Gå til innhold

Hvorfor døper dere barna dere som ikke er kristne

Sommer2464

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

laPistola skrev (5 timer siden):

Hva?

Å ikke tro på helvete strider mot Bibelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (På 22.1.2022 den 8.35):

Man trenger bare tro på Jesus som sin frelser for å være kristen. Evt. følge hans lære, ifølge leksikon. Ingen krav om noen dypere tro på hvordan kosmos er innrettet.

Jeg døpte fordi man i min familie døper. Da samles hele familien og barnas næreste allierte er der. Samme med konfirmasjon. Nordmenn legger stor vekt på dette og reiser land og strand for å være til stede på konf. Familien holdes sammen på dette viset.

Jeg valgte kirkelig i stedet for borgerlig fordi humanister i min erfaring er ekle, selvgode mennesker uten den omsorgen som de fleste kristne organisasjoner har. Feige er de også om at de ikke tør pisse på andre religion enn kristendommen, som snur det andre kinnet til.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chagall skrev (19 minutter siden):

Man trenger bare tro på jesus som sin frelser for å være kristen. Evt følge hans lære, ifølge leksikon. Ingen krav om noen dypere tro på hvordan kosmos er innrettet.

Ja vel men man må i det minste tro at enkelte ikke oppnår frelse ikke nødvendigvis helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av tradisjon i familien, og at kirken gir en gin ramme rundt det å feire at et nytt barn er kommet til verden. Navnefest hadde ikke blitt det samme. 

Anonymkode: b971f...39d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (17 timer siden):

Jeg bare synes det er rart bare på grunn av tradisjon og dette sier jeg som ikke-kristen.

Mamma er katolsk og døpte meg i katolsk kirke, derfor ...ikke alle er kristne

Anonymkode: 0d27b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg døpte barnet mitt, og kommer til å døpe fremtidige barn, fordi hvis de velger koselig konfirmasjon som 14/15 åringer, så skal de slippe å døpes da. Jeg har jobbet så mye med flaue fjortisser som syns konfirmasjonen er greit, men å stå alene foran døpefonten er grusomt. I tillegg syns jeg er hyggeligere med dåp enn kun navnefest, seremonien og at det blir en høytidelighet. Jeg var aktiv i kirken fram til jeg brøt med den som 24 åring etter at jeg oppdaget hvor hyklerske de som er ansatt der er. Jeg har ikke vokst opp i en kristen familie, men de følger tradisjonen og besteforeldrene har vel en slags barnetro. 

Anonymkode: e963d...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Sommer2464 skrev (2 timer siden):

ja, det gjør det. Jeg har riktignok noen venner som velger og tro på himmelen og ikke helvete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nektet selv etter mye mas og skuffet tone fra min mor "Jeg synes det er best at barna er døpt jeg" ja vel, men vi tror ikke på dette, og vi er voksne mennesker som ikke har den høyeste inntekten, men det blir for lavt å synke og skulle lyve for familie for å få pengegaver. Æsj!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
Hero1 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gifter folk seg i kirken selvom de ikke tror på Gud?

Svaret er vel det samme. Det er de samme ikke Kristine som ( miss)bruker kirken til bryllup og dåp for barna sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har døpt mine barn i kirken. Vi er ikke kristne, men synes det er en fin tradisjon. synes det er viktig å holde på tradisjoner, vi går i kirken på julaften også, den ene gangen i året, og vi feirer også jul og påske. 

Tror de fleste følger kristne tradisjoner her i Norge uten nødvendigvis å være kristne. 

Anonymkode: ced91...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi barnefar og hans familie er kristne, og jeg ikke har noe imot det.

Anonymkode: 1dd8b...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere grunner:

1) Det var av stor betydning for svigers, og jeg tenker at det er lite/ingen ulemper for meg og barnet i forhold til hva det betyr for dem.

2) Selv om jeg ikke er troende, så setter jeg likevel stor pris på mange aspekter av kirken. Kulturen, verdiene, tradisjoner og stemningen. 

3) Jeg ble selv døpt rett konfirmasjonen, og syntes det var ekstremt pinlig å stå der alene foran hele kirken og alle de andre konfirmantene. Fint om barna slipper dette, dersom det velger kristelig konfirmasjon.

Til deg som mente at det handler om gaver - nei, over hodet ikke! Noen sølvskjeer, babysmykker og eventyrbøker er på ingen måte interessant nok til å arrangere en helt selskap med full servering for… 🙄

Anonymkode: 2d94b...577

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi som ikke er kristne hadde sluttet å døpe og konfirmere barna våre hadde det blitt veldig tomt i kirka.

Anonymkode: c0eee...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KrXs skrev (22 timer siden):

Jeg er ikke praktisernede kristen, fordi jeg ikke tror på Gud som beskrevet i bibelen. Men jeg er oppdratt i et kristent samfunn som Norge er basert på. Jeg døpte datteren min av tradisjon, og pga resten av familien min

Synes ikke det er noe problem å gjøre det, om så jeg tar feil ang Gud så er hun iallefall "safe" 😛

Hva baserer du din Gudstro på?

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er agnostiker jeg. Har ikke satt noe mer navn på det. Jeg er ser på Jesus som et godt eksempel og en som er verd å følge.

Gud himmel og helvete har jeg ikke tatt stilling til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å døpe barna fordi jeg tenkte at de da fikk et reelt valg den dagen de eventuelt ønsket å konfirmere seg. Da slapp de å døpe seg først, for den terskelen tror jeg hadde blitt høy for dem, i så fall. Den ene valgte å konfirmere seg i kirka, den andre er ikke konfirmert i det hele tatt. Paradoksalt nok, valgte den som konfirmerte seg i kirka å melde seg ut av statskirka da han ble myndig, mens den som ikke konfirmerte seg, har ikke meldt seg ut. Ren og skjær latskap, tenker jeg. 

Anonymkode: 461de...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men om jeg hadde fått, ville jeg ikke hatt dåp. Men søsteren min hadde for sine barn, så det hadde vel blitt litt spørsmål om hvorfor søskenbarna hadde dåp, men ikke mine. Det er ikke så lett når alle vil forskjellige ting. Samboeren min er ikke akkurat kristen, men han liker kirken. Bestemoren min er veldig kristen, så hun hadde nok ikke likt det. Men hun lever mest sannsynlig ikke lenger når jeg får barn. Eller om jeg får. Det er ikke bare enn selv å ta hensyn til.

Anonymkode: 70a86...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det viktig pga sterke tradisjoner i familien. 

Jeg er også det eneste familiemedlemmet som ikke er kristen, og jeg vet hvor inderlig mye dåpen betyr for mine foreldre og søsken. Det at den handlingen ikke betyr noe for meg er av mindre viktighet enn hvor betydningsfull den er for min familie. Så dåpshandlingen var definitivt litt et resultat av min respekt for min families sterke tro. 

Jeg liker tradisjoner, og synger julesanger med kristent innhold, tenner adventslys, og gjør masse andre ting som var en del av min oppvekst. Dette er nå handlinger uten noen gudstro involvert, men det er likevel viktige tradisjoner for meg. 

Jeg har funnet meg en mann som et like gudstroende som meg. Men han, i likhet med meg, har stor sans for kulturelle tradisjoner (så fremt de ikke er av negativ art selvfølgelig). Så det var null problem at jeg ønsket at barna skulle døpes. 

Anonymkode: d31eb...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...