Gå til innhold

...

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tvist skrev (53 minutter siden):

Nei, men det er ikke å anbefale å få barn mår hun hat psykiske problemer og rusproblemer.  Håper hun får hjelp til å finne ut av det. 

Hva er forresten private barn? 

Nei det er jeg enig i. Men jeg kjenner ei som hadde mye rusproblemer, hu har nå en sønn på 2 år i en alder av 17-18. Det kan absolutt gå bra, men hun trenger flere folk rundt seg, gjerne da oppfølging av en del instanser som jordmor, amathea, barnevern eller lignende.

Anonymkode: 64ced...50d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er barn. Og barn skal ikke få barn. Hun må selvsagt ta abort! 

Anonymkode: 04f8f...154

• Liker 2
Skrevet

Dette er det kun hun som må velge og ingen andre, heller ikke her på KG, som skal bestemme for henne. Det hun trenger er noen kompetente, fornuftige og nøytrale mennesker til å snakke med.

Jeg tror at langt de fleste som velger abort vil etter en stund slå seg til ro med det valget og mene det var det beste. Langt de fleste som velger å beholde barnet vil etter hvert føle at det var det riktige valget. Heldigvis er vi mennesker slik at vi etter en stund finner en mening i de valgene vi gjør selv om de kanskje var ganske tilfeldige i utgangspunktet.

Anonymkode: ef7a4...47f

Skrevet

I denne situasjonen kan jeg ikke skjønne annet enn at abort er det eneste rette...

Anonymkode: 1164a...6de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Råttent råd.

Er ikke noe galt i ha en liten en når man er 17. 

Det er flere alenemødre/kvinner med private barn enn det er dildoeiere i Norge. Altså svært normalt.

Anonymkode: db254...344

Ikke når man ikke har gode voksenpersoner i livet sitt. En 16/17-åring uten støtteapparat bør IKKE få barn. 

Anonymkode: 08182...dc2

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Ingen skal presses til å ta abort - ingen.

Men det er viktig med rådgivning rundt situasjonen slik at man ser hvilke muligheter og begrensninger man har.

Det beste du kan gjøre for venninnen din nå, TS, er å finne frem til rådgivere som kan hjelpe. Du er allerede en fantastisk venninne, fortsett med det. Du må støtte henne uansett valg, og husk at alle råd du gir bør være anbefalinger. 

Jeg håper hun får gode råd og blir mindre forvirret og fortvilet over situasjonen. 

Skrevet

Graviditeten hennes er ikke ditt problem, det er din venninnes realitet og hun må håndtere det. Du skal leve eget liv.

Skrevet

En trist beskjed

I dag tidlig fikk jeg beskjed om at hun har tatt en overdose. Hun klarte seg, men ikke barnet. Skriver mer senere. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det beste er jo hvis du kan overtale henne til å ta abort. Hjelp henne å komme seg til fastlegen eller på helsestasjonen for råd og veiledning så snart som mulig. Dersom Amathea finnes i deres by kan dere gå dit. 

Barnevernet blir uansett involvert dersom hun velger å beholde barnet. Fordi hun er 16 år og fordi hun ikke har en ressurssterk og trygg familie i ryggen. 

Jeg var selv gravid i den alderen. Jeg dro til helsestasjonen som henviste meg videre til en lege. Legen fikset time på sykehuset for abort. Foreldrene mine fikk ikke vite noen ting. Alt gikk veldig greit og jeg er svært glad for at jeg tok den avgjørelsen nå 20 år senere.

Anonymkode: 09a81...9fd

Nei. Man skal ikke overtale noen til å ta abort. For et svik! 

Skrevet

Vil hun virkelig bruke de siste årene av ungdomstiden på å skifte diarébleier, tørke opp gulp, få hodepine av skriking og gå på veggen av søvnmangel? For det er slik realiteten er. Og abort klarer hun å ta. Det kan være vanskelig psykisk, men hun kommer gjennom det. Det er MYE tøffere å føde, være alene, ha en barnefar som gir faen og i tillegg være 16-17 år. 

Anonymkode: 0b2f4...704

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Leah Madeleine skrev (21 timer siden):

En trist beskjed

I dag tidlig fikk jeg beskjed om at hun har tatt en overdose. Hun klarte seg, men ikke barnet. Skriver mer senere. 

Uff.

Da håper jeg at du også får hjelp til å bearbeide sjokket du har vært gjennom og nå må jo også venninnen din få hjelp. Dette var en dårlig løsning på et vondt problem. 

:klem: til dere begge.

Skrevet

Min mor var akkurat fylt 17 da jeg ble født. 

Min erfaring: ta abort. 

Hun har uansett tre valg: abort, beholde eller adoptere bort. For abort kan hun kontakte sykehuset direkte, foreldrene blir ikke informerte. Hun er 16 år og bestemmer over egen helse (og kropp) helt selv uten at foreldrene informeres. 

Anonymkode: 39174...9d9

Skrevet
Leah Madeleine skrev (På 21.1.2022 den 21.48):

Jeg har en venninne på 16 som er gravid. Dette var uønsket og skjedde ved et samleie med en tidligere kjæreste. Hun gråter hele tiden og ringer meg hele tiden for råd. Jeg er svært bekymret for henne, hun sliter veldig psykisk og foreldrene hennes har alkoholproblemer og er ikke veldig til hjelp. Vurdert barnevernet, men jeg er redd de skal ta ungen og jeg skal miste min venninne som venn. Noen gode råd, enyone?

hvor gravid er hun?

Anonymkode: d3827...a0d

Skrevet
Leah Madeleine skrev (På 21.1.2022 den 21.50):

Ja, hun klarer ikke tanken på abort.

Det finnes mange godt voksne som aldri kan få egne barn som sikkert ville være kjempe glade for å være fosterforeldre eller adoptere barnet hennes så det kan hun jo vurdere. Hun bør iallfall gå til fastlegen og få registrert at hun er gravid så babyen kan bli fulgt opp inni magen. Da bestiller hun en svangerskapskontroll. Så kan hun ta kontakt med Amathea. Her er siden: Amathea - Abort og graviditet - trenger du noen å snakke med?
Så kan hun jo også kontakte familievernkontoret (bufetat.no) hvis hun vil adoptere bort f.eks se link: Jeg vurderer å adoptere bort barnet mitt

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min mor var akkurat fylt 17 da jeg ble født. 

Min erfaring: ta abort. 

Hun har uansett tre valg: abort, beholde eller adoptere bort. For abort kan hun kontakte sykehuset direkte, foreldrene blir ikke informerte. Hun er 16 år og bestemmer over egen helse (og kropp) helt selv uten at foreldrene informeres. 

Anonymkode: 39174...9d9

Det kan også gå svært bra. Alt handler om ressurser og nettverk. Og med ressurser mener jeg ikke en fet bankkonto. 

Hilsen ei som også har svært unge foreldre (17 og 19 år da de ble foreldre..de er fortsatt gift og ser nyforelsket ut (sikkert fordi barna nå er voksne og flyttet ut - så nå nyter de sin «ungdom» på nytt.
Min barndom kunne ikke vært bedre). 

Skrevet
Leah Madeleine skrev (23 timer siden):

En trist beskjed

Å nei dette var trist!! 😭😭😭

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. 

Christina82, mod

Skrevet

Folk må slutte å si at jenta skal råde henne til å ta abort! Det er vel ikke hennes oppgave å si hva som er rett for den andre jenta?  

Du må hjelpe henne til rett instans, som helsesøster og Amathea.no, slik at kompetente mennesker kan hjelpe henne! Å koble inn barnevernet kan være nettopp det som gjør at hun IKKE mister barnet sitt, da de kan sette inn forebyggende hjelpetiltak og planlegge avlastning og hjelp når og hvis barnet kommer.

Anonymkode: 255d6...f18

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Folk må slutte å si at jenta skal råde henne til å ta abort! Det er vel ikke hennes oppgave å si hva som er rett for den andre jenta?  

Du må hjelpe henne til rett instans, som helsesøster og Amathea.no, slik at kompetente mennesker kan hjelpe henne! Å koble inn barnevernet kan være nettopp det som gjør at hun IKKE mister barnet sitt, da de kan sette inn forebyggende hjelpetiltak og planlegge avlastning og hjelp når og hvis barnet kommer.

Anonymkode: 255d6...f18

Les tråden før du svarer. Jenta har mistet barnet i magen. 

Anonymkode: 006e1...255

Skrevet

Hvordan går det med venninnen din?:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...