Gå til innhold

Koloskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer litt på hvordan det fungerer og trene samme dag som du har tatt koloskopi? Jeg har fått time tidlig på morgenen, men skal spille håndballkamp på kvelden. Noen som har erfaringer med trening etter koloskopi?

Anonymkode: d4ba3...7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du kommer til å kjenne at du er ekstremt sliten etter å ha tømt magen helt til det bare kommer gul væske ut fra tarmen. Så tviler på at det er en sånn super idé.

Anonymkode: 2410b...db7

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hei. Jeg lurer litt på hvordan det fungerer og trene samme dag som du har tatt koloskopi? Jeg har fått time tidlig på morgenen, men skal spille håndballkamp på kvelden. Noen som har erfaringer med trening etter koloskopi?

Gitt at du ikke har en slags sykdom som gir deg smerter, så er koloskopi over på 15-20 min kanskje litt til. Og så går dagen videre.  De kjører en slange opp i baken. Du ligger på siden, med et lite pledd over deg. Merker ikke mye. Han plasser av og til noen hender på forsiden. Ser på en skjerm. Polypper fjernes, hvis de er der. Hvis ikke, så er det over. Greit å fjerne polypper. Ingen langvarige problemer normalt. Har du noe slags tarm problemer er alt avhengig av hva disse er. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe sykdommer eller noe slikt. Tenkte bare litt som den ene nevnte her at en kanskje vil være litt slapp etter å tømt tarmen osv. Selv om en kan spise igjen etter undersøkelsen. Så lurte bare på om det var noen her inne som har drevet med noe form for trening samme dag og hvordan kroppen responderte på det :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har ikke noe sykdommer eller noe slikt. Tenkte bare litt som den ene nevnte her at en kanskje vil være litt slapp etter å tømt tarmen osv. Selv om en kan spise igjen etter undersøkelsen. Så lurte bare på om det var noen her inne som har drevet med noe form for trening samme dag og hvordan kroppen responderte på det :)

Nei, du spiser jo. Og dette er om kvelden? Lang tid etterpå. Det eneste kan jo være at du er så bekymret at du ikke orker å trene. Men normalt skal det ikke ha noe å si. 

Endret av Michaelhe
Skrevet
Michaelhe skrev (54 minutter siden):

Nei, du spiser jo. Og dette er om kvelden? Lang tid etterpå. Det eneste kan jo være at du er så bekymret at du ikke orker å trene. Men normalt skal det ikke ha noe å si. 

Har du selv tatt moviprep eller picoprep? Hvis ikke; er du klar over hvor mye folk må løpe på do for å få tømt tarmen helt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du selv tatt moviprep eller picoprep? Hvis ikke; er du klar over hvor mye folk må løpe på do for å få tømt tarmen helt? 

Jeg har tatt koloskopi. Jeg forstår ikke hva du snakker om. Langt ute på kvelden? 

• Liker 1
Skrevet
Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Jeg har tatt koloskopi. Jeg forstår ikke hva du snakker om. Langt ute på kvelden? 

Du mener du har tatt koloskopi uten å ha tømt tarmen? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mener du har tatt koloskopi uten å ha tømt tarmen? 

Nei, en time på morgenen akkurat som TS har. 

Skrevet
Michaelhe skrev (1 minutt siden):

Nei, en time på morgenen akkurat som TS har. 

Det har jo ingenting med saken å gjøre at du hadde time på morgenen.. Hvis tarmen ikke tømmes til koloskopi så vil det være masse bæsj i tarmen. Da er det ganske vanskelig å gjøre en undersøkelse. Så pasienter som tar koloskopi tømmes med et middel som gjør at tarmen blir helt tømt til det kommer strågul væske ut når de går på do. 

Det er mulig du er et sjeldent unntak pga sykdom eller at du har misforstått og at du har tatt rektoskopi i stedet. 

Så hvis du ikke vet hva det innebærer å få tarmen helt tømt til koloskopi, har du heller ikke forutsetning for å gi TS råd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jo ingenting med saken å gjøre at du hadde time på morgenen.. Hvis tarmen ikke tømmes til koloskopi så vil det være masse bæsj i tarmen. Da er det ganske vanskelig å gjøre en undersøkelse. Så pasienter som tar koloskopi tømmes med et middel som gjør at tarmen blir helt tømt til det kommer strågul væske ut når de går på do. 

Det er mulig du er et sjeldent unntak pga sykdom eller at du har misforstått og at du har tatt rektoskopi i stedet. 

Så hvis du ikke vet hva det innebærer å få tarmen helt tømt til koloskopi, har du heller ikke forutsetning for å gi TS råd. 

Bare vås. 

Skrevet
Michaelhe skrev (58 minutter siden):

Bare vås. 

Tro hva du vil :)

Skrevet
Michaelhe skrev (1 time siden):

Bare vås. 

Tarmen må tømmes får å lykkes med en slik undersøkelse....ellers blir det bare vås.

• Liker 3
Skrevet
Michaelhe skrev (1 time siden):

Bare vås. 

Det er faktisk ikke vås, det som en skriver her om at tarmen må tømmes før en slik undersøkelse.

Faren min var til en slik undersøkelse for litt siden, og man får et middel som skal tømme tarmene helt for avføring. Det ble mye turer på do for å få ut alt. Skal de føre et kamera opp i endetarmen for å se seg rundt og sjekke forholdene der inne, kan selvfølgelig ikke tarmen være full av bæsj. Da ser de jo ingenting! Den må være helt, helt tømt og ren. Da får de sett hvordan veggene på innsiden av tarmen ser ut med verktøyet sitt.

Anonymkode: 10b09...694

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er faktisk ikke vås, det som en skriver her om at tarmen må tømmes før en slik undersøkelse.

Faren min var til en slik undersøkelse for litt siden, og man får et middel som skal tømme tarmene helt for avføring. Det ble mye turer på do for å få ut alt. Skal de føre et kamera opp i endetarmen for å se seg rundt og sjekke forholdene der inne, kan selvfølgelig ikke tarmen være full av bæsj. Da ser de jo ingenting! Den må være helt, helt tømt og ren. Da får de sett hvordan veggene på innsiden av tarmen ser ut med verktøyet sitt.

Anonymkode: 10b09...694

Jo men , dette gjøres jo forut for undersøkelsen om morgenen. Treningen er om kvelden? 

Endret av Michaelhe
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt koloskopi og var i fin form etterpå. Tømming av tarmen foregår jo FØR koloskopien. Dersom undersøkelsen er på morgenen og håndballkampen er på kvelden så burde ikke det være noe problem.

Anonymkode: 72601...5a2

• Liker 1
Skrevet

Tror dere som krangler her snakker forbi hverandre fordi man ikke klarer å formulere seg ordentlig... 

Tarmen tømmes ja, men det er jo før undersøkelsen. Undersøkelsen er på morningen sier TS. Etter det kan jo hun eller han spise igjen! Og så er ikke treningen før på kvelden. Det er mulig TS fremdeles er sliten på kvelden men sannsynligvis ikke om undersøkelsen er tidlig på dagen. 

Anonymkode: 067be...436

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt koloskopi - og tømte tarmen hjemme før undersøkelsen. Begynte med tømming dagen før undersøkelsen. 

Så når jeg kom til legen, var det undersøkelse som var ferdig på 20-30 minutter, og deretter rett ut. 

Jeg var faktisk på trening på kvelden - hadde time til koloskopi 1200

Skrevet
tonebelinda skrev (2 minutter siden):

Jeg har tatt koloskopi - og tømte tarmen hjemme før undersøkelsen. Begynte med tømming dagen før undersøkelsen. 

Så når jeg kom til legen, var det undersøkelse som var ferdig på 20-30 minutter, og deretter rett ut. 

Jeg var faktisk på trening på kvelden - hadde time til koloskopi 1200

Altså ikke noe å grue seg for Ts. Kanskje du til og med scorer mål på håndballkampen..

• Liker 1
Skrevet

Ikke noe problem! Du har hele dagen på å få i deg mat igjen, det er mest slitsomt dagen før. Man har heller ikke smerter etterpå, så det går helt fint 😊

Anonymkode: d3412...dce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...