Gå til innhold

Dere kristne tror dere Gud har tilgitt Judas

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Nå lurer dere kanskje på hvorfor jeg bryr meg om dette som ikke-kristen. Men ikke heng dere opp i dette. Jeg så på Quora der det spørsmålet var der sa nesten alle at Judas ikke var tilgitt fordi han ikke ba om tilgivelse. Men hva mener dere kristne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Det må man vel anta. 

Siden jesu død var en del av en større plan. Judas bare spilte en rolle.

Spm er vel heller om judas ble tilgitt for selvmordet sitt etter jesu død.

For øvrig fantes det et gnostisk evangelie der judas var helten. Judasevangeliet. Det ble ikke tatt med i bibelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I eventyret så er det vel sånn at Jesus/Gud tilgir alle og lar de komme til Himmelen bare de tror på ham/de.

Jesus motsier det noen ganger da, vanskeligere for en rik mann å komme til himmelen enn en kamel gjennom et nåløye og slikt.

Anonymkode: 871e6...7cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (1 minutt siden):

Ja. Det må man vel anta. 

For øvrig fantes det et gnostisk evangelie der judas var helten. Judasevangeliet. Det ble ikke tatt med i bibelen.

Jeg hadde ikke syntes at Judas fortjente himmelen jeg liker også å tro at hvis kristendommen er sann er også ypperstepresten Josef Kaifas i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en historiker sa at historien om judas skal være veldig misforstått. I følge han så bedro aldri judas Jesus, han nektet å angi han til vaktene som lette etter han og derfor kastet de sølv mynter på han for å ydmyke han. Jeg vet ikke hva som skjede, men det er ikke sikkert Judas trenger tilgivelse om historikeren har rett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 21.1.2022 den 20.02):

Jeg hørte en historiker sa at historien om judas skal være veldig misforstått. I følge han så bedro aldri judas Jesus, han nektet å angi han til vaktene som lette etter han og derfor kastet de sølv mynter på han for å ydmyke han. Jeg vet ikke hva som skjede, men det er ikke sikkert Judas trenger tilgivelse om historikeren har rett.

Han var ikke mye til historiker, hvis du har forstått ham rett. Det finnes ikke historiske bevis på at verken Judas eller Jesus har eksistert i det hele tatt.

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 22.05):

Han var ikke mye til historiker, hvis du har forstått ham rett. Det finnes ikke historiske bevis på at verken Judas eller Jesus har eksistert i det hele tatt.

Men kanskje han mente at det var sånn historien var når den først ble skrevet ned på originalspråket.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig! Han hadde sin rolle å spille som en del av Guds plan. Jesus visste om det, han selv angret bittert etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I eventyret så er det vel sånn at Jesus/Gud tilgir alle og lar de komme til Himmelen bare de tror på ham/de.

Jesus motsier det noen ganger da, vanskeligere for en rik mann å komme til himmelen enn en kamel gjennom et nåløye og slikt.

Han tilgir ikke alle som tror på kristendommen. Han tilgir dem som faktisk angrer og ønsker tilgivelse. Alle er syndere og derfor kommer ingen til himmelen uten tilgivelse.

Anonymkode: 26fc5...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, de fleste oldtidshistorikere mener at Jesus var en reell person. Men om han var Guds sønn, er det selvsagt delte meninger om

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

De fleste historikere tror at Jesus har eksistert, om han erGuds sønn er det mer uenighet om. 

Det hørtes ut som om de fleste var enige i at Judas var en ekte person også, men jeg husker ikke navnet på radio programmet så jeg må bare ta det på husk dessverre. Det finnes flere forskjellige versjoner av bibel historiene, historikeren jeg hørte på mente at den historien om Judas som ble valgt ut for Bibelen var en nyere og mer omskrevet versjon en de historiene som ble skrevet opprinnelig. Dermed mente han at andre versjoner kunne være mer riktig, men det er nok ikke noen historie som er garantert 100% riktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (4 timer siden):

Nå lurer dere kanskje på hvorfor jeg bryr meg om dette som ikke-kristen. Men ikke heng dere opp i dette. Jeg så på Quora der det spørsmålet var der sa nesten alle at Judas ikke var tilgitt fordi han ikke ba om tilgivelse. Men hva mener dere kristne her?

Det står vel et sted at 'utenom han som gikk fortapt' (av de 12 disiplene) i evangeliene. Fant det ikke igjen, men er rimelig sikker på at jeg ikke fantaserer. Det betyr vel ikke nødvendigvis at han gikk fortapt da Bibelen tross alt er skrevet utfra den enkeltes forfatters syn og oppfatning av hendelsene de var vitne til og hørte om, de forsto ikke alt de heller så kan være at han ble tilgitt. Jeg er rimelig sikker på at siden han angret og gikk selvmord at han ba om tilgivelse uansett.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og likevel mener mange (ikke-religiøse) historikere at Jesus har eksistert. 

Anonymkode: f2fcb...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 19.44):

Dette er bare tull alt du skriver og kan lite om Bibelen Guds ord. Når Jesus sier at det er vanskeligere for en rik mann å komme til himmelen en en kamel gjennom et nåløye betyr det en ting. Rikdom har en stygg tendens til at man sitter sin lit til denne og ikke Gud, troen kan lett forvitre og man setter sin "tro" og trygghet til rikdommen sin. Så er det mange rike som går over lik for å få sin rikdom og i den prosessen her troen forsvunnet. Ellers hadde de ikke  blitt rik. Så er det eksempler på rike mennesker som er kommet inn i Guds rike. Abraham er en av de, veldig rik med forvaltet sin rikdom riktig og med Gudstro. Peter fornektet jo Jesus da han ble presset! Men han angret og tok seg inn igjen.

Rett over til Judas! Så er det ikke noe som tyder på at han ble frelst, han lot seg styre av sin pengegriskhet og svek Jesus, han omvendte seg ikke og gjorde selvmord. Men det er det jo ikke opp til oss å vurdere, dette vet bare Gud og ingen andre, men henvisningen i Bibelen er rimelig klar. "gikk til sitt eget sted"  mener jeg det står i skriften. Det er nok ikke himmelriket det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (På 1/21/2022 den 19.41):

Ja. Det må man vel anta. 

Judas døde på to måter, hvem av disse er riktig?

Alternativ a)

Men da Judas, han som hadde forrådt ham, så at Jesus var blitt dømt, angret han og gikk med de tretti sølvpengene tilbake til overprestene og de eldste og sa: «Jeg syndet da jeg forrådte en uskyldig og sendte ham i døden.» «Hva angår det oss?» svarte de. «Det blir din sak.»  Da kastet han pengene inn i tempelet og forlot stedet. Og han gikk bort og hengte seg.

Matteus 27,3-5

Alternativ b)

Han (Judas) var regnet med blant oss og hadde fått samme tjeneste og oppdrag. For lønnen han fikk for ugjerningen sin, kjøpte han en åker. Men han falt hodestups så buken revnet og alle innvollene veltet ut. 

Apostlenes Gjerninger 1,17-18

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...