AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #1 Skrevet 21. januar 2022 Jeg orker faen ikke mer av dette livet. Jeg trodde jeg var bedre, jeg trodde jeg hadde det bedre og var frisk! Ble endelig kvitt søvnproblemene, depresjonen og angsten, trodde det skulle vare, nei! Det har vart 1 uke. 1 uke har jeg sovet godt hver dag, plutselig igår forandret alt seg! Uten at jeg vet hvorfor. Angsten har kommet tilbake , hele kroppen spenner seg, livredd, dårlige tanker osv. uten grunn. Søvnproblemene har kommet tilbake. Jeg klarer ikke å gå igjennom det samme helvete i flere måneder igjen, jeg trodde ting ble bedre. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #2 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg orker faen ikke mer av dette livet. Jeg trodde jeg var bedre, jeg trodde jeg hadde det bedre og var frisk! Ble endelig kvitt søvnproblemene, depresjonen og angsten, trodde det skulle vare, nei! Det har vart 1 uke. 1 uke har jeg sovet godt hver dag, plutselig igår forandret alt seg! Uten at jeg vet hvorfor. Angsten har kommet tilbake , hele kroppen spenner seg, livredd, dårlige tanker osv. uten grunn. Søvnproblemene har kommet tilbake. Jeg klarer ikke å gå igjennom det samme helvete i flere måneder igjen, jeg trodde ting ble bedre. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 19368...177 Skjønner at du ble skuffet nå som alt gikk bra. Du var fin en uke, hvor lenge har du vært dårlig igjen etter det? Kanskje du under bedringen vil oppleve at det går litt fem og tilbake? Hvis du kan prøve å ikke stresse med at søvnen ble dårligere så tror jeg det vil være bra. Anonymkode: 33c93...e10 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #3 Skrevet 21. januar 2022 Du skriver at du trodde ting ble bedre og at du var frisk, men ett tilbakefall betyr ikke at ting ikke er bedre. Du har hatt en god uke, det er en hel uke bedre enn før. Veien til å bli frisk er gjerne litt snirklete. Det betyr ikke at du er tilbake til start nå. Det beste du kan gjøre er å prøve å unngå å gå helt i krisemodus pga. et lite tilbakefall. Tilbakefall skjer. Har selv tilbakefall av og til, men jeg har aldri blitt så dårlig som jeg var den første perioden igjen. Prøv å ta en natt av gangen, ikke tenk flere måneder frem i tid. Fortsett med god søvnhygiene og vær snill med deg selv, både fysisk og i tankene. Anonymkode: 75ad1...505 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #4 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at du ble skuffet nå som alt gikk bra. Du var fin en uke, hvor lenge har du vært dårlig igjen etter det? Kanskje du under bedringen vil oppleve at det går litt fem og tilbake? Hvis du kan prøve å ikke stresse med at søvnen ble dårligere så tror jeg det vil være bra. Anonymkode: 33c93...e10 Ja, trodde ting var bedre. Så er utrolig skuffet nå. Kjenner på masse angst og depresjon nå ting var bra i en hel uke, sov 7+ timer i en hel uke, og følte meg kjempe bra. Nå er jeg veldig lei meg. Har vært dårlig i 5 dager nå ca. Orker ikke dette i flere måneder igjen TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #5 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skriver at du trodde ting ble bedre og at du var frisk, men ett tilbakefall betyr ikke at ting ikke er bedre. Du har hatt en god uke, det er en hel uke bedre enn før. Veien til å bli frisk er gjerne litt snirklete. Det betyr ikke at du er tilbake til start nå. Det beste du kan gjøre er å prøve å unngå å gå helt i krisemodus pga. et lite tilbakefall. Tilbakefall skjer. Har selv tilbakefall av og til, men jeg har aldri blitt så dårlig som jeg var den første perioden igjen. Prøv å ta en natt av gangen, ikke tenk flere måneder frem i tid. Fortsett med god søvnhygiene og vær snill med deg selv, både fysisk og i tankene. Anonymkode: 75ad1...505 Takk, skal prøve men er livredd, fordi hadde angst i hele natt, og kjenner på skumle tanker. Og det er skremmende nå som jeg faktisk hadde gode og fine tanker i en hel uke. Har nesten ikke fått sovet de siste dagene pga angst og en redsel, og den kom plutselig. Og det føles ut som alt er verre nå. Og problemet er at jeg klarer faktisk ikke å gå igjennom det samme helvete i flere måneder igjen. TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #6 Skrevet 21. januar 2022 Kjenner meg bare ikke som før kjenner meg helt annerledes inni meg, enn når jeg var bedre. da følte jeg meg som meg selv, men ikke nå. Det er så skremmende. TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #7 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg orker faen ikke mer av dette livet. Jeg trodde jeg var bedre, jeg trodde jeg hadde det bedre og var frisk! Ble endelig kvitt søvnproblemene, depresjonen og angsten, trodde det skulle vare, nei! Det har vart 1 uke. 1 uke har jeg sovet godt hver dag, plutselig igår forandret alt seg! Uten at jeg vet hvorfor. Angsten har kommet tilbake , hele kroppen spenner seg, livredd, dårlige tanker osv. uten grunn. Søvnproblemene har kommet tilbake. Jeg klarer ikke å gå igjennom det samme helvete i flere måneder igjen, jeg trodde ting ble bedre. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 19368...177 Det er jo ikke uten grunn, husk det. Kroppen forteller deg bare ting den har opplevd. For å få bukt med det må du bearbeide følelsene/traumene. Anonymkode: 38de7...8d4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #8 Skrevet 21. januar 2022 Å kjære, så gjerne jeg skulle gitt deg en klem! Slike tilbakefall er fryktelig vonde og kan få en til å føle seg fullstendig motløs. Jeg har vært gjennom det mange ganger selv. Jeg vet at det er vanskelig å tro at det kan bli bedre når angsten og depresjonen herjer. Du har hatt en veldig god uke, og da blir fallhøyden så stor! Men du, det blir bedre igjen. Jeg lover. Hold deg fast i det, du har hatt en god uke, og det kommer flere. Veien kan være lang, men etter hvert vil de gode periodene komme oftere og vare lengre. At det går opp og ned når man er i bedring fra angst og depresjon er helt normalt. Prøv å bevare vissheten om at gode perioder kommer igjen, og håpet om at den neste er like om hjørnet. Anonymkode: f2fe8...1e0 1
Gjest supernova_87 Skrevet 21. januar 2022 #9 Skrevet 21. januar 2022 Hva var det du gjorde før du fikk det bedre da? Gjør mer av det. Tilbakefall er vanlig. Og den frykten du har nå om at "hva om det varer i månedsvis" det bidrar til problemet. Angstmestring handler i stor grad om å tåle usikkerhet, og å la grubletanker bare ligge.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #10 Skrevet 21. januar 2022 Hvor gammel er du? Anonymkode: b2968...cdd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #11 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å kjære, så gjerne jeg skulle gitt deg en klem! Slike tilbakefall er fryktelig vonde og kan få en til å føle seg fullstendig motløs. Jeg har vært gjennom det mange ganger selv. Jeg vet at det er vanskelig å tro at det kan bli bedre når angsten og depresjonen herjer. Du har hatt en veldig god uke, og da blir fallhøyden så stor! Men du, det blir bedre igjen. Jeg lover. Hold deg fast i det, du har hatt en god uke, og det kommer flere. Veien kan være lang, men etter hvert vil de gode periodene komme oftere og vare lengre. At det går opp og ned når man er i bedring fra angst og depresjon er helt normalt. Prøv å bevare vissheten om at gode perioder kommer igjen, og håpet om at den neste er like om hjørnet. Anonymkode: f2fe8...1e0 Er bare det at det tok 4-5 måneder forrige gang, og er livredd for at det tar like lang tid før det blir bedre denne gangen å og hva er vitsen med å fortsette, når de dårlige periodene varer så utrolig lenge, og de gode periodene varer så kort tid? TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #12 Skrevet 21. januar 2022 Rainstorm skrev (1 minutt siden): Hva var det du gjorde før du fikk det bedre da? Gjør mer av det. Tilbakefall er vanlig. Og den frykten du har nå om at "hva om det varer i månedsvis" det bidrar til problemet. Angstmestring handler i stor grad om å tåle usikkerhet, og å la grubletanker bare ligge. Gjorde ingenting har slitt utrolig mye med søvnproblemer , angst og depresjon, trodde jeg skulle dø. Men plutselig ble det bedre, og jeg startet å sove uten at jeg gjorde noe. TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #13 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor gammel er du? Anonymkode: b2968...cdd 19, snart 20 år. TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #14 Skrevet 21. januar 2022 Føles bare ut som om noen har tatt fra meg den personen jeg var, når jeg hadde den gode uken så var jeg meg selv. Da kjente jeg meg faktisk som meg selv, som jeg gjorde før jeg fikk søvnproblemer. Men nå er den jenta borte igjen, det føles ut som om noen tar fra meg den jenta jeg var? hun er borte nå igjen. TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #15 Skrevet 21. januar 2022 Jeg mister meg selv igjen og jeg er livredd, fordi jeg likte ikke den personen jeg var og det var ett forferdelig liv, med søvnproblemer fra helvete, 2-3 timer per natt, depresjon , angst. Så ble det bedre i en uke. Nå er alt jævli igjen. Og jeg takler ikke å gå igjennom dette igjen. TS Anonymkode: 19368...177
Purple_Pixiedust Skrevet 21. januar 2022 #16 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Føles bare ut som om noen har tatt fra meg den personen jeg var, når jeg hadde den gode uken så var jeg meg selv. Da kjente jeg meg faktisk som meg selv, som jeg gjorde før jeg fikk søvnproblemer. Men nå er den jenta borte igjen, det føles ut som om noen tar fra meg den jenta jeg var? hun er borte nå igjen. TS Anonymkode: 19368...177 Men denne gangen kommer hun kanskje raskere tilbake. Viktig å ikke nå tenke at nå blir det jævlig i 4-5 måneder. Da øker sannsynligheten for at det blir nettopp sånn. Jeg har slitt med depresjoner i årevis. Typ 20 år. Den verste og tyngste varte i over et helt år. Da var jeg innlagt i syv måneder. Dette er fem år siden nå. Har hatt mange depresjoner i etterkant (har borderline, bipolar, Asperger og ruslidelse), men de har ikke vart i et helt år, og de har ikke gjort meg bokstavelig talt sengeliggende igjen. De har nesten tatt livet av meg, et par av de, men selv da har de sluppet raskere taket. Så at du nå har tilbakefall vil ikke si at det blir like ille eller like langvarig denne gangen. Men jeg skjønner din fortvilelse. Det å oppleve gjentatte tilbakefall er både smertefullt og gjør en helt motløs til slutt. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #17 Skrevet 21. januar 2022 Purple_Pixiedust skrev (4 minutter siden): Men denne gangen kommer hun kanskje raskere tilbake. Viktig å ikke nå tenke at nå blir det jævlig i 4-5 måneder. Da øker sannsynligheten for at det blir nettopp sånn. Jeg har slitt med depresjoner i årevis. Typ 20 år. Den verste og tyngste varte i over et helt år. Da var jeg innlagt i syv måneder. Dette er fem år siden nå. Har hatt mange depresjoner i etterkant (har borderline, bipolar, Asperger og ruslidelse), men de har ikke vart i et helt år, og de har ikke gjort meg bokstavelig talt sengeliggende igjen. De har nesten tatt livet av meg, et par av de, men selv da har de sluppet raskere taket. Så at du nå har tilbakefall vil ikke si at det blir like ille eller like langvarig denne gangen. Men jeg skjønner din fortvilelse. Det å oppleve gjentatte tilbakefall er både smertefullt og gjør en helt motløs til slutt. Tusen takk ❤️ Håper du har det bedre nå. Ja, føler meg så svak og motløs, og som om det er min feil og at jeg er svak som lar meg knekke og bli dårlig nå igjen. TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #18 Skrevet 21. januar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, trodde ting var bedre. Så er utrolig skuffet nå. Kjenner på masse angst og depresjon nå ting var bra i en hel uke, sov 7+ timer i en hel uke, og følte meg kjempe bra. Nå er jeg veldig lei meg. Har vært dårlig i 5 dager nå ca. Orker ikke dette i flere måneder igjen TS Anonymkode: 19368...177 Prøv å glede deg over den gode oppturen du fikk, jeg er sikker på at de vil komme hyppigere fremover. Det er ingen grunn til å tro at nedturen skal vare fem måneder. Vær god mot deg selv og ta en dag av gangen. Du er på bedringens vei men den har noen humper. Anonymkode: 33c93...e10 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #19 Skrevet 21. januar 2022 Men er bare det at redselen har kommet tilbake, og spesielt før jeg skal sove når jeg sover lite, forbinder jeg da senga som noe dårlig , og vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Føler meg helt annerledes enn forrige uke? Og aner ikke hvorfor. Da var jeg ikke redd for senga mi, da gledet jeg meg faktisk til å sove. Men nå gruer jeg meg til å sove igjen. TS Anonymkode: 19368...177
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2022 #20 Skrevet 21. januar 2022 Hvor mye sover du om natten nå da? Jeg får angst av for lite søvn, rett og slett fordi den delen av hjernen som tenker positivt ikke fungerer på lite søvn, derfor går det negative på høygir. Derfor trigger det angsten å legge seg for sent, og det blir en ond sirkel i det man får for lite søvn. Jeg kan ofte snu det ved å ta en lur tidligere på dagen -ikke ettermiddag eller kveld. Da er jeg fortsatt trøtt på kvelden, men ikke så i underskudd at negative tanker strømmer på og gir angst og følelse av håpløshet. Så må man holde på god døgnrytme med nebb og klør når man en gang har snudd det. Når angsten først kommer syns jeg det hjelper å bare la det komme, akseptere, ikke kjempe imot. Kjenne på hvor det sitter i kroppen. Da roer det seg. Anonymkode: 4b4b3...25c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå