Gå til innhold

Kobberspiral

Fremhevede innlegg

Skrevet

På grunn av ulike helseutfordringer er det kun kobberspiral som er aktuell prevensjon for meg. Er litt (veldig) bekymret for innsettingen, er ung, har ikke født og synes bare det å få satt inn et spekel er helt uhorvelig vondt, uansett hvem som gjør det eller størrelsen på spekelet. Noen som har fått bedøvelse eller sterke smertestillende i forkant som har hjulpet?
Synes for øvrig det er så spesielt at det er så vanskelig å få ordentlig bedøvelse osv. når det gjelder kvinnehelse. Man får jo mer hjelp hos tannlegen! Virker som det er en oppfatning om at det ikke går an å få vondt, er så mange helsepersonell jeg har snakket med som bare "nei, det er bare ubehagelig". Det er jo ikke det - mange får svinvondt, noen får ikke vondt i det hele tatt og noen får ubehag. Hvorfor blir kvinnehelse alltid "snakket ned" - typ "det er ikke så ille" "bare litt ubehag" osv? Sorry for klagingen, men synes det er så vanskelig å få ordentlig smertestillende. Er ikke få ganger kvinner som klager over store smerter bare blir sendt hjem med litt paracet og lykke til

Anonymkode: 9cf87...363

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men å sette inn spiral er jævlig vondt. Enkelt og greit. Det er noen som ikke kjenner noe, men de fleste syns det er vondt, spesielt de som ikke har født. Trøsten er at smerten er over på en liten stund, og det er langt ifra like vondt å ta den ut igjen etter noen år. Du må fokusere på at smerten faktisk går over, og selve innsettingen går veldig fort. Det er snakk om sekunder. Gynekologen ba meg hoste når hun hun hadde kommet til tre (telte til tre), boom intens smerte i 2 sekunder, så over. 

Jeg har fått bedøvelse i forbindelse med biopsi, og selve stikkene er ikke vonde, det er bare ubehagelig. Men når spiralen settes inn så er det ikke bare selve halsen som blir berørt, tror jeg. Om det hadde vært vanlig å sette bedøvelse så hadde det vel alltid blitt gjort tror jeg? Mener å ha lest at på grunn av hvor bedøvelsen settes så vil det ikke ha effekt, men du kan så klart snakke med gynekologen. 

Man får ikke sterke smertestillende når det kommer til slikt. Uansett hva. Det er ikke noe du kan gjøre eller si for å få sterke smertestillende, vi får bare ibux. Sånn er det dessverre.. 

Anonymkode: 71c7e...a6f

Skrevet

Jeg har gjort dette flere ganger. Gå til en virkelig god gynekolog, privatpraktiserende med lang ventetid. 

Ta maks av paracet og Ibux kombinert en time før, så ber du om bedøvelse. 

Jeg gjorde det uten bedøvelse (hos en vanlig lege) første gang, og svimte av og måtte hentes av en venninne som sa jeg så ut som et heroinvrak (føltes sånn også). 

Neste gang fulgte jeg rådene jeg gir deg, og det gikk helt fint. 😊 Lykke til!!

Anonymkode: cc93f...a68

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har gjort dette flere ganger. Gå til en virkelig god gynekolog, privatpraktiserende med lang ventetid. 

Ta maks av paracet og Ibux kombinert en time før, så ber du om bedøvelse. 

Jeg gjorde det uten bedøvelse (hos en vanlig lege) første gang, og svimte av og måtte hentes av en venninne som sa jeg så ut som et heroinvrak (føltes sånn også). 

Neste gang fulgte jeg rådene jeg gir deg, og det gikk helt fint. 😊 Lykke til!!

Tok du med bedøvelse andre gangen? Funker det? 

Skrevet

PS - Om du har tilgang til muskelavslappende som Sobril, valium etc er det vekdig bra, sammen med paracet og Ibux. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tok du med bedøvelse andre gangen? Funker det? 

Ja, så lenge gynekolog er flink og vet hvor hun skal sette den. 

Skrevet

Ja, så lenge gynekolog er flink og vet hvor hun skal sette den. 

Seriøst? Jeg må snakke med gynekologen min om dette. Har lyst til å prøve kobberspiral, men etter smertene med hormonspiral er det uaktuelt. Var det vondt å sette bedøvelsen, den ble vel satt i selve tappen? Jeg har tatt bedøvelse der i forbindelse med biopsi før, og det er ikke smertefullt i det hele tatt. Kjenner så vidt et stikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man får ikke sterke smertestillende når det kommer til slikt. Uansett hva. Det er ikke noe du kan gjøre eller si for å få sterke smertestillende, vi får bare ibux. Sånn er det dessverre.. 

Akkurat den delen her er så trist. Synes faktisk det rett og slett det er skikkelig trist! Kjenner jeg blir sur. Jeg er seriøst sikker på at om dette hadde vært en prosedyre som ble gjort på menn, så hadde det vært morfin og hele pakka som standard

• Liker 1
Skrevet

TS her, takk for alle tips! Blir helt kvalm av tanken på å skulle gjøre det her... Skulle nesten ønske jeg bare var helt sikker på at jeg ikke ville ha barn så jeg kunne sterilisere meg i steden :S Er det noen som vet om de kan bruke et litt mindre spekel/spekulum til denne prosedyren? Synes bare det i seg selv er så insane vondt. Skulle ønske jeg bare kunne fått narkose eller noe 

Skrevet

Jeg gjor det samtidig som jeg tok biopsi, dvs jeg var godt bedøvet. Det var fremdeles jævlig vondt.

Ikke så lenge siden jeg satte inn spiralen, men jeg har syke bivirkninger, konstante menssmerter, så jeg skal fjerne den på mandag. Gleder meg. Skal aldri mer bruke prevensjon. Samboeren får heller pakke den inn, eller ta til takke med en unge.

Anonymkode: 91acf...73e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat den delen her er så trist. Synes faktisk det rett og slett det er skikkelig trist! Kjenner jeg blir sur. Jeg er seriøst sikker på at om dette hadde vært en prosedyre som ble gjort på menn, så hadde det vært morfin og hele pakka som standard

Det er mulig, men for eksempel ved konisering så får man jo fentanyl og lokalbedøvelse, man får også lokalbedøvelse ved biopsi (men det fikk man ikke for en del år siden). Så litt seriøst blir vi faktisk tatt, men det kommer an på smertene og årsaken. Spiral er jo i stor grad frivillig og det er ikke slik at man kun kan bruke spiral, prevensjonsmiddel er ikke en menneskerett å bruke liksom.. Så jeg skjønner litt også hvorfor ting er som det er. Men samtidig trist ja, jeg har vært frustrert selv! 

Skrevet

TS her, takk for alle tips! Blir helt kvalm av tanken på å skulle gjøre det her... Skulle nesten ønske jeg bare var helt sikker på at jeg ikke ville ha barn så jeg kunne sterilisere meg i steden :S Er det noen som vet om de kan bruke et litt mindre spekel/spekulum til denne prosedyren? Synes bare det i seg selv er så insane vondt. Skulle ønske jeg bare kunne fått narkose eller noe 

Hvis du er mest redd for spekulumet kan du bedøve med xylocain gel eller krem en halvtime før.

Skrevet

Du sier til gynekologen at du syns det er vondt og spør om hun kan bruke det minste spekulumet. Det gjør hun om hun kan, om hun har behov for et større spekulum så må hun nok dessverre bruke det. Vær åpen med gynekologen om usikkerheter og redsler, det hjelper så mye :)

Skrevet

Hvis du er mest redd for spekulumet kan du bedøve med xylocain gel eller krem en halvtime før.

Avklar dette med gynekologen først!! Ikke driv å smør ting og tang inni der når hun skal gjøre ting der nede som f.eks biopsi, konisering, sette inn spiral, celleprøve osv. Veldig viktig. 

Skrevet

Jeg gjor det samtidig som jeg tok biopsi, dvs jeg var godt bedøvet. Det var fremdeles jævlig vondt.

Ikke så lenge siden jeg satte inn spiralen, men jeg har syke bivirkninger, konstante menssmerter, så jeg skal fjerne den på mandag. Gleder meg. Skal aldri mer bruke prevensjon. Samboeren får heller pakke den inn, eller ta til takke med en unge.

Det skjønner jeg godt! Har absolutt vært inne på tanken om å bare droppe prevensjon. Men det er fullstendig uaktuelt med barn nå, og kondom er jo ikke det sikreste heller
ts

Skrevet

Avklar dette med gynekologen først!! Ikke driv å smør ting og tang inni der når hun skal gjøre ting der nede som f.eks biopsi, konisering, sette inn spiral, celleprøve osv. Veldig viktig. 

Det har jeg ikke tenkt til å gjøre! Er nok ikke spesielt digg å stappe skjeden full av xylocain, og tviler  på at det hjelper når spekelet jekkes opp for å si det sånn 
ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan fint bruke xylocain.

Skrevet

Altså - jeg mente ikkje skjeden full av xylocain, men rundt vaginaåpning kan man fint bruke det mtp spekulumet.

Skrevet

Man kan fint bruke xylocain.

Man skal fortsatt avklare noe slikt med gynekologen. Ikke en anonym person på nettet. 

Skrevet

Altså - jeg mente ikkje skjeden full av xylocain, men rundt vaginaåpning kan man fint bruke det mtp spekulumet.

Skjønte forsåvidt det, bare spøkte litt jeg altså. Er bare det at det er vondt i hele skjeden, ikke bare åpningen.. Men takk for tipset!
TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...