli tatt imot feil. Jeg kan forstå dine tanker, men samtidig så er det mange gleder ved å ha barn også, og jeg ville aldri vært det foruten. Det viktigste er jo at de får velge det de selv vil, også får du bare håpe at de kan få barn dersom de ønsker. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke kunne få dersom man ønsker seg det, og da vil det nok føles enda verre at mamma skal si at hun tror de får et bedre liv uten. 

• Liker 9
Skrevet

Til tross for bekymringer man får når hjertet løper utenfor kroppen som er følelsen når man har barn så unner jeg mitt barn egne barn når han er klar for det. Ingenting som kan sammenlignes med den lykken et barn gir, uansett hva slags bekymringer man måtte ende opp med å ha. Slik tenker jeg så kan andre få tenke som de vil. Men uansett så er det jo et valg enhver må ta for seg selv som ingen har noe rett til å legge seg opp i.

• Liker 1
Skrevet
Nelja skrev (4 minutter siden):

Du kan jo mene hva du vil, men jeg tror jeg ville valgt å holde mine tanker for meg selv, for det kan virkelig bli tatt imot feil. Jeg kan forstå dine tanker, men samtidig så er det mange gleder ved å ha barn også, og jeg ville aldri vært det foruten. Det viktigste er jo at de får velge det de selv vil, også får du bare håpe at de kan få barn dersom de ønsker. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke kunne få dersom man ønsker seg det, og da vil det nok føles enda verre at mamma skal si at hun tror de får et bedre liv uten. 

Overhode ikke tanker jeg vil dele med mine døtre. De lever sine selvstendige liv, og det skal de fortsette med. 

TS

Anonymkode: ab0af...7de

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Overhode ikke tanker jeg vil dele med mine døtre. De lever sine selvstendige liv, og det skal de fortsette med. 

TS

Anonymkode: ab0af...7de

Trykket anonym ved en feil, der! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg. Det er vel kommet en del forskning nå på at barnløse kvinner er lykkeligere enn kvinner med barn. Jeg merker også at jeg får litt vondt i meg av tanken på at barna mine skal gjennom det samme som meg. Jeg har aldri hatt det verre enn når barna har slitt.

Nå er det jo ikke din avgjørelse, du blir nesten nødt til å ta det som det kommer.

Anonymkode: 6f4dc...3ee

• Liker 2
Skrevet

Du har levd ditt liv, og tatt dine valg. Nå er det deres tur. 

Det å gå å tenke på dette må du bare skru av, det bidrar ikke til noe som helst. 

Anonymkode: 182e0...989

• Liker 2
Skrevet

Ts, det er jo bra at du ikke lenger er stresset mht om du ikke får bli bestemor og ser at det å ikke bli det også har sine fordeler. Samtidig er analysen din veldig mangelfull og bærer preg av at du ikke egentlig har satt deg inn i det å være barnløs; å få barn gir en tilknytning til samfunnet og større mulighet for å bygge seg et nettverk. Ensomhet rammer flere barnløse, samtidig er ikke det å få barn noen garanti. Så om du skal tygge på konsekvenser av å få barn eller ikke, må du tygge en god del mer. 

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du må falle ned på det ene eller andre? Kan ikke konklusjonen være at det er hyggelig om de velger å stifte familie, men om de ikke gjør det, så har det sine fordeler? 

Om du er 50, og de i tenårene, så var jo du i 30-årene da du fikk barn selv. Om de går i dine spor, er det jo 20 år til, så hvorfor så fokusert på dette? Du kan absolutt ikke predikere om de vil ønske seg barn eller ikke tjue år frem i tid, og som andre sier - det er ikke din business. Så derfor bra du holder tankene for deg selv. Å si til egne barn at man ikke anbefaler å få barn, kan være veldig sårende og å presse på for barnebarn er egoistisk. La dem finne ut av det selv.

Anonymkode: a127b...5a5

Skrevet

Ja dette er jo noe du virkelig har noe med :sarkasme:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner deg. Det er vel kommet en del forskning nå på at barnløse kvinner er lykkeligere enn kvinner med barn. Jeg merker også at jeg får litt vondt i meg av tanken på at barna mine skal gjennom det samme som meg. Jeg har aldri hatt det verre enn når barna har slitt.

Nå er det jo ikke din avgjørelse, du blir nesten nødt til å ta det som det kommer.

Anonymkode: 6f4dc...3ee

Ja, det er sant. Og den dagen evt barnebarn kommer... vil jeg være fra meg av begeistring, og støtte både barn og barnebarn så godt jeg kan. Ts

• Liker 1
Skrevet

Å bli mor er det mest fantastiske som har skjedd meg, og jeg ønsker at mine barn skal få oppleve det også.

Jeg hadde ikke ne særlig ønske om barn før jeg var godt voksen.

Har uansett ikke tenkt å påvirke mine barn den ene eller andre veien.

• Liker 1
Skrevet

Herregud slapp av da mennesker. Hun sa hun håpet, det er jo ikke som om hun hadde nektet de barn. Tror dere må roe ned noen hakk.

Anonymkode: 5d86a...34f

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, og tenker som deg. Jeg har delt disse tankene med ei venninne, som tenker det samme. Våre barn på 20+ har klart seg bra, uten store utfordringer. Allikevel bekymrer vi oss for barna våre, og når de har det vondt, da har vi det vondt. Innmari vondt! 

Jeg har aldri sagt til mine barn at de ikke bør få barn, men at de gjør det DE ønsker. Overalt er det jo nesten et «press» på at en må få barn, og det har jeg snakket med mine barn om. 

Venner og bekjente blir jo totalt sjokkert hvis jeg sier at jeg ikke drømmer om barnebarn. Bortsett fra hun som tenker det samme.😉

Anonymkode: d58fd...da5

• Liker 2
Skrevet

Min datter er enda ung, nærmer seg tenårene. Hun kommer stadig inn på dette med barn, noen ganger skal hun ikke ha barn, andre ganger ønsker hun det. Jeg har selvsagt også en slags mening om det, men den holder jeg for meg selv. Men det er klart at undrer hva hun ender opp med, så vil det påvirke livet mitt også. Så ja, det er klart jeg har et ønske om hennes liv. 

Hun skal få min støtte uansett hva hun velger 🥰

Anonymkode: c21a3...dd0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud slapp av da mennesker. Hun sa hun håpet, det er jo ikke som om hun hadde nektet de barn. Tror dere må roe ned noen hakk.

Anonymkode: 5d86a...34f

Noen er nok 'troll' som har glede av å poste ting som sårer. Andre har vel bare en aggresiv måte å formidle at mine barn selv må få velge. Det siste er jeg enig i, men måtene de det formidles på, er ikke bra. Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...