Gå til innhold

Barnevern - innkalling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så var det altså vår tur til å få brev fra Barnevernet vedr invitasjon til samtale. Noen har sendt en anonym bekymringsmelding. 

Overraskende er det ikke; vi har et (adoptert) barn med div diagnoser, og adferdsproblemer. Har ventet på at noen skulle reagere såpass på adferden, at de meldte bekymring. Og det er helt ok, vi har ingenting å skjule, og har tidligere vært i kontakt med Barnevernet, for å be om hjelp og støtte. Det fikk vi ikke, og situasjonen er vanskelig, til tider låst.

Dessverre er ikke samtalen før om 2 uker, og det er vanskelig å vente så lenge. Er det feil av oss å be dem fremskynde timen? Og hva skjer når vi kommer dit, hvordan foregår slike samtaler? 

Vi tenker benytte timen til å evt melde bekymring på oss selv, vi er utslitte etter år med dårlig søvn og uro. Barnevernet må tilby hjelp. Må understreke at barnet har det trygt, og ikke opplever vold eller lignende. Men vi voksne går nå på medisiner for å forebygge depresjon, og er delvis sykemeldt.

Anonymkode: 89bb3...5a7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som skjer på sånne samtaler er at de legger frem bekymringen som har kommet og så kan dere komme med deres synspunkter på det. Jeg ser ingen grunn til at dere skal fremskynde avtalen. To uker burde være kort nok. Men det jeg lurer på er hvorfor dere ikke har bedt om hjelp før når dere tydeligvis er på randen av sammenbrudd?

Anonymkode: f2144...33c

• Liker 5
Skrevet

For en trasig situasjon. Har dere ingen familie som kan avlaste dere?

Anonymkode: fb7d3...41c

Skrevet

Krev å få tilsendt bekymringsmeldingen nå slik at dere får lest den og forberedt dere godt til møtet. Innholdet i bekymringsmeldingen kan nemlig være veldig sjokkerende, til og med syk, og ha ingen rot i virkeligheten. 

Ta opp samtalen på bånd, det er helt lovlig, og du trenger ikke opplyse om det heller. 

Har opplevd det samme, og har også et barn med spesielle behov (autisme). Lykke til.

Anonymkode: 4d4ce...707

• Liker 4
Skrevet

Det er helt i orden å ringe og høre om avtalen kan fremskyndes. Vi sender vanligvis innkalling 10-14 dager i forkant, slik at folk skal kunne planlegge for evt fri fra jobb eller andre avtaler. 

Det er i utgangspunktet andre instanser enn barneverntjenesten som skal bistå dersom barnets utfordringer handler om diagnoser og eventuelle pre-adopsjonstraumer, men det er ofte slik at barneverntjenesten kan fungere som en pådriver for at familier skal få det tilbudet de burde hatt allerede. 

Anonymkode: 27527...a86

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som skjer på sånne samtaler er at de legger frem bekymringen som har kommet og så kan dere komme med deres synspunkter på det. Jeg ser ingen grunn til at dere skal fremskynde avtalen. To uker burde være kort nok. Men det jeg lurer på er hvorfor dere ikke har bedt om hjelp før når dere tydeligvis er på randen av sammenbrudd?

Kanskje du burde lese innlegget før du skylder TS for ting? Vil du at hun skal ha det enda tyngre nå eller? Ts skriver jo at de har bedt om hjelp. 

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du må seriøst lære deg å lese. 🤦‍♀️ Hun skriver jo at de HAR bedt om hjelp.

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så var det altså vår tur til å få brev fra Barnevernet vedr invitasjon til samtale. Noen har sendt en anonym bekymringsmelding. 

Overraskende er det ikke; vi har et (adoptert) barn med div diagnoser, og adferdsproblemer. Har ventet på at noen skulle reagere såpass på adferden, at de meldte bekymring. Og det er helt ok, vi har ingenting å skjule, og har tidligere vært i kontakt med Barnevernet, for å be om hjelp og støtte. Det fikk vi ikke, og situasjonen er vanskelig, til tider låst.

Dessverre er ikke samtalen før om 2 uker, og det er vanskelig å vente så lenge. Er det feil av oss å be dem fremskynde timen? Og hva skjer når vi kommer dit, hvordan foregår slike samtaler? 

Vi tenker benytte timen til å evt melde bekymring på oss selv, vi er utslitte etter år med dårlig søvn og uro. Barnevernet må tilby hjelp. Må understreke at barnet har det trygt, og ikke opplever vold eller lignende. Men vi voksne går nå på medisiner for å forebygge depresjon, og er delvis sykemeldt.

Ved diagnoser er det helsetjenesten i kommunen, BUP og PPT dere skal ha hjelp av, ikke barnevernet. De har ikke kompetanse på diagnoser, og kan gjøre vondt verre for dere.

Anonymkode: 67710...7dc

• Liker 3
Skrevet

De går gjennom bekymringsmeldingen og hører deres synspunkt på den. Dere må nok fortelle om hvordan dere har det og barnevernet vil tilby dere hjelpetiltak, eventuelt hvor dere bør henvende dere videre.

Anonymkode: 7e18d...bee

• Liker 5
Skrevet

AB over her: Var selv i møte med BV for bekymringsmelding denne uken. Bekymringen er dog rettet mot barnas far, som har slitt mye etter vi gikk fra hverandre.  

Jeg opplevde de som veldig forståelsesfulle og greie å snakke med. Så lenge man har sitt på det rene, så burde dette gå ganske smertefritt.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

AB over her: Var selv i møte med BV for bekymringsmelding denne uken. Bekymringen er dog rettet mot barnas far, som har slitt mye etter vi gikk fra hverandre.  

Jeg opplevde de som veldig forståelsesfulle og greie å snakke med. Så lenge man har sitt på det rene, så burde dette gå ganske smertefritt.

Dette er DIN opplevelse og erfaring. Og jeg gleder meg for at det gikk bra for dere! Ærlig! Men du aner ikke hvem TS skal møte. Og du aner ikke hva andre familier har gått igjennom.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er helt i orden å ringe og høre om avtalen kan fremskyndes. Vi sender vanligvis innkalling 10-14 dager i forkant, slik at folk skal kunne planlegge for evt fri fra jobb eller andre avtaler. 

Det er i utgangspunktet andre instanser enn barneverntjenesten som skal bistå dersom barnets utfordringer handler om diagnoser og eventuelle pre-adopsjonstraumer, men det er ofte slik at barneverntjenesten kan fungere som en pådriver for at familier skal få det tilbudet de burde hatt allerede. 

Anonymkode: 27527...a86

Et spørsmål: Hvorfor sender dere ikke bekymringsmeldinger til familiene det gjelder? De har jo krav på å se den før de kommer for samtale, så jeg lurer på hvorfor den ikke blir automatisk sendt til familien og hvorfor det ikke står i brevet at familien har krav på å se den i forkant?

• Liker 4
Skrevet

Oppdatering: Ringte BV-tjenesten nå, fikk fremskyndet timen med 1 uke, av en veldig hyggelig dame.

Har som sagt ingenting å skjule, og skal spille med åpne kort i møte med dem. Likevel er det som en kniv i hjertet, å få et slikt brev, at noen har meldt bekymring. De skulle visst hva vi står i. Vi kjemper så hardt for å stå i en vanskelig situasjon. Barnet er 13 år, og sover fremdeles ikke hele netter pga sterke mareritt. Vi har ikke sovet skikkelig på mange år.

Likevel, jeg forstår veldig godt at folk kan bli bekymret. Adferden er problematisk, og jeg ville selv stusset om jeg ikke hadde dagens erfaring... 

TS

• Liker 6
Skrevet

Hvis det er så ille så kan de jo være at de som har meldt fra om bekymring har gjort det like mye for deres skyld som barnet. Kanskje dere kunne fått hjelp til avlastning eller noe slikt. Når det er så ille at dere er medisinerte på grunn av påkjenningen så må dere få hjelp, dere kan ikke ha det slik. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er DIN opplevelse og erfaring. Og jeg gleder meg for at det gikk bra for dere! Ærlig! Men du aner ikke hvem TS skal møte. Og du aner ikke hva andre familier har gått igjennom.

Leser du ikke noe annet enn overskrifter? Ts sier de ønsker hjelp og ser frem til å snakke med bv.

Anonymkode: c6808...2d9

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Et spørsmål: Hvorfor sender dere ikke bekymringsmeldinger til familiene det gjelder? De har jo krav på å se den før de kommer for samtale, så jeg lurer på hvorfor den ikke blir automatisk sendt til familien og hvorfor det ikke står i brevet at familien har krav på å se den i forkant?

Er du sikker på at man har det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For en trasig situasjon. Har dere ingen familie som kan avlaste dere?

Anonymkode: fb7d3...41c

Nei, dessverre. De bor ikke i nærheten. De som bor i nærheten, har ikke kapasitet til å ta seg av en 13-åring, med hodet til en 5-åring. (Utredning viser 5 år gml, sosialt).

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Leser du ikke noe annet enn overskrifter? Ts sier de ønsker hjelp og ser frem til å snakke med bv.

Anonymkode: c6808...2d9

Jo, det er jo nettopp meg som leste hele innlegget, noe som noen andre ikke gjorde. Her er det snakk om et barn med spesielle behov. Det har barnevernet oftest null kompetanse i. Riktig instans er sannsynligvis PPT, BUP, helsevesenet. Ikke barnevernet. De gjør ofte bare vondt verre. Dessverre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, dessverre. De bor ikke i nærheten. De som bor i nærheten, har ikke kapasitet til å ta seg av en 13-åring, med hodet til en 5-åring. (Utredning viser 5 år gml, sosialt).

TS

Hva mener du barnevernet skal stille opp med? Dere må ha hjelp av spesialisthelsetjenesten og få avlasting etc fra kommunen. Barnevernet har ingen kompetanse på dette. 

Anonymkode: 67710...7dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, jeg aner ikke hvem TS skal møte, MEN: Hvorfor tenke det verste? Barnevernet er til for å hjelpe, og jeg hadde vært glad for å høre at andre har positive erfaringer med de, ikke bare høre de verste historiene. 

Skjønner ikke hvordan svaret mitt kan tolkes i negativ retning, for å være helt ærlig. TS ser selv at de har behov for hjelp, kanskje det er dette som skal til for at de faktisk får det.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...