Gå til innhold

Barnevern - innkalling

Fremhevede innlegg

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg føler ikke behov for å forsvare meg, er ikke redd for hva meldingen inneholder. Vi har ingenting å skjule, hverken jeg eller barnets far. 

Nysgjerrig er jeg, og bekymret for hva folk tror vi driver med hjemme, som gjør at barnet har slik adferd. Skulle så gjerne snakket med dem, og forklart. Dette er antagelig mennesker som ikke kjenner oss foreldre, men som gjør seg opp meninger basert på adferd og evt uttalelser fra barnet. Barnet kan bla uttale at hun har spiseforstyrrelser, helt uten rot i virkeligheten. Hun blander fantasi og virkelighet, og brenner broer med venner pga løgner. 

Vet at hun har snakket stygt om oss foreldre, i situasjoner hvor vi setter grenser. Får hun ikke penger/lov å henge i sentrum på kveldstid, kan hun feks true med at hun skal fortelle folk at vi er slemme og at hun er utrygg hjemme. Dette har hun antagelig også sagt til folk, og her kan jo bekymringsmeldingen komme ifra... 

TS

Anonymkode: 89bb3...5a7

Traumer?

Anonymkode: 0b609...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bv har ikke peiling på dette. Kontakt bup å få hjelp. Dere trenger avlastning, enten privat eller institusjon.

Anonymkode: d196a...53b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig jeg er naiv, men kan ikke forstå det hvis vi får sånne anklager mot oss. Da er det isåfall basert på løgner barnet sier om oss. (Det er ikke umulig at meldingen kommer derfra). Vi er i en vanskelig fase, hvor grenser og rammer er viktig for å forhindre at hun havner i feil miljø og brenner broer. Hun HATER å ikke få henge i sentrum til sent på kveld, ikke ha fri tilgang til penger og godteri, og at vi fremdeles vil ha henne med når vi reiser på hytta enkelte helger. Får hun det ikke som hun vil, skriker og truer hun oss. 

TS

Det er mange som blir overrasket og sjokkert av anklagene og påstandene i første møte i barnevernet. Jeg har også et barn med spesielle behov, og vi ble meldt. Vi trodde at det ville gjelde liksom dårlig eller ensidig matpakke (fordi barnet spiser kun visse varer og kaster alt annet eller bare nekter å spise) eller fordi barnet ikke hadde ullundertøy i barnehage (han er oversensitiv og nekter å ha på seg ull) eller liknende. Men det som stod der var noe helt sykt, og det ble ærlig talt det største sjokket i livet mitt. Har aldri opplevd noe liknende. Så mitt råd er å be om å få bekymringsmeldingen tilsendt i forkant. Du skal også vite at hvis barnet lyver om dere så er det ikke bra for saken deres.

Anonymkode: 4d4ce...707

• Liker 5
Skrevet

Hvor mange saker vil du se?

Kjør på😊

Anonymkode: b5955...8b1

Skrevet

Det er mange som blir overrasket og sjokkert av anklagene og påstandene i første møte i barnevernet. Jeg har også et barn med spesielle behov, og vi ble meldt. Vi trodde at det ville gjelde liksom dårlig eller ensidig matpakke (fordi barnet spiser kun visse varer og kaster alt annet eller bare nekter å spise) eller fordi barnet ikke hadde ullundertøy i barnehage (han er oversensitiv og nekter å ha på seg ull) eller liknende. Men det som stod der var noe helt sykt, og det ble ærlig talt det største sjokket i livet mitt. Har aldri opplevd noe liknende. Så mitt råd er å be om å få bekymringsmeldingen tilsendt i forkant. Du skal også vite at hvis barnet lyver om dere så er det ikke bra for saken deres.

Kjenner meg igjen i det du skriver om mat. Skolen har drøssevis av grunner til å melde oss, men de vet vi kjemper en kamp hver dag. Barnet er kresent og må gjetes i bordsituasjoner. Matpakke blir ofte Godmorgen yoghurt eller vafler, eneste hun spiser. Hun går på skolen tynnkledd i kulda, jeg får ikke lenger gjort noe med det; hun er for stor til å tvinges til å kle seg slik jeg vil. Hun gjør aldri lekser; sist gang var for 2 år siden, da endte det i fysiske angrep på oss.

You name it. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slutt med denne nitidige avsporingen og lag deres egen tråd

Anonymkode: 80fa6...6ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjenner meg igjen i det du skriver om mat. Skolen har drøssevis av grunner til å melde oss, men de vet vi kjemper en kamp hver dag. Barnet er kresent og må gjetes i bordsituasjoner. Matpakke blir ofte Godmorgen yoghurt eller vafler, eneste hun spiser. Hun går på skolen tynnkledd i kulda, jeg får ikke lenger gjort noe med det; hun er for stor til å tvinges til å kle seg slik jeg vil. Hun gjør aldri lekser; sist gang var for 2 år siden, da endte det i fysiske angrep på oss.

You name it. 

Det er nettopp derfor barnevernet ikke er riktig instans å be om hjelp fra. Det som egentlig er på grunn av diagnose kan kjapt snu seg til omsorgssvikt. Det kommer helt an på saksbehandler. Noen kan være heldige, men min erfaring er at de har svært begrenset kunnskap om barn med spesielle behov. Plutselig må dere gå foreldrekurs for å lære å sette grenser når datteren deres skulle kanskje vært i behandling i spesialisthelsetjenesten. I mellomtiden blir datteren deres bare ennå dårligere fungerende. Det er skummelt. 

Anonymkode: 67710...7dc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2022 den 11.33):

Det som skjer på sånne samtaler er at de legger frem bekymringen som har kommet og så kan dere komme med deres synspunkter på det. Jeg ser ingen grunn til at dere skal fremskynde avtalen. To uker burde være kort nok. Men det jeg lurer på er hvorfor dere ikke har bedt om hjelp før når dere tydeligvis er på randen av sammenbrudd?

Anonymkode: f2144...33c

Les nå innlegget ordentlig før du kommenterer, de har kontaktet bv men fikk ingen hjelp! Ungen har flere diagnoser. Diagnoser settes ikke av seg selv. Klassisk systemsvikt. Ikke forvente noe av barnevernet, de er som regel harmløse og veldig passive.

Anonymkode: a0eaa...4a2

• Liker 1
Skrevet

For en vanskelig situasjon dere står i!  Håper dere oppdaterer etter samtalen, jeg er sikker på at barnevernstjenesten kan tilby tiltak som hjelper (i hjemmet eller avlastning).

Til dere som sier "barnevernet har ikke peiling på diagnoser." Hva tror dere man lærer på 3-5 år med studier.... At barn som er adoptert kan ha tilknytningsproblemer eller fas eller begge deler er selvfølgelig barnevernstjenesten godt kjent med.

Anonymkode: 1ed03...28b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...