Gå til innhold

Barnevern - innkalling

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du barnevernet skal stille opp med? Dere må ha hjelp av spesialisthelsetjenesten og få avlasting etc fra kommunen. Barnevernet har ingen kompetanse på dette. 

Anonymkode: 67710...7dc

Barnevernet skal vurdere familiens situasjon. Jeg fikk veiledning på hvilke andre instanser jeg kan kontakte i vår sak,  da den også er ganske komplisert.

Anonymkode: 7e18d...bee

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du barnevernet skal stille opp med? Dere må ha hjelp av spesialisthelsetjenesten og få avlasting etc fra kommunen. Barnevernet har ingen kompetanse på dette. 

Anonymkode: 67710...7dc

Barnet er utredet i BUP, ble satt på medisiner, og dermed var de ferdige med oss.

Kommunen gir 1 helg avlastning per mnd - det er ikke tilstrekkelig. Dette har vi snakket med barnevernstjenesten om, vi har nemlig 1 barn til, som også rammes av en vanskelig situasjon. 

TS

Anonymkode: 89bb3...5a7

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler at dere ber om å få tilsendt bekymringsmeldingen før møtet. Det kan være vanskelig å svare der og da  hvordan dere opplever innholdet når dere ikke får betenkningstid. Jeg syntes i hvert fall at det var vanskelig å skulle gå på møte og forsvare meg mot noe jeg ikke visste hva gikk ut på. Er ikke sikkert at dere har behov for det siden dere skjønner noenlunde hva det går i. Ta i hvert fall med dere en tillitsperson på møtet, og be om å få referater til gjennomlesning. Håper at dere får hjelp ♥️

Anonymkode: 63769...000

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barnevernet skal vurdere familiens situasjon. Jeg fikk veiledning på hvilke andre instanser jeg kan kontakte i vår sak,  da den også er ganske komplisert.

Er det vi ønsker. Dette er et barn som antagelig burde vært i institusjon pga svært omfattende behov. Har bla. vært utsatt for rus i mors liv. Vi elsker barnet som vårt eget, og institusjon er ikke et alternativ. Hvilken hjelp kan vi da få, for å stå i dette?!

TS

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det vi ønsker. Dette er et barn som antagelig burde vært i institusjon pga svært omfattende behov. Har bla. vært utsatt for rus i mors liv. Vi elsker barnet som vårt eget, og institusjon er ikke et alternativ. Hvilken hjelp kan vi da få, for å stå i dette?!

TS

Dere må få mer avlasting av kommunen. Er dere ikke tilfreds med avlastningen dere har fått innvilget kan dere klage på vedtaket. 

Endret av Hummingbird2
  • Liker 4
Skrevet

Hei.

Hva med å prøve å få avlastning i bolig annenhver uke av kommunen? Da blir barnet ordnet og levert til skolen og tilbake til boligen og dere får vertfall sove annen hver uke. Dere kan besøke barnet i boligen på ettermiddagen den uken det er der.

Har sett at det har vært gjort i vår kommune.

Anonymkode: c6512...00d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefaler at dere ber om å få tilsendt bekymringsmeldingen før møtet. Det kan være vanskelig å svare der og da  hvordan dere opplever innholdet når dere ikke får betenkningstid. Jeg syntes i hvert fall at det var vanskelig å skulle gå på møte og forsvare meg mot noe jeg ikke visste hva gikk ut på. Er ikke sikkert at dere har behov for det siden dere skjønner noenlunde hva det går i. Ta i hvert fall med dere en tillitsperson på møtet, og be om å få referater til gjennomlesning. Håper at dere får hjelp ♥️

Anonymkode: 63769...000

Jeg føler ikke behov for å forsvare meg, er ikke redd for hva meldingen inneholder. Vi har ingenting å skjule, hverken jeg eller barnets far. 

Nysgjerrig er jeg, og bekymret for hva folk tror vi driver med hjemme, som gjør at barnet har slik adferd. Skulle så gjerne snakket med dem, og forklart. Dette er antagelig mennesker som ikke kjenner oss foreldre, men som gjør seg opp meninger basert på adferd og evt uttalelser fra barnet. Barnet kan bla uttale at hun har spiseforstyrrelser, helt uten rot i virkeligheten. Hun blander fantasi og virkelighet, og brenner broer med venner pga løgner. 

Vet at hun har snakket stygt om oss foreldre, i situasjoner hvor vi setter grenser. Får hun ikke penger/lov å henge i sentrum på kveldstid, kan hun feks true med at hun skal fortelle folk at vi er slemme og at hun er utrygg hjemme. Dette har hun antagelig også sagt til folk, og her kan jo bekymringsmeldingen komme ifra... 

TS

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

Hva med å prøve å få avlastning i bolig annenhver uke av kommunen? Da blir barnet ordnet og levert til skolen og tilbake til boligen og dere får vertfall sove annen hver uke. Dere kan besøke barnet i boligen på ettermiddagen den uken det er der.

Har sett at det har vært gjort i vår kommune.

Anonymkode: c6512...00d

Ønsker ikke at barnet skal i bolig, tanken på det er fæl. Ikke at jeg tror de ikke har det bra der, men vi ønsker ikke at barnet skal oppleve institusjon. Hun er 13 år, og på mange måter smart, hun vil føle seg annerledes og 'sendt bort'. 

Vi har en familie i eget nettverk, som vi fikk lov av kommunen å bruke, etter gjentatte brev frem og tilbake. Denne familien kan ha henne oftere,  men kommunen nekter. De mener vi har fått det vi har behov for.

• Liker 5
Skrevet

Det kan godt hende at barnevernet greier å hjelpe dere litt, i forhold til kommunen, slik at dere kan få mer avlastning. ❤️ 

For oss har barnevernet vært gull for å hjelpe til opp mot andre etater og skolen.

Anonymkode: ea986...309

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ønsker ikke at barnet skal i bolig, tanken på det er fæl. Ikke at jeg tror de ikke har det bra der, men vi ønsker ikke at barnet skal oppleve institusjon. Hun er 13 år, og på mange måter smart, hun vil føle seg annerledes og 'sendt bort'. 

Vi har en familie i eget nettverk, som vi fikk lov av kommunen å bruke, etter gjentatte brev frem og tilbake. Denne familien kan ha henne oftere,  men kommunen nekter. De mener vi har fått det vi har behov for.

Her er det noe konkret barnevernet kan bidra med - dere trenger mer avlastning. De kan være pådrivere overfor kommunen, eller fatte et selvstendig vedtak om avlastning i tillegg til kommunens. Kommunen fatter vedtak på bakgrunn av diagnose hos barn, barnevernet på bakgrunn av familiens totale belastning. 

Kan brukerstyrt personlig assistanse være noe for dere? Det vil kunne gi en ekstra voksenperson i hjemmet som har ansvar for å følge og tilrettelegge for trettenåringen på en slik måte at 'arbeidsbyrden' for foreldrene blir mer som ved et 'gjennomsnittsbarn'. 

Anonymkode: a0dc4...715

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnet er utredet i BUP, ble satt på medisiner, og dermed var de ferdige med oss.

Kommunen gir 1 helg avlastning per mnd - det er ikke tilstrekkelig. Dette har vi snakket med barnevernstjenesten om, vi har nemlig 1 barn til, som også rammes av en vanskelig situasjon. 

TS

Jeg syntes det er så synd at det utredes og behandles med medisiner og så ikke følges opp. Håper dere får hjelpen dere trenger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg føler ikke behov for å forsvare meg, er ikke redd for hva meldingen inneholder. Vi har ingenting å skjule, hverken jeg eller barnets far. 

Nysgjerrig er jeg, og bekymret for hva folk tror vi driver med hjemme, som gjør at barnet har slik adferd. Skulle så gjerne snakket med dem, og forklart. Dette er antagelig mennesker som ikke kjenner oss foreldre, men som gjør seg opp meninger basert på adferd og evt uttalelser fra barnet. Barnet kan bla uttale at hun har spiseforstyrrelser, helt uten rot i virkeligheten. Hun blander fantasi og virkelighet, og brenner broer med venner pga løgner. 

Vet at hun har snakket stygt om oss foreldre, i situasjoner hvor vi setter grenser. Får hun ikke penger/lov å henge i sentrum på kveldstid, kan hun feks true med at hun skal fortelle folk at vi er slemme og at hun er utrygg hjemme. Dette har hun antagelig også sagt til folk, og her kan jo bekymringsmeldingen komme ifra... 

TS

Du vil føle et behov for å forsvare deg når de leser innholdet i bekymringsmelding og det faktisk står at noen mistenker at det er grov vold, seksuelle overgrep eller annen alvorlig form av omsorgssvikt i hjemmet deres. Anbefaler å få tilsendt bekymringsmeldingen før møtet slik at dere vet hva den gjelder.

Anonymkode: 4d4ce...707

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg aner ikke hvem TS skal møte, MEN: Hvorfor tenke det verste? Barnevernet er til for å hjelpe, og jeg hadde vært glad for å høre at andre har positive erfaringer med de, ikke bare høre de verste historiene. 

Skjønner ikke hvordan svaret mitt kan tolkes i negativ retning, for å være helt ærlig. TS ser selv at de har behov for hjelp, kanskje det er dette som skal til for at de faktisk får det.

Svaret ditt kan tolkes negativt fordi du skrev at hvis man har alt på det rene så går det bra. Det er dessverre ikke alltid tilfellet. Du har sikkert lest i media om saker der barnevernet har tatt grundig feil. Og man må gå ganske langt og ha utrolig mye krefter og ressurser og penger for å ta kampen det er å få sine barn hjem etter de har blitt fjernet, og så gå til avisene i tillegg til alt. De sakene som omtales i media er toppen av isberget.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Svaret ditt kan tolkes negativt fordi du skrev at hvis man har alt på det rene så går det bra. Det er dessverre ikke alltid tilfellet. Du har sikkert lest i media om saker der barnevernet har tatt grundig feil. Og man må gå ganske langt og ha utrolig mye krefter og ressurser og penger for å ta kampen det er å få sine barn hjem etter de har blitt fjernet, og så gå til avisene i tillegg til alt. De sakene som omtales i media er toppen av isberget.

Det er ikke mange saker i media, der barn har blitt fjernet ved en feil. Om du tenker på sakene som har vært i menneskerettighetsdomstolen, handler ikke dommene om flyttingen, men om andre ting, som samvær. Men for all del, facebook er vel strengt tatt også media…

Anonymkode: b5955...8b1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det som skjer på sånne samtaler er at de legger frem bekymringen som har kommet og så kan dere komme med deres synspunkter på det. Jeg ser ingen grunn til at dere skal fremskynde avtalen. To uker burde være kort nok. Men det jeg lurer på er hvorfor dere ikke har bedt om hjelp før når dere tydeligvis er på randen av sammenbrudd?

Anonymkode: f2144...33c

De har jo bedt om hjelp, og de fikk ikke.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke mange saker i media, der barn har blitt fjernet ved en feil. Om du tenker på sakene som har vært i menneskerettighetsdomstolen, handler ikke dommene om flyttingen, men om andre ting, som samvær. Men for all del, facebook er vel strengt tatt også media…

Jo, det er mange saker i media, og som sagt, de er bare toppen av isberget.

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammelt er barnet? Om dere sliter, og barnet har adferdsvansker bør dere få fastlegen til å henvise dere til bup. For utredning og behandling. Veiledning til dere osv. 

kjenner ei som har barn sol er adoptert, og de har hatt mye problemer. Barnet er relasjonsskadd og det er mye sinne og utagering. Bup er de som kan hjelpe

Anonymkode: 477d7...16d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det er mange saker i media, og som sagt, de er bare toppen av isberget.

Å? Jeg vil gjerne se disse? Ikke saker der foreldre klager sin nød, men saker der det ikke er tvil om feil. Jeg er for såvidt enig i at det dessverre gjøres feil, der som i andre tjenester. Men at det finnes et skjult isberg? Det er i så fall iflg visse grupper på facebook.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil føle et behov for å forsvare deg når de leser innholdet i bekymringsmelding og det faktisk står at noen mistenker at det er grov vold, seksuelle overgrep eller annen alvorlig form av omsorgssvikt i hjemmet deres. Anbefaler å få tilsendt bekymringsmeldingen før møtet slik at dere vet hva den gjelder.

Mulig jeg er naiv, men kan ikke forstå det hvis vi får sånne anklager mot oss. Da er det isåfall basert på løgner barnet sier om oss. (Det er ikke umulig at meldingen kommer derfra). Vi er i en vanskelig fase, hvor grenser og rammer er viktig for å forhindre at hun havner i feil miljø og brenner broer. Hun HATER å ikke få henge i sentrum til sent på kveld, ikke ha fri tilgang til penger og godteri, og at vi fremdeles vil ha henne med når vi reiser på hytta enkelte helger. Får hun det ikke som hun vil, skriker og truer hun oss. 

TS

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å? Jeg vil gjerne se disse? Ikke saker der foreldre klager sin nød, men saker der det ikke er tvil om feil. Jeg er for såvidt enig i at det dessverre gjøres feil, der som i andre tjenester. Men at det finnes et skjult isberg? Det er i så fall iflg visse grupper på facebook.

Hvor mange saker vil du se?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...